Ads by Google X

رواية بنات المنشاوي الفصل الثاني عشر 12 بقلم خلود وائل

الصفحة الرئيسية

  رواية بنات المنشاوي الفصل الثاني عشر بقلم خلود وائل

 رواية بنات المنشاوي الفصل الثاني عشر

عاصم:😱😱احم انا انا ......انا بهزر معاك ياابو نسب
اختلس عاصم نظرة سريعه ل آيه لتبادله نظرة سريعة بمعني انه هو ابن عمها الذي بيدة اتمام الزواج ليبتلع عاصم مافي جوفه بصعوبه ويوجه نظرة لفارس الذي ينظر إليه بتحدي
عاصم:واقف عندك ليه ياباشا تعالي نور جمعتنا بقعدتك في وسطينا
نظر له فارس ببرود واتجه ناحيه كرسي الصالون ليجلس بشموخ واضعا قدما فوق الاخري لتخرج ورد من غرفتها لتقف خلف باب غرفه الصالون لتستمع لهما بسعادة غامرة
عاصم بسعادة:انا جاي طالب ايد الانسه ورد بنت عم حضرتك وتحت امرك في كل ال تطلبه
فارس ببرود:وانت حيلتك ايه عاد عشان تتچوز واحدة من بنات المنشاوي!!
ام فارس بعفويه:حيلته كتير يابني دة بشمهندس قد الدنيا والعمارة ال ساكنين فيها بتاعته هو واخته وارثينها عن ابوهم وكمان السوبر ماركت ال في اول الشارع بتاعه وهو ال بيقف فيه وكلها كام شهر وهيجيب عربيه كمان
فارس:مهندس قد الدنيا وواقف في سوبر ماركت ....مش غريبه دي
عاصم :لا مش غريبه يااستاذ فارس الشغل مش عيب ولا حرام انا راجل موظف وبعد العصر قاعد في السوبر ماركت بتاع ابويا الله يرحمه مببيعش مخدرات ولا خمرة لاسمح الله انا ببيع الحجات العاديه وحتي لو كنت بياع جرجير علي الناصيه مش هكون مكسوف من اصلي ولا عيشتي ودي حياتي حضرتك وافقت اتجوز بنت عمك اهلا وسهلا موفقتش عادي ربنا يبعتلها واحد احسن مني ولكن انا بحب ورد وعمري مهتمني واحدة غيرها تكون مراتي وتشيل أسمي
فارس:اممممم طيب كويس اكدة قوي......هتقدر علي مهرها
عاصم:طالما في مقدرتي هوافق ومش هأخر عنها حاجه لا يكلف الله نفسا إلا وسعها...اتفضل قول طلباتك
فارس:مهر اتنين مليون جنيه ومؤخر خمسه مليون جنيه وشبكه ب٥٠٠الف جنيه والشقه تتكتب بأسمها
انصدم الجميع مما طلبه فارس بينما اغلق ورد عينيها لتمنع دموعها من النزول بينما تنتظر رد عاصم
ام عاصم: ايه يابني كل الطلبات دى احنا ناس مستورين مش وارثين هنجبلك كلةدة منين
عاصم:لو سمحتي ياماما استني انا ال هتكلم
هناء:هتتكلم في ايه ياعاصم ال بيطلبه دة مستحيل
عاصم:اهدي ياهناء ......التفت لفارس قائلا: وانا موافق ياأستاذ فارس بس حاليا ممعييش المبلغ دة فلو تسمح انا ممكن امضي ورقه علي بياض لحد مااجمع المبلغ المطلوب
فارس:اممممم ماشي الحال حدد يوم الفرح ونفس اليوم هتمضي علي الورقه اما حاليا فهننزلو بكرة تجيبو الشبكه وهنتقابل في القاعه يوم الفرح
عاصم:طب مش تسأل عني الاول
فارس:لازم تفهم اني قبل مااققعد معاك اهنيه سألت عنيك وعرفت كل ال يلزمني قبل مااوافق ع جوازتك من بت عمي الغاليه
عاصم بفرحه:يعني انت موافق
فارس:معتفهمش عاد ولا ايه
عاصم:لا ابدا خلاص فهمت الف مبروك
ابتسم الجميع لعفويه عاصم وبادلو بعضهم التهانئ الحارة والمجاملات
ام عاصم:طب عروستنا فين بقي مش هنشوفها ولا ايه؟
فارس:حدانا في الصعيد العريس معيشوفش عروسته غير ليله دخلته
عاصم بمرح:ليه ياعم الظلم دة ...منا ممكن اشوفها وهي بتنشر او وهي في الشارع هتبقي تعمل ايه
فارس:ديتك عيارين يكيفو نفوخك صوح
عاصم بمرح:مخلاص ياعم داانا بضحك معاك😂
مر الوقت سريعا ولم تجرؤ ورد علي الدخول خوفا من فارس لينهض عاصم ليسأذن بالخروج وعينيه تتجول في انحاء الشقه لتبحث عن محبوبته بينما اختبئت ورد بغرفتها لحين خروج عاصم ليوقفه فارس عند الباب
فارس:عينك بتدور علي مين
عاصم بمرح:عروسه حلوة كدة اسمها ورد مسوفتهاش يااخي ينوبك ثواب في عريس غلبان هيمضي ورق علي بياض
ابتسم فارس رغما عنه:اتقل بچي ياعم انت
عاصم:بحبها ياعم في ايه
فارس:احترم نفسك لدفنك مكانك
عاصم بمرح:سمو عليكو يلا يماااا
اغلق فارس الباب خلف عاصم ليعاود الجلوس معهم
دعاء:ال انت طلبته دة كتير چوي يافارس
آيه:هيجيب منين كل دة ياواد عمي
فارس:ايه چولك ياورد
ورد:مفيش چول بعد كلمتك ياواد عمي
فارس:شكلك عشقتية ولا ايه
ورد بخجل:وة عشق ايه ياواد عمي هو بس محترم زيادة ووقف چمبينا كتير ويعني.....
فارس: امممم
دعاء:بطل بواخه بقي بدل ماوالله اجلبلك عمي حسان
فارس:وة نسيت نفسي والوقت سرچني عاد .....تعوزو حاچه يابنات
دعاء بحزن:هتمشي وتهملني
فارس بحنو:اهمل الدنيا بحالها ولا اهملك انتي لحظه
آيه:ايه ياسي روميو في ايه وانتي ياحجه جولييت اتلمي شويه
ورد:ملحقناش نقعد معاك يافارس
فارس:نقعد يوم فرحك ياعروسه وروحي يلا كلمي المخبل عريسك دة زمانه بيعيط ويدعي عليا
دقائق وهبط فارس من شقه الفتيات ليستقل سيارته وينطلق عائدا لقصرة اما في منزل عاصم
ام عاصم:ليه كدة يابني ليه ورط نفسك مابلاها دي جوازة
عاصم:متقوليش كدة ياماما الله يخليكي انا بحب ورد ومش هتجوز غيرها
هناء:احنا عارفين ياعاصم وعشان كدة طلبناها من ابن عمها بس هو مفتري في طلباته اوي وبصراحه ومتزعلش يعني كل دة كتير اوي علي ورد هي يعني بنت مين ولا تحتكم علي ايه
عاصم بحزن: حتي انتي ياهناء
هناء: والله مقصدي ياعاصم بس بالعقل كدة هتجيب كل دة منين
عاصم:هموت نفسي في الشغل وهتصرف ربنا مش هيسيبني لوحدي ابدا
ام عاصم:ربنا يعينك ياحبيبي بس قريبها دة عقدها اوي
عاصم:ربنا كبير ياست الكل
في منزل الحديدي....
يجلس ذلك العنيد يتذكر عينيها الساحرتان وملامحها العنيدة وكبريائها الذي لا يقهر ....تبا لتلك الفتاة تقف امامي وكأني انا من اعمل لديها لا تهابني ولا تتراجع خطوة للخلف ....من انتي وكيف اتيتي؟!...لتقطع خبل أفكاراة اخته الصغيرة بمرحها المعتاد
ليان:دكتور خنجر دكتور خنجر
سيف بأبتسامه:ايه خنجر دة يالمضه دلع جديد دة ولا ايه
ليان:اه دلع البت يويو مبتقولش عليك غير دكتور خنجر
سيف:مين دي ....طالبه عندي ولا ايه
ليان:ايوة يابني البت ال مسحت بكرامتك بلاط السيكشن
سيف بحدة:لياااان
ليان:احم اسفه والله انا بهزر معاك مش قصدي حاجه
سيف:علاقتك ايه بالبت دي
ليان:اتعرفت عليها جديد بس حبيتها اوي والله وبقينا اصحاب
سيف:تقطعي علاقتك بيها فورا واياكي اشوفك معاها فاهمه
ليان :ليه بس ياسيف دي طيبه اوي والله
سيف: دي مش متربيه واكيد قالتلك اني مش محترم وبتاع بنات صح
ليان:ابدا والله ولا جابت ثيرتك بأي حاجه غير انها شافتك كام مرة واتشاكلتو سوا
سيف:اتشاكلنا بسبب طوله لسانها وقله ادبها وانشاء الله هربيها من اول وجديد .. ...نفسي اشوف وشها وهي شايله مادتي
ليان:علشان خاطري ياسيف بلاش تزعلها والله دي طيوبه اوي ولما تعرفها كويس هتغير وجهه نظرك
سيف:البت دي طيرت من شركتنا صفقه كبيرة اوي ودفعتني فلوس كتير ولولا اختها اقترحت عليا اننا نبدل العقد مع شركه تانيه في نفس المجال ونفس البلد انا كنت رفدت اختها من زمان بس هي لسه حسابي معاها بعدين
دلف سامر ليشاركهم مجلسهم ليجد سيف يبدو عليه ملامح التعصب
يامر:في ايه مالكو
سيف:ابدا ياسيدي اختك الغبيه عمال بفهمها مسأله من الصبح مش عاوزة تفهمها عصبتني
نظر سامر لليان التي تحمل بين يديها كتاب لمادة سيف وتنظرإليه ببلاهه
ليان:ها...ايوة فعلا انا كنت جايه عشان يفهمني المسأله دي بس اتلهيت
سامر بأستغراب:اتلهيتي!!اتلهيتي في ايه
سيف: غبيه اختك غبيه كانت جايه في مسأله ف اتلهت في مسأله تانيه ونست الاساسيه
ليان:ايوة فعلا فعلا
سامر:انا طالع انام مراتي لسه هتقعد تحقق معايا اتأخرت ليه
سيف وليان:😂😂😂😂😂
بعد ساعات طويله وبعد منتصف الليل وصل فارس لقصر المنشاوي ليدخل لصاله القصر الفارهه ليجد والدة بأنتظارة وبجانبه امه صفيه
حسان بحدة:حمدلله علي سلامتك يا بيه
فارس: الله يسلمك يابوي
حسان:كنت فين لحد دلوق
فارس:منتا عارف يبوي كنت بجدد العقد مع الشركه ال بنتعامل معاها
حسان:وبعد ماخلصت فينك من وقتها
فارس:منا نسيت اقولك اني روحت لمدحت صاحبي خطوبته كانت النهاردة واتلهيت ونسيت نفسي عاد
حسان بأستغراب:وة خطوبته كيف يعني مش مدحت دة اتجوز بقاله سنتين ولا انا كبرت وخرفت!!
فارس:بعيد الشر عنيك يبوي.....المرة ال اتچوزها مدحت مرة واعرة قوي ومستچويه ومطينه عيشته عشان اكدة طلچها من شويه وخطب بنت زينه ومحترمه وفرحهم كمان شهرين وحالف عليا ميه يمين ان الست ام سليم لازمن ولابد تحضر الفرح
تنفست صفيه لاول مرة منذ ساعات طويله انفاس براحه وكأنها لم تذق الاكسجين قط فهي تعلم مايشك به حسان ولكن فارس استطاع الفرار بفكرة بعيد عن بنات عمه
حسان:مدورتش على بنات عمك طايع
فارس:وصيتلك مدحت يبوي يقلب مصر كلها ويچيبهملي تحت رجلك تعمل فيهم كيف مابدك
حسان:زين چوي ياولدي.....لو بس اطولهم هچتلهم وادفنهم دفن
اعتصرت كلماته قلب فارس فهو يعلم تمام العلم ماسيفعله والدة أذا عثر عليهم ......بعد فترة استلقي فارس علي سريرة المخملي ليفكر في مجري حياه بنات عمه ليغلبه النوم بعدها بقليل ليستيقظ في صباح اليوم التالي ليتفاجئ ب أخيه سليم الواقف امامه
فارس: بسم الله الرحمن الرحيم.....

يتبع الفصل التالي اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent