رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم الاء

الصفحة الرئيسية

      رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الثالث والعشرون بقلم الاء

 رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الثالث والعشرون 

محمد...  الحاجات دي بطل  للناس الحلو مش زايك   
الاء....  مالي ان شاء الله  شايفني متعجرفه ولا شبه درفه الدولاب ولا اكونش بجعر و24ساعه مديه وشي اجازه عن  الفرحه  
محمد.... احسن ما تكوني مدد في نفسك وشبه ستات العوجيز ومش بينا من الارض  واكيد مش همشي اضحك للي يسوه وميسواش
الاء....   ابتسامه في وش اخيك صداقه ولا هقولك ايه في ناس مهما تضحك وتعمل في وشها يقطع الخميره من البيت
محمد... زايك يعني
الاء.... لا وانت صدق انت اللي 24ساعه مدينا بوظ الاخس دا 
محمد....  احترمي نفسك 
الاء... محترمه غصب عنك 
محمد... وربنا اا قطعه عاصم  كلامه
عاصم... احنا علي اكل عيب الاكل لي احترام
الاء... بابا بصراحه  هو عمال يهزقني وانا ساكته ومش كفايه اللي في راسي كان بسببه
محمد... محدش طلب منك مساعده
الاء.... هو لزم تطلب   انت  مفكر الناس زايك   وبعدين انت لو مكنتش لزقه في كرسي كنت موقعتش
محمد....  مالي ان شاء الله  وايه لزقه دي بئيه
الاء بتريق.... سوري  لو مكنتش  عجل وتقيل مكانش  حصل كده
محمد... انا عجل يا  خلة الاسنان انتي 
الاء.....ما انا زوقتهالك وقولت لزق قولتي وقلدته بئيه 
محمد... حاجه تقرف وساب الاكل وقام
الاء..... لالا مشتمش نفسك
محمد بصله بقرف وطلع اوضه
الاء بشر... احسن 
عاصم بضحك.... ليه كده
الاء... دا عمال يزعقلي والصبح بشكره زقني وكنت هقع لولا اياد كنت زماني متعوره تاني 
زينب.... معلش حقكك عليا انا السبب في تصرفاته دي
الاء..   لا يا خالتو هو اللي يتحمل تصرفاته   وعنده عقل متشليش هم مش همك وبعدين ايه دا
زينب...  ايه
الاء.... ايه الجمال والحلاوه دي قمر يا زنوبه
زينب.. يابكاشه وحشتيني والله
الاء.....وانتي وربنا اووي  يلا بقا كولي وعملك  احلي قهوة
زينب  ...واللهي وحشتني قهوتك  
الاء.... اشطا اعملك احلي قهوة 
تسريع كده كلهم اكلو  وبعدها قاعدو مع  بعض  وبعد وقت شهد واياد  وهدير وزياد وعاصم طلعو ينامه فضل عز والاء وشاديه وزينب ونجاة
ــــــــــــــــــــ
الاء...  احكيلي بقا ايه اللي حصل
زينب....  انا اللي عايزه اعرف هو مادام مش مسمحني ايه اللي خاله يجي
عز... انا مش عارف ا احنا كنا بنفطر لقينا طلب من زياد  انه عايزو وبعدها
دخلو المكتب  وبعدها راحو ليكي
الاء..   مش عارفه تصرفاته دي غربيه     
الاء بشر  عز هزها عشان تسكت ... بس وعد مني ولقه محمد نزل 
الاء كانت ناويه تشتمه اول مالقته  
الاء  غنت...  وعد مني مش هفكر نفسي بيك بالسلامة روح ولا ندمان عليك
كل حاجة وليها وقت وتنتهي وإنت قبل ما تمشي حتى بقيت نسيك
عز بضحك... اها يا فنانه
نجاة وشاديه وزينب... ايه دا    بيبصو لقو محمد  نزل ضحكو
الاء همست...  عوذ بالله بيحضرو امتا
محمد وهو بصص لي الاء بقرف...   خالتوعايز  قهوة
زينب.... هقوم انا اعملك
محمد.... انا كلامي مفهوم قولت خالتو
زينب.... متخافش  بعملها حلو
محمد...يووووه لو سمحتي متتكلميش معايا نهائي
الاء... ياغتي كميله  لما انت كده متروح تعمل  انت لي نفسك
زينب..... يابني اسمعني  انا واللهي ندمانه
محمد.... بنت انتي خاليكي في حالك انا لحد دلوقتي سكت عليكي
الاء.....  ياشيخ غور 
محمد في لمح البصر ممسكها من قفاها....  انتي  لو محترمتيش نفسك  هخليكي تحصلي اهلك
الاء.... سيب هدومي يادرفه انت  
عز بضحك... سيب  يا محمد عيب كده
الاء.... هو العيب اساس  
محمد.... انت مش سامع 
نجاة... سبها يا محمد احترمني 
محمد سبها  الاء ضعيفه جدا اول ما سبها كانت هتقع والازاز التربيزا   محمد لما سابها داير وشه 
عز... ااااالاء   محمد بص عليها شدها من هدومها 
الاء... عاااا
نجاة وشاديه وزينب... بنتي 
محمد شدها.... بيبص ليها انتي كويسه لقه دم بينزل من مناخيرها
الاء.... اها اها عز  
عز فاهم ان عايزه تسند عليه اخدها من محمد... تعالي  يا قلبي
الاء بهمس..... طلعني اوضي بسرعه
زينب عشان عارفها.... مالك يبنتي
الاء لتحاول تدري وشها...  انا زاي الفل والله
الاء.... انا زاي الفل بس هطلع انام 
بصو لي بعض انها بتعيد الكلام 
محمد لقها هتقع عز مش عارف يمسكها بصلهم وساكت.
عزاخدها وطلع...
محمد فضل وقف بصص عليها...
نجاة.... انا حسه البنت دي في حاجه قلبي وجعني عليها
شاديه.... وانا كمان 
زيبنب كانت بصه لي محمد وبتتئمل في  ونفسها تحضنهش...
نجاة... هو دكتور قالك انها هتفضل تدوخ كده
محمد بسرحان... لا هو صدعه بس لزم تروح تاني كده مش طبيعي
شاديه... طب ينفع يا ابني تروح بيها بكره 
محمد... اكيد 
نجاة بفرحه.... تسلملي يا حبيبي  وراحت باسته من خدو  محمد فاق 
محمد... هااا في ايه
شاديه.... في ايه يا حبيبي
محمد....انا ان وراح اتعصب وطلع اوضه 
محمد من جواه ايه اللي انا هببته دا غبي 
العقل.... وفيها ايه انت كل حاجه كده
القلب...  انت اساسا السبب وبعدين شكلها فيها حاجه
العقل.... متنساش انك  لو  اتحركت كان زمانها كويسه
القلب....  وبعدين هي جميله وومتستهلش اسلوبك 
محمد.... هو في ايه كله معاها كده ليه 
عز خبط عليه... ينفع ادخل
محمد... اتفضل
عز....   انت روحت انه مستشفي بي الاء
محمد... ليه
عز.... لزم اخدها بكره الاء فيها حاجه 
محمدبالهفه .. ازاي
عز....  مش عارفه  هي بتنكر ان منا خرها بتنزل دم  والدم اللي في راسها دا مش بيقف  اول ما حطتها علي سرير مش بترد 
محمد... انا هاخدها بكره
عز بستغراب... انت
محمد بتوتر.... تيتا  طلبت مني كده اكيد يعني مش عشان سواد عيونها
عز....اممم ماشي طمني عليها  تصبح علي خير
محمد... وانت من اهلو
وبعد شويه   نجاة طلعت لي محمد ودخلت  لي
محمد... تيتا 
نجاة...  ادي القهوة يا اغالي الغالين
محمد... تسلم ايدك يا تيتا
نجاة... تسلم من كل شر ينفع اتكلم معاك شويه
محمد.... اتفضلي بس لو سيرت الزفته دي لا
نجاة... طيب مش هطول عليك انا بحبك وانت عارفني مش بطلب منك حاجه الا لو عارفه انت  قدها  وانا عارفه انك كنت سرحان لما طلبت منك تاخدها للدكتور بس هي رفض تروح وعنيده وانا عايزه اطمن عليها
وانت اللي هتقدر عليها
محمد.... بس
نجاة.... عارفه انك مش بطقها بس عشان خاطري
محمد.... حاضر
نجاة.... اسيبك تريح  بقا تصبح علي خير
محمد... وانتي من اهل الخير يا حببتي
ــــــــــــــــــــــــــــ
عده اليوم علي زينب  كانت بين فرح وزعل فرح ان اخدت خطوه قدم  وانها خلصت من جوزها  اللي كانت بتتمنا كل يوم تموت بسببه 
ومحمد كان عمال يفكر وضايق ان مش طايقا  بس مضايق يكون وهو سبب  اللي هي في
وعد الوقت وكله نام 
ـــــــــــــــــــــــــــ
محمد صحا وخبط علي الاء... 
الاء... مين وبتفتح اها اصطبحنا وصبح الملك لله ايه
محمد بقرف... البس يلا عشان هتزفت واخدك للدكتور
الاء... لا لا  وبعدين انا مطلبتش منك 
محمد.... وانا مش جي  اخد رايك يلا
الاء...  هي عافيه  لا وقفلت الباب في وشه  محمد زقه الباب
محمد....  وعزة جلال 10دقيق لو مكونتيش جهزه هوريكي فعلا الوش تاني يلا
الاء بخوف.... بس انا مش عايزه انا كويسه
محمد.... ولا انا تيتا اللي طلبت مني يلادقيقه تكوني جهزه
الاء... لا بفا انت قولت10دقيق
محمد بصلها بقرف.....  يلا
الاء.... اكيد مش هغير وحضرتك هنا طرقنا وزقته وقفلت  الباب
الاء.... ربنا ياشيخ يقصرك زاي ما قصرني 
محمد.... انجزي 
الاء.... يوووه لبست  ودخلت اوضه مالقتهوش  جي تطلع  بصت علي هدومه 
الاء... وربنا لا اوريك يا درفه وراحت ميكت تيشرت اسود بتاعو وقطعته  ومسكت واحد تاني  وطلعت روج بتاعها وشغبطت  عليه  وعملت في كذه واحد كده
الاء.... بس كده انا طلعت غلي منك  ونزلت 
محمد... يلا
الاء.... هو محدش صاحي ولا ايه
محمد.... لا يلا
الاء.... هي ساعه كام
محمد.... الساعه7
الاء.... نعم هو انا رايح ابيع لبن
محمد.... فعلا شكلك زايهم
الاء.... اها انضف منك  صح
محمد جز علي اسنانه....  افتكري انك يوم الاسود النهارد طويل  معايا فا لسانك دا يتلم يلا قدمي
الاء من جوها  تستهل اللي عملته....  ماشاء الله  طيب نبه نفسك ومشيت
قدمه
وراح ااعربيه راكب  والاء جمبه 
ـالاء.... وقف طيب اي حتي 
محمد.... دا ليه ان شالله
الاء.... جعانه 
محمد... لما نكشف الاول
الاء.... ايه الهبل دا جعانه
محمد.... عشان هنعمل فحص الاول عشان نعرف مالك 
الاء....  ليه كل دا انا كويسه
محمد... واللهي انا الود ودي   مامشيش خطو  بس يلا وبصلها بقرف
الاء.....  ايه ياض التنكه دي  
محمد....وعزة جلال الله انا حايش نفسي بالعافبه ويلا وصلنا انزلي
الاء......  نزلت عليك حيطه يابعيد  وزلو هما الاتنين 
الاء ماشيه قدم محمد راح شدها من قفاها.... اصبري ووقف
محمد... لو سمحتي عايز دكتور كرام
الاسكرتيره.... حاضر
الاء وهي بتجز علي اسنانه... وربنا لو محترمتش نفسك وتعملني قدم ناس بحترام انت عارف لساني 
الاسكرتيره.... اتفضل هو مستني حضرتك فوق
محمد بصلها ببرود... اتزفتي قدمي
الاء... زفت علي دماغك
وطلعو في الاسانسير   محمد قبل واحد صحابه من ايام الكليه  اسمه سامح
سامح... حمووو ازايك 
محمد بيبصله....  سامح
سامح..... ابو الصحاب ايه يبني   واللهي ليك وحشه
محمد.... وانت والله وحضنه بعض 
محمد... جي ليه هنا 
سامح.... مراتي بتولد ياسيدي 
محمد.... الف مبروك 
سامح.... الله يبارك فيك  وانت جي هنا ليه
سامح وغمز... ومين المزه دي  ايه لسه  بتلعب ايه اجهاض لا ايه  بس دي صغيره عليك 
الاء وشها احمر بدل ما كانت وقفه تبصلهم بعدد عنهم...
محمد....   الله يخربيتك اسكت
سامح.... اوبس هي مراتك ولا ايه بس انا اعرف انك مش متجوز
الاء كانت قرفانه منهم   من جوها... احيه دا طلع زباله  لا وبيتكلمه ان  دي حاجه عادي  ربنا يهديكم 
محمد...  لا مش مراتي اقفل بوقك احسن وبص علي الاء لقها بعدت عنهم ووشها شبه طماطم من كتر الكسوف  وبصاله بصدمه
سامح بص لي الاء...  انسه وضحك بستهزء وبصلها بطريقه مش كويسه  بس مادام مع محمد اكيد مدام
الاء من بصت سامح قرفت اكتر  وزاي اتخرست وفتكرت كلام زياد وعنيها دمعت ان واحد  زاي دا يبصلها كده....
محمد مسك من فك وشه...  انت اتجننت دي بنت  بنت اهو تيتا
سامح.... سيب يا محمد ههتخنق مش  عارفه اخد نفسي  الباب اتفتح الاء  طلعت  ومدتهمش  اهميه
محمدشافه طلعت سابه وراح وارها... 
محمد مسكه من دراها وهي ماشيه....  انتي مش انا ماشي معاكي
الاء مسك دموعها...  انت عايزني اقف اسمع قذرتكم  ولا اقف اخلي يبص بصته اللي تحرق الدم 
محمد كان واقف لي اول مره مش لقي رد ليها....  طيب  اتفضلي كده الدكتور هنا
الاء مردتش وراحت  مكان ماشاور
محمد  دخل...  السلام عليكم يا دكتور 
اكرام... اهلا اهلا اتفضل  
الاء كانت وقفه بعيد خايفه... 
اكرام....  في ايه اتفضلي 
الاء.... هو انتم هتعملو ايه الاول
اكرام بضحك...  مش لما اعرف حضرتك  بتشتكي من ايه 
محمد....  ادخلي اقعدي
الاء... 
اكرام بطريقه تطمن...   اتفضلي متخافيش
الاء.... حاضر
اكرام...  تمام  اولا اسمك ايه
الاء...  الاء
اكرام...  عاشت الاسامي. وانا اكرام 
الاء من كتر خوفها والموقف اللي اتحطت في مش عارفه ترد هزت راسها ب زاي اهلا
اكرام...  بتشتكي من ايه بقا 
الاء....  انا كويسه  مافيش. حاجه
محمد.... نعم 
الاء...  
اكرام....  متخافيش  هو انتي ليه محسسني مسك الابرا قولي عادي يمكن متحتاجيش فعلا
الاء بطفوله...  اوعدني ميكونش في خياطه ولا عمليه ولا ابرا ووعد ان البني ادم دا ميقولش حاجه لي حد 
محمد.... ايه شغل العيال دا انتي عبيطه
الاء... دا شرطي 
اكرام بضحك....  انتي كام سنه 
الاء...  23سنه
اكرام.... ماشاء الله بس شكلك صغيره خالص وزاي القمر طبعا
محمد جز علي اسنانه....  انجزي بقا الدكتور وراه شغل
الاء....  حضرتك   انا هوصفلك اللي بحس بي بس متتريقش
اكرام... حاضر
الاء... بحس ان روحي بتتسحب وانا نايمه باليل  وصدعه مستمر ودماغي  بحس فيها ساعات لما بتعصب او اضايق بكهربه 
وعيني بحس ب وجع دايما بسبب الصدعه  ومناخيري دايما بتنزل دم  واعصابي ساعات بتسيب  وبدوخ ساعات ورجع افوق تاني  وقلبي ساعات بيوجعني ببقا عايزه اصوت من الوجع
محمد... بس انتي قولتي دم مش من مناخيرك 
الاء...
اكرام..... استنا يا محمد كله دا من امتا
الاء... بص  اسفه قصدي حضرتك 
اكرام... ياستي عادي اعتبريني صاحب
الاء....اشطا بص بقا   روحي لما بتتسحب دي بقت  هي وقلبي من ساعات ساعات يعني وتنهدت  اهلي لما ماته  ونزيف بس دا اللي كل فين وفين بس زاد  اول ماراسي اتفتحت  والصدع برضو مع نزيف   بسبب راسي 
اكرام... انتي اكلتي حاجه
الاء... لا خالص
اكرام....شربتي ميه
الاء... لا مش بحبها
اكرام... تمام هنعمل صورت دم كامله  وهشوف  وهكشف مكان الخياطه
الاء.... ابرا ليه بقا  
اكرام..... متخافيش وعد يا ستي انا اللي هسحب العينه
امحمد... بنت انتي بطلي دلع  
الاء....ينفع تنقطنا بسكاتك
محمد... بنت انتي
اكرام....ايه يا محمد انت هتزعقلها هنا  
محمد...انت مش شايف اسلوبها
اكرام... معلش  حقكك عليا
الاء... صحيح انتم صحاب 
محمد....وانتي مالك
الاء.... انا مسالتكش انت بسالو هو
اكرام بضحك... اها
  تسريع الاحداث  عمله التحليل  السريعه وكشف علي الا جرح  وطلع معندهاش حاجه غير سؤء تغذايه و وضغط مش مظبوط  وان محتاجه راحه 
بعد وقت
ـــــــــــــــــــ
الاء.... شوفت مافيش حاجه
اكرام....  لا ضغطك مش مظبوط  وضعيفه جدا  والقلب عندك ضعيف بسبب سؤ التغذيه ودا اسؤء حاجه  
الاء.... بس كويسه
محمد.... طيب شكرا يلا بينا
الاء.... شكرا  يا اكرام  بعد اذنك وطلعت
اكرام.... محمد عايزك ثانيه
محمد... استني انتي هنا  ودخل لي اكرام
محمد.... ايه
اكرام.... انا محبتش اخوفها بس هي لو فضللت كده  ممكن يجلها هبوط جامد ويسبب موت دا غير انهاضعيفه جدا ومحتاجه تغذيه كويسه جدا
ونزيف دا  بسبب الزعل جامد  وممكن يئدي للجلطه   في المخ  والانيميا دي جامده عندها
محمد.... بس انت مقولتش كده من شويه
اكرام..... اكيد بالخوف دا مش هقولها كده
محمد... والحال ايه 
اكرام.... لزم تاكل كويس ومنع لزعل  نفسيه وجسدين وعدم الارهق   وخالي بالكم  منها  والاجرح كان مفتوح   لولا انها  بتغير بستمرار كان  زمان حصل تلوث  ورجع واقول خالي بالكم منها كويس
محمد....  تمام شكرا
وطلع لي الاء...يلا
الاء.... ايه كان عايزك في ايه 
محمد... بنسلم علي بعض عادي 
الاء... امممم ماشي  صحيح ينفع سوال
محمد بصلها وردش...
الاء....  هو انت رجعتها ليه وانت مش مسامحه ليه 
محمد.... اظن قولت ان محدش يفتح الموضوع دا  
الاء.... اممم ماشي بس برضو مردتش
محمد... انتي متخلفه بقا
الاء....   زايك يعني
محمد حاول ميتعصبش....  اركبي
الاء.... تمام  عايزه اكل بقا محمد مردش عليها    بقولك عايزه اكل
محمد.... اصبري ووقف قدم  مطعم كبيره انزلي يلا
الاء....  لا انا مش بحب جو المطعم والجو دا انا بتكسف 
محمد رفع حجبه.... نعم
الاء...  مش هعرف اكل قدمهم   بحس  ان هما بيص عليا  وغير كده انا عايزه سندوتشات برجر او شاورمه او يا سلام لو كبده  
محمد....  كبده 
الاء....اها جربها كده  علي البحر في سكندريه هتحب نفسك اووي
محمد  ...  عموما داعنده كل حاجه انزلي
الاء...  هاتهم ناكلو في العربيه هنا احسن يلا متبصليش كده يلا
  محمد نزل وجاب الاكل.وركب... اهو  
الاء... اديني بطريه احسن من كده وبعدين انت مش هتاكل  معايا
محمد.... لا ماليش في العك دا 
الاء بصتله.... عك حكم قال عك قال طيب شغلنا حاجه 
واحد جه  ... اتفضل  حضرتك القهوة 
الاء..  ايه دا جيبلك القهو لحد هنا  ياسيدي ياسيدي   متعجرف علي اصوله المهم شغلنا حاجه بقا 
محمد بصلها بقرف...   
الاء... ياختي كتك داهيه وشغلت هلي الفون بتاعها  
الاء بصتلها... هتشرب القعو علي ريق  غلط 
محمد...
الاء... طب امسك ودتله سندوتش  امسك ورحمه ابوك امسك طعمه حلو  
محمد.... ابعدي ايدك مش عايز
الاء وهو بيتكلم حطته في بوقه... كول بقا حلو واللهي
محمد.... انتي عبيطه 
الاء بطفوله... حلو صح كول بقا   وحرام علي فكره متكلش  اكل قدمك يلا
محمد...  مين اللي قال الكلام دا
الاء... معروفه كول بقا  وشرب قهوتك  يلا
محمد.. اكل سندوتش وكان عجبه بس مبينش دا 
الاء... بالف هنا يا درفه 
محمد... يبنتي انتي عايزه  امد ايدي عليكي
الاء... ولا تمد ولا تنيل  بقولك ايه متيجي نبقا صحاب 
محمد  بصلها ومردش... 
الاء. قلدته... كتك البلاه
محمد هبد ايدو علي العربيه
الاء... تتكسر يابه  براحه ليطقلك عرق  ونرتاح منك 
محمد...  استغفرالله العيظم
الاء... ايوه استغفر يمكن يتوب عليك 
محمد حدفه بالمنديل....
الاء.... اهاااا وفضلت تضحك جامد ضحكه من القلب  وتاخد القلب من جمالها
محمد بصلها وستغراب.....
الاء بضحك.... مش عارفه ليه لما بتتعصب شكلك بيضحك 
محمد.... ليه ارجوز قدمك
الاء.... لا واللهي ابدا انا لما بعصب حد بضحك
محمد.....


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
    رواية المتعجرف والعنيدة الفصل  الثالث والعشرون 23   بقلم الاء
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent