Ads by Google X

رواية غرام صعيدي الفصل الأول 1 - بقلم اسراء ابراهيم

الصفحة الرئيسية

رواية غرام صعيدي البارت الأول 1 بقلم اسراء ابراهيم

رواية غرام صعيدي الفصل الأول 1

انتي بتجولي ايه ياما انتي عاوزاني اخد واحدة من مصر يعني لا تعرف عوايدنا ولا اصولنا حديت ايه ده عاد اللي بتجوليه ،ياصقر افهم دي بت غلبانة ابوها ميت وملهاش حد ، 
وه وانا مالي بكل ده انا مرايدهاش يما خلاص چوزيها لادهم ولا لچمال ، مينفعش يا ولدي چمال متچوز و ادهم اخوك خاطب وانت عارف وكدة تبجي بتظلمه يا ولدي لما يسيب عروسته ، اباااي وانا اللي مش هتظلم يعني لما اتجوز واحدة معرفهاش ، لع انت الكبير وانا عايزة افرح بيك يا صقر جبل ما اموت ، بعد الشر عنك يا ست الكل بس انا مش رايد الموضوع ده انتي كدة بتظلميها هيا عشان عارفة اللي فيها ، ماهو عشان تنساها لازم تتجوز يا ولدي ، مجدرش ياما غصب عني عشان خاطري يا حجة خرجيني من الموضوع ده ، هتكسر كلمتي يا صقر قالها ابو صقر وهو داخل البيت ، لع مجدرش يابوي انا بس مش رايدها ، وانا خلاص جولت كلمتي هتتجوزها يعني هتتجوزها ،بقلمي اسراء ابراهيم

صقر بغضب مدفون اللي تؤمر بيه يبوي مجدرش اكسر كلمتك ، زين يا ولدي ربنا يكملك بعچلك ، زغرطت ام صقر وقالتله دي يا بختها يا ولدي اللي هتتچوزك عمدة الكفر وكبير عيلة الغرباوي کٍلها ،صقر بغضب في نفسه بيتوعد لتلك العروس ، خير يا مرت عمي بتزغرطي ليه ، تعالي يا صفيه باركي لصقر هيتچوز ، صفية بغضب مبروك يا واد عمي ، صقر بلا مبالاه الله يبارك فيكي يا صفية اومال فين چوزك ، راح الارض من بدري عشان عنده شغل گتير ، الله يعينه يا مرت اخوي ، ابو صقر بجدية يا صقر يلا هنروح لعروستك نتفج ، بالسرعة دي يابوي ، ايوة يا ولدي بعدين نبجي نحكي يلا ه‍م بينا دلوجتي ، حاضر هطلع اغير خلاجاتي وانزل ، كل هذا تحت نظرات صفية الغاضبة .

 
في مكان اخر تقوم غرام من النوم مفزوعة علي ركلة شخص لها ، قومي ياختي كل ده نوم ، يا ماما انا مبنمش بليل اصلا وعلي ما خلصت اللي ورايا قولت اريح شوية  ، وايه اللي خلاكي متناميش ياختي بتحبي جديد ، نظرت لامها بقهر ولسة هتتكلم وهو انتي تعرفي عني ايه انا مش بيغمضلي عين  بليل بسبب جو ، قاطعت كلامها امها انتي هتحكيلي قصتك يلا قومي حضري الغدا لعمك جابر ، بحزن حاضر ياماما قايمة اهو ، حضرت الغداء ووضعته عالسفرة مع نظرات جابرالمتفحصة لها ، وضعت الطعام ودخلت غرفتها بسرعة لعلها تبعد عن عيون جابر التي تشمئز منها دخلت غرفتها وصلت فرضها وبكت علي ماهيا فيه وطلبت من الله انا ينجدها من امها وزوجها الخبيث وسمعت صوت امها تناديها فخرجت وهيا تعدل حجابها وهدومها بهستيرية ، نعم يا ماما ، ايه ياختي كل ده يلا شيلي الاكل وروقي واعملي الشاي بسرعة وانا هروح للخياطة وجاية علطول ، لا بالله عليكي يا ماما متخرجيش قالت ذالك وهي تنظر لجابر بخوف ورعب ، ليه ياختي بتخافي نغة انتي ولا ايه يلا بلاش دلع هروح واجي علطول اشوفها عملت ايه في العبايتين بتوعي يارب

 تكون خلصتهم وقامت لبست وخرجت ، نظرت غرام لجابر برعب وهو نظر لها برغ*بة ورجعت غرام خطوة للخلف وهو يبتسم لها ابتسامة ساخرة ويتقدم للامام تجاها حتي رأته قادم نحوها فجرت تجاه غرفتها واغلقت الباب ووقفت وراءه وهي تنهج وتبكي بخوف من خبط جابر عالباب ، بقلمي اسراء ابراهيم المرادي مش هتعرفي تهربي مني يا غرام واللي مش عارف اخده من زمان هاخده دلوقتي وبراحتي قال هذا وهو يحاول فتح الباب بعنف وهي ترتعش بخوف منه ومن ما سوف يحدث لها وجاء فكرة بخاطرها فابتعدت عن الباب واختبأت بجانب الدولاب ، فتح جابر الباب بعد ما دفعه دفعة قوية ودخل يبحث عنها وهيا من الخوف ترتعش وعندما جاءت اللحظة المناسبة فخرجت جري وهو وراءه وذهبت لباب الشقة وفتحته وجاءت تخرج حتي اصطدمت بجسم صلب ولم تمهل نفسها فرصة لتعرف من هو فكل همها ان ينجدها اي شخص من زوج امها واختبأت باحضانه وكأنها تهرب من كل شئ سئ مرت به ورفعت وجهها ونظرت له ، نعم انه صقر الغروباوي  وقالت بضعف 
ا ل ح ق ني ووقعت مغشيا عليها بين احضانه تفاجأ صقر  وحملها ونظر لجابر بغضب جحيمي ..
google-playkhamsatmostaqltradent