رواية ليان الادهم الفصل السادس والثلاثون 36 - بقلم دينا مصطفى

الصفحة الرئيسية

  رواية ليان الادهم البارت السادس والثلاثون 36  بقلم دينا مصطفى

رواية ليان الادهم كاملة

رواية ليان الادهم الفصل السادس والثلاثون 36 

أدهمّ: بحسره يعني كان لازم اتشك في لساني واقولها انل جاهز اعملك اى حاجه
ليان: كانت بتسمعه من بره  وبتكتم في ضحكتها وطلعت علي اوضتها علشان تجهز وقالت في سرها ولسا الي جاي احسن يا سي أدهمّ دانا ميبقاش اسمي ليان لو مخلتقش تقول حقي برقبتي

حازم: داخل من باب الفيله بعد مخلص تمارين وشم ريحة حاجه بتتحرق من المطبخ ف جري لقي أدهمّ واقف بيقطع الخضار ومش شايف الحله الي اتحرقت علي النار
حازم: بصوت عالي أدهمّ الحق المطبخ هيولع
أدهمّ: بفزع بص وراه لقي الحله في ذمة الله
حازم: طفا النار وقال لادهم انت بتعمل ايه هنا
أدهمّ: بعصبيه هكون بعمل ايه يعني يلعب يوجا
حازم: بضحكه مكتومه لا مش قصدي انا عارف انك بتطبخ بس اشمعنا انت الي في المطبخ وانت عمرك حتى معملت كوبايه شاي
أدهمّ: بنرفزه حازم اتنيل ساعدني وانت ساكت منها لله الي في بالي

حازم: الي في بالك دي ليان صح
أدهمّ: بصله بصه بمعنى اخرس
حازم: بص قدامه بخوف وابتسامة والله وجات الي هطلع عينك وتنتقملي منك يا مفتري وضحك بعلو صوته

أدهمّ: بصله بتضحك ليه
حازم: احم احم لا ولا حاجه يا كبير
أدهمّ: بص قدامه وقالي في سره ماشي ياليان الكلب والله لطلعه عليكي بس اصبري

نسيبهم بقى يشوفوا شغلهم ونروح عند بطلتنا اميرة الس مشفنهاش بقالنا كتير

اميرة: تقوم من نومها وتأدي فرضها وتخرج من اوضتها تروح لباباها وتحاول تصحيه من نومه بس هو مش راضي يقوم
اميرة: ب ابتسامه بابا يلا قوم وبلاش هزار بابا يلا يا بابا  وبعدين اميرة بدأت ايديها ترتعش وبصوت ضعيف بابا قوم يلا وبدأت دموعها تنزل بابا قوم والنبي وبلاش تعمل فيا كده انا مليش غيرك وبصوت عالي سموعوها الجيران بابا بابا
الجيران دخلوا علي صوتها
وحده من الجيران راحتلها وبدموع قومي يابنتي وحدي الله هو دلوقتي في مكان احسن من ده قومي معايا واميرة مش هنا خالص لهي سمعاها ولا حسا بحاجه بمعنى اصح دخلت في إنهيار
الجيران خدوها بعيد عن باباها وطلبوا الدكتور علشان يتأكدوا انه اتوفى وبعدين بدأوا يغسلواه


اميرة فونها كل شويه يرن ف ردت وحده جارتها وكان المتصل حازم
حازم: براحه أخيراً رديتي قلقتيني عليكي
جارتها: بدموع انا مش اميرة يابني

حازم: بقلق امال انتي مين واميرة فين
جارتها: الحاج والد اميرة تعيش انت
حازم: بصدمه ايه امتا ده واميرة فين
جارتها: انهارده الصبح واميرة يا حبت عيني من وقتها وهي لسامعه حد ولا نطقت بحرف واحد
حازم: بزعل انا جاي دلوقتي  وقفل
أدهمّ: قابله في ايه يا حازم مالك
حازم: والد اميرة اتوفى
أدهمّ: بزعل لاحول ولاقوة الا بالله يلا انا جاي معاك وخبروا العيلة كلها ومشيوا وليان اصرت تمشي معاهم علشان اميرة بقت صحبتهم ومشوا وصلوا بيت اميرة لقيوا الجران هناك حازم وادهم دخلوا شافوا والد اميرة وليان دخلت لاميره واول مشافت حالتها خرجت وفضلت تعيط
أدهمّ: بعد  مخرج من عند والد اميرة  بيدور علي ليان لقيها واقفه في ركن من البيت وبتعيط قلبه اتقطع من دموعها ف رحلها
أدهمّ: مسك ايدها ودخلوا المطبخ وقالها اهدي ياقلبي بتعيطي ليه
ليان: بعياط اميرة حالتها صعبه اووي والي هي فيه مش قليل لانها خسرت اعز الناس علي قلبها هي قالتلي قبل كده ان باباها هو عالمها وكل حاجه بنسبالها
أدهمّ: خدها في حضنه يا حبيبتي لازم تكوني قويه علشان نقدر نساعدها انها تخرج من الحاله الي هي فيها وكمان علشان حازم هيدمر لو لقي اميرة ضعيفه ب الشكل ده
ليان: بزعل مسحت دموعها صح لازم اكون قويه علشان اقدر اساعدها تعالي نشوفها
أدهمّ: تعالي اه صحيح انا كلمت بابا وقولتله يجيب العيله كلها وياجوا علشان العزاء

ليان: تمام  ومشيوا علي اوضة اميرة لقيوا حازم قاعد جمب اميرة والدموع بتنزل من عنيه وبيحاول  يخليها تتكلم
أدهمّ: زعلان ودموعه علي وشك النزول لانه مش بيعتبر اميرة ك سكرتيرة وبس لا هو بيعتبرها اخت ليه وكمان حزين علي اخوه
حازم: من كتر انوا فشل في محاولته انو يخليها تتكلم خدها في حضنه وازداد عياطه
ليان:  استجمعت شجاعتها وراحت سحبت حازم بعيد عن اميرة ومسكت اميرة من ايدها وقفتها قدامها وفضلت تهز فيها وتقولها بصوت عالي خلاص يا اميرة فوقي من الي انتي فيه انتي كده بتعزبي ابوكي هو كده مش هيكون مرتاح يرديكي باباكي ميكونش مرتاح وروحوا تتعذب فوقي بقى عيطي متسكتيش كده انتي كده بتبيني انك ضعيفه بباكي مكنش عايز انك تكوني ضعيفه ب الشكل ده وبعدين ماليان عملت ده كلوا اميرة متحركتش من مكانها مما ادي الي أن ليان رفعت ايدها وضربتها ب القلم علشان تفوق وفعلاً اميرة بدأت تفوق من صدمتها ودموعها نزل وبصت ل ليان

اميرة: بدموع بابا يا ليان سابني لوحدي سابني يا ليان بقيت يتيمه ماليش حد
ليان: بدموع مين قال كده بباكي مسبكيش بباكي هيكون معاكي في كل وقت شايفك وسامعك وانتي مش لوحدك وشاورت علي حازم وقالت الي ربنا يرزقها بشخص زي حازم يعيط علي دموعها وينجرح علي جرحها فهي كده بتملك العالم كله وانا مش اخت ليكي مش بباكي قالي انتي بنتي التانيه انتي مش لوحدك انتي عندك أدهمّ اخ ليكي وسلمي وانا اخواتك وبابا مصطفى وبابا ابراهيم زي بباكي بظبك وكمان ماما فاطمه وماما كريمه زي مامتك ولسا مخلصتش كلامها وكانت فاطمه وكريمه دخلوا الاوضه
كريمة:بحزن كلام ليان صح يابنتي احنا اهلك انتي مش وحيده طول محنا معاكي
فاطمه:انتي معزتك عندي زي معزت ليان وشهد وسلمي بظبط
حازن: بص ل ليان بشكر وبص لعيلته بفخر
و أدهمّ: بص ل ليان بفخر  وحب

وليان:  بصتلهم بحنيه
شهد: ل اميرة صدقيني يا اميرة انتي محظوظه جداً لاني حصلتي علي عيله زي عيلتنا عيله لما بتحب حد بتحبه من كل قلبها وبتديلوا الحنان والحب كله
اميرة: بدموع بابا قالي كده بردوا قالي انكم افضل عيله بتحب بعضها 
أدهمّ: لحازم بصوت واطي يلا علشان الدفنه

حازم: وهو باصص علي اميرة اوك يلا
أميره: سمعتهم ف راحت مسكت ايد حازم وقالت بكسره ودموع عايزة اشوف بابا آخر مره
حازم: بص لادهم بمعني اعمل ايه
أدهمّ: تعالي يا اميرة شوفي بباكي وخرجوا كلهم وقابلهم ابراهيم ومصطفى  خدوا اميرة ب الحضن وعزوها وادهم وحازم خدوا اميرة لتشوف باباها وادهم بص ل ليان بمعني تعالي
ليان:فهمت نظراته وانه عايزها علشان تكون مع اميرة  ودخلوا كلهم واميرة اول مشافت باباها انهارت من العياط وحازم خدها في حضنه علشان تهدى
أدهمّ:ليان خدي اميرة وطلعيها بره وابعتي بابا وعمي مصطفى

ليان:بدموع حاضر
أدهمّ: مسحلها دموعها وبلاش دموع علشان خاطري
ليان:اخدت اميرة وخرجت وعملت زي ما أدهمّ طلب.

وتم دفن وابوا اميرة وبعد مدفنوه الجيران لقيوا ورقه في اوضته ومضمون الرساله ك الاتي

اميرة ابنتي الحبيب نور عيني انا عارف انك دلوقتي حزينه علي فراقي بس متزعليش  انتي ربنا عوضك بعائلة كلها حنيه وطيبه وهيعتبروكي زي بنتهم واكتر وانا واثق من كده وصيتي ليكي من بعد متدفنوني علي طول تكتبوا الكتاب انتي وحازم ومتلبسيش اسود أنتي عارفه انتي مبحبش الأسود
أدهمّ:هو الي كان بيقرأ الرساله قدام كل الناس الي موجوده واميره اذدادت دموعها وحزنها
احد الجيران: وواضح انه كبير المكان بحزن لازم تنفذوا وصية المرحوم علشان يكون مرتاح في قبره
ابراهيم:هو ده الي هيحصل أدهمّ رن هات مأذون

أدهمّ:حاضر يا بابا
واميرة: ل حازم بدموع ممكن نتكلم دقيقه قبل اي حاجه

حازم: تمام تعالي ودخلوا اوضه من الاوض وقعدوا
اميرة:بحزن بص يا حازم لو انت مش موافق وهتوافق علشان واصية بابا ف انا بعفي عنك من الوصيه دي

حازم:بحزن ايه الي انتي بتقوليه ده انتي عارف مده حبي ليكي كويس وانا لو كنت مش بحبك مكنتش جيت وطلبتك من بباكي الله يرحمه ومسكها من ايدها وبص في عيونها وقال انا بحبك يا اميرة مش بس بحبك انا بعشق ومستحيل استغنى عنك مهما حصل وخدها في حضنه
اميرة:بدموع انا اسفه
حازم:هصص خلاص كفاياكي دموع ويلا علشان نطلع وطلعوا ولقيوا المأذون وصل وكتبوا الكتاب واصبحوا زوج وزوجه
وبعد مرور اسبوع علي وفاة والد اميرة وهي انتقلت للعيشه مع حازم في البيت والعيله كلها بتعاملها احسن معامله وبيعتبروها بنتهم
ليان:  وهي سرحانه  أدهمّ  هو ممكن  ياجي يوم وانت تستغنى  عني
أدهمّ:.......


google-playkhamsatmostaqltradent