Ads by Google X

رواية بداية طريقي الي الله الفصل التاسع والعشرون والاخير 29 بقلم بسملة محمد

الصفحة الرئيسية

                 رواية بداية طريقي الي الله الفصل التاسع والعشرون والاخير  بقلم بسملة محمد


رواية بداية طريقي الي الله الفصل التاسع والعشرون والاخير 

كان محمود والد روان عاد من العمل حزين لم يتخيل ان حب حياته سيأتي يوم وتمل منه، ليبتسم بسخريه علي نفسه فهوا فعل معها الكثير وحاول ان يثبت لنفسه انه لا يحبها ويستطيع التخلي عنها وحرم نفسه من قربها كل هذه السنين،واخبرها ان زواجهم صوري ولم يكتمل وان وجودها معه من اجل ابنه وابنته فقط وهيا لم تفتح فمها قط،كان دائما يذهب ويفعل الفواحش مع النساء وكان يتعمد ان يجعل من قضي معها وقت ان تصبخ سيباه بأحمر شفاها لتراه هيا،كان يسعد لرؤيتها حزين او هذا ما كان يقنع نفسه به،فهي تحاملت غضبه كثير تحاملت سبه لها، ولم تشتكي وعندما اخبرها انه يريد الزاوج وقفت له واخبرتها انها مستعده تحمل اي شئ الا ان يفعل بها هذا،ولم يبالي بها وحاول اتمم كل شئ لتاتي هيا وتخربه،حاول اكثر من مره وهيا كانت تفسد له الامر،بعد ان اعترف لنفسه انه لا يستطيع العيش بدونها تأتي هيا وتتركه وترفض ايضاا الاستماع له،لذا عاد اليوم مبكراً من عمله ليذهب ليزور ابنته وياتي بها فهوا لا يطيق العيش بدونها بهذا المنزل.
...
للانثي قوة تحمل الصعاب والشدائد وتظل تتحمال علي نفسها الي ان ينفذ صبرها ومحاولتها،فهيا لديها كبرياء يحطمك ويجعلك تهلوس بها يا عزيزي نصيحه اليك احذر منهن فا القرأن الكريم شُهد علي كيدها "إن كيدهنا عظيم" احذر فهيا تظل صامته الا ان تعلن عصيانها ويحرقك غضبها،فهي بإمكانها العب بأوتارك وتثر مشاعرك،وجعلك تتمني الموت في الدقيقه الف مره.
لـ بسمله محمد 
بداية طريقي لله 
… 
دلف لمنزله ورأه منظف علي عكس ما تركه صباحاً،ليبتسم بإتساع ما ان اشتم رأحتها في كل ركن بالمنزل،ليدلف للمطبخ سريعاً ولم يجدها،ليغادره ويرقد لغرفتها لتختفي ابتسأمته ما ان رأها تجمع اشيأءها في حقائب.
محمود بتوجس:بتعملي اي!!؟.
لتلتفت هيا له وتعود الي ما كانت تفعله وتردف بلامباله:بلم حاجتي!!.
_وهتوديها فين!!؟.
صفيه:بيت ابوياا،منا الحمد الله مش مقطوعه من شجره زي ما انت فاكر انا ليا ولاد اعمام في ضهري،واهلي سايبينلي خير عايشه فيه طول السنين اللِ فاتت وعندي شقتي هرجعها،دا مش مكاني!!؟.
محمود:وانا!!
صفيه بستغراب:انتي اي!!؟.
محمود:وانا فين من حياتك!!؟.
صفيه بجمود:انت مش في تفكيري عشان تبقا في حياتي وانا لسه عندي وعدي فا بلاش الشويتين دول هتنزلك عن المهر والمأخر وكدا انا عداني العيب اووي!!.
محمود بتنهيده:انتي كمان عايزه تسيبيني وتمشي!!.
صفيه:لا انت اللِ اخترت كدا ومن زمان، وانا اكتفيت منك!!.
_:بس انا لسه بحبك.!
لترددف هيا بصراخ:لا محبتنيش يا محمود بطل تكدب علي نفسك اللِ بيحب مبيوجعش اللِ بيحبه،مبيشيلوش غلط مش ذنبه،كل الحكايه اني حبيتك بجد بس انت متستهلش الحب دا،26 مستحمالك ومستحمله اقرفك وبطشق لياا...ابنك مستحملش قرفك سافر عشان يخلص من بطش…..حتي بنتي مرحمتهاش..بنتي اللِ كانت تبقا نبتة حبنا بس لا دي اكتر غلطه عملتها في حياتي….دخولك في حياتي اصلاا غلطه…...يا ريتني كنت سمعت كلام امي وموافقتش عليك،حب اي اللِ بتتكلم عنه انت عندك قلب اصلا تحب،مش عايزه افتح في القديم،همشي وياريت ورقتي توصلني بأسرع واقت اللِ بينا منتهي بلاش تحط في دماغك تخاريف ومتكدبش وتقول  بحب عشان اللِ قلبهم من حجر مبيحبوش ولا بيعرفوله معني..
لما وفقت عليك كان عشان بحبك مش عشان خرابت بيوت لما قربت منك وعرضت عليك نبقا صحاب دا عشان كنت شايفه انك ملكش حد تفضفض معاه،وفقت ابقاا في الخفه 3 سنين لحد ما حملت واطريت تعرف اهلك،هيا ماتت مكنش بسببي،دا عمرها مشوفتش معاك من يوم ما جوازن بقا في النور يوم حلو دايماا اهانه ومد ايد وستات كل يوم في حضن واحده،وتتعمد تخليهم يعفصولك البس روج عشان اشوفها ويتحرق دمي،كنت كل يوم بترجع اشم في لبسك ريحة برفان نسائي واقول معلش هوا من الاول ما عرفك نظام الجوازه دي،ولحد بعد ما روان اتجوزت قولت استحمل شويه يمكن يتغير سنه كامله كل يوم تحاول تحرق دمي وتوجعني بكل الطرق ودلوقتي تقولي انا فين من حياتك،طب انا كنت فين من حياتك اللِ فاتت دي رد...عرفني انا كنت فين!!....معندكش رد صح انا كمان معنديش رد ليك،بلاش نفتح في القديم عشان انت اللِ غلط من الاول ومتحملش غلطك لحد.
لتتناهد بآلم وتردد: طلقني يا محمود!!؟.
محمود:بلاش يا صفيه خلينا نصفي ونكمل الباقي من عمرنا مع بعض.!!
صفيه:طلقني يا محمود!!.
اغمض محمود عيناه بوجع واردف:انتي….طالق يا صفيه..!
لتجر صفيها حقيبتها وتردف بغرور:ياريت ورقتي توصلني بأسرع وقت..
وتغادر المنزل بأكمله ويبقا هوا متسمر مكانه ماذا فعل!؟اهو حقاا طلقها الان لتنزل دمعه من عيناه تعبر عن كم الآلم التي يشعر بها بداخله.
اما صافيه اتجهت لمنزل والدتها ورفضت الضعف ولم تنزل دمعه واحده قط،وقررات العيش الباقي من عمرها لاجلها هيا فقط.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل اسماء كانت تحادث مارك فهم تم عقد قرانهم منذ فتره.
اسماء:يا حبيبي اهدي بس وفهمني في اي!؟
مارك:كل ما اتحدث واقول انحلت،تسوء مره اخري لا اعلم ماذا افعل!!؟.
اسما ببرود:اعدل كلامك!!؟.
مارك بحنق:حاضر.!
اسماء:اي بقا اللِ حصل!؟؟.
مارك:كنا بينا وبين الوفد الايطالي تعاقد وها هم الان ينهيا كل شئ وهذا سيسبب لي الخسائر الكثيره!!
اسماء:انهي انت كمان سواء ما قدرتش او قدرت احمد ربنا وانهي التعاقد دا مش يمكن يكون مش خير ليك،وربنا عمل كدا عشان يمنعك عن شئ مش خير..
مارك:انا احبك!!.
اسماء:وانا كمان يلا هسيبك لشغلك.!
مارك بلهفه:لا لا انا اريد التحادث معاكي قليلاً !!
اسماء بستغراب:في اي!!؟
مارك:هنتكلم في تفصيل الزواج.!
اسماء:زواج مين!؟؟.
مارك:انا انتظر هذا اليوم بشوق كبير،متي هتبقي بين يداي وفحضني!!؟.
اسماء:انت سافل يلاا.!؟
مارك بتجاهل: تبقي ففط شهران وخمسة عشر يوماً.
اسماء:يا ابني احترم نفسك!!؟.
مارك بضحك:حاضر.!
اسماء:يحضرلك الخير يارب 💚
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور شهران ونصف كانت شمس تقف في المحكمه امام القاضي هيا وحمزه واسر وخال اسر "اشرف"،قام حمزه بدفع له الكثير من المال ليجعله ينتازل عن حضانة الطفل ليخذها هوا وشمس وتم عقد قرانهم من اجل موافقة المحكمه علي تبنيهم لطفل لتوفير له جو اسري يعوضها عن والديهه والان هم بطريقهم للعوده لمنزلهم والبسمه شقت طريقها علي وجوههم. 
شمس بسعاده: انا مبسوطه جداا يا حمزه!!؟
حمزه بشغف: دايما يارب يا روح قلب وعقل حمزه….!
شمس بخجل: ربنا يخليك ليا...!!
حمزه:ها يا اسر عايز تخرج فين!!؟
اسر:تعالي يا ماما شمس نروح نزور الاطفال عشان مش روحنا من زمان ونجيب لعبات كتير ليهم عشان بابا قالي انهم بينبسطو اووي لما نروحلهم..!؟
حمزه بحب:نروح يا قلبي،بس محتاجين ننزل نشتري شوية العاب.!!
شمس:نننزل!!؟.
حمزه بخضوع:ننزب يا ست..
ذهبوا الي احدي محلات الالعاب واشتروا منها الكثير وقضي اليوم في الملجأ وسعدا كثير وعادوا الي المنزل منهكين ليدلفو لغرفه ويغرقا في نوم عميق من شدة ارهاقهم.
…………
صباحاً استيقظ حمزه واستعد لذاهبه للشركه وكذالك شمس فهيا تعمل معهم،وذهبا للشركه سوياا بعد ان اوصلا اسر لمدرسته.
حمزه بتنهيده:عايزين نقعد نتكلم!!؟.
شمس:حاضر هنقعد بس مش دلوقتي عشان اللِ الميتنج اللِ لازم نحضره وعندنا فرح اسماء ومارك بليل لازم نحضر دي الدنيا عاكه.!!
حمزه:تمام يا حبيبتي،هنروح متقلقيش.!؟؟
انهي عملهم في الشركه سريعاا وعادو الي منازلهم لارتداء ملابسهم التي سيذهبون بها الي الزفاف،وبعد ان انتهي صعد كل جماعه بسياره واتجه لاحدي القاعات المقام بها الزفاف.  
كانت اسماء اقل ما يقال عنها انها فاتنه وشديدة الجمال.
مارك بهمس:مش كنت عارف انك هتبقي قمر بالشكل دا لو كنت اعرف كنت اتجوزتك!!..
اسماء بخجل:طب اسكت بقاا الاه..
ـــــــــــــــــــ
ادهم بحنق:مش هتروحي يا رنيم ولا والا هخادك واروح..!؟.
رنيم بضيق:خلاص اتكتمت اهو ارتحت!!.
ادهم بحنان:انا خايف عليكي.!؟.
رنيم:انا عارفه بس دا مش هيتقرر كل يوم!!.
ادهم طب يلا يا ست هطلعك؛ بس متسيبنيش هنطلع وننزل مع بعض تمام،وان عملتي حركه كدا ولا كدا هروحك.!؟.
لتردف بحنق:خلاص يا ابني انت مش بتكلم بنت اختك!!.
ادهم:اقوي من بنت اختي والله.!
رنيم بدلع:بحبك يا دومي!!؟.
ادهم بغيظ:وانا كمان بحبك،واتهدي واالا هروحك!!؟.
ــــــــــــــــــــــــــــ
مراد لروان:تعالي نلف براه شويه ونيجي!!؟.
روان بتذمر:مش هينفع اسماء هتزعل!!.
مراد:هنلف حاولين القاعه.!؟؟.
روان بخضوع: طيب!!
بعد ان خرجا.
مراد بتنهيده:واحشتيني!!؟.
روان:وانت كمان!؟..
مراد:بكفايك كدا،غيابك طَواِل اوووي ومش عارف اعمل اي عشان تسامحيني!!.
روان بتنهيده:سامحتك يا مراد.!؟
مراد بفرحه:بجد!؟.
روان بتأكيد:ايوه،دي اخر فرصه ليك يا مراد صدقني المره جاي مش…
قاطعها بعيون لامعه:اوعدك مش هيبقا في مره جاي انا مكتفي بيكي!!.
روان:ربنا يخليك.!!
مراد:ويدمك ليا انتِ ومالك..!
ـــــــــــــــــــ
انتهي حفل الزفاف علي خير وعادو جميعاً لمنازلهم،واخذ حمزه شمس لغرفته،بعد ان صعد جميعاا ليرتاحو.
شمس:جايبني هنا لي يا حمزه!؟.
حمزه بتنهيده:عايزين نتكلم يا شمس،عايزين نوضح الامور عشان نقدر نكمل ومحاجاش تقف في طريقنا!!؟.
شمس وهيا تضع يداها علي فكه:بلاش نفتح في اللِ فات عشان هنتعب تعالا نرمي اللِ فات ورا ضهرنا ونبدا من جديد.!؟.
حمزه:شكراليكي جداا،تعرفي انك بداية كل حاجه حلوه في حياتي،بداية رجوعي لربنا،كنتي سبب في اني ارجع اصلي من تاني،شكراا لانك جيتي في حياتي وسامحيني...سامحيني علي اي حاجه عملتها وحشه في حققك..!!؟.
شمس بحب:اللِ فات مات واحنا ولاد انهارده.!!
ليميل ادهم علي ثغره ويقبلها وبعد مده يبتعد عندما شعر بحاجتها للهواء وهمس بأذنها.
_في القلب تسكنِ.... وفي الروح تبقي..
وتبقي انتِ مأمني وامني..... وتبقي انتِ عشقي وهيامي 
وتبقي انتِ مرادي ورغبتي...... وتبقي انتِ دواءي وشغائي.  
وتبقي انتِ سعادتي وبكائي.....وتبقي انتِ رفيق وحدتي
  وتبقي انتِ طريقي وبدايته في رجعوعي الي الله
احبگ يا من سكنتي الروح..❤

تمت الرواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات
google-playkhamsatmostaqltradent