رواية ليان الادهم الفصل الثامن والثلاثون 38 - بقلم دينا مصطفى

الصفحة الرئيسية

    رواية ليان الادهم البارت الثامن والثلاثون 38 بقلم دينا مصطفى

رواية ليان الادهم كاملة

رواية ليان الادهم الفصل الثامن والثلاثون 38

نجد العائله كلها حزينه علي ما وصلت اليه ليان  يدخل أدهمّ يجدهم حزينين
أدهمّ: عارف سبب زعلهم ف قال في اي يا جماعه قاعدين كده ليه
شهد: يعني هنعمل اي يا ادهم انت وعمامي وحازم وعمر بتخرجوا كل يوم من الصبح علي الشغل وليان الي كانت مبتلطلش لعب ومشاكسات فينا بقت كل وقتها لوحدها في اوضتها واحنا بقعد مبنلاقيش حاجه نعملها
اميره: قامت وقالت أدهمّ اما بعتبرك زي اخويا وانت عارف كده صح
أدهمّ: ب استغراب أكيد طبعاً لي بتقولي كده

اميره وشهد:  خود ليان للدكتوره

أدهمّ: بهدوا هي كلمتكم في الموضوع صح
كريمه: وفيها اي يا بني لما توديها للدكتوره يمكن ترتاح شويه
فاطمه: علشان خاطرنا يا أدهمّ انا طول عمري مكنت اتخل ان ليان تكون ضعيفه كده ريحها وريحنا معاها
أدهمّ: خد نفس طويل حاضر هعمل كل الي انتوا عايزينوا بس لو الدكتوره جابت سيرة عملايات ف انسوا اني اخاطر بيها
شهد: بفرحه لا متقلقش في دكتوره صحبتنا كانت مسافره ورجعت وكلمتنا وليان حكتلها وهي طلبت تشوفها واحنا حددنا معاها معاد انهارده
أدهمّ: برفع حاجب يدل علي  ردت فعله لا والله ومستنيين اي ان شاء الله ولما شافهم سكتوا طلع علي اوضته لقي ليان فرحانه وبتجهز نفسها
ليان: جريت عليه وقالت انا جهزا
أدهمّ: مسك ايدها ب ابتسامه وباس خدها ده كله علشان هنقابل الدكتوره
ليان: لا ومش بس دكتوره دي البيست بتاعتي انا وشهد من ايام اعدادي بس هي سافرت مع بباها من بعد الثانويه يلا بقى ادخل اجهز وزقته
أدهمّ: بمزح طب براحه طب
ليان: لا انجز وسابته وخرجت
أدهمّ: بعد مخرجت يارب ميكونش زي كل مره وترجع من عن الدكتوره حزينه زي كل مره ودخل الحمام  علشان يجهز

ليان: بصوت عالي يلا يا ادهم
أدهمّ: وهو نازل من علي السلم جيت اهو ونزل ومسك ايدها وقالها ب ابتسامه يلا
ليان: ب ابتسامه يلا وخرجوا وقبل ميخرجوا ودعوا العيله

فاطمه: براحه ان شاء الله هيرجوا مجبورين الخاطر


 ♥
الجميع: ان شاء الله


عند الدكتوره دخل أدهمّ وليان

ليان: اول مدخلت جريت علي الدكتوره وخدتها ب الحضن وقالت بفرحه وحشتيني اووي اووي
الدكتوره: بفرحه وانتي كمان وحشتيني والله اووي انا مش مصدقه اني شوفتك
أدهمّ: واقف مبتسم من فرحتهم لما شافوا بعض
ليان: ل أدهمّ أدهمّ تعالي  اعرفك يا ستي ده أدهمّ جوزي

الدكتوره: الائيم
ليان: باحراج احم احم لا ده كان الاول
أدهمّ: بصلها وضيق عنيه لا والله ودلوقتي بقى ايه

ليان: بحب دلوقتي بقى جوزي حبيبي
الدكتوره: الله الله طب عرفينا علي بعض الاول

ليان: اوبس نسيت أدهمّ دي بقى الضلع التالت في المثلث تبقى هنا صحبتنا انا وشهد رغم ان هي اكبر منا
هنا: مكانوش اربع سنين دول
أدهمّ: ب ابتسامه اتشرفنا بحضرتك يا دكتوره
هنا: الشرف ليا وبعدين قالت اتفضلوا وبعد مقعدوا قالت ها بقى اي المشكله

ليان: احنا بقالنا سنه وشهور متجوزين وربنا مرزقناش ب اطفال ورحت لدكاتره كتير وكلهم قالوا لازم اعمل عمليه بس أدهمّ موفقش
أدهمّ: ومش هوافق علي اي عمليه يا ليان
ليان: يا أدهمّ وقاطعتها هنا

هنا: طب تعالي اعملك فحص واحنا هنقرر بعدين
ليان: قامت معاها
وبعد مرور خمس دقايق خرجوا وادهم: ساعد ليان علشان كان شكلها تعبانه
هنا: ب ابتسامه ممكن اعرف مين الدكاتره الي قالوا لازم عمليه
أدهمّ: بأمل ليه هو في حاجه غلط

ليان: وهي ماسكه ايد أدهمّ وضغطه عليها من التوتر وقالت طمنينا يا هنا
هنا: قامت من مكنها ومسكت ليان من ايديها وقالت بفرحه كبيره مبروك ياقلبي أنتي حامل بقالك شهر
ليان: لسا مستوعبتش هي قالت اي
أدهمّ: بفرحه بجد يا دكتوره يعني هي حامل
هنا: ب ابتسامه اه والله هي حامل في الشهر الاول
أدهمّ: مس ايد ليان الي لسا مش مصدقه انها هتبقى ام وقال سمعتي قالت اي مش قولتلك ربنا كبير
ليان: دموعها نزلت من الفرحه بجد يا أدهمّ انا حامل
أدهمّ: ضمها بفرحه بجد يا قلب ادهم أنتي هتبقى احسن ام في العالم كله
هنا: بس طبعاً لازم تهتم في نفسها وفي اكلها علشان البيبي

ليان: مسحت دموعها زي الاطفال وحطت ايدها علي بطتها وقالت انا هعمل كل الي هتقولي عليه

هنا: مدت ايدها بورقه لادهم  لازم تمشي علي النظام ده وكنا تاخد الادويه في وقتها
أدهمّ: تمام وهي لو معملتش كده انا. هعلقها  وهي عارفه كده
ليان: بصتله بنظرة زي الاطفال واهون عليك يا دومي
أدهمّ: بت اسكتي
هنا: بضحك باس انتوا الاتنين انتوا هتربوا طفل ازي وانتوا الاتنين زي الاطفال يلا انتي وهو علشان ورايا شغل
أدهمّ: شوفتي صحبتك بتطردنا
ليان: اه انا حسه كده بردوا
وخرجوا وهما فرحانين ان ربنا جبر بخاطرهم
ليان: بفرحه أدهمّ انا عايزة اعمل حفله كبيرة اووي واعزم عليها كل الناس علشان يشاركونا فرحتنا
أدهمّ: بفرحه مسك ايدها وباسها وقالت طبعاً هنعمل بس مش دلوقتي
ليان: ليه

أدهمّ: علشان احنا لسا عارفين دلوقتي ف احنا هنحتفل مع العيله وبعدها بفتره هنعمل حفله كبيرة جدا
ليان: اوك تمام
وصلوا البيت وقالوا للعيه الخبر وكلهم فرحوا جداً وباركولهم والفرح والابتسامه رجعت تاني للبيت وبعد سهره طويله بيحتفلوا فيها مع بعض كل واحد اخد مراته وطلعوا يناموا بس البنات معرفوش يناموا ف خلوا الشباب يناموا واتسحبوا ونزلوا علي المطبخ
اميرة: اف الوحده مش عارفه تنام يا جودعان اي ده
شهد: اه والله انا بقالي ربع ساعه بتقلب ومجاليش نوم وبصت ل ليان وقالتها وانتي يا ليو منمتيش ليه

ليان:بطريقه مضحكه مشيت عند التلاجه انا بقى بعيد عنكم هموت من الجوع
البنات بضحك شهد: انتي بتتوحمي يا ليو يلا علي أدهمّ يعيش الي عاشوه الشباب
اميرة: بضحك بس متفكرنيش انا كنت بصحي حازم في نص الليل واخليه يخرج يجبلي اكل
ليان: حرام عليكي يا مفتريه بهدلتي الواد معاكي
شهد: لا مش لوحده انا كنت بخلي عمر في نصاص اليالي وفي الشتاء يلف علي منجه
ليان: بصدمه يا مفتريه انتي كنتي بتخلي اخويا يدورلك علي منجه في الشتاء الي مش موسم
شهد: المهم كان بيجيب وخلاص
ليان: يعني انا لو طلبت من أدهمّ في الصيف رمان هيجيبلي
شهد: اهو ابتديني رغم انك مبتحبيش الرمان بس كل حاجه مبتحبهاش الحمل هيخليكي تبحيها
ليان: قعدت علي رخامة المطبخ وبتاكل ايسكريم مش مهم انا هخليه يجبلي ولو رفض يبقي هو حر بقى

اميرة وشهد: قعدوا علي الكراسي لانهم مش هيعرفوا يقعدوا زي ليان علشان حملهم في اخره وقالوا في نفس الوقت هتعملي اي

ليان: وهي بتاكل قالت بكل برود هخليه يخرج يجبلي غظب عنوا
اميرة وشهد: يا مفتريه وبتقولي علينا مفتريين

الشباب قلقوا وقاموا ملقوش البنات ف خرجوا يدوروا عليهم ف اتقابلوا علي السلم

أدهمّ: ب استغرب انتوا رايحين فين
حازم: بدور علي اميرة وانت

أدهمّ: وانا بدور علي ليان وانت يا عمر بدور على شهد صح

عمر: فهمني انت ونزلوا وسمعا صوت ضحكهم جاي من المطبخ ف اتجهوا للمطبخ لقيوهم بياكلوا ايسكريم ومبسوطين
أدهمّ: ابتسم لانه شاف أخيراً ليان بتضحك من قلبها
ف قال وأخيراً شوفت ضحكتها الي طالعه من قلبها+

عمر: فعلاً ليان بقالها وقت طويل مشفنهاش مبسوطه وفرحانه كده
حازم: بصدمه نهار ابيض
أدهمّ و عمر: في ايه

حازم: بصوا جمب ليان
أدهمّ: بص اي ده  ودخل ليييان

google-playkhamsatmostaqltradent