رواية غرام صعيدي الفصل السادس 6 - بقلم اسراء ابراهيم

الصفحة الرئيسية

رواية غرام صعيدي البارت السادس 6 بقلم اسراء ابراهيم

رواية غرام صعيدي الفصل السادس 6

كان صقر يجلس مع الرجال امام المنزل وكان يلقي التحية ويرد المباركة من كل اهل البلد حتي رأي والدة غرام وزوجها جابر وهنا شعر ان بركان اشتعل بداخله وشعر ان مجيئهم ليس لخير ابدا ونظر هو ووالده لبعضهم البعض ، مش عايزين مشاكل يا صقر هما شوية وهيمشو يا ولدي تلاجيها جاية عشان بتها ، صقر بغضب مكتوم اللي تشوفه يا بوي ، دخل عليهم جابر وزوجته وتحدث جابر بفرحة زائفة الف مبروك يا حج عتمان ومبروك يا صقر ، صقر ببرود الله يبارك فيك ، خشي يا ست منال للحريم جوة هتلاقيهم جوة الدار ، شكرا يا حج وتركتهم ودخلت البيت ثم الي مجلس الحريم ، اهلا. 
بيكي يا بتي نورتي اتفضلي ، دخلت منال بملل اهلا انا ام غرام ، اه اهلا بيكي يا بتي نورتي الصعيد ، شكرا يا حاجة ، 
هشيع حد ينده علي غرام هيا بس بتظبط حالها ، ببرود لا مفيش داعي انا شوية وماشية ، تعجبت عزيزة من رد فعل منال وتحدثت في داخلها ، معجول في ام كدة جلبها حجر علي بتها اعوذ بالله ليها حج البت تهرب منيها دي متتعاشرش 
يا ساتر يارب .

 
استغل جابر انشغال صقر بمباركة الناس وتسلل لداخل البيت 
وذهب تجاه مكان تجمع النساء ولكن لم يجدها بينهم وصعد 
للاعلي بسرعة قبل أن يلاحظه احد ، اما في غرفة غرام كان تجلس علي السرير واضعة رأسها علي قدميها التي تحتضهنا بذراعها  وتبكي بصمت حتي سمعت صوت كانت تتمني لو لم تسمعه في حياتها مرة اخري ، وحشتيني يا غرام ، انتفضت غرام برعب .

 
كانت صفية تجلس في غرفتها وتتحدث لنفسها بغيظ ، يا مراري ياما يعني كل اللي عملته جه علي مفيش ااخ يا نفوخي يانا بعد ده كله تيجي وتمشي اكده عادي وانا اللي جولت الجوازة هتتفشكل ماشي انا وانتي والزمن طويل يا غرام ان ما كرشتك من البيت ده وبجيت انا ست الكل فيه مبجاش انا صفية بنت الحج عرفة لع وكمان مرت عمي تجول عليا عجربة والله لاوريهم كلهم  ، نعم فقد كانت تسترق السمع بعدما وبختها عزيزة وطلبت منها الصعود لغرفتها واكملت صفية بحقد ، بس لع مش هنولهالكو واخليكو تفرحو الليلة دي وقامت وفتحت باب الغرفة لتخرج ولكن رأت شخص غريب يدخل غرفة غرام وصقر فشهقت واغلقت الباب بهدوء ثانية ، وه وده مين ده اللي اتجرأ ويطلع لفوج وكمان داخل لغرام ، وابتسمت صفية بشر حين اتتها فكرة شيطانية وعزمت علي تنفيذها .

 
كانت فاطمة تجلس مع الحريم و تغني وترقص معهم حتي شعرت بالعطش وذهبت الي المطبخ لتشرب وهيا في طريقها للعودة الي مجلس النساء نظرت للخارج فوجدت ادهم يقف مع بنت جميلة للغاية ولكن تبدو انها من مصر فكانت بشعرها 
غضبت بشدة وذهبت تجاهم والغيرة تأكل قلبها ، تفاجأ ادهم 
بفاطمة ، هو بغيرة ايه اللي طلعك من چوة يا فاطمة ، تجاهلته وتحدثت للفتاه ، اهلا منورة بلدنا ، تسلمي منورة بيكو ، مش المفروض تخشي عند الحريم چوة ميصحش تجفي اكده وسط الرجالة ، نظر لها ادهم بشك فهو يعلم انها عازمة علي فعل شئ ما ، انا بس اتحرجت لاني معرفش حد جوة ، لع ودي تيجي برضك وانا روحت فين ، هو انتي متعرفنيش ، مش تعرفها عليا يا ادهم ، احم اه دي فاطمة يا نها تبجي بنت عمي ودي نها بتشتغل معانا في المصنع ، اتصدمت فاطمة من كلامه هل نكر ارتباطهم الآن ام هي فقط سمعت غلط ، عيونها دمعت ونظرت له بحزن ، صوح ابجي بنت عمه بس ، اما ادهم كان متوتر لا يعلم لما فعل ذلك ، تحدثت فاطمة بهدوء وحزن داخلي تعالي يا نها چوة متجلجيش انا معاكي عشان ميصحش وجفتك اكده تعالي انتي ضيفتنا ، ميرسي اووي يا فاطمة ودخلو الي المنزل وادهم ظل واقفا يلعن نفسه علي تسرعه .

 
بحث صقر بعينيه عن جابر فلم يجده واستغرب فلم يراه وهو يغادر وسأل والده ، انت مشفتش جابر ده يا بوي ، لع يا ولدي 
انا افتكرته جالك ومشي ، تسلل الشك الي قلبه ولكن اقنع نفسه بانه من المؤكد انه قد غادر ، يا صقر يا صقر ، خيير 
يا صفية في حاچة ، اه اصل يعني بصراحة اكده بس اوعي تتهور ، في ايه يا مخبولة انتي ما تتحددتي علطول ، صفية بخوف وتوتر اصل يعني شفت مرتك غرام وواحد في جوضتكو ، صقر وعينه تحولت للون الاحمر من الغضب ايييييه انتي بتجولي ايه انتي اتجننتي ، صفية بخوف ورعب ووالله زي ما بجولك انا شفت واحد داخل جوضتها حتي روح شوف بنفسك ، تركها وذهب 
سريعا الي فوق وهو لا يري امامه من الغضب وتأكد من شكوكه فجابر صعد لغرام  ...
google-playkhamsatmostaqltradent