رواية صرخات بريئة (وعد النمر) الجزء الثاني 2 الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم صافي الودي

الصفحة الرئيسية

       رواية صرخات بريئة (وعد النمر) الجزء الثاني 2 الفصل الثامن والعشرون بقلم صافي الودي


رواية صرخات بريئة (وعد النمر) الجزء الثاني 2 الفصل الثامن والعشرون  

رد ادهم وهو يحرك يده بالتحية وقال
اتشرفت بمعرفتك يا فندم انا تحت امرك 
المجهول :.......
رد ادهم 
اكيد الشرف لي لكن ممكن كمان ساعة 
المجهول قال
عارف ان زوجتك داخلة عميلة دلوقتى لكن الامر مستعجل لكن اسيبك نصف ساعة وتكون عندى 
اوم راسه ادهم وقال 
حاضر يا فندم مسافة الطريق 
واتجه نحو وعد ومسك ايديها وهى نايمة على النقالة ودخلة  غرفة العملية  وطلبت وعد منه وقالت 
ارجوك روح ل الاطفال انا عارفهم دلوقتى بيعيطو  وبيدور علينا وخصوصا عساف  وعيون 
ابتسم إدهم انها اعفيته من الحرج بطلبها ده وقال
حاضر لكن اطمئن عليك الاولى 


وفعلا دخلت الغرفة 
وواخدت بنج ، وبعد كدة بالاشعة يحدد مكان الورم وكمان المكان الا يتم اخذ منه العينة 
....
ام ادهم  اقترب نحو ميادة وحسن وقال
اتصلو بي اول ما تخرج هى طلبت تفتح عيونها يكون الاطفال قدم عيونها 
اومت ميادة راسها وقالت
تمام والا يهمك 
واقترب حسن وساله
مالك خير يا فندم 
تنهدت ادهم. وقال
استدعاء من وزارة الدخليه رغم كنت واخد اجازة بطلب منهم مش عارف او فاهم حاجة
ربط حسن على كتفه وقال
خير باذن الله يا فندم
تركهم وعيونه وقلبه رافض يترك وعد ويمشي لكن دا استدعاء ولازم يلبي النداء هو دا عمل الشرطى انسان فى كل عيوب ومحاسن البشر يتعصب يغضب يثور لكن بيدفع تمن اكبر من اى انسان لم العمل ينادى عليه لا يستطيع الرفض لان أي تأخير بيكون خطر على بلد مش فرد ممكن أصعب اللحظات ميكنش فى وسط اهله وزوجته او امه او ابوه 
ركب ادهم  السيارة واتجه نحو الإدارة 
...


فى المنزل كان عساف  بيعيط  ويبحث عن امه 
عايز ماما ،فين ماما هى كمان طائرت زى ام عيون 
وايضا عيون بتعيط  وتبحث عن ابوها ،ام ايساف  الصغير بكى على بكاءهم وقال 
عايز بابا فين بابا 
صرخت عليا  بعصبية وقالت
كفاية عيط ممكن 
اقتربت الام منهم وزعقت ل عليا وقالت
اهدى انتى ازى ام لازم تعمل حاجة وتلهيهم لحد ما ترجع ليهم وعد مش تصرخ كدة 
ردت عليا وهي تضحك بهستيريا وقالت
ايساف بيقلدهم وبيقول عايز بابا ،عايز ابوه الا صدق سافرنا ،وسبنى ليه البلد وراح يشبع بالخواجة بتاعته  .
الام اخذت الأطفال وقالت 
لا حول ولا قوة الا بالله ربنا يهديك يا بنتى 
يا ماريا تعالى يا بنتى معايا نهدى الاطفال دى علشان بنتى اتجننتى 
....
دخل ادهم المديرة وقابل المدير وقدم التحية 
وبعد قليل دخل شخص اخر وبدا يعرف بنفسه وقال
انا هيثم الفيوم من مدير العمليات الخاصة
قدم ادهم التحية وهو مش فاهم حاجة 
ابتسم المدير وقال 
انا هسيبك ليك أدهم اتكلم معه وانا هنتظركم فى الخارج المكتب مكتبك واقدم التحية
رد عليه التحية ادهم  وهيثم 
نظر له هيثم وهو يحوم امام وخلف لبعض دقائق يختبر ثابت ادهم ونجح ادهم فى الثبات والصمت فابتسم هيثم وقال 
اختيار كان صح انت الشخص المناسب 
ابتسم ادهم وقام بالتحية والتزم الصمت 
بدا هيثم واعجباه وقال 
انا متابعك من ٦ سنين.يا حضرة النقيب ادهم 
وابتسم تحب اقولك ادهم او ايساف 
ابتسم ادهم وقال
دا شرف ليا يا فندم ان اكون تحت عيونكم والاسم الا تحبه يا فندم 
ابتسم هيثم وقال
ولع هيثم سيجار وبدا يدخن فى وجه ادهم ولكن ادهم كتم غضبه كان كل عقله مع وعد هل تم اخذ العينة هل هى بخير 
صفق هيثم وقال
لا كمان اتعلمت تتحكم فى مشاعرك واضح انك اتعلمت الدرس 
تحدث ادهم بمرار وقال
نعم يا فندم اتعلمت ،لكن بعد ما فات الاوان 
رفض هيثم الكلمة وقال
لا فات والا حاجة رجعت حب عمرك ،وتم التخلص من امانى العائق ما بينكم وانت نجحت فى اختبار ٥ سنين ولم تعترض ورضيت بنقلك من  امن العامة واخذنا  منك الدبور ،وكنت فى قيمة الهدوء والسكينة 
انصدم ادهم من حديث هيثم واستفسر وقال
ما معنى التخلص من امانى 
ابتسم هيثم وقال.
نفس المعنى الا وصلك كانت طموحة اكتر من الازم حتى على حساب زوجها وكانت تخطط وتدبر ،واستغلت اللواء محمود كتير لا تشغل بالك بيه اخدت جزاء طمعها 
تنهد ادهم  بخوف من حديثه وقال.
وامتى ينتهى دورى يا فندم
ابتسم هيثم وقال
لا لسه بدرى عليك احنا لسه بنبدا ،ممكن القرص كانت صعبة عليك لكن كنت قد التحمل وتم ظهورك ظابط فاشل متسرع غبي احيانا، ليس له ضمير احيانا ،كره معظم التكفيريين ليك ،والإرهابيين وكل هذا رشحك انك تكون معانا فى العمليات الخاصة سيتم التدريب الشاق من الاسبوع القادم كنت اتمنى اقول اليوم لكن اعلم عقلك مشغول ب الانسة وعد .انصدم ادهم بكلمة انسه ونظر له 
ابتسم هيثم وقال
عيب انت كنت فى المخابرات النظرة دى مش تلاقي عليك والا انت مش عارف 
بلع ريقه ادهم بحرج وقال 
اظن كذلك 
واضح هيثم وقال
دا تعرفه من حسن وميادة ام دلوقتى ركز معايا
سر نجاحنا من ٢٠١٣ حد اليوم 
التدريب الشاق فى مواجهة الإرهاب
مدير إدارة العمليات الخاصة بوزارة الداخلية، وتعلم أن ضباط العمليات الخاصة يتلقون تدريبات قوية، تجعلهم قادرين على اقتحام بؤر الإرهاب والإجرام فى المناطق الصحراوية والسكنية، وتساعدهم على تحرى الحرص وضبط النفس فى التعامل مع المواطنين المسالمين، لتأمين حياتهم أثناء مطاردة المجرمين، أو العناصر المسلحة، ويشير وايضا قوات العمليات الخاصة تقوم بمشاركة القوات المسلحة فى شمال سيناء، وقد قومنى ب نجاحات كبيرة تحققت فى حصار بؤر الإرهاب والعناصر المسلحة، وينضم لينا متخرجين جدد وايضا نختار احنا ضابط ب اعينهم معانا فى العمليات الخاصة، وخصتنا من يمتلك شغفه وحبه فى خدمة بلده، وعزمه على تحمل الصعاب فى سبيل تكوينه البدنى والذهنى، ونبدأ فى اختيار الضباط حديثى التخرج فى شهر أغسطس من كل عام، مع التوزيع السنوى بعد ستة أسابيع تأهيلية، بعد تحديد العدد المختار من الضباط للانضمام إلى قطاع العمليات الخاصة، ينضمون إلى معهد تدريب العمليات الخاصة، ويخضعون إعداد بدنى وذهنى وتكتيكي، ومن يخفق فى هذه التدريبات أو يتبين لنا عدم مطابقة قدراته لمهام العمليات الخاصة تعيد الوزارة الخاصة بفرقة المهام الخاصة، وتكون خارج معهد تدريب العمليات الخاصة، فى إحدى المناطق الصحراوية، وهذه الفرقة تماثل الفرقة الأساسية فى الصاعقة، تكون مدتها 13 أسبوعا، تنقسم إلى عدة مراحل، منها التأهيل البدنى والنفسى والفنى والتكتيكى، والتدريب على الغطس والاقتحامات القتالية فى المدن الصحراوية والسكنية ومقاومة البؤر الإجرامية، بجانب كيفية استخدام الأسلحة المتعددة فى مواجهة الخارجين عن القانون، ويتعرض الضابط أو المجند أو الأفراد إلى عملية ضغط نفسى كبيرة، يكتسب خلالها روح التعايش فى الطبيعة القاسية. بجانب فرقة المهام الخاصة توجد عدة فرق أخرى، منها فرقة الطوبوغرافيا، وفرقة المفرقعات والشراك الخداعية، وفرقة أسلحة معاونة، وفرقة القبض والاقتحام، منها الفرقة الأساسية والفرقة المتقدمة.[SecondImage]
قدم التحية ادهم وقال
نعم اعلم كل هذه المعلومات. الدور الذي يقوم بيه دور عظيم جدا 
ابتسم هيثم وقال
انت تعلم ان بعد ثورة 25 يناير ظهر دور العمليات الخاصة فى العديد من الأحداث، وتجلى بعد انتفاضة 30 يونيو وسقوط الرئيس السابق محمد مرسى، رغم أن دورها أيام الرئيس الأسبق محمد حسنى مبارك لم يتم إبرازه مثل الوقت الحالى؟ - العمليات الخاصة تمارس دورها منذ إنشاء الأمن المركزى فى عام 1969، لم يقتصر دورنا على الفترة بعد ثورة 25 يناير ولكن امتد لعشرات السنوات، لكننا كنا نعمل فى صمت، نقاوم الإرهاب قبل أن تصبح له تداعيات، ونواجه الخارجين على القانون، وكان يسقط منا العشرات لكننا كنا نؤدي مهامنا فى صمت، وفى الفترة الأخيرة مع المستجدات التى طرأت على الشارع منذ سقوط الرئيس السابق مرسى، وظهور مناطق وبؤر إرهابية تنتمى إلى جماعة الإخوان المسلمين، كان ذلك سببا رئيسيا فى تصدرنا كعمليات خاصة مع قطاعات قوات الشرطة المختلفة، وكان لا بد أن نتحمل مسئوليتنا الوطنية فى هذه الفترة العصيبة من تاريخ مصر، ونقدم شهداء فى سبيل حماية بلدنا من خطر العناصر الإرهابية، وبسبب ذلك بدأ يشعر بنا المواطن فى الشارع ويشاهد بعينه وجودنا فى الشارع لحماية أمنه. ■ عندما نتحدث عن دور قوات العمليات الخاصة فى سيناء، لا نغفل دور القوات المسلحة، واحيانا - نشارك القوات المسلحة فى كل العمليات التى تقوم بها فى مقاومة الإرهاب فى شمال سيناء، والقوات المسلحة دور وطنى مشرف ووطنى فى هذا الجزء الغالى من أرض الوطن منذ فترة طويلة، أنا شاركت كثيرا من العمليات فى سيناء منذ عامين مع اللواء ياسين محمد ، قائد الجيش الثانى الميدانى، وحققنا إنجازات كبيرة فى محاصرة عناصر إرهابية وخارجة عن القانون، وقمنا بالقبض عليها، وعلى مدار الشهور الماضية نخرج مع قوات الجيش فى نفس مركباتهم ومدرعاتها، وحققت العمليات الخاصة استفادة كبيرة من الجيش، لأنه أكثر دراية بهذه المناطق الحدودية. 
كان ادهم يستمع الى جهود العمليات الخاصة تحقق نجاحاً كبيراً، وكان نفسه يعرف ما الهدف الى كل هذه المعلومات ولكن لم يعترض واستمع له 
نظر له هيثم وقال 
انا عارف ان شرحت ليك كتير لانك تعتبر دلوقتى من المتدربين وسوف تقوم بالتدريب وتكون قائد فريق سوف يتم عمله فى 
كرداسة،  جات لينا معلومات من ظابط متقعدة تم تحويل  عمله من الشرطة الى المحامي  بطلب منى اسمه النقيب خالد امجد لا اعلم تسمع عنه ام لا لكن هو رشحك انك تقوم بهذا  المهمه  لماذا اختارتك  لان من ضمن الشباب الموجود  هناك واسمه موجود  فى القائم الا تم طرحها لينا النقيب خالد اسم الشاب ان الذي ادعى انه ابن خال وعد هل تتذكره 
ظهر بريق فى عيون ادهم  وما بين نفسه نعم هذا الشخص الذى ضلينا ،وكان السبب فى كل الا اتعرضيته وعد 
ابتسم هيثم وقال 
نعم وانت الوحيد الا تعرف شكله وعلشان كدة اختارنك 
قدم ادهم  التحية وقال 
وانا خدام لترب بلدى وارضها ومن غير اى تار لو طلبت منى بلدى اروح اخر الدنيا انا هلبي 
ومن بكرة لو حبيت 
ابتسم هيثم وقال
كنت عارف حماسك وحبك للبلد وان كل اخطاءك من دفاع حبك للوطن 
وعارف ان التوقيت صعب عليك لكن فى سيارة مخصوصك ليك وقت التدريب سوف تقوم بتوصيلك الى المستشفى فى المساء وترجعك فى الصباح 
قدم ادهم التحية وقال
مش عارف اشكرك ازى كنت شايل هم الموضوع دا 
ابتسم هيثم وقال
لا مش هو دا السبب ،السبب خوفك ان ترجع الذاكرة ل وعد وتكرهك 
تنهد ادهم  وقال:
كل شي مكتوب على الجبين، لازم تشوفه العين يا فندم ،لكن عندي إستفسار بسيط 
إبتسم هيثم وقال:
إتفضل ،لكن انا عارف بخصوص مين ،
عايز تعرف أمانى عملت ايه علشان اقول كدة صح ..
تنهد ادهم  وقال:
ياريت يا فندم عايز افهم ،هو ممكن الحب يوصل ان الشخص يغلط ..
بدأ هيثم يمشي يمين ويسار ثم نظر له وقال 
احنا ليس لنا علاقة فى موتها ،لازم تعرف دا انا كنت اقصد انها اخدت جزاءها ،لانها استغلت السلطة فى خرق القوانين ،وانت عارف انها استغلت موضوع مهم زى تهريب الأثار ،لمصلحتها واتفقت مع مافيا هناك للتخلص من وعد ،لأن زعيم العصابة الي خطف وعد قال معلومة مهمة لوعد قبل فقدان الذاكرة، واستغلوا غيرة أمانى العميا، للتخلص من وعد لكن نسيت ان العصابات ، دول ملهومش عزيز ولما شخص يحترق ،بيقوموا بتصفيته وهى بدات تهدد السفير ،والسفير كان ضعيف عشان كده تم اغتيالهم 
وانت فاكر الاقتحام على المنزل فى أمستردام علشان يقضوا على الجميع لما قرار مازن يعترف ب الي حصل 
والفضل فى أنقاذكم وعد 
ظهر على وجه ادهم ابتسامة ورد :
فعلا ذكيه فى التصرف الي عملته لما حست بقلق وخرجت من باب تانى وكمان اتصالها ب حسن انقذنى لكن واضح إن كل حاجة مدونة عندكم
قهقه هيثم بصوت مرتفع وقال
دمك خفيف يا ادهم على اساس إنك نسيت شغلنا  وعلى  العموم  هتتقابل مع خالد امجد  وهو يعرفك ازى عرفنا كل المعلومات دى 
إبتسم إدهم  وقال
تمام  يا فندم امتى المقابل  ما بين النقيب  خالد  
كمل هيثم حديثه وقال 
 باذن الله  بعد التدريب  ، المهم فى ناس دلوقتى مش عاوزة وعد ترجع لها الذاكرة علشان كدة محاولات الاغتيال ليها كانت كتير ومروان كان عارف إن وعد فى خطر وكان دايما بيحميها 
صعق ادهم  وانصدم من الكلام وقال
معنى الكلام دا إن وعد فى خطر يا فندم ،ومروان كان يعرف إن عيون  هى وعد 
ربت هيثم على كتف ادهم وقال
كلنا فى خطر يا ادهم  اى شخص يحب تراب بلده ويحب يعمر فيها يلاقي أعداء عاوزة تحبطه ،وتوقعه وعد كانت مهندسة شاطرة جدا فى وقت قياسي من شغلها فى شركة عمها قدرت تنجز مشاريع كتيرة ، وهى الا شركت فى تصميم  قناه  السويس الجديد  وغيرهم من المشاريع العمالقة الا تم تطويرها فى الفتره  الاخيرة، اما مروان اظن لا هو مجرد وصل ليه قرار بحمايتها دايما هى والمجموعة الي معاها لكن عرف يوم الزفاف 
تنهد ادهم وابتسم ايضا 
كان فخور بوعد ، لكن كان يشعر بخوف على وعد وقال
أسف انى بسال كتير لكن ،يا ترى المعلومات الى عرفتها وعد تخص حد كبير فى البلد ،علشان كدة مطلوب صمتها ..
حرك رأسه هيثم بالتأكيد وقال
اه الحرب مش مع إرهاب وبس ،الحرب مع فساد وعقول تم إفسادها، وأجيال ضاع مستقبلها ، اما مين الشخص محدش يعرف إلا وعد وللأسف 
الدكتور إيهاب مات قبل ما يقول اسمه 
انصدم ادهم وقال
يعنى ايهاب قالها عن اسمه قبل ما محاولة القتل والا قبل كدة انا توهت 
فسر هيثم وقال
هو حكى تفاصيل خطفها وكان متاكد انها متعاونة معاك علشان توقعهم وهو أكد ظهور الشخص المهم دا لكن قبل ما يكمل التحقيق ، وقع طب ساكت ومع الكشف عرفنا إنه شرب ماء فيها مادة مسممه 
انصدم ادهم وقال:
حضرتك الى عرفته، انه شنق نفسه
فى الزنزانه .
فسر هيثم وقال:
كان لازم يتقال كدة علشان اللى عمل كدة يطمئن ،
ثم ابتسم وقال
واضح انك نسيت شغلك القديم يا حضرة الظابط، ومحتاج تدريب من اول وجديد ،وأه فى معلومة مهمة محدش يعرف انك تلتحق معانا فى العمليات الخاصة 
استغرب ادهم  وقال
لكن افسر غيابى ازاي عن الجميع يا فندم والكل عارف انى واخد اجازة 

يتبع الفصل التاسع والعشرون اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent