Ads by Google X

رواية كان حبا الفصل الرابع والثلاثون 34

الصفحة الرئيسية

    رواية كان حبا الفصل الرابع والثلاثون 34


رواية كان حبا الفصل الرابع والثلاثون 34

في المكتب 
✍🏻✍🏻
صرخ ياسين بعنف إنت بتقول إيه  ياعاصم 
عاصم؛ ببرود اللي سمعته ياياسين الولد عندي وتقدر تتأكد بنفسك من الكلام اللي قولته
زمجر بعنف إنت ميش فاهم حاجة والحب عامي عنيك 
أخذ الهاتف الخاص بيونس وفتحه شوف داه الرقم بتاع الهانم سندرلا على رأي ماجدة هانم 
هوصحيح ميش مسجل بإسم ومسجل بإسم مرات محمد بس هي اللي بتستعمله ودي كلها إتصالت من الهانم ليونس وتقدر تتأكد أخذ الهاتف من يده وقلبه بعصبية 
أنا عايز أشوف الزفت اللي إسم يونس هوبيكذب ليه 
عاصم؛ بنرفزة فوق ياياسين تاني بيكذب بقولك متفقين يلعب عليك اللعبة دي  تنهد ياسين 
ياسين قاطعه  عايز أشوفه 
تأفف وهويلوي شفتيه نظر في نقطة ما 
دار في رأسه موضوع سلوى وإتفاقها معه فكر و هويعبس يخبره أم لاقال في نفسه  ماهوكد كد هيعرف همس بغظ والامر   وأدها لوعرف إن ولدته متفقة عليه كمان كان ممكن يدخل السجن ويدمر مستقبله  ماجدة هانم الغيرة من بنت الحارة طيرت البرج الباقي من نفوخها 
نظر إليه  بشفقة إنت واقع في عش دبابير  ياحاج وإنت ولا داري 
💞💞💞💞💞💞💞💞
 في أحد المطاعم 
تجلس معه وعلامات العصبية وعدم الارتياح مرسومة على وجهها 
زفر بغيظ لوسمحتي يادكتورة  بلاش المعاملة دي كمان الاكل أنا ميش حطط لك فيه حاجة يعني 
قلبت عينها بضجر 
عادي يعني لوأكلتي من باب المجاملة 
كمان تصرفاتك مخلي الناس تبص علينا كأني خاطفك ميش خطبتي 
نسرين؛ بإنفعال أنا وافقت عشان 
عمر ؛من تحت أسنانه خلاص يانسرين هانم فهمت عايز الناس كلها تعرف مثلي شوية أعصري حبة للمون وهضمي الحكاية دي لانها حقيقة تعايشي معاها 
زمجرت بغيظ 
إبتسم بسماجة هويضع الشوكة والسكينة من يده بعنف
زجرته بنظرة معاتبة تصرفك غلط ميش لازم يصدر من راجل جنتل مان زيك
زم شفتيه يمنع إنفلات إبتسامته 
غيرت نظرها وأخذت الشوكة والسكين وبدأت تأكل بهدوء وإستمتاع 
نظر فيها هويوسع عينه 
ميش داه الاكل إلي كنت رافضة تقربي منه الاني أنا اللي طلبته 
لم تنبس ببنت شفة وستمرت في الاكل زمجر بغيظ من تجاهلهاله 
ربع يديه ينظر إليها بغيظ 
تحدثت بهدوء مميت على فكرة فيه حاجات  مهمةلازم تعرفها    قبل ماتستمر في الجوازةدي 
عمر ؛بغيظ إتحفني كدا 
نسرين؛ دي أخر مقابلة لينا مافيش كلام العبط بتاع امرهقين مواعيد وتلفونات ومقابلات خلاص هنتجوز يعني لا إنت محتاج تتعرف عليا ولا أنا 
نظر فيها ينتظر المزيد
لوعلى ميش عايزةفرح نكتب الكتاب ونروح على ططول إبتسم بخبث 
نظرت فيه لامتفرحش كدا يادكتورة 
عايزة أوضة لحدي 
نظر فيها مطولا كأنه لايستوعب ماقالته 
أنا بحب أخذ راحتي  مابحبش حد يشاركني في خصوصياتي منها أوضة نومي
عمر؛بنفاذ نعم ياأختي
نسرين؛ أسلوبك يتغير معايا فيه مدارس بتعلم اللباقة خذلك كورس مكثف 
إلتهم شفتيه بغظ هويأخذ نفسا عميقا من حماقاتها
أضافت بغرور طبعا قدام الكل هنمثل إننازوجين سعدين وجوزنا عادي وطبعي 
عمر ؛ وليه الفة دي كلها وتتعبي نفسك 
نظرت فيه هي تبتلع الطعام بصعوبة 
نظرإليها يقرأملامحهاالمذعورة أغمضت عينها  هي تكمل بصوت حاولت أن يكون ثابتا لكن غصبا عنها خرج مهزوز 
إللي سمعت النهارد في المكتب يادكتور يخلني أعمل أكثر من كدا 
أنا ميش بديل لحد تنهدت المخذر اللي جاي 
قاععها 
عايز أدمنه يانسرين مديده وضعها على يدها ساعدني نظرت ليده التي  تتحسس يدها بحنان وللمسته التي جعلتها تحت  رحمته هربت منهاالكلمات والوعود همس بداخلها يحثها أن تقاوم إغراؤه هذا إتجمد يانسرين هتسلمي من أولها 
لأ
سحبت يدها بعنف 
ميش من حقك تلمسني ديأخر مرة شغل المرهقين مرفوض 
إحنا كبارمافيه الكفاية عارفين عايزين إيه 
زمجر هويسحب يده أخذ كوب العصير وشربه دفعة واحدة 
موافق على كل طلباتك يادكتورة 
فيه أومر ثانية 
نسرين؛ بنصريتطاير من عينها  آه لازم توافق  يادكتور جوز داه هيكون تحت التجربة يمكن يستم يمكن لا لوشفنا اننا نقدر نستمر متوافقين مع بعض  
قاطعهاابتسم بسخرية والتجربة دي مدتهاكم ان شاءالله 
نسرين؛داه يتوقف على إمكانياتك يادكتور اثبت لي انك كفؤ تكون زوج نسرين عثمان عمران 
تنهدت اثبت لي انك اخترتني ميش مجردوسيلة هروب من ماضيك  
ابتلعت لعابها بصعوبة جتى الاختيار مخترتنيش ياعمر انا ميش غبية مسحت فمها الحمدالله شبعت 
عمر؛الذي شعربنغزة غريبة في قلبه ممكن أوصلك. ولا داه محظور 
نسرين؛معايا عربيتي شكرا وهي تقوم 
دفع الحساب ولحق بها بسرعة 
عمر؛ ميش من المفروض انك ادتني فرصة خليني أثبتلك
نسرين؛لس الأيام جاي كثير عن إذنك يادكتور 
ابتسم بمكر عمر كانت احلى وكأني بسمع أسمي الأول مرة 
اكتسحتها  موجة من الخجل أذهلته دخلت سيارتها وغادرت ظل يقطب بين حاجبيه باستغراب 
في فيلا ياسين 
كانت تحتض مليكة التي باحت لها بكل مكنوناتها تنهدت مليكة وهي تضع رأسها على كتفها دي حكايتي كلها يسمر من يوم الليلة الزفت وحياتي عمل زي مسلسل الرعب كل يوم حلقة مفزعة 
سمر;انت إللي جبان زي كدا وجهي يامليكة متهربيش أنت مغلطتيش الغلط اللي ميتغفرش الحمدالله انها جات على كداه أوعي تخلي حد يتحكم فيكي ويكسرك وجهي ماتهربيش ماتخفيش من حد طول ما انت صح كمان الحمدالله عندك أخوك عمر ماهيفرط فيكي  وهيسندك     ديما هتلقيه في ظهرك قولي له يامليكة كل حاجة هوهيعذرك ويفهمك 
اما بخصوص اللي اسمه عاصم بلاش تحسي بذل تنهدت قلوبنا دي ميش ملكنا ولا تحت سيطرتنا 
انت ماعملتيش حاجة تخجلي بيها قلبك ان كان حبه فداه قلبك هوحريحب اللي هوعايزه مافيش حد له سلطان عليه ولاحتى هو عشان يذلك ميش من حقه يهينك والله انت احسن منه وخسارة فيه 
قال معشوق السوشيال ميديا قال داحتى ميش شبه حاجة كأنه مضروب في خلاط ميش ميش معروف جنسه ايه ابتعدت عنها وهي تضحك عيب تقولي على قمر زي عاصم كلام وحش داوالله يهوس عامل زي أبطال الأفلام التركية عربي على يوناني خليط هوخليط فعلا ماجدته بريطانية   
لوت شفتيها يهوس ايه  دي بس مرآية الحب عمياء 
مليكة؛عارفة ياسمر انا بحبه آوي يمكن حب ماحدش عرف لحد دلوقتي انا فتحت عني على حبه لمابسمع أغنية حلوى بقول داه هوشعوري اتجاه عاصم  لما بسمع أغنية حزينة بقول كمان دي بتحكي عن حبي وغذابي كل الإشعار الأغاني بحسها تحكي عن حبه كل العشاق وقصصهم بحسهم ماجوش نقطة في بحر حبي ليه لما بيقول حب   على طول دماغي يترجمها عاصم 
حب يعني عاصم عاصم يعني حب 
سمر؛والله فهماكي مايمكن تعود يامليكة  
ماهو لما الوحدة مننا تفتح عنها على حد عمرها ماتعرف  غير ه واكيد هتشوف هوالحب 
 ميش بيقول الشاعرابوتمام  نقل فؤادك. حيث شءت.  من الهوى 
مالحب الا لحبيب الأول
خاطبها من خلفها وعلامات الغضب بادية عليه بس لما يكون يستاهل 
زمجر بعنف ونصرف بينما عاصم نظر فيها بنفور 
توقف بعد مضي خطوتين مخاطبا مليكة بجفاء مليكة خلي ملك توصل الآنسة سمر لبيتها انا وري مشوار ممكن اطول ومضى يطوي الأرض. تحت خطواته المتسارعة التي تدل على حالة الغضب التي تملكته 
أخذت نفسا عميقا مشبعا بألم لوسمحتي يامليكة ممكن تجبي لي شنطتي من جوى الوقت تاخر وانا لازم امشي كمان ملك زمانها رجعت 
مليكة؛فيه حاجة ياسمر هو ياسين زعل ليه حسيت كلامك ضايقه
سمر؛يمكن 
طب لوسمحتي روحي جيبي لي شنطتي 
بعد مدة كان في المخزن عند يونس 
نظر فيه يونس بشماتة 
اكيد الباشا قالك على اتفاقي انا وسمر 
أخذ نفسا عميقا وحدجه بنظرات قاتلة اطرق رأسه قليل لكنه عاد لمكره من جديد
ابتسم ياسين بسماجة 
وبهدوء مرعب بس انا عايز اسمع منك أنت تنهد يدفع نيرانه المستعرة  الى ابعد نقطة في أعماقه 
جذب الكرسي الذي أمامه وجلس عايز اعرف كل حاجة واوعدك أني أساعدك  لوكنت صادق معايا 
من غير كذب يا يونس لانك لوكذبت ميش هرحمك 
يونس بنظرات كلها حقد زي ماقال الباشا 
انا متفق مع سمر عشان نوقعك ونعملك. فضيحة وبعدين نبتزك ونأخذ منك قرشين تبدء بهم حياتنا بعيد عن هنا احنا بنحب بعض من زمان بس انت الي  دخلت بينا فقولنا نستفيد من وجودك يعني المليم اللي هنخذهم انت ميش محتاجهم 
مسح على ذقنه وبتسم بخبث 
أضاف يونس بكل وقاحة لوميش مصدقني شوف الاتصالات والمسجات اللي بعثتهم من تلفونها 
ابتسم بشر خليك فاكر يا يونس اني اديتك      فرصة تنقذ فيها نفسك ياسيدي مستعد ادفع لك  المبلغ اللي تطلبه ونسى موقفك النذل معايا بس تقول الحق 
واقب عاصم الموقف في صمت 
زمجر ياسين فك ياعاصم عشان يحسن بأمان 
امر عاصم احد رجاله ان يفكه 
ياسين انت مبهدل الراجل خالص ميش انت راجل يا يونس. 
وراجل  بكلمته يعني عيب لما شحط ذكر زيك يكذب مسح على شفته السفله بمكر ميش عارف ليه عندي احساس بيقول انك كذب 
عاصم لوسمحت خلي رجلتك يطلعو بره   اشارلهم بخروج لينفذو جاء ليغاد خليك ياعاصم عايزك تكون شاهد على اتفاقي مع يونس بيه 
ضرب على كتف يونس ووقف شوف يايونس انا لابحب العنف وتهور ولابحب الظلم    
بالي طويل عندي قدرة صبر اتحملك فوق ماتتصور سؤال واحد بس وعايز إجابته بصراحة اتفقت مع مين 
يونس؛بإصرار مع سمر
أخذ نفسا عميقا افتكر يايونس دي اخر فرصة صدقني مالكش فرصة تانية عندي 
دالمصلحتك
فكر يونس بينه وبين نفسه لكن شيطانه غلبه وحقده. وكره لياسين دفعه لكذب هويقول لنفسه انا كد كد خسران خليني  أحسرك على حبيبة القلب وعلى وعلى اعداءي خليك تتجرع المرارة لحد ماتموت نظر اليه باستهزاء يعني عايز كل حاجة حتى دا يبقى جشع ياحاج ياسين 
ياسين؛فكرت
يونس؛هي دي الحقيقة ياباشا انت بس مراية الحب عمياك سمر عمرها ماحبتك انت وخذاك سلمة لمواخذ 
اغمض عينيه يدفع جماح غضبه التي تدعوه لفتك به 
سؤالي واضح اتفقت مع مين يايونس 
يونس؛ الذي بداالخوف يتسلل اليه فملامح ياسين التي اختفت وحلت محلها ملامحا مرعبة هزت كيانه نظر فيه. ليصر على   موقفه 
مع سمر اقترب منه    
متاكد ا


تابع الفصل التالي عبر الرابط :"رواية كان حبا" اضغط علي اسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent