Ads by Google X

رواية عشقتك يا مكانيكية الخاتمة بقلم شمس العمراوي

الصفحة الرئيسية

         رواية عشقتك يا مكانيكية  الخاتمة بقلم شمس العمراوي


رواية عشقتك يا مكانيكية الخاتمة  

صوت سيارات الإسعاف يداوي في ارجاء الفيلا
وصوت سيارات الشرطه وهي تعتقل سوزان
وكان رجال الإسعاف يحملون شخص
ورجال الشرطه تمسك بسوزان

اجتمعت اسرة الشاملي امام غرفه العمليات
كانت كلا من جنه وجوري وملك يبكون
كان كل رجل يحتضن زوجته
لكن كان هناك من لم تكن زوجته معه كان يقف وهو ينظر الي الغرفه وكأنه في عالم غير عالمنا
جاء عليه مالك وقال: ان اشاء الله هتكون بخير قمر قوية
نظر رحيم في عين مالك لعله يجد الصدق فيهم وان حبيبته التي اخذت الطلقه بدلا منه تكون بخير
ملك وهي تبكي قالت: انا هروح اصلي ربنا ينجيها
جنه: خديني معاكي
جوري: وانا كمان
دخلت الفتيات الي مرحاض المستشفي وتوضئن
ودخلوا الي اغرفه الطبيب وصلوا معا وهم يدعون بالشفاء العاجل لقمر

بقي رحيم خارج غرفة العمليات ثم

خرج من المستشفي وذهب الي مسجد قريب
ودخل وتوضي ورجع الي الله خاشعا يدعو الي حبيبته ان تخرج من هذه الغرفه التي يدعونها غرفة العمليات تخرج سالمه

كان يبكي وهو يدعو اليها
ثم جلس بعض الوقت يتذكر كل شيء بينهم كعرض سينمائيّ .......

عندما وصل رحيم وقمر الي محمية نبق
دخلو الي شاليه في وسط الماء يطلقون عليها اسم عشش او كوخ خشبي
نظرت قمر الي جمال المحمية
قمر: الله يا رحيم المكان هنا جميل اوي
احتضنها رحيم من الخلف وقال: في مصر اماكن جميله جدا بس اغلب اناس بتحب المظاهر وتسافر بره مصر
قمر: بصراحة انا كان نفسي اشوف جزور المالد ليف
بس بعد ماشفت المحمية دي لقتها جميلة بردو
رحيم: في مناطق اجمل بكتير في ان شاء الله لو طال عمرنا اخدك علي اجمل مناطق في بلادنا
قمر: حبيبي تسلملي يارب

ثم شرد عندما اخذها علي المنطاد

كانت قمر تنام في احضان رحيم
وكان رحيم ينظر الي شكل حبيبته وهي نائمه
ولا يمل من النظر اليها
تململت قمر ثم فتحت عينها ونظرت اليه ثم ابتسمت قالت بصوت نائم: صباح الخير يا حبيبي
اخذ رحيم قبله من ثغرها: صباح الجمال
ثم ابعد شعرها عن وجهها وقال: حبيبتي تقوم تلبس عشان هنروح مكان
قمر: هي الساعه كام
رحيم: الساعه ثلاثه الفجر
قمر باستغراب: هنخرج في الوقت دا
رحيم: قومي بس
قمر وهي تنزل من السرير قالت: ماشي
دخلت قمر الي المرحاض ثم خرجت وارتدت ملابسها وهي عباره عن فستان من الشيفون لونه بمبى وضيق من عند الصدر وينزل باتساع
علي حجاب ابيض عليه ورد بمبي
علي صندل ابيض

ثم خرجت من غرفة تبديل الملابس نظرت علي رحيم وجدته بابهى طلته وقفت تنظر اليه

كان رحيم يصفف شعره نظر اتجاه الباب وجد قمر تقف تنظر اليه بابتسامة
رحيم : جاهزة
قمر: ايوا
مد رحيم يده الي قمر
نظرت قمر الي يده الممدود ثم وضعت يدها في راحة يده ثم امسكها رحيم
وخرج من المنزل
وذهب الي مكان مثل الصحراء
قمر: رحيم احنا جاين هنا ليه
نظر رحيم اليها وقال: هتعرفي دلوقتي انزلي
قمر بمزاح: اي دا اخدت غرضك مني وعاوز تموتني في الغربة دي
رحيم: حبيبتي انزلي و بطلي هبل

قمر بزعل مصطنع: كدا يا رحيم انا هبله
رحيم: لا يا حبيبتي انتي قمري قمري انا.... صدقت مامتك لما لقبتك بي سيدة القمر
انزلي بقا عشان معدش وقت
نزلت قمر ورحيم ومشوا بعض الوقت
نظرت قمر امامها وهي تفتح فمها من شدة الدهشة
ثم نظرت الي رحيم وقالت: هوا دا منطاد
رحيم: ايوا تعالي
مشت قمر وهي في قمة سعادتها ركبت المنطاد وركب رحيم وحلق بهم صاحبه
خافت قمر عندما بدأ في الصعود لكن رحيم طمئنها
رحيم: متخافيش طول ما انا معاكي
قمر وهي تنظر الي عيونه قالت: عمر الخوف ما جه عندي طول ما انتا معايا...... انت اماني طول ما انت معايا مافيش حاجة هتخوفني
نظر رحيم الي قمر وقال: تعرفي انا مش شاعر ولا بعرف اتغزل في حد بس مفيش اي بيت شعر او اي غزل يقدر يوصف السعادة اللي انا عايشها معاكي
انا اول مره شوفتك فيها اثرتني بجمالك
حركتي جويا مشاعر عمري ما جربتها
بعد كدا لما جتي الفيلا واللي حصل
انا مكنتش عايز جوز علي ورق بس انتِ رفضتي
انا كنت اقدر اخد اخواتي وماجد مش هيقدر يعمل حاجة بس لقتها فرصه انك تكوني زوجتي
انا حبيتك حبيت بنتي اللي كنت بذكرلها
حبيت بنتي اللي كنت بتعب علي ما اصحيها
حبيت زوجتي اللي بتهتم بأدق التفاصيل
زوجتي اللي بتستنى اجي من الشغل عشان ناكل سوا
حبيت زوجتي اللي اول ما أرجع من الشغل الاقيها محضرة الحمام والهدوم
انتِ زوجتي وبنتي وصحبتي وكل حاجة ليا
قمر انا بحبك لا مش بحبك بس انا بعشقك اعترف اني عشقتك يا ميكانيكية
نظرت قمر الي رحيم وهي سعيده جدا لدرجة ان عيونها اصبحت تدمع
مسح رحيم دموع قمر وقال: بتعيطي ليه
مش عايز اشوف في عيونك اي دموع
قمر بابتسامة : دي دموع الفرح
رحيم: حتي لو عيونك اللي فيهم جنتي مينزلوش لؤلؤ اللي غالي عليا مش عايز دمعة واحده بس تنزل منهم
قمر: ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك ابدا
وصل المنطاد الي جبال سانت كاترين
نزلت قمر ورحيم
قمر: ما شاءالله تبارك الرحمن المكان هنا جميل اوي
رحيم: والاجمل عند شروق الشمس
بصي كدا
نظرت قمر الي خيوط الشمس البرتقاليه وهي تخرج من الصحراء
قمر: ماشاء الله المنظر هنا جميل اوي

استفاق رحيم علي يد عمه ماجد وهو يقول الدكتور
خرج وقف رحيم وذهب الي المستشفي ركض في الممر حتي وصل الي غرفة قمر نظر الي الجميع وجدهم ينظرون اليه
رحيم: حصل ايه
ملك وهي تجري علي رحيم وحضنته وأخذت تبكي
كثيرا
عندما بكت ملك شعر ان روحه تخرج من جسده ببطئ شديد وان قدمه لم تعد تقدر علي الوقوف

رحيم وهو يبتلع ريقه قال: ايه اللى حصل
ملك وهي تبكي: قمر ثم تأخذ شهقة
رحيم و كأن الاسم موجع هذه المره قال: مالها حصلها ايه
ملك: قمر حامل
رحيم: ايه
جاء عليه مالك وقال: اوعي يا ملك يخربتك هتموتي رحيم
يا عم العمليه نجحت وقمر بخير حتي الجنين بخير
نظر رحيم في عين مالك يستشعر الصدق فيهم
رحيم: هي فين
مالك: الدكتور قال ان الطلقه جات جنب القلب بس الحمد لله المسافه كانت بينها وبين القلب بعيده والعمليه نجحت وان شاء الله هتقوم بالسلامه
اخذ رحيم نفس كبير كأنه لم يكن يتنفس في الفتره السابقة
انتظر بعض الوقت امام غرفة العناية

شرد عندما اخرجت سوزان المسدس

اخرجت سوزان المسدس ووضعته اتجه رحيم وضغط علي زناد وخرجت الطلقه لكن لم تصب رحيم بل جاءت في صدر قمر
مسك كلا من جاسر ويوسف سوزان وثبتوها
وكان كل من جنه وجوري وملك وسيف يقف من صدمة من الذي حدث
اخذ رحيم قمر في احضانه وهو من صدمته لا يصدق انها النهايه وانها وقفت امام الطلقة
نظر رحيم الي وجه قمر وقال: ليه مين سمحلك انك تخديها بدلي ليه مش من حق انك تأذي نفسك كدا
أغمضت قمر عينها

اتصل جاسر علي الاسعاف ورن ماجد علي الشرطة
استفاق رحيم علي يد ماجد قال: قمر صحيت
ذهب رحيم الي غرفه التي بها قمر وجلس بجورها
نظرت قمر اليه
قمر بتعب : رحيم
لم يرد عليها رحيم بل نظر الي هيئتها في زي المشفي
قمر: رحي.... وقبل ان تكمل اسمه هجم رحيم علي ثغرها واخذ يقبلها بقسوه لكن لم تدم طويلا حيث اصبحت رقيقه
وضع رحيم جبهته علي جبين قمر ثم قال: الف سلامه عليكي
قمر: الله يسلمك
وتمر الايام وخرجت قمر من المشفى وعلمت انها حامل
جاء يوم زواج كلا من جنه ويوسف و جاسر وجوري
وكان الفرح في منتهى الروعة
وذهب سيف الي رحيم واعترف له انه يحب ملك وانه سوف ينتظرها
وافق رحيم لكن اشترط ان لا يخبرها انه يحبها حتي لا تشغل بالها عن الدراسة
وافق سيف.
علاقة سيف وجنه وجوري مع حنين كان هناك بعض الرسمية لكن بعد ذالك اصبح التعامل بينهم جيد بالاخص عندما بدأت حنين في تجهيز جنه وجوري لفرحهم وشعرت جنه وجوري بمحبة حنين لهم

تمت الرواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات
google-playkhamsatmostaqltradent