رواية المغرور والدلوعة الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم ميرو محمد

الصفحة الرئيسية

               رواية المغرور والدلوعة الفصل الرابع والعشرون بقلم ميرو محمد


رواية المغرور والدلوعة الفصل الرابع والعشرون

حياه بدموع : انا انا ياصقر مش محتر.امه . انا تشت.مني وتز.عقلي عشان دي .
صقر بندم علي مقالو: حياه اصل ...ولم يكمل حتي طلعت تجري الي خارج .
سما بزعل علي حياه . جلست ولم تنطق بحرف . اما نسرين فاكانت مبسوطه واستغلت دا لصالحها .

نسرين بدموع التماسيح: شوفت ياصقر عملت ايه فيا وفي شعري شوفت .
صقر: وانتو اتخنقتو ليه اصلا 
نسرين بكدب: عشان شافتني دخله عندك . دنا والله كنت جايه اسالك الاجتماع هيتاجل ولا ايه .
صقر: ايوه هيتاجل مبقاش ليا مزاج لشغل اصلا . ودخل الي مكتبه بغض.ب.
ابتسمت نسرين بانتصار ونظرت الي سما التي تجلس ومندهشه من كلام نسرين وكدبها . 
سما لنفسها: طب اعمل ايه دلوقتي .ادخل اقولو الحصل . لاء لاء هو متعصب دلوقتي شويه كده وهدخل احكلو .....

#بقلمي_ميرو_محمد 

عند حياه ........

ظلت تمشي في الشارع وتبكي جامد .
حياه لنفسها: معقول صقر يقولي كده وقدام الموظفين كلهم معقول يشتمني عشان نسرين . ماشي ياصقر انا هعملك معامله تانيه خالص . وذهبت تجلس في مطعم .

في الجامعه.......
دخل المهندس عماد قبل بسنت. 
بسنت : احم اسفه يابشمهندس. 
عماد: محدش بيدخل بعدي .ثم وجه كلامه لبسنت : روحي شوفي كنتي بتتصر.محي فين .
بسنت بدموع: انا اسفه يابشمهندس.
عماد: قولتلك برااا.
وجاء حازم من الخلف وهو يتحول مثل الوحش في غضبه 

حازم: انت ازي تتاجراء وتكلمها كده . أنت نسيت نفسك يابشمهندس .
عماد : والله انت عارف اسلوبي يابشمهندس حازم .
حازم : اسلوبك علي نفسك . 
عماد: وانت تعرفها عشان تدافع عنها يابشمهندس . ولا هي عينتك المحامي بتاعها .
حازم : بسنت تبقا ...ولم يكمل حتي قطعتو بسنت في كلام .
بسنت : انا اسفه يابشمهندس عماد . بس بشمهندس حازم بيكلم كده عشان انا كنت عنده بسالو عن شوية حاجات في المنهج وكده . انا اسفه مش هتكرر تاني .
عماد: المره دي بس . وكمان عشان خاطر بشمهندس حازم. 
حازم بضحكت خب.ث وكان يفكر ويقول لنفسه: ماشي يابسنت لو مخلتكيش قولتي بنفسك انك خطبتي مبقاش حازم .
عماد: بشمهندس حازم يابشمهندس 
حازم: نعم . روح كمل انت . وانا خارج 
عماد : تمام . وخلت بسنت وعماد الي الداخل . وخرج حازم وهو يفكر في شي لبسنت .

#بقلمي_ميرو_محمد 

عند وليد. وصل الي الشركه ....

وليد لسما: صقر جوه ياسما .
سما: ايوه بس .
وليد بستغراب: بس ايه .
سما: هو متعصب اوي دلوقتي .
وليد: ليه حصل .
سما: لما تدخل حضرتك هتعرف .
وليد : تمام . ودخل بسرعه عند صقر. 

وليد : مسا .
صقر: كل تاخير . انت نسيت ان عندنا اجتماع . والاستاذ تاني كمان موصلش لحد دلوقتي . انتو جاين تهزرو بقا .
وليد : اهدي يابني في ايه . ومن امتي لو اتاخرنا انت بتكلم كده .
صقر بزعل: متزعلش ياوليد انا متعصب شويا . 
وليد : ومتعصب ليه حصل ايه .
صقر بداء يحكي الحصل .
صقر: بس وزعلت ومشيت .
وليد : وطبعا شت.متها امام سما ونسرين .
صقر: سما ونسرين ايه بس . دي الشركه كلها كانت بتتفرج علينا .
وليد : يخربيتك . انت كده جر.حتها اوي ياصقر .

ثم دخلت سما الي المكتب .

صقر: في حاجه ياسما .
سما بقلق: احم ممكن اخد من وقتك خمس دقايق. 
وليد بستغراب: مالك ياسما حد مزعلك .
سما بزعل: بصراحه يااستاذ صقر . انت غلط اوي .
صقر بستغراب: غلط غلط في ايه .
سما: لان نسرين هانم محكتلكش الحقيقه .
صقر : اومال حصل ايه .
سما وبداءت تحكي كل الحصل . وان نسرين ش.تمت حياه وان زعقتلهم انهم كانو بيكلو وان قالت صقري حتي تغيظ حياه .
صقر بزعل وندم علي الحصل .
وليد: شكرا ياسما انك قولتي الحصل .
سما : المهم استاذ صقر يصالح انسه حياه . لانها مغلطتش . لاني بنت زيها ولو كنت انا بدلها كنت عملت اكتر من كده . ثم خرجت سما . وضميرها ارتاح لما حكت الحصل .
وليد : شوفت بقا ياعم .
صقر: مش عارف هعمل ايه . وهكلمها ازاي .
وليد : انت متكلمهاش دلوقتي خالص . لانها هتكون مضيقه

وفجاءه باب المكتب اتفتح وكانت ميار .
وليد وصقر قامو وقفو .

صقر: ميار فيكي حاجه .
ميار بدموع ومنهاره: اسال صاحبك الغشا.ش الكداب .
وليد : احفظي لسانك ياميار .
ميار: لما تحفظو انت يااستاذ يامخادع .
صقر: فاهمني طيب حصل ايه. 
ميار: ................ وظلت تحكي كل شي .
صقر: طيب اهدي .
وليد : بس والله انا ...
ميار وقطعت كلام وليد: لو سمحت ياصقر بيه عاوزا ارجع الصعير زي مكنت . وجريت الي الخارج .
صقر: ميار ميار . هوف ايه اليوم دا .
وجلس وليد وصقر .
صقر: هو الكلام دا فعلا حصل .
وليد : والله يابني البت بتكدب انا محصلش مني ولا كلمه من دي .
صقر: انت بتحبها فعلا 
وليد : انا بعشقها . انا حتي قولت خطوبتي عليها مع بسنت وحازم .
صقر: بسنت وحازم . هما فين كل دا .
وليد: متقلقش . حازم اتعين في الجامعه عشان يكون جنب بسنت .
صقر: الواد دا دماغو سم . لما يجي بس ........

#بقلمي_ميرو_محمد 

في الجامعه ......
كان يجلس حازم وكثير من البنات حوله يتحدثون ويضحكون .
وكانت في الوقت دا تخرج بسنت من المحاضرا هي وصاحبتها شروق .
شروق: اظاهر استاذ حازم دا بتاع بنات .
بسنت بغيظ : شكله كده .
نظر حازم الي بسنت .
حازم : بسنت تعالي عاوزك .
شروق: بينده عليكي .
بسنت: سيبك منه ويلا نمشي .
شروق: يابنتي عيب . تعالي بس .
وذهبو الي حازم .

حازم : يارب يكون استاذ عماد مكلمكيش تاني .
ردت بنت من الواقفين : لاء يابشمهندس هو يقدر يكلمها بعد ماانت كلمتو .
وبنت تانيه بسهوكه : حد يطول يابشمهندس انك تدافع عنه .
بسنت: يامحنو 😂😂
شروق ضحكت علي كلمة بسنت ومنظرها .
بسنت: ياروحي اهو البشمهندس كله معاكي اشبعي بيه .
حازم بضحك: خدي بس يامجنونه .
بسنت ولما ترد عليه وذهبت .
حازم : عن ازنكم يابنات . وذهب حازم هو الاخر الي الشركه . وذهبت بسنت الي البيت ......

#بقلمي_ميرو_محمد 

في الصعيدد.......
هاله: ايوه البت فين دلوقتي .
هو : معرفش بس اخر مره انا حر.قت وشها عشان محدش يتعرف عليها .
هاله : لاء عاوزاك تعرفلي هي عايشه ولا ميته فاهم .
هو : حاضر حاضر . اهدي هو حصل حاجه .
هاله: رجعو يدورو تاني عليها .
هو: لاء انا لازم الاقيها قبل منكشف .
هاله: البنت دي لازم تموووووت فاهم .
هو: هبداء ادور عليها .
هاله : تمام . ثم اغلقت الخط .
وكان يقف عامر في خلفها .
هاله بصدمه : ع.عامر.............

وصلت بسنت الي الشقه ودخلت .
كانت تجلس ميار بحزن علي كرسي في البلكونه .
بسنت : يااهل الدار انتو فين .
ميار: تعالي يابسنت انا هنا .
ذهبت بسنت الي ميار في البلكونه وجلست بجانبها علي كرسي اخر .

بسنت: الجميل زعلان ليه .
ميار: ليه الناس بتكدب ليه بعد ميعطونا امل يخدو تاني ونكتشف انهم بيخدعونا عشان مصلحتهم بس .
بسنت : ايه ايه دكلو . لاء فاهمني واحده واحده .
وبداءت ميار تحكي الحصل .
بسنت : ياااه ياغبيه البت بتكدب عليكي .
ميار: ازاي يعني .
بسنت: ونبي يااختي لو وليد كان وعدها بموعد وليد كان بيعمل ايه في الشركه اصلا .
ثانيا وليد لو عاوز يعمل حاجه مش هيخاف منك .وان البنات حوله زي الرز اسالني انا دا الغول يابنتي .
ميار: تفتكري .
بسنت: ياشيخه دنا افتكر اكتر من كده .
ميار: لاء بس لازم اربيه الاول .
ابتسمت بسنت وقالت: خدي فرصتك 😂 اومال حياه فين .
ميار: معرفش مجتش لحد دلوقتي .
بسنت بقلق: الوقت اتاخر مجتش ليه دي ..........

عند حياه ....
كانت تجلس حزينه وتنظر للفراغ.
حياه: ليه حاسه اني وحيده . فكره هكلم ماما .واخرجت فونها وكلمتها .
حياه: ايوه يامامي . وحشتيني .
سهام علي الجيه الاخري: ياحبيبتي وانتي كمان . عامله ايه عندك . حد مزعلك .
حياه بحزن وهي تكتم بداخلها: لاء يامامي . انتو بس وحشتوني قولت اكلمكم.
سهام: وانتي كمان ياروحي . محمود ممكن يجيلكم اخر الاسبوع .
حياه: ماشي يامامي هنتظرو . ثم اغلقت الخط ونظرت للفراغ مره اخري

وجاء الليل وحل الظلام ......
صقر : لاء كفايا علينا كده قومو نروح .
حازم : ياريت احسن انا جعان .
وليد : طب تعالو نجيب اكل ونروح نكل مع البنات .
صقر: الاخ عاوز يصلح غلاطو صح .
وليد: يسلام علي اساس انك ملاك . دا انت اكتر واحد متكلمش علي العملتو .
حازم : لاء فاهموني حصل ايه. 
صقر: قومو ونحكيلك في العربيه

قامو وخرجو من الشركه وركبو العربيه .....

في الشقه عند بسنت وميار....
بسنت: لاء لاء كده مينفعش اتاخرت اوي انا خايفه .
ميار: وانا كمان يارب استر . يكون حصلها حاجه. 
بسنت: يالهوي . انا هكلم صقر .
ميار: ايوه كلمي يمكن تكون مع ....

عند صقر....
صقر: بس ياعم هو دا الحصل .
حازم: والله لو انا مكانهم معبركم .
وليد: انت عدو لينا ياض .
حازم : انا ولا اعرفكم . 
ورن تلفون صقر .
صقر بستغراب: بسنت بترن ايه المصحيهم لحد دلوقتي .
حازم: رد ليكونو عاوزين حاجه .
فتح صقر علي بسنت: ايوه يابسنت .لاء مش معايا . هي مش عندك .
وفجاءه وقف صقر العربيه .
صقر: ازاي دي مشيت من بدري . طب استنو انا جاي محدش يتحرك انا جاي . واغلق الخط. 
وليد وحازم بقلق: في ايه ياصقر .
صقر بخوف: حياه مرجعتش البيت لحد دلوقتي .
وليد : يعني هتكون راحت فين لدلوقتي .
حازم: بسرعه ياصقر يمكن تكون بتشتري حاجه ونروح وتكون روحت .
صقر بقلق: يارب يارب

وصل صقر ووليد وحازم الي الشقه بسرعه جدا . وطلعو جري عند بسنت وميار ...........

ياترا هيحصل ايه هنعرف البارت الجاي. لو في تفاعل يشجعني اكتب هنزل واحد تاني انهارده
google-playkhamsatmostaqltradent