رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل الخامس عشر 15

الصفحة الرئيسية

   رواية زواج القاصرات والصعيد البارت الخامس عشر 15 بقلم دعاء احمد

رواية زواج القاصرات والصعيد كاملة

رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل الخامس عشر 15

مر شهر كامل على الكل
شمس ونجمه علاقتهم هاديه وتقريبا كدا بيتجاهلوا بعض لان حسين بمشاعرهم بتنجرف بطريقه غريبه وكل واحد عايز يقرب اكتر من التاني لكن نجمه مش عارفه تعمل ايه من غير ما تخدش حيائها كبنت. وشمس مش عايز ينجرف عشان هو شايف نجمه مجرد بنت صغيره وهو لو قرب مش هيقدر يتحكم في نفسه وفي رغبته بأنه يكون أقرب واقرب ليها ودا ممكن ياذ"يها

زين و عائشه بيتكلموا كل يوم وقعدوا سوا على البحر زين اتغير تمام بقى يصلي وبطل شرب وعائش فعلا غيرت فيه حاجات كتير من غير ما يا خد باله

عند شمس بليل والوقت متاخر
قاعد أدام ورق كتير وهو ماسك الاب توب بيشتغل ومشغول

نجمه بتعب. شمس مش هتنام بقى الوقت اتاخر

شمس بتركيز وهو باصص في الاب توب. معليش يا نجمه ادامي حاجات كتير لازم اعملها داخل مناقصه كبيره وفيها مخاطره كبيره

نجمه بتعب واحساس فظيع . وليه تخاطر يا شمس

شمس وهو مازال على نفس الوضعيه. لاني واثق اني هقدر اكسب الناقصه دي وبعدين دا شغلي الأساسي ومجالي وانا واثق من نفسي ومن قدراتي ولا مكنتش خطرت بكل حاجه

نجمه مسكت بطنها وهي موجوعه لدرجه انها عيطت. اااههه اااههه

شمس بسرعه ساب كل حاجه وقام يشوفها. مالك يا نجمه في ايه

نجمه ماسكه بطنها وهي مش قادره تتحمل الوجع. تعبانه اوي يا شمس بطني بتوجعني مش قادره

وقام بسرعه جريت على الحمام شمس بقى واقف مش فاهم حاجة بس راح وراها بسرعه
لقى قاعده على الأرض وتقيات كل اللي في معدتها

نجمه بقى وشها شاحب وحاسه ان الدنيا بتلف بيها

شمس. مالك يا نجمه انتي كويسه؟ اتكلمي يا حببتي

نجمه سندت راسها على صدره وفضلت تعيط. بطني بتوجعني اوي يا شمس وضهري مش قادره بجد

شمس شالها غسل ليها وشها وخرج حطها في السرير بهدوء وحب ممزوج بخوف. ثواني هتطلب دكتوره

نجمه مسكت فيه وفضلت تعيط. متسبنيش يا شمس ارجوك

شمس بحنان. اهدي يا حبيبتي انا مش هسيبك عمري ما هسيبك بس ارتاحي انا بس هطلب دكتوره

وسابها وكلم حد
شمس. سليمان ابعتلي دكتوره نسائيه على البيت وبتاكيد دكتوره يا سليمان بسرعه

سليمان. امرك يا شمس بيه

شمس قفل معه ورجع لنجمه اللي لاحول بيها ولا قوه
قعد جانبها وفضل يقرأ قرآن ويرتب على شعرها بحنان وهي ماسكه فيه بقوه و بتكرر كلمه واحده متسبنيش

بعد شويه
فتحيه. شمس افتح يا ولدي
شمس راح فتح لأمه وهي دخلت بخضه. مالك يا بتي؟

نجمه بتحاول تتكلم بثبات. مفيش يا ماما بس حاسه اني دايخه ومش قادره جسمي كله مك"سر

فتحيه بابتسامه واسعه. تكوني حامل يا بتي. والله وهفرح بولادك يا شمس

نجمه ببراءه وسعاده طفوليه. انا حامل معقول هيجينا نونو صغير انا هكون ام ولادك يا شمس

شمس واقف مصدوم مش عارف يقول ايه يعني ينفي انها ممكن تكون حامل فا امه تعرف انه متممش الجوازه لا وكمان نجمه فاكره نفس الشي بس هي فعلا مش فاهمه حاجه مجرد طفله فسكت.

بعد شويه الدكتوره دخلت فحصتها وعملت الازم
شمس. مالها يا دكتوره
الدكتوره. لا دي حاجه عاديه هي بس اكلت حاجه غريبه دا عاملها مغص فاهي لازم تتغذا كويس يا جماعه لان جسمها ضعيف جدا انا كتبت لها فيتامينات لازم تاخده وترتاح مش اكتر

شمس بتنهيده قلق. تمام يا دكتوره شكرا واخد منها الروشيته وبعت حد يجيب الدوا

فتحيه قاعده جانب نجمه و هي شبه نامت من كتر الوجع اللي حسيته
شمس. خوفتني عليها
فتحيه. حبيتها يا ولدي
شمس وهو بيبص لنجمه. خليتني اعشقه

فتحيه. مخليها تنام معايا النهارده يا ابني

شمس وهو مركز مع نجمه. انام من غيرها ازاي. وهي مش في حضني
فاق واتنحنح بجرح
فتحيه بتمثيل الا مباله . تمام يا ابني اروح انا بقي اشوف ابوك تصبح على خير يا حبيبي

شمس. وانتي من اهله يا امي

فتحيه. صحيح يا ابني اتصل على اخوك قوله يرجع بقى زهره الله يرحمها مبقتش موجوده بس هو لسه عايش حرام يد"فن نفسه بالحيا كلامه خليه يرجع الصعيد

شمس. حاضر يا أمي تصبح على خير

فتحيه بهدوء قامت من جنب نجمه وسابته وخرجت وهي فرحانه ان ابنها فعلا بيحب نجمه ومن غير ما يقول لهفته نظره عنيه تأكد دا

شمس بهدوء راح ناحيه نجمه وشدها لحضنه وهو حاسس بيها وأنها لسه موجوعه فضل يقرأ ليها قرآن ويطبط عليها

شمس يحزن. انا اسف يا نجمه انشغلت عنك الفتره اللي فاتت ومقدرتش اعرف انك تعبانه انا اسف يا حببتي
......... 
عند مدحت
مدحت. انت بتقول ايه شمس التنصاري داخل المناقصه دي

شخص. ايوه يا سعاده البيه

مدحت. دا مجال شغلي معقول يكون بينافسني انا المناقصه دي لايمكن اسيبها له وكمان اخد نجمه لا يمكن اسيبه ياخد كل حاجه. يعني شركته هي اللي خسرتني المناقصات اللي فاتت معقول القدر غريب كدا بيحطنا أدام بعض في الشغل وكمان الحب مش هسيبه يكسب كل حاجه سواء المناقصه اونجمه بس لازم يكون لينا عين جوا الثرايا الموضوع عايز تفكير وخصوصا انه اكيد حاطط كل فلوسه في المناقصه دي ولو خسر الفلوس ذي هيخسر كل حاجه وساعتها نجمه تبقى بتاعتي انا وبس

الشخص. ومين هو الشخص دا

مدحت بتفكير. اكيد شخص عايزه يفرق نجمه عن شَمس بس مين هو؟
.......... 
في اسكندريه
على البحر
عائشه وزين قاعدين
زين بحب. عائشه تتجوزيني

عائش دمعه من عنيها نزلت وراء النقاب. تاب وزهره

زين بهدوء. زهره ماضي ما"تت الله يرحمها زهره بنت غاليه عليا اوي علمتني اني احترم الأنثى اللي ادامي علمتني اني اكون راجل بجد زهره بنت عمري ما هقدر انساها هفضل شايفها ادامي طول الوقت لكن هكمل طريقي
موافقه تتجوزيني. انا بجد بحبك بحب طيبه قلبك وروحك الحلوه اقولك ومتزعليش مني بشوف زهره فيكي بالرغم انكم مختلفين تمام هي دايما تعلى صوتها وتتكلم بعصبيه وثقه إنما انتي هاديه وطيبه بس بحس انك شبهها

عائشه. يعني انت بتحب زهره ولا عايزني اكون بديله ليها

زين بحيره. معرفش يا عائشه ومقدرتش اوعدك اني انسى زهره لكن اوعدك اني احبك

عائشه بقوه وصدق. وانا موافقه يا زين منكرش اني منجذبه ليك شوفت فيك اخلاق ولاد البلد. ومحترمه جدا حبك لمراتك

زين بابتسامه جميله طلع علبه قطيفه وكان فيها خاتمين. ممكن ايدك

عائشه اديته ايديها وهو لابسها الخاتم
ولابس خاتم زي الدبله وكان لابس دبله زهره كمان

عائش. انا لازم اقوم بقى بعد اذنك

زين. تصبحي على خير
عائش . وانت من اهله

زين استنى لما هي دخلت فيلاتها و دخل فيلاته
......... 
تاني يوم
في اوضه شمس صحي لقى نجمه صاحيه و حطه ايديها على دقنه وبتتامل ملامحه
شمس. صباح الورد
نجمه. صباح النور
شمس. انتى ازاي تهملي في اكلك يا مدام

نجمه. انا

شمس بمقاطع. انتي غاويه تعب قلب حرام عليكي خضتيني يا نجمه

نجمه بصراحه. انا اسفه بس انت كنت مشغول وطول الوقت بتتجاهلني من آخر مره لما بو"ستني وبعد كدا بقيت تكلمني وكأنك زعلان مني وانا مش عايزاك تزعل مني عشان انا بحبك يا شمس ومعنديش غيرك بعد وفاه زهره

كلمات بسيطه ولكن تهز كيانه تلك الطفله تختبر قوه تحمله

شمس. بصي يا نجمه انا مش زعلان منك انا بس مشغول عشان عندي شغل مهم اوي بس طبعا مش اهم منك عشان كدا انا اسف ياروحي وبعدين متختبريش قوه تحملي بكلمك الحلو دا عشان ساعتها متلوميش غير نفسك

نجمه. شمس هو انت ليه مكنتش مبسوط لما ماما قالت اني ممكن اكون حامل؟ هو انت مش عايزني اكون ام اولادك

شمس ضحك بقوه على سذاجتها.نجمه انتي لا يمكن تكوني حامل

نجمه بحزن وصدمه. ليه هو انا مش هقدر اخلف ولا ايه بس انا عايزه اكون ام ولادك

شمس بسعاده. عشان تكوني ام ولادي في حاجات كتير لازم تحصل بس دا مش وقته

نجمه. ماشي يا شمس
ممكن اطلب منك طلب

شمس. طبعا يا قمر. اموري

نجمه. ممكن تفضل معايا النهارده ومتسبنيش ارجوك يا شمس

شمس بحنان حاضر يا نجمتي

بعد شويه الباب خبط

شمس. مين

فتحيه. انا يا ولدي مصطفى جاي يطمني على نجمه

شمس قام وبص لنجمه كانت لابسه قميص نوم قصير وكانت جميله جدا راح ناحيه الدولاب وجاب عبايه واسع وادها لنجمه

شمس بحده. خدي غيري هدومك مش عايز حد يشوفك كدا

نجمه بمشاكسه. بس دا مصطفى اخويا
شمس بغيره قرب منها وبصلها بنظره بجد خوفتها. حتى لو امك ملهاش حق تشوفك كدا محدش له الحق دا على وش الأرض غيري

نجمه بسعاده. حاضر

شمس اول ما فتح الباب مصطفى دخل بسرعه وجرى على نجمه وحضنها بقوه وكأنه عايز يدخلها بين ضلوعه شمس واقف هيمو"ت وهو شايف حبيته وطفلته في حضن شخص غيره حتى لو اخوها

مصطفى خرجها من حضنه ومسك وشها وفضل يبو"س كل انش في وجهه بلهفه وحزن

شمس بغيره حارقه. لا كدا كتير دا بيستهبل
وبسرعه راح ناحيه مصطفى وشده بقوه بعده عن نجمه وعيونه بتطق شرار

َمصطفي. في ايه

شمس بحده. متقربلهاش انت فاهم وتكلمها من بعيد

نجمه ومصطفى بصوت واحد. ننننعععععمممم

شمس بغيره وهو بيبص لنجمه بحده. اللي سمعته

مصطفى. دي اختي يا شمس

شمس. دا مراتي وانا مسمحلكش تقربلها ولا تبو"سها بالطريقه دي انت فاهم

مصطفى بمكر وهو شايف اد ايه شمس متضايق راح ناحيه نجمه وبا"سها من خدها

شمس فتح عنيه بصدمه والكل بيبصوا لقوا مصطفى في الارض

فيروز بسرعه وجريت عليه. مصطفي

مصطفى بوجع وهو كاتم ضحكته. حرام عليك يا أخي مش كدا

فيروز بصوت رقيق. انت كويس

مصطفى. يلهوي على كويس دي. ايه الجمال دا

شمس. شكلك مش هتجيبها لبرا يا ابن الشرقاوي

مصطفى قام واتكلم بجديه. عايز اتكلم مع نجمه شويه

شمس. تمام بس قسما عظما لو قربتلها متلومش غير نفسك

اخد فيروز وأمه وخرج من الاوضه

نجمه بضحك. يا مجنون هتودي نفسك في داهيه

مصطفى. شاكله بيحبك

نجمه ببراءه طفوليه. يغير منك انت

مصطفى وهو بيفكر في فيروز. الحب والغيره يا نجمه ميعرفوش قريب من غريب. هم يعرفوا بس ان لو حد لمس اللي بتحبيه مش هتستحملي ان حد يحط ايده عليها

نجمه بجديه. مالك يا مصطفى؟

مصطفى بحزن. انا اسف يا نجمه عارفه انا عمري ما كنت بحاول أقرب منك انتي وزهره الله يرحمها. كنت كتير باجي عليكم بس مش لاني بكر"هك لا والله ربنا يعلم حبي وخوفي عليكم لكن عارفه يعني ايه واحده تيجي تسرق ابوكي من امك وتمو"تها بحسرتها كنت دايما شايفكم أعدائي بس والله كنت بخاف عليكم. لما زهره ما"تت حسيت انها اخدت حته من روحي. بفتكر اد ايه كانت عنيده و اد ايه جميله من جواها وعندها ثقه في نفسها وفي لحظه مبقتش موجوده

نجمه دموعها نزلت. بس احنا مالناش ذنب في مو"ت والدتك وانت عارف اد ايه بابا كان بيحب والدتك و لما اتجوز جهاد مقعدش معها فتره طويله وطلقها مش ذنب حد انها كانت حامل فيا انا وزهره

مصطفى. انا عارف يا نجمه والله بس دايما كان عقلي وقلبي رفضين انهم يتقبلوا الحقيقه دي انا بجد اسف

نجمه بحب. احنا اخوات يا مصطفى وكلنا بتغلط وربنا يعلم اني بحبك اوي ومسامحاك من قبل حتى ما تتكلم

مصطفى بضحكه عاليه. على فكره شمس واقف برا على الباب

زهره. هههه تاب وطي صوتك بدل ما يدخل يقت"لنا

مصطفى. انا هطلع اسلم عليهم وامشي

نجمه بخبث. تسلم عليهم ولا على فيروز

مصطفى بمرح . بنت احترم نفسك وانتي بتكلمي اخوكي الكبير

مصطفى خرج وشمس دخل وعيونه كلها غضب وغيره وهو شايفها بتمسح دموعها

قعد اصادها وفصل باصص ليها

نجمه. شم
بدون مقدمات وبمقاطعه مسك وجهها بيديه وظل يطبع قب"لات في كل انش بوجهها كأنه يريد أن يمحي إثر قبلا"ت أخيها البريئه
ويطبع قب"له عني"فه على شفتيها لدرجه انه حس بطعم الد"ماء يعبر عن غضبه وغيرته و يعلن لها انها ملكيه خاصه

نجمه بقيت تعيط وبتضر"به في صدره بعد عنها لما حس بطعم دموعها وشافها بتعيط وهي انكمشت على نفسها بخوف لأول مره

شمس بسرعه. نجمه انا اسف مكنش اصدي انا بجد اسف.

نجمه بدموع وهي حطه ايديها على شفايفها. انت وحش

شمس بحزن . انا اسف مكنش اصدي اوجعك انا بجد اسف وواعدك مش هقربلك تاني بس اهدي وصدقيني هعملك اللي انتي عايزاه حتى لو عايزه تطلقي او انا ممكن اسافر ومش هتشوفي وشي تاني غير لما تكبري وتقدري تحددي انتي عايزه ايه

نجمه بخوف وصدمه. هتطلقني يا شمس

شمس بوجع وهو شايف دموعها. عشان ماذكيش

نجمه. عايز تسبني

شمس. مش هقدر اتحكم في نفسي يا نجمه وانتي طول الوقت بتختبري قوه تحملي

نجمه بدموع . خالص انا اسفه متزعلش مني ومتمشيش انت وعدتني تفضل معايا

شمس بصلها بغضب من نفسه بسبب اللي قاله 

راح حضنها واتكلم بحزن. انا اللي اسف يا نجمه اسف اني وجعتك اسف بس مقدرتش اتحمل اشوف حد غيري قريب منك

نجمه بهدوء. لازم تبقى عارفه ان مهما حصل اني بحبك انت وبس

شمس. نامي يا نجمه انتي تعبانه

نجمه بطفوليه. احكيلي قصه من القصص اللي انت بتحكيها

شمس. هحكيلك قصه سيدنا ابراهم ونا"ر النمرود.
سيدنا إبراهيم عليه السلام اتولد في مدينه بابل في العراق وقتها الناس كانوا بيعبدوا الاصنا"م وكان ابوه بيصنع الاصنا"م ويعبده ويديها اسم معين
سيدنا إبراهيم كان بيحس بالضيق من ضلا"ل قومه. وفضل يحاول يوصل لمعرفه مين خالق الكون دا كله ربنا هداه الي الحق وزرقه النبوه
بدا سيدنا إبراهيم في نشر الدعوه. دعا ابوه للدخول في دين الله وعباده وحده لا شريك له وانه يترك عباده الاصنا"م لكن اباه غضب ورفض الدعوه وقام بطرد سيدنا إبراهيم من بيته. سيدنا إبراهيم فضل يدعو الناس الي عباده الله واحد أحد فرفضوا دعوته. فاقسم ان يحطم الاصنا"م دي
في يوم خرج الناس كلهم للعيد سيدنا إبراهيم راح المعبد وفضل حطم كل التماثيل دي الا اكبرهم وبعد كدا الناس رجعت لقوا كل الأصنا"م متك"سره الا اكبر تمثال فطبعا غضبوا وفضلوا يسالوا مين اللي ممكن يعمل كدا لحد ما عرفوا انه سيدنا إبراهيم فارسلوا شخص ليه وهو جيه معهم. وقال كيف تعبدون صنا"ما لا تنفع ولا تضر حتى انها لا تستطيع الدفاع عن نفسها

قومه قرروا ينت"قموا من إبراهيم عليه السلام عشان ينصروا الهتهم فاقدوا نا"ر كبيره عاليه والقوه بها مقيد ولكن امر الله كان نفذ بأن تكون التا"ر برد وسلامه عليه وأخرجه الله منها سلاما. الناس بعضهم أمنوا بيه بسبب المعجزه دي. كان في ملك ظالم اسمه النمرود

نجمه بمقاطع ونوم. فضل اد جوا النا"ر؟

شمس. الفقهاء اتحيروا في اجابه السؤال دا واختلفت الاراء لانها معجزه ودليل عظيم على حفظ الله ورعايته لسيدنا ابراهيم الا ان معظهم قالوا تلات ايام ب لياليه لكن سيدنا إبراهيم كان قضى المده دي في رعايه الله حيث يقال ان جبريل عليه السلام كان ينزل على ابراهيم ويأتي بأمر الله بكل مالذ وطاب من ماكولات وفاكهه الجنه

شمس حس بنجمه ارخت جسمها وانفاسها انتظمت عرف انها نامت فضل يرتب على شعرها ويفكر هو المفروض يعمل ايه اتنهد بضيق ونام في اانهايه

في الثرايا
فتحيه. انا قلقانه اوي يا فيروز
فيروز. ليه يا ماما اصدك عشان زين
فتحيه. لا سوزان بنت خالتك جايه الصعيد كمان اسبوع

فيروز بانتباه. سوزان استر يارب ماما

فتحيه. نعم يا حبيبه قلبي

فيروز. هي سوزان ممكن تكون لسه بتفكر في شمس

فتحيه. ولا يا بتي ما انا عارفه انتي عارفه سوزان طول عمرها عنيها عليه واحنا كنا مصدقنا انها سفرت وبعدت اهي دلوقتي راجعه انا خايفه تعمل حاجه توقع بين نجمه وشمس

فيروز. إن شاء الله خير يا ماما وبعدين دي برا مصر بقالها حوالي اربع سنين يعني اكيد نسيته

فتحيه. قلبي بيقولي ان مجيتها دي وراها حاجه ربنا يستر

.................
عدا اسبوع على إلا بطال
عند زين
زين لنفسه. روحتي فين يا عائشه مش معقول بقالك اسبوع مختفيه ومفيش إثر ليكي من آخر مره كنا سوا ياتري ايه اللي حصل لازم اعرف مكانك
بعد شويه الجرس رن
زين راح يفتح وبيرفع راسه اتصدم ووقف ساكت

زهره بابتسامه جانبيه ساخره. مش هتقولي اتفضلي ولا ايه يا زيزو

زين بصدمه. ازاي

زهره بضحكه فيها لذه. يااهه دي حكايه طويللللههه اوي تحب تسمعها يا زوجي العزيز وكمان حكاية عائش

زين بص على ايديها كانت ماسكه حاجه خليته يتصدم
زين بصدمه قويه. معقول 


رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل الخامس عشر 15
أيمن محمد

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent