رواية رد حق الفصل الخامس عشر 15 بقلم زينب مجدي

الصفحة الرئيسية

   رواية رد حق الفصل الخامس عشر بقلم زينب مجدي


رواية رد حق الفصل الخامس عشر

زينب....... ربنا يوفقك وصدقيني معاذ كويس جدا
جهاد. ... أنا هصلي استخاره واللي فيه الخير يقدمه ربنا 
....رن أيمن على زينب ليحدثها ويعرف كيف كان يوم الحنه عندها
وصفت له زينب كم كان الجو جميل وكم كانت هي سعيده 
وأثناء حديثها معه أخبرت أيمن ان معاذ تقدم لخطبة  جهاد
كانت زينب تتعمد أن تخبره حتي يعلم عمر وإن كان في نيته أن يتقدم لها فليسرع 
أيمن...  طيب هي وافقت ولا إيه
زينب.... شكلها هتوافق بس قالت لسه هتصلي استخاره 

أيمن.. .. يعني باين عليها أوي الموافقة ولا مترددة
زينب بخبث.... إنت عايز توصل لإيه
أيمن..... هوصل لإيه يعني أنا بس بطمن . المهم هي ادت موافقه ولا قالت هترد عليكم امتي
زينب بإبتسامه..... هتصلي استخاره وترد علينا 
أيمن..... يعني لسه موافقتش الحمد لله
زينب..... إنت مهتم بالموضوع ده ليه كده
أيمن..... وأنا ههتم ليه سلام دلوقتي أغلق معها الهاتف وقام بالاتصال على عمر 
عمر.... إيه يا إبني أنا لسه سايبك من شويه
أيمن..... تعالي ليا عايزك 
عمر..... أنا ما صدقت رقدت على السرير

أيمن..... موضوع مهم والله مش هينفع يتأجل
عمر....   صدقني مش قادر أقوم من مكاني وعنيا مقفله لوحدها . لو في حاجه أجلها لبكره .سلام
أيمن..... طيب أنا جايلك اهه 
رن أيمن الجرس وفتحت له زوجة خاله الباب 
أم عمر..... اتفضل يا عريس عمر لسه داخل ينام من شويه اهه
أيمن..... كويس إنك صاحيه يا مرات خالي كنت عايز أكلمك في موضوع 
أم عمر..... اتفضل يا أيمن خير يا حبيبي في إيه
جلس أيمن مع والدة عمر وقال
حضرتك مش موافقه علي جهاد ليه
.
أم أيمن...... يعني إنت مش عارف إللي فيها يا أيمن 
دي ست سبق ليها الجواز قبل كده 
ليه إبني زينة شباب المنصوره ما يخدش بنت بنوت ليه ياخد واحده ارمله 
إيه إللي ناقصه قولي
أيمن..... يا مرات خالي من بين كل بنات العالم قلبه ما اخترش غير دي 
شايف إن دي هي إللي هتقدر تسعده 

هو مش شايف غيرها نعمل إيه 
أم عمر.....  زي ما حب دي يقدر يحب غيرها 
بقلمي زينب مجدي فهمي
أيمن . ...... يا مرات خالي أنا أول مره اشوف عمر في الحالة دي 
اول مره اشوف دموع في عنيه 
عمر إللي طول عمره متحمل المسئولية إللي شال مسئولية أخواته وأمه وهو طفل علشان أبوه اتظلم ودخل السجن 
عمر إللي كان طفل وطول الليل في الشغل علشان يعرف يروح المدرسة بالنهار  ويحقق حلمك ويكون مهندس 
عمر إللي كان حارم نفسه من كل حاجه علشان أخواته ميكونش ناقصهم حاجه 
عمر إللي عمره ما رفضلك طلب وبيتمنالك الرضا ترضي 
ييجي لما قلبه يختار حاجه نقف إحنا قدامه هيبقي إحنا والزمن عليه . هيفضل طول عمره يا مرات خالي محروم من كل حاجه هو بيحبها 
علي العموم أنا جيت أقولك الكلام ده 
علشان متقدملها واحد كويس واحتمال كبير توافق عليه 
ويبقي إنتي يامرات خالي إللي كسرتي قلب إبنك بإيدك 
معاكي تفكري لحد الصبح ولو فعلاً سعادة عمر تهمك 
خدي رقم جهاد من أمي وكلميها ولما يصحي عمر من النوم فرحيه وقوليله إنك خدتي منها معاد علشان تروحو تتقدمولها 
عمر يستاهل أننا نضحي علشانه يبالك بقي لو الحاجات دي بسيطة خالص . استأذن أنا بقي
كانت دموع أم عمر . على خدها لم تفكر في الموضوع من الزاوية التي فكر منها أيمن . 
ظلت طوال الليل تبكي تخاف أن تظلم ولدها وفي نفس الوقت تريد أن تزوج ابنها ببنت بكر

استيقظ زوجها ورآها تبكي
والد عمر..... مالك يا أم عمر حاجه حصلت ولا ايه 
والدة عمر..... لأ مفيش حاجه بس كنت عايزه أسألك هو أنا كده بظلم عمر علشان مش موافقه علي الجوازه دي 
والد عمر...... إنتي حاسه بإيه
والدة عمر...... حاسه إن ضميري بيأنبني علشان شايفاه حزين بسببي
والد عمر..... أهو إنتي رديتي على نفسك اهه  سيبي إبنك يفرح شويه كفايه عليه الهم إللي شايله طول حياته 
وتركها وعاد إلى النوم مره اخرى 
وظلت والدة عمر تبكي 
بقلمي زينب مجدي فهمي
عند جهاد...... ظلت طوال الليل تحلم بكوابيس مخيفه 
منذ أن صلت الاستخاره .
ايقظت زينب من النوم وقالت . قومي

زينب..... في حاجة ولا ايه
جهاد.بعصبيه...... أنا مش موافقه علي إبن عمك ده 
طول الليل احلم بكوابيس بسببه 
أنا غلطانه إني  فكرت إني أوافق أصلا  قال إيه وبصلي استخاره. اديني طول الليل في كوابيس بسببه 
زينب بضحك شديد..... الله يسامحك يا جهاد هتموتيني من الضحك
جهاد بغضب... اضحكي يا اختي ما إنتي تنحه زي إبن عمك 
كتكم الارف 
وعادت إلى النوم من جديد 
وايقظتها زينب على صلاة الفجر
جهاد...... يا بنتي هو لو مكانش كوابيس بسبب ابن عمك 
اصحي بسببك
زينب....  قومي يا ظريفه صلي الفجر أذن من بدري
جهاد..... هصليه لما أقوم من النوم 
زينب...... بمزاح يا نهارك ابيض . إنتي عارفه لو أبويا سمع الكلمه دي ممكن يقتلني أنا وانتي .دا كله إلا الصلاه في معادها
جهاد...... قومت اهه منك لله إنتي وابن عمك مش متهنيه بنومه بسببكم 
صلو الفجر وقرأو وردهم وحل عليهم الصباح 
ليرن تليفون جهاد برقم غريب
بقلمي زينب مجدي فهمي

عند عمر
استيقظ علي ضوء عالي ورأي والدته وهي تفتح النوافذ وتقول
قوم يا عريس هتتأخر
عمر....... عريس إيه يا ماما إنتي غلطتي في العنوان العريس في البيت إللي قصادنا على طول 
والدة عمر...... لأ إنت العريس قوم علشان عندي خبر حلو ليك ا ..... أنا اتصلت على جهاد وخدت منها معاد إننا نروح نتفدملها انهارده
عمر....... إيه ده هو أنا لسه في الحلم ولا ايه طيب كمل يا واد يا عمر الحلم ونام مره اخرى
والدته بضحك..... قوم ياعمر الله يجازيك أنا بتكلم بجد
هب عمر واقفاً من على السرير
إيه ده هو أنا مش بحلم ولا ايه 
زينب مجدي فهمي

  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية رد حق" اضغط على اسم الرواية 
رواية رد حق الفصل الخامس عشر 15 بقلم زينب مجدي
princess

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent