رواية زواج باطل الفصل الثالث 3 بقلم بيلا علي

الصفحة الرئيسية

    رواية زواج باطل الفصل الثالث بقلم بيلا علي


رواية زواج باطل الفصل الثالث 

اتقلبت براحة لقيت ايدة محاوطة وسطى وراسة ساندها على رقبتى ..
نسمة بفزع حقيقى صرخت .... فقام مغضوض وحط ايدة على بقها
سيف : انتى بتعملى اية !!!؟ كدة نور تتفزع ! 
نسمة عضت صباعة ..فشال ايدة بغضة 
نسمة بغضب : أنا اللى بعمل اية !؟ هو أنت مش كنت قاعد تكلمنى امبارح عن مراتك وبنتك وانك بعد مراتك ما ماتت ملمستش واحدة تانية و... و .. 
نسمة : .. .. 
سكتت لما لقت عيون سيف وقد احمرت .. فأخذ الاخير يدها وخرج بها من الغرفة لمكتبة فى الغرفة المجاورة .. 
قبل ما تكلم سيف صرخ فيها .. 
سيف : أنتى مبتفكريش فحاجة غير كداا !! بجدد !!؟ مفرقش معاكى نور الى نايمة الناحية التانية دى ؟!
نسمة وقد رأت غضبة : أن.. أنا فهمت غلط ، والكلام جاب بعضة ب بس هو اية اللى نيمك جنبى ؟
سيف بغضب شديد : مكنتش اتخيل ان لما احكيلك هتقعدى تقولى كلام مستفز بالشكل دة ! 
نسمة بدموع : بجد والله آسفة ... مكنتش اقصد اجرحك سامحنى ! 
سيف : .. للأسف التفكير المتخلف والبيئة اللى انتى جاية منها ميسمحوش لعقلك أنة يبقى زى اى مدام متحضرة أو حتى خدامة شغالة فبيت دكتور والمفروض أنها مراتة ! 
نسمة : بس .. بس أنت نفيت الموضوع دة امبارح ! 
سيف : .. وسبق وقولتلك أن جوازى بيكى كان بسبب الدين وعلشان ميحصلش اى تطاول اتجوزتك .. 
نسمة : زى ما حصل من شوية !؟ 
سيف : انتى الكلام معاكى مبيجبش همة ، اخرتينى عالشغل اوعىىى من وشىى ! 
تنتفض نسمة بسبب صراخة .. ثم تجلس على الأرض وتضم ركبها إلى صدرها وهى تبكى بشدة وتظن ان كونها قد انهار ،، أنها غير قادرة على مواصلة العيش بقية حياتها مع هكذا إنسان ! 
"يارب انا مش هقدر اعيش كدة يا رب خلصنى منة يا رب "
وفجأة تشعر بيد تملس على شعرها .. ترفع رأسها ببطء وهى تظن أن ضميره أنبة وسوف يرد لها كبرياءها .. 
نور بنعاس  :.   مالك يا نسمة زعلانة لية ؟
نسمة تمسك يد نور وتنظر فعيونها بشفقة عليها من هذا الأب : .. ابداا يا حبيبتى ، انتى صحيتى بدرى كدا لية ؟ 
نور : علشان المدرسة بتاعتى .. أنا دايما بصحى مع بابى علشان هو اللى بيوصلنى .. 
نسمة : طب يلا .. عالحمام يلا خمس دقايق وتكونى قدامى علشان بابا اتأخر النهاردة .. 
وبعدها نسمة تدخل المطبخ بقلق .. لا تعرف موضع شىء إنها تائهه .. وتنظر بخوف إلى سيف وهو يتقدم نحوها 
نسمة : ب .. ب بجهز الفطار لنور  
سيف ببرود  : أنا اللى بجهزة  ..  
ثم يتناول شريحة خيار فى فمة : ... خدى الورقة دى كتبتها امبارح فيها كل حاجة خاصة بنور ، وركزى عالحاجات اللى عندها حساسية منها 
نسمة تتناول من يدة الورقة .. وتنظر فيها وتكرمش ملامحها .
نسمة : .. أنا مش فاهمة حاجة من خطك يا دكتور ! 
و يقاطعها نور التى تأتى بجوار سيف وتطبع قبلة على خدة .. تطلب منة أن يحملها على رخام المطبخ 
نسمة بذهول : واوو بتعرفى تلبسى لوحدك ؟! 
نور : بابى هو اللى علمنى .. 
سيف بحزم : يلا روحى مع نسمة تسرحلك شعرك على ما اعمل الفطار 
فى غرفة النوم الخاصة بنور .. 
امام المرآة نور تجلس ووراءها نسمة تمشط شعرها الاملس 
نور فجأة : .. أنا بحبك أوى يا نسمة 
نسمة باستغراب : بجد !؟ 
نور : دة لانك أول واحدة بابا يجيبها البيت علشان تساعدة بعد مامى .. انتى بجد هتخففى كتير على بابى 
نسمة تبتسم بخجل لربما كلام هذة الطفلة جميل بالنسبة لها ولكنة يعطى معنى عميق فى عوالم الكبار .. ثم تنظر إلى صورة على (التسريحة) : . مين الى كان مسرحلك يومها كدة ؟! 
نور تلتقط الصورة : .. بابى يومها كان طول الليل بيتدرب ويجيب فيديوهات من عالنت علشان يعرف يسرحلى .. ولكن دلوقتى اظن أنة معدش هيهتم ..
نسمة تضع آخر لمساتها على جديلة نور ... ثم تقبل رأسها : معتقدش .. لأن بابا بيحبك اوى اوى 
ثم تسمع مناداة سيف على نور .. 
نسمة :  يلا قومى جيبى شنطتك 
نور بتشويش وبنبرة كمن تذكرت شيئا : آه .. هى فاوضة بابى .. انا آسفة لو ضايقناكى امبارح احنا متعودين نذاكر على السرير .. وأنا جريت بالكتب وقعدت جمبك .. مع أن بابى مكنش عايز نقعد فاوضتة ... أنا الغلطانة ...  فذاكرنا امبارح ونمنا جنبك من غير ما نحس .. 
نسمة فهمت بالرغم من كلام نور الغير منظم .. فهمت أنها ظلمت ذلك السيف كثيرا وافاقت على صوت البوابة وهو يفتح لتخرج و تودع سيف ونور 
نسمة : ... أنت هترجع امتى من الشغل ؟ 
سيف : .. الساعة ثلاثة ومتقلقيش من موضوع الأكل أنا كابتلك فالورقة كل حاجة ..
نسمة بهزار : اللى أنا مش فاهمة منها حاجة دى ؟ 
سيف ضحك .. وقال : عقابك على كلامك الصبح ! 
نسمة افتكرت ولسة هتعتذر كانت نور بتنادى على سيف باستعجال .. 
سيف : سلاام .. اقفلى الباب وراكى كويس ومدخليش حد طول ما أنا مش موجود 
نسمة دخلت وقفلت الباب وهى شايفة ضحكتة قدامها وقلبها بيدق بخوف وتوتر .. "كانت دافية وغريبة بس نفسى اشوفها كل يوم وكل ساعة وكل دقيقة .. وكل ثانية قدامى "
ثم تخطو بقداماها نحو المطبخ وهى تنظر لة بفرح .. لربما نسمة فتاة بسيطة لم تكمل تعليمها .. عاشت مع تفيدة طوال عمرها وتعودت على الجفاء منها ولكن أنها لفنانة مبدعة مرهفة الحس فى عالم الطبخ وهذا المطبخ سيمنح لها الكثير من الميزات التى كانت عاجزة عنها ... 
ثم تنتقل بنظرها على الورقة لتجدها موضوعة على طبق ترفعها لتذهل بفطور معد لها  .. 
نسمة بذهول تصرخ : داا لياا يا سيف ! 
تتبدل ملامحها للفرح و تجلس .. تبدأ بتناول الطعام بمزاج وهى  تمسك الورقة و تحاول فك الغازها 
 فيصرعها اتصال من امها 
نسمة : الو  .... 
تفيدة : .. ايوة يا نسمة ازيك ؟ 
نسمة : الحمد لله .. 
تفيدة : .. أية الاخبار ؟ 
نسمة بقرف سابت الأكل وقالت : ..  اخبار اية ؟! .. مفيش اهتمام هو مجوز اصلا وعندة بنت .. 
تفيدة تصرخ فأذن نسمة : يعنى أنتىى درةة !!؟ 
نسمة باستعباط : يا ماما ارمل .. كان مجوز معلش 
تفيدة : .. ماهو اسمعى بقاا انتى لازم تحملى منة علشان مش هفضل مستنية طول المدة دى وفالاخر مطولش حاجة ! 
نسمة : مش كنا قفلنا عالموضوع د..

يتبع الفصل الرابع اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية زواج باطل" اضغط على اسم الرواية 
رواية زواج باطل الفصل الثالث 3 بقلم بيلا علي
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent