رواية قسوة الرعد الجزء الثاني 2 الفصل الخامس والثلاثون والاخير 35- بقلم زوزا

الصفحة الرئيسية

 رواية قسوة الرعد الجزء الثاني 2 الفصل الخامس والثلاثون والاخير 35 بقلم  زوزا 

رواية قسوة الرعد  الجزء الثاني 2 الفصل الخامس والثلاثون والاخير 35

في مكان تاني...عند يوسف...🤎
يوسف كان واقف قدام شباك الشركة وسرحان..
_Flash back..‏
 عادل خلاص وافق واخد هدي ويوسف وعمر وبلال وجلال ورعد وادم وعلا ونبض وزهرة علشان يخطبوا عطر...
مامت عطر:اهلا اهلا وسهلا اتفضلوا..
علا:تسلمي....
هدي:شكرا يا حبيبتي..
الخضراوي:اهلا ده احنا زارنا النبي..
الكل:عليه افضل الصلاة والسلام..
الرجالة قعدت في مكان والستات في مكان..
مامت عطر:نورتوا..
هدي:بنورك يا حبيبتي..
مامت عطر:يا عطر بت يا عطر تعالي سلمي..
عطر:اهلا وسهلا..
نبض:هاي يا قمر..
عطر:ازيك..
نبض:بخير الحمدلله..
مامت عطر: هروح اجيب العصير..
علا:تعالي يا حبيبتي اقعدي وسطينا..
عطر:قعدت اهو...
هدي:بسم الله ما شاء الله قمر..
🤎عند الرجالة..🤎
عادل:من البداية اكدي احنا جاين نطلبوا بتكم عطر لابننا يوسف..
خضراوي بصدمة:بتي اني!!!!
عمر:ايوه..
خضراوي:بس احم يعني مش..
يوسف:الحمدلله ربنا عفاني يا عمي..
خضراوي: يا فرج الله..يعني انتم بجد جايين ل بتؤ عطر اني
عادل:ايوه..
خضراوي:طب وهتعيشها فين؟!
يوسف:في شقتي في القاهرة..
خضراوي:طول عمرها محظوظة..
بلال:مش نخلص بجي
خضراوي:نجرأ الفاتحة..
يوسف:لا بعد اذن حضرتك انا عايز رأي الانسة عطر الاول..
خضراوي:بس اني
رعد:العريس مش عايز تكون العروسة مجبرة علي حاجة..
خضراوي:طب لحظة..
الخضراوي راح ل مامت عطر وبدأ يتكلم معاها..
مامت عطر:عطر بتنا يا خضراوي..
خضراوي:ايوه بس لازمن توافج
مامت عطر جريت نادت علي عطر واخدتها ودخلوا الاوضة..
مامت عطر:يوسف حفيد عادل السيوفي طالب يدك
عطر(بصدمة):اني يا اما
مامت عطر:ايوه..وطالب موافجتك
مامت عطر:وطلع بيتحدد زيينا
عطر قعدت خمس دقايق تفكر وبصت لمامتها..
عطر:موافجة
مامت عطر(بفرحة):طيب..
عطر(لنفسها):يا رب يكون خير ليا..
✨بره..✨
خضراوي:عروستنا موافجه
عادل:علي بركة الله..
يوسف ابتسم وكان مبسوط اوي ورفع ايده اول واحد وبدأ يقرأ الفاتحة...
الرجالة والستات بدأوا يقرأوا الفاتحة وهما مبسوطين..
نبض حست فجأة بمغص في بطنها وقامت وقفت..
مامت عطر:راحة فين كملي عصيرك؟!
نبض:لا شكرا انا..
مامت عطر:لا لازمن تشربي..
مامت عطر بدأت تشرب نبض العصير غصب عنها,نبض حست انها هترجع..
نبض(بتعب):التوليت فين؟!
مامت عطر:ها؟!
نبض(بتعب):الحمام الحمام..
مامت عطر:بس هتعدي جدام الرجالة..
نبض(بوجع):مش قادرة فين ال..
مامت عطر:هناك كدة بصي هتمشي ي..
نبض جريت بسرعة مكان ما مامت عطر شاورت ورعد شافها قام جري وراها ودخل الحمام وراها لقاها بترجع كل اللي في بطنها من الصبح لغاية دلوقتي..
رعد:خلاص معلش يا حبيبتي..معلش..
رعد:اهدي اهدي..
نبض(بعياط):تعبت بقي الحمل متعب...
رعد مسح وش نبض بمناديل وغسل وشها واخدها في حضنه..
رعد:معلش يا حبيبتي الف سلامة...معلش..
رعد وطي وشال نبض بين ايديه ونبض حاوطت رقبته بإيديها..
رعد:هنمشي احنا بقي..
عادل:لا جاين معاكوا يلا..
والكل اخد حاجته ومشي معاهم يوسف وهو ماشي لمح عطر في البلكونة بتاعتها غمز ليها وركب ومشي..
يوسف مشافش عطر غير مرتين من ساعتها ومكنتش بتتكلم خالص..
_Back...‏
شخص:يوسف يا يوسف يا ابني...
يوسف:اه ايه يا فاروق..
فاروق:سرحت في ايه؟!
يوسف:جوازي...
فاروق:مش فاهم..
يوسف:قررت اتجوز لازم انزل الصعيد بقي..
يوسف:باي..
يوسف اخد حاجته ورجع شقته اللي خدها في القاهرة واخد شنطة هدومه ورجع للصعيد..
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
🤎في مكان تاني...عند فتون ومحمد..🤎
محمد(بالتركية):بتعملي ايه؟!
فتون(بالتركية):هكلم نبض video call..‏
محمد(بالتركية):وريني..
فتون اتصلت ب نبض ونبض فتحت الكاميرا..
نبض(بالتركية):اهلا بيكوا...
محمد(بالتركية):الناس اللي اتجوزت ونسيونا..
نبض(بالتركية):اسفه غصب عني..
محمد(بالتركية):ولا يهمك في الاول والاخر هنبقي اخوات مش كدة ولا ايه؟!
نبض(بالتركية):اكيد..
فتون(بالتركية):اخبار الحمل ايه؟!
نبض(بالتركية):متعب اوي...كل شوية اغير دكتورة او دكتور..
نبض(بالتركية):رعد مش عايز دكاترة رجالة..
محمد(بالتركية):عنده حق..
نبض(بالتركية):طيب يا محمد..
فتون(بالتركية):بتعملي ايه؟!
نبض(بالتركية):غدااا
محمد(بالتركية):اوووووه نبض بقت بتعرف تعمل اكل..
نبض(بالتركية):رعد علمني شوية..
جول(بالتركية):في حالة طارئة..
فتون(بالتركية):هنقفل احنا..
نبض(بالتركية):باي..
نبض قفلت التليفون وحطته علي الرخامة اللي في المطبخ..ولفت لقت رعد حضنته وباست خده..
نبض:يلا اطلع خد دوش وفوق كدة شكلك باين انك كنت في بوق ك"لب مش في الشغل..😂😂
رعد:طب مفيش حمدلله بالسلامة يا حبيبي..😏
نبض:حمدلله بالسلامة يا حبيبي يلا بقي علي فوق..
رعد:والله طيب انا زعلان...😒
نبض راحت ل رعد وقفت قدامه ربعت ايديها..
نبض:انت عايز ايه؟!.
رعد قرب من نبض و(لخيالكوا)..🙈🙈🙈🙈
رعد:وحشتيييييييني اوي..
نبض:وانت كمان..
رعد ساب نبض وطلع علي اوضته اخد دوش وغير هدومه نزل لقي الاكل علي السفرة...
رعد:اخبار حبايبي ايه؟!
نبض:كويسين..
رعد باس بطنها وباس رأس نبض وبدأوا يأكلوا..
🤎تليفون رعد رن نبض بصتله بتحذير..🤎
رعد:ده اخوكي..
نبض:خلاص رد..
رعد:اعوذ بالله..
✨الخط اتفتح..✨
مراد(بسرعة):رعد انا عايز اتجوز اختك..
رعد:نعم في ايه؟!
مراد:عايز اتجوز اختك الله حس بيا..
رعد:انا مش فاهم حاجة انت بتتكلم جد يا ابني ولا بتهزر..
مراد:مش بهزر...بص انا الصراحة بحب اختك من ساعة ما كانت في قصر اللي اسمه ايه ده فارس ودلوقتي بحبها بس هي مش بتحبني..
رعد:ايوه انا اعمل ايه؟!
مراد:مش عارف انا عايز اكتب كتابي هه..
رعد:انتوا عائلة مجنونة كلكم.. 😂😂
رعد:كلم بابا..
مراد:وهقوله ان رعد عارف وموافق..
رعد:لا استني..
مراد قفل الخط بسرعة ورعد قعد يضحك علي تصرف مراد..
نبض:ايه؟!
رعد:اخوكي اتجنن..
نبض:حصل ايه احكي؟!
رعد:عايز يتجوز تمارا..
نبض:اممم وفيها ايه بقي؟!
رعد حكي ل نبض اللي مراد قاله وقعد يضحك..
نبض:انت موافق؟!
رعد:عن نفسي اه بس اهم حاجة رأيها..
نبض:طب ما انا مكنتش موافقة وانا بتجوزك..
رعد(بغمزة):بس يفرق دلوقتي..اكبر دليل اللي في بطنك دول..
نبض:اوف بقي..
رعد(بضحك):قلبي انا...
🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎
💚في مكان تاني..في الصعيد..💚
عادل:عملت ايه في موضوع مراتاتك وعيالك؟!
بلال:فين الفلوس الاول؟!.
عمر ادي بلال شيك ب مليار جنيه..
بلال:واهم اربع ورقات بطلاقهم الاربعة.. 😁
بلال رمي الورق ومشي بره القصر كله...
عادل حس بوجع في قلبه وجلال كان زعلان علي الج"شع اللي ملي عين  اخوه..
عمر(بغضب):الباب يفوت جمل..
عمر:متزعلش يا بوي انا وجلال سدادين..
عادل:عارف يا ولدي
عادل:هو مشي ورا الدنيا..
جلال:يا رب يعرف غلطه قبل فوات الاوآن..
عادل:الاوان فات يا جلال من يوم ما طلب يورثني بالحياة...
بلال مشي من القصر وسافر ل لندن حاول يصرف الشيك لكن طلع مضر"وب😂😂
 بلال اتشر"د في لندن اوي دخل صفقة بالفلوس اللي كانت بتاعته لكن خسرها وخسر كل حاجة في حياته...
(ادي اخرة الابن العاق الش"جع والافتر"اا 👌👌)
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
✨عدت الايام بسرعة ✨
والنهارده  فرح يوسف ومراد..
"تمارا اخدت شهر كامل علشان توافق علي مراد لانها اصلا كانت بتحبه من ايام زمان
,الباقي عايش حياته في استقرار بس رعد الفترة دي عنده ضغوطات في الشغل وبقي بيبات بره البيت"..
نبض:والله جيت يعني؟!
رعد:يا حبيبتي والله فترة وغصب عني..
نبض:طيب..
يوسف:هكتب كتابي الاول..
مراد:مين الكبير انا..
مراد:انا اللي اكتب الكتاب الاول..
يوسف:وانا الصغير والكبير يقدر يستحمل.. 
المأذون:خلصوني بقي..
عمر:اكتب كتاب مراد الاول يا مولانا..
يوسف:ماشي يا عمي..
المأذون:بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير..
مراد شد تمارا في حضنه وباس رأسها...
تمارا:بس يا مجنون..
مراد:انتي تخر"سي خالص..استنيت سنين للحظة دي
يوسف:يلا يا مولانا..
المأذون بدأ يكتب كتاب يوسف وعطر ..
المأذون:بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير...
يوسف حضن عطر وباسها علي خدها ورأسها...
 بدأ كل اللي في القاعة يصقفوا وهما مبسوطين..
زهرة:شكلهم حلو اوي..
عثمان:فعلا..
علا:تعرفوا حاسة براحة كبيرة اوي لما اتحررت من قيد بلال ده.. 
شربات:وانا...بس ربنا يدي لعمي (وللبت زوزا دي 😂) طولة العمر
عشان خلونا عايشين في القصر وكتب لينا نصيب في الورث..
ورد:الحمدلله علي كل شئ..
عدي الفرح علي خير والكل رجع ل بيته...
🤎عند مراد وتمارا...🤎
مراد(بحدة مصطنعة):تعالي اقعدي...
تمارا(برفعة حاجب):والله؟!طب مش جاية..
مراد:هزعلك..
تمارا:اعلي في ما في خيلك اركبه..
مراد:والله طب تعالي هنا..
مراد جري ورا تمارا ومسكها بسهولة لانها مكنتش عارفة تتحرك من الفستان..
مراد:تعالي ياللي شغلتيلي بالي من اول يوم شوفتك فيه..
تمارا:وانا برضو حبيتك بس كنت بقول مستحيل تبص لواحدة بنت خد"امة زيي..
مراد:انتي ست البنات كلهم..
مراد قرب من تمارا و(لخيالكوا)..🙈🙈
💚عند يوسف وعطر...💚
عطر:الشجة حلوة جوي
يوسف:عجبتك؟!
عطر:جوي جوي
يوسف:دي اهم حاجة..ادخلي غيري هدومك..
عطر:تمام لحظة..
عطر دخلت اوضتها وبدأت تغير هدومها وخرجت ل يوسف وهي متوترة..
يوسف:بسم الله ما شاء الله...قمر..
عطر(بخجل):شكرا..
يوسف(بابتسامة):بحبك..
عطر(بخجل):واني 🙈
يوسف:انتي ايه؟!
عطر(بخجل):بحبك..
يوسف:بس انا بحبك اكتر..
عطر(بخجل):لا اني اكتر
يوسف:شكلنا هنتخانق طب تيجي نشوف مين اكتر..
يوسف شال عطر ودخل بيها لاوضتهم و....
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
✨في الصباح الباكر..عند نبض..✨
نبض صحيت من نومها لقت رعد بيتصل بيها...
الخط اتفتح..
رعد:صباح الخير..
نبض(بنوم):صباح النور..
رعد:قومي يا سكر من النوم..
نبض:هترجع امتي يا رعد؟!
رعد:نفسي ارجع بدري علشان اخدك في حضني جامد يا نبض...
نبض:طب انجز بقي لانه هيجيلي جفاف الله...
رعد:حاضر يا قمري..يلا فوقي كدة من النوم...
نبض:طيب...
نبض قامت واخدت دوش وخرجت تغير هدومها..
نبض قعدت تفطر وقعدت بملل في البيت..
تليفونها رن...الخط اتفتح..
ادهم:اهلا بالناس الرايقة..
نبض:هاي يا ادهم فينك؟!
ادهم:اهو انا داخل عليكي..
نبض:طيب مستنياك...
نبص قامت وفتحت الباب لقت ادهم في وشها..
ادهم:هاااي..
نبض:هاي ادخل...هتلاقي في اكل في التلاجة..
نبض:هنزل ل فاطمة بقالي كتير مروحتهاش..
ادهم:طيب..
نبض لقت اتوبيس وقفته وطلعت تركبه وقعدت,تليفونها رن..
💚الخط اتفتح..💚
نبض:الو يا ميران..
ميران:تخيلي احنا فين؟!
نبض:فين؟
ميران:عندكوا بس ملقنكيش..
نبض:اه انا راحة لفاطمة اقعد معاها شوية..
نبض:خليكوا شوية وراجعة اهو تسلوني بدل ما رعد سايبني كدة..
نبض بدأت تحس بوجع في كل اطرافها وفي بطنها..
نبض(بتنهج):ميران..
ميران:ايه مالك؟!
نبض:شكلي بولد..
ميران(بصدمة):ايه؟!طب روحي للمستشفي بسرعة..
نبض(بصوت عالي):اروح مستشفي ازاي وانا لوحدي وكمان الاتوبيس مش هيقف..
ادم:مالك يا ميران؟!.
ميران:نبض بتولد..
نبض(بصريخ):آآه..
ست:اهدي يا بنتي اهدي..
نبض(بصريخ):انا لسة في اول السابع حرام..
نبض بدأت تأخد شهيق وزفير والست اللي جمبها عمالة تمسح العرق..
ست:انا خالتك ام عاطف..
نبض(بصريخ):ده وقته بذمتك بولد.. 🥺😂
نبض(بصريخ):ودوووووووني المستشفي..
راجل:مش هينفع علشان ده اتوبيس بيقف في كل محطة بس والمستشفي في اخر محطة..
نبض(بصوت عالي):خدي خدي اتصلي برعد خليه يجي..
ست2:ده في زحمة كبيرة..
نبض(بصريخ):رعد..
ام عاطف:حاضر اهو بطلع الرقم..بس مش بيظهر معايا رعد..
نبض(بتنهج):اسمه ابو عضلات.. 🥺😂😂😂
ام عاطف اتصلت ب رعد والخط اتفتح..
رعد:الو يا حبيبتي..
ام عاطف:الو يا استاذ رعد..
رعد:مين معايا؟!
ام عاطف:انا خالتك ام عاطف..
رعد(بعصبية):فين نبض ومين امتي؟
ام عاطف:قولتلك انا خالتك ام عاطف..
رعد(بغضب):عرفت انك ام زفت...فين نبض..
نبض(بصريخ):بسرعة.
.
رعد(بقلق):نبض مالها؟!
نبض شدت التليفون حطته علي ودنها..
نبض(بصريخ):انت فين عايزاك قدامي حالا..
رعد:انتي فين يا نبض وايه اللي بيحصل؟!
نبض(بصريخ):مش قادرة بولد يا غبي بولد.. 
رعد:طب اهدي قوليلي انتي في البيت صح؟!
نبض(بصوت عالي):لا في اتوبيس عام.. 🤦😂😂
رعد:وحياة امك..وبتعملي ايه هناك؟!وازاي تنزلي من غير اذني..😠
نبض(بصريخ):ده وقته بوووووووولد يا غبي..المكان زحمة وانا بمو"ت..
رعد:اديني السواق...
نبض ادت التليفون لام عاطف وام عاطف ادت التليفون للسواق...
رعد:انت فين بالظبط؟!
السواق:(*******)..
رعد:خليك عندك..
ام عاطف:تعالا بسرعة يا ابني..
الكل عرف ان نبض بتولد وبدأوا يلبسوا هدومهم وينزلوا ليها..
رعد ركب عربيته بسرعة وراح ليها كان المكان زحمة جدا..
مراد:رعد هي نبض هنا!؟
رعد:ده المكان اللي السواق قال عليه...
ادم:انت متأكد؟!
رعد(بقلق):ايوه..
_💚في الاتوبيس..💚
ظابط:تقدري تستحملي؟!
نبض(بصريخ):لو قولت الكلمة دي تاني هق"طع رأسك فاهم مش قادرة استحمل افهم بقي..😠🥺
ظابط:ما انتي لازم تهدي...
نبض(بصريخ):متقوليش اهدي دي خالص..
رعد بدأ يدور في كل اتوبيس هو وادم وادهم وميران ومراد وتمارا...
رعد سمع صوت صريخ نبض طلع الاتوبيس بسرعة..
رعد(بقلق):نبض..
نبض(بصوت عالي ودموع):رعدد والنبي خرجني من هنا....
رعد:اهدي اهدي علشان خاطري..
رعد قعد يملس علي وش نبض ونبض تحاول تكتم وجعها لكن مقدرتش..
رعد(بغضب):ما تتصرف يا به"يم انت حل الزحمة دي..😠
الظابط:مش عارف..🤦😂😂
نبض(بصريخ):رعد هوولد هوووووووولد..
رعد قرب من نبض وشالها بسرعة بين ايديه وخرج من الاتوبيس والكل بدأ يتفرج عليهم..
ميران:نبض؟!!
مراد:متخافيش يا قلب اخوكي اهدي..
نبض(بتعب)طلقني يا رعد لو الحمل بالشكل ده مش عايزة
نبض الوجع خف شوية وبتعيط بس وفجأة اشتد عليها وبدأت تصرخ..
رعد كان بيتحرك بين العربيات لغاية ما يوصل لعربيته وقف فجأة اول ما لقي نبض سكتت واغمي عليها..
رعد(بخوف):نبض نبض فتحي عينك..
ميران:ده من المجهود يا رعد يلا بس نلحقها..
وصلوا للعربية ورعد ركب نبض العربية وكان في قطر جاي فنزلوا الحديدة علشان محدش يعدي..
رعد رفع الحديدة تحت اعتراض الكل وركب عربيته وعدي بسرعة وكل اللي موجود كان مصدوم منه..
💚بعد فترة 💚
وصلوا للمستشفي ودخلوا نبض اوضة العمليات
بعد فترة سمعوا صوت صريخ جوا العمليات..
الممرضة:مبروك تؤام عسل..
رعد شال البنت الاولي وباس رأسها..
الممرضة:بنت تانية اهي ويا بخت اللي عنده بنات..
رعد شال البنت التانية علي دراعه التاني..
رعد(بلهفة):نبض اخبارها ايه؟!
الممرضة:زي الفل..
الكل استني لما نبض تفوق ورعد دخل ليها..
نبض(بتعب):جبنا ايه؟!
رعد:بنتين زي الامر شبهك..
نبض(بتعب):زعلان علشان هما بنات..
رعد:انا فرحان اوي اوي اوي..
نبض(بتعب):بحبك
رعد:هتسميهم ايه؟!
نبض(بتعب):فريدة وروفيدة..
رعد:حلو الاسمين..
رعد باس نبض واخدها في حضنه..
-الكل عرف بولادة نبض وعملوا سبوع والكل كان مبسوط
 وملك ولدت بعد نبض بكام يوم وخلفت معاذ..
عادل:تعالي يا بتي..
نبض(بتعب):نعم يا جدو...
عادل:انتي زعلانة مني؟!
نبض:لا ولا رعد زعلان منك..
رعد:بتقولوا ايه عني؟!
ادهم:الحق بيحبوا في بعض يا اخوي
رعد:انا واثق في مراتي يا اخويا لكن مش واثق في الراجل ده.. 😂😂🤦
عادل:والله؟!
نبض:رعودة عيب..
رعد بص ل نبض بصدمة والكل قعد يضحك علي اسم رعد...
😂😂😂😂😂😂😂
رعد : تصدقي يا بت انك رخمة..
ادهم:رع..
رعد(بغضب):اياك تحاول تقولها حتي..
نبض:رعودة...
رعد(بغضب):بت هضر"بك..
مراد:خد الامور بسلالة يا رعد..
تمارا:ايوه يا رعد..
رعد:محدش يقولي رعودة فاهمين..
-زهرة وعثمان خلفوا ولد اسمه خالد..
-ادم وميران خلفوا بنت اسمها يارا...
-تمارا ومراد خلفوا ولد اسمه جاسر..
-يوسف وعطر خلفوا باهر ونور تؤام 🤗
💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛
💚بعد مرور 3 سنين..💚
نبض:اوف مخلفة تلاتة مش اتنين انا..
فريدة:مامي اتي
نبض:خدي كُلي...
روفيدة:مامي..
نبض:نعم..
روفيدة:بابي ممممم(عايز بأكل)..
نبض:ما هو قاعد زي القرد وسطكوا..
رعد:بقي انا قرد طب تعالي بقي..
نبض طلعت تجري ورعد جري وراه ومسكها بسرعة وقعوا في الارض..
نبض:يا ابني اكبر بقي..
رعد:لا..
نبض:يا رخم..
رعد:يا بت..
رعد قعد يزغزغ نبض في كل حتة هي بتغير منها لغاية ما نبض حست انها عايزة ترجع بعدت بسرعة وجريت قعدت ترجع..
رعد:اوعي يكون حمل؟!
نبض:اجري اشتري اختبار حمل..
رعد اخد الجاكت بتاعه وراح اشتري ورجع ل نبض اداها الاختبار ونبض كانت داخلة الحمام...
رعد:اجي اساعدك؟!
نبض قلعت الشبشب ورمته في وشه وقفلت الباب😂😂😂
فريدة:بابي مامي فين؟!
رعد:شكلها كدة هجيب نونو صغنون يا فريدة..
روفيدة:نونو!!!!
رعد:ايوه نونو..
نبض خرجت وضربت دماغها في الباب..
رعد(بفرحة):مامي حاااااامل..
التلاتة قعدوا يتنططوا من الفرحة ونبض بصت ل رعد وبصت لسعادته وفرحته فحبتش تضايقه..
نبض:عايزة انط معاكوا..
رعد:لا طبعا ممنوع..
نبض:رعد..
رعد:ممنوع يا قلب رعد..
نبض:انا خايفة يحصلي زي ما حصل ل فريدة وروفيدة..
رعد:متخافيش يا قلبي هكون معاكي..
نبض:لا انت قا"سي..🤦
رعد:والله؟!طيب يا ستي انا قا"سي..
رعد:بس متنكريش اني احسن قا"سي والله..😉😂
نبض بصتله بطرف عينيها ونطت عليه حضنته وهو شالها ولف بيها كتير وقعدوا هما الاربعة مبسوطين بحمل نبض 
استمرت حياتهم بين المشاكل و الاستقرار و الزعل و الحنان والعطاء والسعادة وعدت الايام ونبض خلفت وجابت فهد الصغنن واسرتهم كملت 🤗🤗💛
كل الشباب مع بعض لو حد محتاج حاجة  بيساعدوه وبينسدوه الباقي..❤️✨
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
❤️النهاية🌚💗❤️
-القسوة:-"القسوة مش بتنتج من اللاشئ القسوة بتنتج من تراكمات من حاجات الانسان بيكون شافها في صغره تفضل معاه وتكون عامله ليه عقدة بيحاول يتحرر منها بس مش سهل للاسف
القسوة مش بتبقي علي الناس اللي حوالين القاسي بس بل ان القاسي برضو بيقسي علي نفسه وده بيكون صعب بالنسبة ليه و للاخرين"..
-الظروف:-"ساعات الدنيا بتيجي عليك اوي وتفكيرك بيوصل لحاجات ممكن تسبب لمو"تك زي مثلا الانتحا"ر او انك تدعي علي نفسك او الكلام ده..
لما تتحط تحت ضغط وظرف ربنا بيكون مختارك انت لانه عارف انك هتقدر تستحمل وهتقدر تعدي لكن متجيش انت وتقول انا ضعيف انا هنت"حر انا زهقت من حياتي اومال الناس المعا"قة دي تعمل ايه دي بتشعر بآلآلآم ضعف آلآمك مية مرة وانت من شوية ضغط وظروف تقول انا زهقت والحياة مبقتش طايقها
لما تتحط تحت ضغط وظروف متسبش الظروف تتغلب عليك اغلب الظروف بايمانك وعزيمتك"...👌👌
-العائله:-"كتير مننا بيفكر انه ممكن يكون حاجة من غير العيله وانه لما يفكر لوحده ويختص بكل حاجة لنفسه وميشاركش افكاره مع حد يبقي كدة هو شاطر او ممتاز
,دايما لازم نبقي مع العيله طالما هما صح .... لما بلال اختار يبعد واخد فلوس اتشر"د وربنا مباركش في فلوسه لانه كان دايما بيبص ل مصلحته ولنفسه بس كان دايما انا"ني ومبيحبش خير غير ليه وده شئ غلط"..👌👌
-الاخوات:-"التضحية من سمات الاخوة,الاخ الكبير بيضحي علشان الاخ الصغير والاخ الصغير بيدور علي سعادة الاخ الكبير..
كل واحد فيهم بيدور علي مصلحة التاني وبيدور علي سعادته,
علاقة الاخوة مش سهل تتكسر بس ممكن يجي حد ويكسرها بسهولة لو الاخوات مش متمسكين ببعض
ممكن تيجي مرات اخ توقع بين الاخوات في بعض طب هي بتستفاد بأيه مبتستفادش بحاجة في الاخر جوزها بيخسر وهي بتخسر..حافظوا علي علاقتكم مع اخواتكم وخلوا علاقتكم حبل متين مش سهل يتقطع او يدوب بسهولة"👌
-الام:-"في امهات متقدرش تسيب عيالها ولا لحظة واللي يقرب من عيالها تقت"له..
في امهات بتسيب عيالها في الشارع وممكن كمان ترميهم في ملجأ...
في من امثال علا كتير رغم الذ"ل اللي شافته علي ايد بلال ورغم اعا"قة ابنها مقدرتش تسيبه لانها ام في الاول وفي الاخر ام...
الام ممكن تستحمل اي حاجة علشان خاطر عيالها مش اي حد يقدر يتقال عليه ام
في من امثال فرح اول ما شافت فرصة احسن سابت كل حاجة وراها ومشيت ورا متعتها وانا"نيتها...اللي تعمل كدة يبقي معندهاش قلب يبقي مكان قلبها في حجر ومستحيل الحجر يلين معاكي..
كل واحد بيعمل بأصله تربية عن تربية تفرق..اصل فرح غير اصل علا..اللي تسيب عيالها في الشارع او لاي حد مهما كانت الظروف متبقاش ام  والناس اللي زي دي محدش يصدقهم او يديهم امان لان اللي يمشي مرة يقدر يمشي مية مرة"..👌
-الظا"لم:-"الظا"لم نهايته معروفة في الدنيا وفي الاخرة بيلاقي عذ"اب من ربنا في الدنيا وبيلاقي عذ"اب تاني مستنيه في الاخرة👌
,لو انت ظا"لم خاف اما لو انت مظلوم اياك تخاف ربنا معاك وهيجبلك حقك ولو بعد حين..👌
وبيقولوا يا بخت من نام مظلوم ومنامش ظا"لم..ربنا مبيضعش حق المظلوم ابدا"...👌❤️
-الارادة:-"انك يكون عندك ارادة وعزيمة ناحية حاجة دي حاجة حلوة..الارادة دي الانسان بيتحكم فيها بيختار يكون ايه بيكون عنده ارادة لتحقيق حلم او فوز...كل انسان علشان يحقق حلمه لازم يبقي عنده ارادة...
يوسف رغم عجزه مفضلش ساكت كدة ومش بيلاقي حل لمشكلته ولا بيلاقي حل علشان يتكلم ويثبت نفسه للكل قاوم وقاوم كتير وخلي عنده ارادة علشان يتكلم ويحقق حلمه ويوصل لمنصب كويس في الشغل..👌
ناس كتير شمتت فيه بس بارادته قدر يتحداهم كلهم"...
-الصداقة:-"بنبقي اصحاب اقوياء قبل الجواز وطول فترة دراستنا مع بعض بس لما بنتجوز كل واحد بتكتر مسئولياته وبينشغل بحياته بعيد عن التاني في ناس بتقدر ده وبرضو بيفضلوا يسألوا عن بعض في ناس بقي بتبعد وتشوفك انك شخص انا"ني وانك انت اللي بعدت
لازم نقدر ظروف الناس لازم نقدر اننا عندنا مسئوليات وغصب عننا ممكن ننشغل عن الباقي لازم نفهم ان البُعد في الحالات دي مبيبقاش اختيارنا ابدا"..
-الثقة:-"الثقة دي اساس كل علاقة طالما مفيش ثقة من البداية يبقي مفيش علاقة اصلا
,مهما حصل بقدر امكانك متخو"نش الثقة دي لان مش اي شخص عنده قدرة انه يسامح ويثق بسهولة تاني..👌
اللي بيكسر الثقة يبقي ميستاهلش فرصة تانية بس في ناس تستاهل فرصة تانية كل شخص بتضيع منه فرصة بيبقي منتظر فرصة تانية وكل شخص ليه فرصة تانية ولو تقدر تدي حد فرصة تانية متترددش,متسمحش لموقف او موضوع او شخص انه يكسر الثقة دي بسهولة لازم تبقي حصون الثقة منيعة  وقوية علشان محدش يقدر يكسرها..
الثقة بتعتمد علي الاشخاص...اللي بيحب حد بيثق فيه وبيتغاضي عن عيوبه وبيدي للي بيحبه فرصة تانية وتالتة وده اللي المفروض يحصل اصلا..الثقة اساس اي علاقة لو اتكسرت يبقي اتكسرت العلاقة"...👌👌

تمت الرواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات
رواية قسوة الرعد الجزء الثاني 2 الفصل الخامس والثلاثون والاخير 35- بقلم زوزا
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent