رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الاول 1 بقلم الاء

الصفحة الرئيسية

        رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الاول بقلم الاء

 رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الاول

صحيت وحسه ان في حاجه ايه هي الله اعلم بس انا بقالي فتره قلبي وجعني مش عارفه  السبب قلبي مقبوض بطريقه غريبه  جدا مش عارفه افاهم الشعور دا ولقيت الباب  اوضي بيخبط وبيتفتح
ياسمين الام.... اصحي يلا يا حببتي  الضهر قرب ياذن
الاء....  صباح الخير يا ماما
ياسمين.... صباح العسل يا قلب ماما
الاء.... بابا راح الشغل ولا لسه
ياسمين... لا اجازه
الاء...  بجد 
ياسمين....  قومي  يلا وصحي ياسين 
الاء... حاضر
(الاء عندها23سنه جميله جدا بشرتها بيضه ولون عنيه زرقه وشعرها لونه بني  وكثيف وطويل وناعم زاي الحرير وقصيره وعندها غمازات وشكلها اصغر من سنها وملامحه البريئة كنها طفله  بس لسانها دبش وطويل حبتين  ومش بتحب تسيب حقها وبرغم كده من اقل حاجه بتعيط بس مع نفسها مش بتحب تبين ضعيفه  ابدا بتحب الهزار جدا)
ــــــــــــــ قصر عاصم المنشاوي
وهو نزل  من علي سلم القصر شاديه.....  يبني  انت بتطول كده ليه وضحكت 
محمد.... صباح الخير يا خالتو 
شاديه... صباح العسل   
محمد ... صباح الخير يا جدوو  صباح الخير ياتيتا(محمد عنده30سنه مهندس ولي اسم معروف في العالم كله  قمحاوي عيونه سوده وعنده غمازات وشعره ناعم ولونه اسود  وطول بعرض وجسمه رياضي جدا وعنده عضلات  وشخصيته قويه جدا  ومتكبر وكله بيخاف يقف قصاده وفين وفين لو ضحك  دا لو كان بيضحك اساس)  
عاصم....صباح النور يا حبيبي جدو يلا اقاعد افطر   (عاصم  زوج نجاة دا بقاعمو ال فرفوش اللي واخد الدنيا ببساطه جدا بس وقت الشغل جد جدا  بس برضو مافهاش حاجه لو سهلنا الدنيا   كان صحبه الواحيد او بمعنا اصح الاخ الكبير كان الدمنهوري وشريك لي في كل حاجه)
نجاة... صباح الخير ياحبيبي لسه  مامتك قفل معايا كانت بتسلم عليك  (نجاه الجده.تبقا يعتبر الكبيرة القصر  طيبه جدا ومافيش اي مشكله ال وليها حل عندها بس ساعات مش بتقدر علي شخص معين بس في ال يقدرمش بتحب المشاكل  عندها ولد  وبنتين ال ولد عماد وتوفه هو ومراته في حدثه كان عنده ولد وبنت اما البنتين هنتعرف عليهم)
محمد بعصبيه .. قولت كذه مره ماليش ام
شاديه ... ياحبيبي خلاص الايام  بتنسي وهي  امك في الاول وفي الاخر ومعملتش حاجه غلط(شاديه  تبقا بنت نجاة  وطلع لي باباها بتحب الهزار  كانت متزوجه وجوزها مات في نفس الحدثه بتعت اخوها عماد  عندها ولد وبنت  عز وهدير)
محمد بستهزء.... فعلا عموما مش عايز  اسمع سريتها ولا اقوم احسن
نجاة..... لا خلاص ربنا يهدي الحال
هدير.... صباح العسل والسكر والمربه علي احلي جدو وتيتا (هدير 25سنه جميله  لون عنيها رومادي  وبشرتها بيضه شعرها بوني  طوله متوسط وجسمها حلو مناسب طولها ورفضه فكرت الزوج )
عز.... صباح النور عليكم جميعا(عز24سنه شاب وسيم جدا لون عنيه عسلي وبشرته بيضه وشعرو لونه  اسود وطويل  وجسمه رياضي  فضله سنتين  ويتخرج من كليه الطب وبتاع بنا"ت)
اياد.... صباح الخير ياعيلتي اللي مطلع عيني(اياد عماد 28سنه  مهندس بيشتغل مع  محمد شاب وسيم جدا بيحب الهزار والضحك بس وقت الشغل جد جدا ومش بيحب حد يغلط في شغل ابدا  طويل وجسمه رياضي وعينه بني غامق  وبشرته بيضاء وشعره ناعم ) 
شهد....صباحوووووو (شهد عماد20سنه جميله شعرها اسود وطوله متوسط وعنيه لونها اسود وقصيره ورفيعه  في كليه طب  لمضه شويه )
عاصم... صباح النور 
نجاة...   صباح الورد عليكم يلا افطارو ياحبايبي
محمد.....  اياد  انت سبت شركه امبارح بدري ليه
اياد.... ياختاااي احنا بنفطار  واحد الله
هدير.... لا ازاي لزم طول الوقت الحياه شغل 
محمد.... ايه يا شهد انتي وعز مش عايزين تقولو  كمان حاجه
شهد.... الله وانا ماللي اللمبي انا ماليش في
عز...  اهي قالتلك
عاصم.... صحيح امتا  هتسافر  يامحمد
محمد... هخلص شويه شغل في شركه وهاجي اجهز حاجاتي  باذن الله  اكون في طياره علي الفجر
عاصم...   تروح وترجع بالسلامه باذن الله
عز.... يبختك هتشوف بنات امريكا مش جعفر اللي هنا
شهد... مين توم كروز بيتكلم 
شاديه بضحك ....  يخربيت فقرك  بس احلي حاجه بتدي رد في ساعتها 
عز... علي فكره انا ابنك مش هي
شهد... ربنا ميحرمنيش منك يا عمتو
اياد.... صحيح  يا محمد اخوك كلمني امبارح  وو
محمد بيجز علي اسنانه.... وساب الاكل وقام 
اياد....  مش فاهم هيفضل كده لي امتا
نجاة ... انا تعبت والله
شهد... استنا انت مش هتوديني الكليه  ايه دا دا مشي وبصت لي عز
عز... يادي نيله هخدك ياختي 
شهد بهمس ... نيله علي خبتك
عز... بتقولي ايه
شهد... شكرا علي خدمتك
ـــــــــــــــ
ماجد....  انا كلمت عمك النهارده اننا ريحين لي  اتلحلح بقا ووقع بنت الك*لب دي قبل ما حد يلحس عقله
طارق....  انا بكر*هم كر*ه   نفسي  يم*وته  ونخلص منهم
ماجد.... لا يا حلو لما ناخد المحل الاول والارض 
طارق.... طب المحل وعمي كاتبه ب اسمها و الارض دي هناخدها ازاي وهي ب اسم المفعوص الصغير
ماجد ضحك ب مكر.....دي بقا انا بفكر فيها
طارق.... بتفكر في ايه
ماجد بتمثيل....  يعيني الولد نزل يجيب شكولاته العربيه خبطته
طارق.... مش فاهم
ماجد بصلو بقرف.... وعمرك ما هتفاهم   غ*بي زاي  امك
طارق .... الله يرحمه طب فاهمني
ماجد.... ودي محتاجه افاهم فيها ايه
طارق.... انت قصدك نجيب حد يخبطه
ماجد.... بالظبط  بس مش دلوقتي لما تتجوزها عشان وقتها هي يعيني حزينا علي اخوها وانت تاخدها في حضنك ونينينيني وتخليها تتنزل عن المحل اما بقا الاراضي دي  نفكر فيه
طارق....اشمعنا هما معاهم وحتي عمتي علي قلبها قد كده واحنا لا 
ماجد لا عمتك متعدش  اما عمك دا يعتبر فقير بالنسبالها 
طارق.... اومال احنا ايه دي شقتنا ايجار انت ليه مش زايهم ليه 
ماجد.. انت هتعمل زاي امك تقول انت اللي ضيعتنا 
ـــــــــــــــــــــ
في بيت مجدي
مجدي... اي دا   اومال فين العيال
ياسمين...  صحيتهم زمانهم جاين  اقاعد يلا افطار
الاء.... صباح الخير يا حجوج
مجدي... صباح النور 
ياسين... صباح الخير يا بابا
مجدي.... الع*فريت الصغنن  صباح النور 
مجدي... صحيح اخويا جي نهارده علي الغدا  
الاء.... ياساتر يارب  
مجدي ضحك...  بنت عيب
ياسمين... حقها اخوك دا مش برتاحلو ومش لقي عليه جو االطيبه  اللي فعلا مافيش منها اختك و عيالها  مشوفتش  اطيب منهم 
مجدي في سره ولا انا بس دا اخويا....  ربنا يصلح حالو وحالنا 
الاء...  لا بجد يا بابا رغم ان مش بشوف عمتو ال فين وفين بس بنتها زينب بحبها  ومشوفتش منه حاجه وحشه   رغم جوزها اللي مش بطيقو  مش عمي اللي بيمثل لا و كله كوم وابنه الر*خم دا  واحد لو عنده كرامه يبعد اما دا لزقه
ياسين...   انا مش بحبهم ولا هما بيحبونا  يا بابا  متخلهمش يجو
مجدي... عيب كده يا ياسين دا عمك
ياسمين.... االااطفال بتحس  باللي بيحبه واللي بيمثل  نفسي افاهم  ايه اللي بيجبهم 
ياسين....  كلام ماما صح 
الاء.... الطمع يا ماما عمي رامي ابنه عليا عشان اوفق بي وياخد المحل  انتي فاكره  اول لما عرف بابا كتب ااالاراضي  ب اسم ياسين  ض*رب مراته عشان تخلف بنت عشان يجوزها لي ياسين وياخد الاراضي مراته يعيني فضلت تستحمل قر*فو لحد ما ما*تت الله يرحمها وميعرفش انك بعت ا الاراضي  عشان المشروع 
ياسمين.... وياريت نجح  خسارنا فلوسنا  وساعاتها خبيت عنهم عشان ما يشمتوش فينا
مجدي.... الحمد الله علي كل حال
الاء..... انا مستغربه يا بابا انت ليه متمسك بيهم  مايستهلوش
مجدي.... عيب كده بقا  يا الاء
ياسين...  صح يا لولي
مجدي.... حتي انت 
ياسمين.... بضحك طب كول يلا عشان  واراك واجب يامه
الاء... انا هنزل اتمشا شويه مع زيزو
مجدي.... تمام خالي بالك من نفسي
الاء.... حاضر
ياسين... خديني  معاكي
ياسمين....  لا انت عليك واجب يامه  يلا قوم اغسل ايدك ووشك ودخل ذاكر
ياسين....  يوووه حاضر
الاء....  متزعلش هجلك حاجات حلوه بس لو عملت الواجب كله 
ياسين بفرحه.....  حاجات حلوه يامه يامه
الاء.... اها يامه يامه
ياسين... اذا كان كده ماشي مع اني كان نفسي اجي معاكي
الاء... معلش مش هنتاخر
ياسين... اممم ماشي  متنسيش حاجات يامه
ياسمين....  هنفضل كده يلا علي الحمام 
ياسين.... حاضر 
    الاء دخلت وغيرت   لقت زياد بيخبط
الاء... ابن حلال لسه مخلصه 
زياد...... انتي عيله بارده عمال ارن عليكي  عشان تنزلي فكرتك نايمه
 (زياد23سنه يبقا ابن بنت عمتها  ويعتبر متربين مع بعض شاب وسيم جدا وبشرته بيضه ولون عنيه سوده وشعره اسود وطويل  جسمه رياضي وطويل  تخرج من كليه تجاره )
الاء بضحك... معلش  
الاء بصوت عالي ...  بابا زيزو جه  انا نزله 
مجدي.... الاء تعالي انتي وزياد
الاء... ادخل بابا عايزك ودخلو الاء. ايه  يا بابا في حاجه
زياد.... ازايك يا جدو 
مجدي...  الحمد الله وانت
زياد..... الحمد الله 
مجدي ....  تعالي يا الاء واخدها في حضنه  ياروح بابا   مالك حسك فيكي حاجه
الاء حست انها كانت محتاجه الحضن دا وفي نفس الوقت حسه بشعور غريب... مش عارفه يا بابا بجد خايفه معرفش ليه
مجدي... لو علي جوزك  من ابن عمك متخفيش عمري ما هغصبك عليه
الاء..... ربنا ميحرمنيش منك
مجدي....ولامنك خالي بالك من نفسك ومتخافيش من اي حاجه انا بنتي قويه دايما مهما حصل وربنا   معاكي يابنتي  وانت يا زياد دي زاي اختك خالي بالك منها شلها جوه عنيه 
زياد... من غير متقول يا جدو بس هو في ايه
الاء..... في ايه يا بابا
مجدي.... مافيش يا قلب بابا يلا انزلي عشان تلحقي ترجعي بدري قطعهم دخول 
ياسمين.... ياسيدي يا سيدي يعني عماله تحضني في بابا وماما لا 
الاء راحت حضنتها..... دا انتي ست الحبايب وست الستات كمان
ياسمين. اخدتها في حضنها..... اها يا بكاشه عامل ايه يازياد
زياد.... الحمد الله  وانتي يا طنط عامله ايه
ياسمين.... الحمد الله يلا عشان متتاخروش وحضنتها جامد يلا 
الاء بصتلهم وحسه في حاجه .... حاضر سلام
ياسين جري عليها وحضنها. وهمس.... متنسيش يامه 
الاء بضحك وغمزت.... يامه يامه
ياسمين... يا جز*مه خش اعمل واجبك
ياسين...  يووووه حاضر يا ماما
زياد هو والاء جاين ينزلو وبيفتحو  الباب   لقوماجد وطارق...
الاء.. استغفرالله العظيم
زياد همس ...عوذ بالله
ماجد بتمثيل الطيبه.... من كل ذنب عظيم مالك يا بنتي  وبعدين رايحين فين
ـــــــــــــــــــــ
اجتماعه في شركه  عاصم والدمنهووري
فاروق.... يا باشا صعب اننانعمل الشغل ده في وقت المحدد اللي حضرتك  بتقوله
عاصم...  واللهي يا فاروق  ماعارف اقولك ايه المشكله ان دا  كان مفروض يتعمل  ودلوقتي نراجع المشروع مش نتكلم ولسه نحدد
اياد... مكانش مركز معاهم كانت مركز مع حد تاني
محمد بعصبيه وصوت عالي يهز الشركه.....  لا مينفعش لزم انا اللي ابدا وبعدين ثانيه واحده  اومال انتم لزمتكم ايه جاين تعمله ايه هنا  انا دا اخر كلام عندي واللي شايف انها صعبه عليه يتز*فت  يسيب الشركه حالآ
ماحدش رد 
محمد..... تمام المشروع   يبداء يتنفذ ومش عايز اي غلطه  انتم فاهمين يلا برا
كله طلع 
عاصم.... مش كده يا ابني 
محمد...  جدو انا بجد مش عايز اسمع صوت
سكرتيره محمد اسمها داليدا  كانت مع اياد في الكليه  بس هو اكبره منها  ب سنتين وتعرفوعلي بعض وبقو صحاب ولما اتخرج فضلت علاقتهم زاي ما هي ولما اتخرجت هي كمان اتوسط ليها تشتغل مع محمد رغم ان محمد بيك*ره البنا"ت شايفهم لي غرض واحد بس مش اكتر  هي بنوته جميله  جدا شعرها لونه بني وعنيها لونها عسلي بشرتها بيضه   دبش دايما واللي علي قلبها علي السانها مش بتركز في  حاجه غير الشغل ودا اللي  محمد عايزو  وعشريه جدا وذكي جدا)
محمد....  دليدا الغي اي اجتماع النهارده
دليدا.. بس يا فندم في اجتماع مهم
محمد بزعيق... انتي  بي*هيمه مسمعتيش قولت ايه
دليدا... حاضر وطلعت
عاصم... دي بنت عيب تعملها كده يا ابني
اياد.... اعمل احترام حتي ليا وانها صحبتي
محمد....  بقولك ايه انا رفض  انها اساس تشتغل معايا وعشان مزعلكش وافقة
عاصم.... لا هي تستهل البنت بتخاف علي شغل اكتر مننا   انت مفروض تعملها كويس
محمد.... يوووه خلاص بقا
عاصم... انا هروح لان تعبت
محمد... جدو انا اسف  بس بجد انااا
عاصم.قطعه.... عادي يبني بس حاول تغير من نفسك  بعد اذنكم
ــــــــــــــــــ
زياد... رايحين نشتري حاجات 
الاء... اها 
طارق....جي معاكم 
زياده..... مش هينفع انت لسه طلع
ماجد.... لا لا طارق ابني يسد خدو.
الاء بهمس... خدو ربنا البعيد زياد بهمس يارب
ماجد... بتقوله ايه
الاء..  مش هينفع ولاا بقا لو جيت هتدفعلنا حق مواصلات ما انت الكبير بقا لا تعال تعال
زياده... اها صحيح دا انا نسيت المحفظه 
طارق... احم وهمس لي ولده بابا انا مش هدفع لي حد
ماجد... انتم هتتاخرو
الاءسمعته  همست لي زياد ... نت"ن   زياد بهمس  انتي لسه  عارفه
  الاء...... طول  اليوم  هنركب مواصلات يامه اصل ورونا اوراق كتير كليه وبنخلصها  صح يا زيزو
مجدي...  ادخل ياطارق اتفضل  عشان عايزك انت وماجد في موضوع مهم
الاء وزياد في صوت واحد.... مع السلامه  وزقو طارق وجريو 
ـــــــــــــــــــــ
اياد....جدو عندوحق بطل اسلوبك دا مع الموظفين مينفعش كده
محمد بعصبيه .....   اياااااد خلصنا. 
اياد بصله وطلع برا المكتب 
دليدا....   اياد 
اياد بصلها.


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
    رواية المتعجرف والعنيدة الفصل  الاول 1 بقلم الاء
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent