Ads by Google X

رواية ملاك احتلت عرش قلبي الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ام ريماس صلاح

الصفحة الرئيسية

   رواية ملاك احتلت عرش قلبي الفصل  السابع والعشرون بقلم ام ريماس صلاح

 رواية ملاك احتلت عرش قلبي الفصل  السابع والعشرون

في صباح يوم جديد النداء يداعب الاشجار امطار غزيره تقتحم كل شى
كل شخص في غرفته متفادى الامطار اليوم الجمعه اجازه رسميه الكل قاعد في غرفته الصباح باكر جدا والشتاء يودع...
..........
ايمن مولع بعد الحطب وقاعد في الضلمه بيفكر في ماذا وصل له هدوء في ارجاء البيت صفير الشجر بره وصفير المطر الاشجار تهتز جو الغابه اشرس من جو المدينه.
يسمع ايمن صوت بره الباب يشيل بندقيته ويتوجه لبره لم يجد احد يرجع تانى.
ايمن يحرك الحطب والنار تشتعل فيه لكن النار المشتعله في صدر ايمن اقوى من نار الحطب.
...........
.......
حسام اول حاجه عملها اول مصحى ولقي الجو كده اتصل برضوى يطمن عليها.
حسام لقي رضوى بتعيط.
حسام فيه ايه مالك ياحبيبتي.
رضوى: انا خايفه اوى ياحسام والنور قطع والدنيا بتتكسر بره.
حسام: اهدى متخافيش انا هجيلك دلوقتي.
رضوى: تيجى فين مينفعش هتعرض نفسك للخطر.
حسام: متقلقيش عليا اقفلي انا جاي
رضوى: بصوت بكاء حسام استنى.
حسام: يقفل الخط
.......
........
في الاسكندرية.
فريد واقف في البلكونه ياتى من خلفه محمود انت عنيد اوى بقالي ساعه بقولك ادخل جوه.
فريد: ببص علي المنظر الروعه ده.
محمود: تبص علي ايه تلج ومطر ودنيا خربانه.
فريد: الجو في الاسكندريه غير القاهره برغم من التلج ده والامطار الغزيره دى بس الشكل روعه والجو مريح.
محمود: لا النهارده الجو في جميع المحافظات كده اللهم اعفينا.
تاتى صباح وبيدها سحلب سخن عملت لكم حاجه دافيه.
فريد: معلش احنا تاعبينك معانا من امبارح.
صباح: مفيش تعب ولا حاجه ادخلوا جوه بس لحسن تتتعبوا او تاخدو برد لقدرالله.
فريد: بيقارن بينه وبين نفسه بين صباح ومراته فاتن.
صباح الحنينه ست البيت الشاطره وفاتن اللي مش بتعرف تعمل كوبايه شاي.
فريد يدخل جوه معاهم فعلا ويقفل محمود البلكونه.
يقعد محمود واخته صباح يتسامروا مع فريد ويحكى لهم فريد عن احواله وعن حياته وقد ايه هو تعيس في حياته.
صباح: قاعده بتسمع في صمت وكأنها مش موجوده معاهم لكن محمود بياخد ويدى معاه في الكلام.
...............
...............
حسام سايق بسرعه رهيبه والامطار سرعتها اكتر لكن تاتى الرياح بما لاتشتهى السفن الطرق متقفله وواقفه هياخد وقت لغايه ميوصل

وهو قلقان علي رضوى ومش متحمل صوت دموعها لسه في ودنه خوفها وقلقها مخليه مش شايف قدامه.
...........
..........
عمر داخل الحمام الخاص بالصالون اللي في وش غرفته في الدور التانى فوق لانه كان حاطط ادوات الحلاقه بتاعته هناك وراح يجيبها.
عمر اتفاجا بفرحه بتغسل وهدومها
متغرقه ميه فرحه بتغسل في هدوء مش عامله دوشه لدرجه ان عمر
ميعرفش ان فيه حد هنا الا لما فتح الباب ودخل.
فرحه:اتخضت عايزه تطلع لكن عمر واقف علي الباب.
فرحه شعرها مفرود علي ضهرها وده نادرا لما بيحصل لكن بظروف انها بتغسل وتنشر شعرها اتفك شعر فرحه طويل حريري يميل للون البنى الفاتح.
لابسه بضى كات فوشيا وبرتكول بنى قصير لانها معلقه الاسدال بتاعها في الباب لما تخلص كانت هتلبسه اتفاجات بعمر اخر حاجه تتوقعها ان عمر يجى هنا لان غرفتها فيها حمام.
.........
عمر:شاف فرحه وجمالها الطبيعي مقدرش يقام اتبلم مكانه.
فرحه ارتبكت وعايزه تخرج مش عارفه عايزه تجيب الاسدال من وراء الباب برضه مش عارفه.

عمر:اخيرا اتكلم انتى بتغسلي ازاى في الجو ده انتى مش شايفه الجو بره.
فرحه:بارتباك وكسوف انا خلاص خلصت لوسمحت عدينى عايزه اخرج.
عمر كان واقف علي الباب.
عمر:مسك ايد فرحه بتتهربي منى ليه من امبارح غير العاده.

فرحه:مش بهرب منك بهرب منك ليه.
عمر:طب مش عايزه تبصى فيا ليه.

فرحه:لااول مره حست بالبرد بالرغم انها كانت شغاله وبتغسل مش حاسه ببرد.
فرحه:بترتجف من البرد.
عمر يشد فوطه كانت قصاده كبيره ناشفه ويحطها علي اكتاف فرحه بكل حنان كده احسن..
فرحه:عنيها لسه في الارض لوسمحت عدينى.
عمر:يحط ايده علي وش فرحه ويرفعه بايده بصى فيا انتى خايفه منى يرفع دماغها ليه.
تتلاقي عيون فرحه وعمر
عمر ميحسش بنفسه الا وهو وبوسها طويله كلها حب منه لفرحه.
فرحه اتخشبت مكانها مزهوله
وغمضت عينيها وبتبادله نفس اللهفه والحب.
اخيرا عمر فاق وحس بنفسه هو بيعمل ايه بعد عن فرحه لانه لو فضل اكتر من كده هيغلط ويتمادوا اكتر.

فرحه:ايه اللي عملناه ده تزق عمر وتجري بره خالص.
عمر:لسه واقف مكانه في هول الموقف ايه اللي هو عمله ده.
.......
.........
فاتن بتتصل بايمن لكن ايمن بيكنسل في وشها.
فاتن طيب ياايمن وتحدف الفون علي السرير.
...
نوها: داخله عند امها هو فين بابا ياماما.
فاتن: معرفش.
نوها: بتصل بيه مش بيرد عليا.
فاتن: قلتلك معرفش.
نوها: طيب انا هتصل بيه تانى انا اسفه.
وتخرج وتسيب امها
يقابلها اخوها ذياد فيه ايه.
نوها: ماما ياسيدى محدش عارف يتكلم معاها بقالها فتره عصبيه اوى.

ذياد: فكك من ماما وبابا دلوقتي
تعالي اقولك عايز منك خدمه

نوها: فيه ايه ياابنى هو انت النهارده قاعد في البيت هتتسلي عليا.

ذياد: امسكى الالاب ده وادخلي علي صفحتك من هنا وكلمى مايا صحبتك وكانك نسيتى صفحتك مفتوحه هنا وبس.
نوها؛نعم انت اتجننت انت بتقول ايه.
ذياد: عشان خاطري عشان خاطري والنبي.
نوها:انت عايز ايه من مايا.
ذياد: عجبانى ومش عايزه تيجى سكه.
نوها: مقدرش اعمل كده وبعدين هتكلمها من صفحتى ازاى وبصفتك ايه بصفتك انا ولا بصفتك انت.
ذياد: بطلي رغي بقا وانجزى يلا.
نوها: مش هعمل حاجه الا لما تقولى هتعمل ايه قال مايا قال.
........
حسام: وصل عند رضوى اخيرا
رضوى اول محسام فتح الباب جريت عليه وكانها طفل ومصدق لقي امه.
حسام: استغرب من فعل رضوى ده وانها اتشبتت في حضنه.
رضوى: بتعيط انا خايفه
حسام: اهدى اهدى يحط ايده علي شعرها يطمنها مفيش حاجه اهدى.
..........
............
بعد شويه رضوى هديت تماما
رضوى: اول مره امر بالجو ده والظروف دى وانا لوحدى كمان انا لسه متعودتش علي البيت هنا البيت كبير وهادى وشكله يخوف.
حسام: اهدى خلاص انا جيت متقلقيش.
يرن فون حسام.
حسام: الوو
رولا: بقالك فتره بتتهرب منى قلت ارن من رقم غريب عشان ترد.
حسام: يقوم يوقف ويبعد بالفون بعيد يجن جنون رضوى اللي عرفت ان دى ست
حسام: يروح بعيد عن رضوى انتى عايزه ايه بالظبط مش انتهينا.
رولا: عمرنا مهننتهى احنا بيربطنا ابنك اللي في بطنى.
حسام: يااااففف اوووف استغفر الله العظيم.
رولا: انا بحبك ياحسام حرام عليك تظلم ابننا ملوش
حسام: ينهى المكالمه مع رولا ويدخل جوه يلاقي رضوى ضاربه بوز يفهم انها سمعت المكالمه..
حسام: يقعد جمب رضوى قومى اعمليلي نسكافيه بلاك لو سمحتى
رضوى: بتكشيره مبعرفش اعمل النسكافيه البلاك بعرف اعمله باللبن.
حسام: اعمليه ساده من غير لبن عشان مصدع اوى.
رضوى: اوك طيب وتتوجه للمطبخ
.......
.....
فريد عايز يمشى لكن محمود واخته ماسكين فيه وهو بصراحه عجبته القعده عندهم وارتاح عندهم.
محمود فأجا فريد بطلب
محمود: طلب من فريد انه هيجوزه اخته وانه عايز فريد يتجوز صباح اخته.
فريد: رغم انه اتفاجا بالطلب ده الا انه فرح من جواه لان عجباه صباح
.........
...........
حسام دخل وراء رضوى المطبخ
رضوى: بتبرطم مع نفسها
لتتفاجا بحسام وراها مباشر بتقولى ايه


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent