رواية الاعمي الجزء الثاني 2 الفصل السادس والأربعون 46 بقلم ليلة عادل

الصفحة الرئيسية

                      رواية الاعمي الجزء الثاني 2 الفصل  السادس  والأربعون بقلم ليلة عادل


رواية الاعمي الجزء الثاني 2 الفصل السادس والأربعون

عياده دكتور النساء٦م
تنام اميرة على السرير مروان يقف بجانبها ويمسك ايدها وكان يبدو على ملامحه التوتر  وتقوم الدكتور بعمل سونار لأميرة
الدكتوره : لا ماشاء الله الجنين صحته زى الفل
اميرة : احنا نقدر دلوقتي نسمع صوته
الدكتوره : اه  اسمعي كدا  اسمع يا دكتور
اميره :  صوته حلو سامع يا حبيبي.. الله يقبلها مروان من جبينها  وهو يحسس على وجهها
الدكتور انتم مش ملاحظين حاجة
مروان : فى ايه
الدكتوره : ما تتوترش  كدا انا اقصد ان ده مش صوت نبض واحد نبضين
اميره : يعنى ايه
الدكتوره : نبضين يعنى جنينين
اميره : اميره باتساع عينيها  تقصدى انهم توينز
الدكتور : مبروك هيجلكم توأم زي القمر
مروان :حضرتك متأكدة
الدكتوره: بص كدا اهم ده جنين وده جنين
بفرحه شديد يقوم مروان بتقبيل اميره  من وجهها بالكامل عدة قبلات بفرحة وسعادة تخرج من قلبه بعدم تصديق ثم يقبلها من ايدها   مبروك يا روحي ينظر الى الشاشه ثم ينظر لها.  طلعوا توأم  يقبلها مره اخرى من جبينها عدد قبلات
اميره : مروان انا مش مصدقة  
الدكتوره:  هههههههههههه الف مبروك ممكن تقومي
تقوم الدكتورة وتجلس على كرسى مكتبها ثم تعدل اميرة ملابسها وتجلس  ثم تضع ايدها على خد  مروان  .
اميره.  انا مش مصدقة بجد حاسه إني بحلم
مروان : لا بجد  يقبلها من خدها عدد قبلات  ثم يشدها الى صدره ويضمها   بحبك اوي اوي من اللحظه دى طلباتك اوامر  عليكي الامر وبس.   مش مصدق يقبلها مره اخرى عدد قبلات بجميع وجهها ويضمها بشدة
بعد ثوانى
اميره : مروان بس  احنا فى العيادة
يبتعد عنها ويأخذ نفسه ثم يساعدها للنزول من السرير وتظبيط ملابسها ثم يجلسان على الكراسى  الاماميه المكتب
مروان  : بخجل انا اسف يادكتور بس الفرحه نستني
الدكتور : لا انا واخدة على كدا
اميره : طيب يا دكتور هنعمل ايه
الدكتور : ولا حاجه هنمشى على نفس الادويه  وهنوقف الابر
اميره : اخيرا ده انا كنت بموت منها
الدكتور : معلش كله يهون بس لازم تهتمى بأكلك كويس انتي دلوقتي شايله روحين انتم اصبحتوا ثلاثه فامفيش تهريج لازم اكل صحى وخضار وفاكهه
اميره : يعنى ممنوع من الفاست فود
الدكتور : مش ممنوعه لانك بشهور وحم لكن الاعتماد ميكنش عليه فاهم يا مروان تاكلو عادى بس الاساسى معانا اكل صحي خضار بروتين فاكهة مفهوم
مروان : متقلقيش
الدكتور : وانت خلاص اتفك
 الحظر عنك  ممكن تمارسو حياتكم الزوجية عادي جدا زي قبل الحمل 
مروان : تمام حاجة تاني
االدكتور : لا انا بالنسبه ليا كدا كله تمام ومعادنا الشهر الجاي
مروان : ان شاء الله انا كنت عايز اطلب من حضرتك طلب
الدكتورة :  اتفضل
مروان : احنا مجناش وحضرتك متعرفيش عننا حاجة من اخر مره ممكن تكلمى مدام فريده تسأليها
الدكتورة : ليه
مروان : من فضلك متسألنيش عن الاسباب بتمنى حضرتك تنفذي طلبي
الدكتوره : حاضر انا معرفش عنكم حاجه تنظر الى اللاب توب ثم تقوم بمسح اسم اميرة من السجل , وادى الاسم اتشطب تمام
مروان : شكرا جدا
الدكتورة : العفو  مبروك يا ميرو
اميره : الله يبارك فيكي
اثناء خروج مروان واميرة عند الباب 
اميره : استنى  بقى  انت قولت عليا الطلب وانت تنفذ
مروان حصل
اميره :شلني لحد العربية
مروان :  بس كدا عيونى. يا قلب مروان
يحملها. 
اميره : مروان يا مجنون نزلني بهزار معاك  انا بنغشك
مروان : هى كبرت بدماغي بقى
اميرة : الناس نزلني
مروان : لا يعني لا  ولحد العربية
اميره :  انت اتجننت خلاص
وبالفعل  يسير مروان وهو يحمل اميره كانت الناس تراقبهم بعيونهم ويضحكون واميرة كانت بتحاول تداري وجهها بكتف مروان
ينزلها مروان عند السيارة
اميره : انت مجنون والله
مروان : مجنون بيكى يا أم العيال المرة دي بجد
 سياره مروان
تجلس اميره بيساره مروان ومروان بجانبها يسوق
اميره : مروان انا عايزه اقول لماما
مروان : هنقولها  بس ممكن مش دلوقت
اميره: مروان ما تعكننش عليا فرحتى
مروان : يقترب منها ويضع ايده على خدها بتثقي فيا وإلا لا
اميرة : طبعا
مروان : خلاص  يبقى استني
اميرة : ماشي  بس مش هستنى كتير
مروان : انا محتاج بس يومين يومين مش اكتر
اميره : ماشي
 البيت البحرى ١٠م
يصل مروان واميرة الى البيت تصعد اميره السلم ثم تدخل الغرفة المعلقة  تحدف نفسها وتنام على ظهرها على السرير  يقترب منها مروان وهو يبتسم تفتح اميره له ذراعيها ليقترب منها وينام على صدرها وبالفعل يقوم مروان بالتسطح بجانب اميرة والنوم على صدرها ثم تقوم اميرة بتقبيله من راسه وتمرير وجهها على شعره
اميرة : نسميهم ايه يعنى لو ولاد نسميهم ادم وزياد
مروان : ايوه
اميره : طب لو بنات
مروان : ينظر بعينيه لها انتي عايزه تسمى ايه
اميره : مش عارفة اتفاجأت يارب يطلعو ولاد هو انت بتحب بنات اكتر وإلا ولاد
مروان : بحبك انت  اكتر يقوم بمزغزتها
اميره : بس بكلمك 
مروان : عادى مش فارق المهم يبقى ليا ابن او بنت منك
اميره : انا فرحانة.. فرحانه اوي
  ينظر مروان لها مع  ملامسة اطراف اصابع يده وجهها
مروان :  كلها  6 شهور الا اسبوع وابقى بابا من اجمل بنوته بالعالم  يقبلها من ايدها ثم يتبادلان النظرات يقترب منها اكثر ويقبلها برقه ونعومه ثم تنظر له اميرة
 اميرة : مصدقت انت
مروان : اعمل ايه وحشتينى كنت مستنيها على نار ما وحشتكيش
اميره : تؤتؤ
ينظر مروان لها باستغراب
اميرة : اثناء فكها ازرار قميصه اصلي انا زيك ماليش فى النظري بحب لما احكي  عن اشتياقي احكى عملي على طول  يتبادلان النظرات قليلا ثم يقوم مروان بتقبيلها بحب واشتياق يتبادلان القبلات الساخنه.. وووو
شقه مروان اسكندريه ٨م
شقه راقية جدا على التراث الكلاسكي تعكس شخصيه مروان  لوحات تزين الحائط
انتيكات. يدخل مروان اميره الشقة  تقف اميره براسبشن  وتنظر لمروان وتتحدث
اميره :  انت عارف ان دي اول مرة أدخل الشقة
 مروان  : عارف ايه رايك
اميره : جميله اوى شبهك ، هى دى الشقه اللى جيبت فيها 
شرين
مروان :  حبيبي. الموضوع ده من اكتر من ٢٢سنه انا كنت ١٩ سنه تقريبا وقتها كنت في تانية جامعة
اميره : ده انت كنت  باد بوي وانت صغير
مروان : يعنى مش بالظبط 
اميره  : تلف براسبشن وهى تنظر بعينها على تفاصيل الراسبشن.  ثم تلتفت لمروان
اميره : ده فى بيانو هنا 
تذهب وتجلس عليه تقوم بفتحه
اميره  : مارو انت بتعرف تعزف بيانو
يقترب مروان ويقف خلفها مباشرة
مروان : تؤ 
اميره : امال جايبه ليه
مروان : عشان الديكور
اميره : اغنيلك
مروان  :غني
اميره  : بمزح .. حم حم. لازم اسلك زوري
مروان : بمزح  اعملك ينسون يا فنانة
اميره  : بعدين بعدين. تحب تسمع ايه
مروان  : بمزح  انا بحب كل اغاني حضرتك بس الاغنيه اللى قبل الاخيرة  اللى كنتي لابسه فيها جاكيت اسود  والدنيا ضلمه
اميره : ها  اللى فيها مطر دي
مروان : هي ممكن اسمعها
اميره : بمزح  شوف الاغنيه دي مابغنهاش غير للغوالى وانت الدك بتاعى فلازم. اغنيهالك   بصوت غنائى.  وهى تعزف   تغنى بمزح
مارو يا اجمل مارو فى الدنيا ، اننى احبك جدا وجدا تانى ، ههه  وانك يا مارمورى  اجمل  حاجة فى حياتي ،  ومجننى من ثانوى  ههههه  ثم   بجنان. مروان مروان يا اجمل مروان  بالعالم   يا حبي الوحيد والامل الجديد
مروان بمزح وهو يضحك  لا كدا  يا فنانه دخلنا بأغنيه تانية
اميرة :  يعنى اللى بغنلهم احسن منك هههههه
مروان : بحب يلف ايده على رقبتها ويقربها منه تنظر اميره  له بابتسامة   ثم يقرب مروان وجهها منه
مروان ..مجنونه والله يقبلها من شفايفها قبلة خاطفة  اكتر حاجة بعشقها فيكى جنانك وخفة دمك   يقبلها من جبينها.   قطتى انتى. اهى خفت دمك دى اللى بتشفعلك اى حاجه بتعمليها معايا يقبلها مره تانيه من جبينها ياخذ راسها بحضنه ثم  تقف اميره أمامه تضع ايدها على خده  
اميرة :  احنا ليه مابنجيش هنا
مروان : هناجي على طول مدام عجبتك
اميره : عجبنى اوى منظر البحر من هنا تحفه انا بحب اسكندريه
 تاجي نتعلم بيانو
مروان  : فكرة حلوة اوي
اميره خلاص اول متفك الحظر عنى نشوف حد يعلمنا تصمت قليلا   انا عايزه اشوف الاوضه
مروان : انهي اوضه
اميرة : الاوضه بتعت الحسنة
مروان : انتى مجنونه والله يابنتى العفش اتغير. ياجي عشر مرات من وقتها بقولك من اكتر من ٢٢سنه
اميره : برفعت حاجب قولتلى فين للاوضه
مروان :حاضر من هنا
اميره: ما كان من الأول
مروان : معلش اسف لحضرتك يا اميرة هانم.  اتفضلى معايا
 يصعد. السلم. ويذهبو للغرفه
غرفه النوم
تدخل اميره ومروان يقف بجانب الباب يشاهدها وهى تنظر للغرفه  بعد قليل تجلس اميرة على السرير وتنظر لمروان
اميره :اممم    لا حلو المكان وجنبك بحر وصوت التش والنسيم امم 
يقترب مروان منها ويجلس وهو يبتسم
مروان : غيرانة من حاجة  من ثلاث ارباع عمرك ، عارفه وقتها كنتى كام سنه ٧/٨سنين
اميره : ان شاءالله كنت لسه بتعلم اقعد على بوتي ، لازم اغير.  يعنى لو كان الموضوع العكس مكنتش هتغير يعنى مثلا لو أدهم اا
قبل ان تكمل كلامها يقاطعها بسرعة
مروان : بشده وغيرة.. هنتجنن ولا ايه  قولتلك مليون مرة محبش الهزار ده ولا الأمثله اللي من النوع ده
اميرة : انت بتشخط ليه
مروان : ،بقوة ...لانك عارفة ان المواضيع اللي زى دى بضايقنى وانتى مصممه تضايقينى .. قولتلك انا بغير حتى الماضي بغير منه ، مش عايز اعرف ولا اسمع ان حد غيري  لمسك ، همسلك سمعك  كلام حلو  ،قالك بحبك ، جبلك ورد  ، سمعك اغنيتك المفضله ، بغير عليكي بيقى نار  جوايا بتكلنى  لما بتتكلمي
تقوم وتجلس على قدمه وتنظر له بحب 
اميره :  انا كمان بغير اكتر منك غيرت من ماجي لما كنت بشوفك معها ، لما تخيلتك وانت معها وانها حست نفس اللي حسيته معاك , صبرت نفسي قولت كانت مراته ، لما عرفت موضوع شرين كل فتره افتكر وتخيلكم ببقى نفسى اجيب سكينه وأدبحك لانك حسيت ده  مع حد تاني
مروان :  مرر ايدو على شعرها بحب .. مين قالك انى حسيت  باللى بحسه معاكي معهم  ، مافيش مجال للمقارنة، صح ماجي كانت مراتى وحلالي، لكن اللى كنت بحسه معها مجرد متعه اللى بيحسها اى راجل ، لكن انتى  حاجه مختلفه احساس يتحس وبس مستحيل اقدر اوصفه  جنه كانى دخلت الجنه وانا على الأرض ، اما شرين والله ما حسيت اى حاجه معها
اميره : بردو زعلانه 
يضع ايدو  على خدها بنظرات كلها حب 
مروان : انتي اللى يتغار منك 
 يقبلها من راسها بعشقك يا اميرة بعشقك وبعشق كل حاجة فيك بعشقك 
ياخذ رأسها ويقربها منه
(بعد يومين )
شقه اسكندريه
غرفه النوم 
تظهر اميرة وهى نايمة على السرير بمفردها 
كان بالخارج براسبشن
 نرى مروان وهو يقوم بتعليق البلونات لكن بهدوء شديد  بعد الانتهاء من تزيين البيت  بالورد والبلالين ثم يذهب الى المطبخ ويفتح التورته ويضع بها اربع شمعات على شكل زوج وزوجة وطفلين  يضعها على السفره مع باقى الطعام فكان على السفرة جاتو  مينى بيتزا وكيك وعصائر طبيعيه ومياه غازية ثم يخرج مروان للخارج
 يسمع صوت جرس الباب  يذهب لفتحه
كانت فريدة وخالد وياسمين وكريم ونور وحمزة
فريدة : فى ايه يا مروان   وايه المكان ده
مروان :مافيش حاجه انا بس حبيت انكم تشوفو اميرة و نحتفل كلنا
نور : انتم مش مسافرين بره مصر
مروان : رجعنا من يومين
كريم : ليه مقولتوش
مروان عشان المفاجأة  يلا بس من غير صوت اميرة متعرفش حاجة وهى نايمة.. ممكن
خالد : اتفضل  يا استاذ ام نشوف اخرتها معاك يا روميو
ينظران الى الراسبشن والذي قام به مروان للاحتفال باميرة
فريدة : شايف عملها ايه
خالد : خلاص يا فريده انا
 وعدتك هديله فرصة
يصعد مروان السلم  ومعه نور وكريم وياسمين
  يفتح باب الغرفه تقترب نور من  السرير
نور :   مارميرو   
ياسمين :  العاقله اللى فينا
كريم : لو مصحتيش انتي عارفه انا بصحيكى ازاي
اميرة : بنوم مروان بس
نور : مروان مين انا لمبتك قومي
 تفتح اميرة عينيها بضيق ما  قبل ان تكمل كلامها بتساع عينيها  تدعكهما
اميره : انتم بجد مش بحلم
كريم : غالبا بتحلمى
اميره وحشتونى تعانقهم كلهم  ايه المفاجأه دي
ياسمين : هو فى غيرو  بتاع المفاجات
تنظر اميرة لمروان بحب تقف وتضع ايدها على خده وتضمه  شكرا 
مروان تعالى بقى عشان نطفي الشمع ونقولهم 
اميره : بحماس يلا
ينزلون من السلم  تجرى اميرة على الاب والأم  وتضمهم  
مروان : ممكن كلنا نقف على السفره
ياسمين : يلا
يقفون على السفرا
اميره : مش ملاحظين حاجة
خالد  : خير
اميرة فى بيبهين مش بيبي  واحد
فريدة : بذهول بجد
اميره  :اه والله
كريم :. احلفي
اميرة والله
ياسمين. اخيرا. الله نفسى اوي بجد يبقى ليا توأم
يضمها كلهم بشده ويقومو. بمباركتها وسط سعادة وفرح من الجميع
وتعدي الساعات  ويقضيان  وقت سعيد عائلة ودفا 
فكان شرط مروان ان اميرة تشاهده خارج المكان الذى يجلسان فيه خوفا ان احد يعرف مكانه
شقه اسكندريه ٥م
يجلس مروان فى البلكونه المطله على البحر. وبعد قليل تدخل اميره  وهى تحمل صنيه بها  فنجان قهوة. وكوب لبن وتحت بطها البوم صور عند دخولها البلكون تقوم بالنداء على مروان
اميرة : حبيبى ممكن تاخد منى
يتلفت مروان لها بسرعه ويقف ويأخذ منها صينيه
مروان : تسلم ايدك يا حبيبى 
تجلس بجانبه وتنظر لها. 
اميرة : بص لقيت ايه
مروان: يييا لقيتيه فين
اميره :ا لاوضه بتعت والدك وولدتك. انت عارف انا فضولية فدخلت اتفرج عليها لقيت صندق فتحته لقيت ده.  ولقيت ده كمان تطلع من جيب بيجاما شارب بيبى
اميره : بتاعك
مروان : اممم
اميره : جميل. ممكن احتفظ بيه
مروان :  الشقة وصاحب الشقة تحت امرك  
اميره :  تعالى  بقى فرجنى على صور  فى ناس كتير معرفهاش ماكنوش بالالبوم اللى فرجتنى عليه
مروان. تعالى
تسند اميره راسها على كتف مروان يقومان بمشاهدة الصور ونرى مروان وهو يقوم بتحدث معها ويعرفها من بالألبوم ثم جت احد الصور
اميرة : ودى مين
مروان : ريهام
اميره : كانت محجبه.  شكلها محترم متجوزتهاش ليه اصلا قعدتم  قد ايه
مروان حوالي  ٧شهور
اميره : ليه  سبتو بعض
مروان :لانها كانت عايزانا نتجوز وانا مكنتش عايز اشيل مسؤليه  زي دى كانت عندى اهداف تانيه اهمها اخد ماجستير وافتح عيادة باسمي
اميره : كنت عايز تركنها جنبك سنين
مروان : ايه المشكله منا علاقتي بيها كانت جديه مش بلعب
اميره : بس لازم كل فتره تاخد خطوة
مروان : مكنتش بفكر كدا وقتها
اميره ينهار ده انت مكنتش انت وقتها مش مروان اللى قصادى ده
مروان : وكنت وقتها صغير يا اميرة معنديش حد ينصحنى. ويزين صوتى من دماغى كنت شايف الحياه من اتجاه واحد هدف واحد  الواحد كل ما بيكبر بتختلف الحياه بعينه حكمه على الأمور بتختلف حتى الأهداف
اميره  : مظبوط بس انا كدا اتشجع  فى امل
مروان : امل فى ايه
اميرة : انى هعقل لما اوصل لسنك وابقى ست كومل
مروان هههه لا انتي مستحيل تتغيرى. انتى هتفضلي مجنونه وطق لحد متكملي ١٠٠سنه 
اميره للدرجة دي
مروان دى حقيقه بعدين انا عايزك كدا  تفضلي كدا طول العمر بشقوتك وجنانك وعنادك
اميرة  تقترب منه ثم تقترب من اذنه بحبك
مروان ييييا بقالك كتير اوي معملتيش الحركه دي
اميره هعملهالك على طول
مروان : وعد
اميرة : وعد 
يضمها مروان الى صدره ويقبلها من جبينها قبله طويله
مركز د مروان ٢م
الكافتيريا
تجلس نور وحمزه على أحد الترابيزات يشربون شاى ويتحدثون ثم تقترب منهم شهد
شهد عاملين ايه
حمزة : تمام اقعدي
 شهد تجلس كلمتو اميرة
نور اه الحمد الله كويسة
شهد: ما هى  كلمتنى  بس ما قلتش هى فين بصراحه احسن  خلى بقى الزفت اللي بيعمل كدا يتهد
نور :احنا لازم نتعاون وندور عليه هو حد قريب
شهد : انا شكه بالخدامين 
حمزه : نفس تفكيرنا بس عرفنا انها مشتهم مافضلش إلا فاطمة ودي دادا مروان من وهو ببطن امه يعني مستحيل
شهد  :لا بلاش نستبعد حد كلهم تحت النظر
نور : مظبوط 
شهد : طب هنعمل ايه
نور : اول حاجه لازم ندور ورا اللى مسح الرسالة  نشوف كاميرات المراقبة تانى  مش بس عند اميرة لا بكل مكان اميرة دخلت فيه اللاب
شهد : صح لان ممكن  تكون كانت بأي مكتب حد فينا ولا فى القاعه واستغل ان اميرة مشغولة  ومسحها  
نبدأ امتى
نور : اميره تكلمنى تاني وتسألي مروان على اليوم اللي المهندس قاله
شهد تقصدى يوم المسح
نور اه
شهد ماشى. نور امانه خليني معاكي انا نفسى اساعد اميرة انا مدينالها بحجات كتيرة  نفسى اعملها حاجه زى ما عملت معايا
حمزه : متخفيش يا شهد احنا محتجين بعض اميرة محتاجة لكل واحد بيحبها يقف معها
البيت البحرى ٥م
تدخل اميرة البيت وتقف براسبشن  ثم ترفع نقابها ويبدو على ملامحها الارهاق
اميره :  بمزح  تصدق انا مش عايزه اشفهم تانى مالو الفيديو
مروان : عارف اني تعبتك بس انتى عارفه وفاهمه
اميره : عارفة تمسك ايده بطل انت  تبقى متوتر كدا وقلقان كدا 
مروان  : مش هرتاح لحد ما اشوفه بالسجن 
 تطبطب اميرة على كتفه وتضمه الى. حضنها
بعد مرور  شهرين
البيت  البحرى ٧م
نرى اميرة ومروان  يجلسان بجانب بعضهم   على الكنبه وهما يشاهدان  التلفزيون على احد الافلام العربيه القديمة وهما  يأكلان سندوتشات  ماك  و كانت  بطن اميرة عليت فهي الآن بالشهر الخامس واثناء تناولها تنظر لمروان 
اميره :  بزهق. مروان انا زهقانه
مروان :. تاجى نخرج
أميره : هنروح فين
مروان :  اى مكان تحبيه
اميره : مروان احنا لازم ننزل مصر 
مروان: اميره احنا اتفقنا
اميره : اتفقنا اننا هنقعد شويه مش عمرنا كله هنفضل هربانين من. وهم
مروان :  لا مش وهم هو موجود وقريب جدا كمان
أميره : ماشى بس مش هنفضل طول عمرنا خايفين وهربانين كدا. بعدين انا زهقت
مروان : منا عمال اتحايل  عليكى نسافر
اميره : مش هاهاجر يا مروان. انا مش هسيب اهلي واصحابي وذكرياتى.  بعدين انا مستحيل اوصله اننا خايفين اوى كدا منه
مروان  : اميرة انا خايف عليكى. وخايف على الولاد.  
أميره : انا كمان مش هنكر اني خايفة بس  الهروب مش حل  احنا لينا حياتنا  اهلنا أصحابنا شغلنا  
مروان : زهقتي مني
اميره : انت عارف انه انا لو هعيش عمرى كله اصحى وأنام ومشفش غيرك. ده اسعد شىء بالنسبة ليا. بس دلوقتى الدنيا اختلفت فى اطفال جابين  انت كمان سايب شغلك  وحياتك  لازم نرجع. بعدين انا بقيت فى الخامس محتاجة ماما جنبى محتاجين نبدأ نشترى لوازم البيبى  و المناقشه بتعتى كمان عشر ايام محتاجة احضر لها  ومحتاجك جنبى محتاج تدربنى على المناقشه وعلى أي سؤال ممكن يتسألي
مروان : بحيره مش عارف
اميره  : بص انت زود الجاردات وانا أوعدك وعد شرف. واقسملك انى مش هحكي أي حاجه تاني حتى نور وماما 
 ولا هروح اى مكان الا معاك وبعلمك.  تمسك ايده عشان خاطرى يا مروان لازم نرجع ونعيش حياتنا طبيعي بعدين احنا لازم نوصل ليه.... وجودنا هنا مش هيوصلنا ليه
مروان : حبيبتى  انا هنا معاكى بس مش ساكت. انا بدور  ومش هبطل غير لما اوصل انا مش عايز بس اشغلك وأوجع دماغك انا محتاج منك تركزي بصحتك وصحة البيبى وبس
اميره : حاضر. ها. هتعمل ايه
مروان  :حاضر يا اميرة هعملك اللى انتي عايزاه انا مقدرش على زعلك
اميره : تقترب منه وتضمه بحب وتقبله من خده عدد قبلات
 روحى انت والله العظيم
مروان  :بس هيبقى فى شروط لازم تلتزمي بيها
اميره :حاضر 
تقبله من خده ثم تاخذ بطاطسيه وتطعمها له 
بحبك ثم تضمه
وبالفعل ينزل مروان واميرة القاهره
خلال عشر ايام نرى اميرة وهي تقوم بالتحضير والمذاكره للمناقشة و نرى مروان وهو يساعدها ويقوم بتدريبها على المناقشة
بعد مرور عشر ايام
احدى القاعات فى الجامعة     ١١ص
نرى مظاهر احتفال  بلونات  وبانر كبير. عليه اسم اميرة وصورتها......
 جميع  اسرة اميرة وأصدقائها ومروان  يجلسون على كراسى. وعلى وجههم السعاده وخصوصا مروان ...
ثم نرى اميرة تقف على الاستيدج تقوم بمناقشة رسالة الدكتوراه  مع لجنة الاشراف وبعد الانتهاء
 يقف الجميع. 
احد الدكاترة تم منح الطالبة اميرة خالد الشريف. شهادة الدكتوراه بتقدير امتياز مع مرتبة الشرف .....
فرحة من الجميع. وتصفيق حار  يذهب مروان بسرعة عليها ويضمها بشده ويقبلها من وجهها عدد قبلات ثم يأخذ راسها الى صدره ثم ينظر لها يقبلها من جبينها ويضمها مره تانية تقترب منهم فريدة وخالد
فريدة : ممكن أبارك لبنتي
مروان : اه طبعا اسف
تقوم اميرة بمعناقة الأم. ثم الأب ثم اخواتها ثم أصدقائها
بعد انتهاء الحفل يأخذ مروان اميرة الى اليخت
اليخت  على النيل ٦م
اميره : ليه جبتنى هنا. انا بصراحة عايزة اروح تعبت بقالي يومين منمتش. فرحانة اوي  تقف تنظر له بسعادة مروان. بقيت دكتور زيك  مش لقب بس بجد.. اخيرا
  تنط فرحانه اوي
مروان : بخوف بس بس بلاش هبل اهدى
اميره   :متخفش عليا. يييا بجد شكرا لولاك مكنش كل ده حصل الفضل ليك يا حبيبي بعد ربنا
مروان : انا وعدتك مش هسيبك غير وانتى احسن وأشهر منى
اميره  :تضع ايدها على خده. انا بحبك اوي اوي يا عمري
مروان : وانا بعشقك تعالي بقى. يسيران قليلا  ثم يقوم مروان بربط اسكارف على عينين اميرة
اميره: ليه كدا
مروان: هتعرفي حالا
عندما تدخل اميرة ويصعدو سطح اليخت. نرى مظاهر احتفال جميلة و ورد وبلونات وصورة اميرة بالروب  
وجميع الأصدقاء والأهل. وتورته كبيره عليها صورتها ومكتوب فيها الف مبروك. يا صغنن
 يشيل مروان الاسكارف من على عينيها تنظر اميرة لم تصدق ....بفرحة شديدة
اميرة : ايه ده بجد انتم مش روحتوا
نور :  ايه رأيك صدقتي... صح اننا اندال.
حمزه : الفكره دي. سيناريو. واخراج دكتور مروان عزت
كريم  : احنا كنا بنسمع الكلام بس
تنظر اميره لمروان بفرح وعيون بها دموع. وتضمه بشده وتقبله من خده
ياسمين :  تعالي طفي الشمعة
فريده  : اتمنى أمنية
اميرة  : اتمنيت...ثم تطفىء الشمع
حمزه : ها اتمنيتى ايه
اميرة : انكم تفضلوا بحياتى لاخر يوم بعمري  بجد انا مش ببقى سعيدة غير وانتم معايا.   كلكم عارفين هى دي الحياة اللى بتمناها. اننا كلنا نبقى سوى وسعداء عائلة واحدة
كريم : ان شاء الله  يا حبيبتى
وبالفعل يقضون اجمل الساعات مع بعضهم  وسط سعاده وفرحة وحب. فامروان يحاول بجميع الطرق ان يسعد اميرة  ان يعوضها عن كل شى  كل حزن مرت بيه يريد ان يحقق لها جميع احلامها التى دونتها بمذكراتها
  شقه  منير ٥م
يقف مروان ومنير فى البلكونة يشربان الشاي
منير. بس اللى عملته صح. ماكنتش عايزك ترجع 
مروان : اميرة زهقت
منير : احنا لازم نعمل حاجة احنا عمالين نتفرج وهو عمال يضحك علينا 
مروان  : انا بعد اللى حصل آخر مره قولت لازم اخدها وأبعد وأفكر بهدوء أهم شىء ابعدها عن أى خطر عشان كدا مرضتش اقول لحد مكانا ، سمعت كلامك. فعلا  اكيد الشخص ده مراقب تليفونا أنا كنت عامل زى المفتش كرمبو
منير :بصراحة حالتك كانت غريبة خفت عليك يا صاحبي كنت هالحقك على البيت رنيت عليك كذا مرة وانت ما ردتش
 عرفت مين اللى حطلك الحبوب
مروان : لأ خايف اتهم حد وأشيل ذنبهم الطقم كله اقل واحد شغال من ٧سنين. مش عارف اعمل ايه للأسف مافيش اي كاميرات بلمطبخ
منير : انا ركبت  بنفس اليوم كاميرات وماقولتش  لحد. وفضلت اسأل بطريقة غير مباشرة حد جه هنا غريب دكاتره بتاجى تاخد حاجه من هنا سألت عم  مختار انت عارف معانا من ١٥سنه. وعارف كل واحد
مروان : وقالك ايه ...
ينظر منير له باسف وضيق
مروان : عموما خطوه كويسة
منير : الحمد الله يومها.  اخرك زعقت لهبه وزقتني 
مروان : الحمد الله
منير : كويس بردو اول مروحت اغمى عليك ده لو كنت بوعيك كنت ممكن تعمل اى حاجة لاميرة
مروان : امم  .. ربنا يعدي الأيام الجاية على خير
منير : يطبطب على ظهره ماتخفش انا جنبك وبظهرك
مروان : ربنا يخليك ليا يا حبيبى طول عمرنا اخوات ياصاحب عمري
أماكن مختلفة اوقات متفرقة
(مشاهد سريعة خلال شهرين)
نرى مروان واميره وهما يقومو بشراء ملابس البيبى. فكان يبدو على ملامح وجوههم السعاده والفرحة وخصوصا مروان فنحن نعلم ان هؤلاء الاطفال هما كل شيء بالنسبة له فهما عائلته التى كان يتمناها فكان يريد ان يشترى كل شيء لهما
فيلا مروان واميرة  ١٠م
نرى مروان جالس فى هول الفيلا على الكنبه وهو يقرأ احد الكتب وبعد قليل  تفتح اميرة باب الفيلا بالمفتاح و كانت تحمل بايدها  اكياس  عندما يراها مروان يقف لاستقبالها ويذهب اليها ويحمل  الاكياس عنها. 
مروان : حمد الله على السلامة يا حبيبتى. يقبلها من جبينها
أميرة : الله يسلمك اوعى تكون أكلت... جبت أكل معايا
مروان : ده كلام مستنيكى يا روحي
اميرة : ماشى تعال  معايا أغير هدومى. ووريك اشتريت ايه لادم وزياد. 
مروان : ماشى بس انا هوريكي حاجة  الأول
اميرة : ايه
مروان : تعالى بس
 يمسك ايدها  ويسندها من ظهرها 
ويصعدا السلم يصلا الى الغرفة المجاورة الى غرفة نومهم. ثم يطلب مروان من اميرة ان تغمض عينيها وبالفعل تغمض اميرة عينيها.... يفتح مروان الغرفة  فكان مروان محضر لها مفاجأة فقد قام بشراء غرفة أطفال وتحضيرها فنرى غرفة أطفال متكاملة  فى منتهى الجمال. سريرين اطفال. وتزين الغرفة بالالعاب والصور تفتح اميرة عينيها باتساع
اميرة بفرحة : الله حلوة اوي عملتها امتى
 تدخل الغرفة وتنظر بعينيها اللى جمالها  ثم تنظر لمروان  بجد تحفة اوي ده انت منستش حاجة  
مروان : عجبتك 
اميره : اوي يا قلبي
مروان : فى حاجة كمان عملتها
اميره : ايه هي
مروان: تعال يمسك ايدها ويدخلوا  غرفتهم تجد سرير ا
أطفال لكن كبير قليلا
مروان :قولت اجيب سرير هنا بردو عشان متأكد اننا  مش هنقدر نخليهم يناموا بعيد عننا
اميره  : فعلا حلو اوي يا مارو جميلة الشخليل دي  هقعد ألعب بيها
مروان بضحك : منا جيبهالك انتى
اميره :  هههه رخم. تضمه. ربنا يخليك ليا يا روحى لا ربنا يخليك لينا محنا بقينا ثلاثة
مروان  : احلى ثلاثة فى العالم. انتم كل عالمي يقبلها من جبينها ويضمها الى قلبه
كوبرى قصر  النيل منتصف الليل ٣ص
اجواء شتوية  هدوء  يعم المكان والظلام ايضا  لكن يضاء الكوبري بالانوار والكشافات ثم نرى مروان واميرة يجلسان  على احد الكراسى امام بعضهم و بجانبهم نار مشتعله ويرتدون ملابس شتويه. وتقوم اميرة بأكل بطاطا
اميره : شوف لو انا مجنونه وبدلع  فا انت بقى. اجن مني بقى اانا قولتلك مروان نفسي في بطاطا على النيل والجو بيشتى ونار جنبنا تروح تقولي يلا. يعنى لو قولتلك عايزة اكل زلابيا  على شاطئ اسكندريه كنت هتعملها
مروان : طبعا طلباتك أوامر يا ست ميرو انت ما عليكى الا تحلمي وانا انفذ بعدين انا قولتلك انا  هدلعك بس
اميرة : ايوه دلعني بس. افتح بقك. تطعمه حته
مروان : بعشقك   يا اميرة يمسك ايدها و يقبلها منها. بعشقك وبعشق كل حاجه فيكي  عايز افضل بصصلك كدا على طول يمكن أشبع منك كل ما ببصلك وببص لبطنك. بحس بسعادة لو اتوزعت على العالم اكيد كل الشر هينتهي
اميره : تضع ايدها على خده. وانا الله العظيم بحبك اوي اوي وبموت فيك وبعشق حتى التراب اللى بتمشي عليه بحبك يا دكتور ياللي بسبب  حلقة منك  غيرت كل حياتي وكل اهدافي
بحبك بحبك بصوت عالي جدا بحبببببك يشدها مروان عليه ويضمها ويقبلها من خدها
مركز د/مروان ١٠ص
مكتب مروان
مروان يجلس على  كرسي مكتبه وهو يرتدى بدلة  أنيقة وتجلس امامه  فتاة جميلة شعرها أصفر. ترتدى جيب قصيرة وعليها بلوزة كات  تتحدث مع مروان باللهجة اللبنانية
مايا : دكتور مروان عن چد.  حضرتك بتاخد العقل  عنا بلاچبال  كتير كتير  بيحبوك.  چيت من قبل عل بيروت
مروان : اه  مرتين
مايا : ان شاء الله بتيچى مرة تانية
مروان : ان شاء الله. 
مايا : خلص بخبرك بموعد البرنامچ هلا لازم  روح  تقف كتير كتير. انبسط بشوفتك والحديث معك
يقف مروان ويقترب منها لكي يوصلها الى الباب
مروان : انا أسعد 
تطرق أميرة الباب وتدخل تنظر اميرة لمايا. من فوق لتحت بعينيها. ثم تقترب 
اميرة  : صباح الخير
مايا : اهلين.... صحيح  دكتور مروان انت متچوز
اميره : بغيرة اه متجوز و وهيبقى أب  مشفتيش الفرح على سوشيال ميديا
مايا : لا
اميره : خساره ابقى ادخلي على يوتيوب وتفرجى عليه 
مايا  : بشوف ليش لا
اميره :  برفعت حاجب ..اه اتفرجى ده حتى كلها شهرين والدكتور يبقى ابو زياد
مايا : ابو زياد
اميره : بسخريه وغيره اي عنا لما الرچال بيتچوز ويخلف بيقولوله أبو محمد  ابو احمد ابو اسماعيل هو بقى ابو زياد
مايا  :والله چد ، مهضومة كتير مين هاي المهضومة
اميرة : حبيبتى والله عارفة اني مهضومه ، ده حتى هو بيموت بهضمتى  انا ام زياد
مايا : شو
 اميرة  : سخريه .. ايه السمع مالو.... ام زياد. المودام يا حبيبتى تضع ايدها على بطنها مش شايفه ولا ايه
مايا  :والله ماشا الله يادكتور مرتك  كتير مهضومة وحلوة
اميره : ربنا يخليكي عارفة
مروان: طب مايا نبقى نتكلم  بقى 
مايا : خلص ان شاء سلام. كتير انبسط انى اتعرف عليكي يا ام زياد
تنظر اميرة  وتضحك لها ضحكه رخمه  تخرج  مايا وتغلق الباب خلفها تنظر اميرة لمروان  برفعت حاجب 
أميره :  مين اللى  شبه عصاية المقشه اللي. شعرها نصه طاير دي
مروان  : ههههههه  دي شبه عصاية المقشه بردو  
اميره : اه المقشة احلى كمان
مروان : ههههههههههههه مجنونه
اميره : بتضحك ليه
مروان : بحب اتفرج عليكي وانتى غيرانه  كدا.  
يحاوط ذراعيه حول خصرها وبحب و رومنسيه ... لازم تعرفي حاجه واحدة انك حبيبتى ومراتى وام اولادى.   وان عيني عمرها متقدر تشوف غيرك. ولا فى أي ست تملى عيني غيرك
اميرة :  امممم   ثبتتنى انت كدا... فجأة تقوم وتدوس على  قدمه بقوة
مروان  :اااه ليه كدا
اميره :  عشان  تبقى  تضحكلها  حلو والضحكة تبقى من هنا لهنا
مروان :  مفترية والله  يشدها عليه  يعض على شفايفه. بحبك بردو
المقطم ١١م
سياره شرين 
تجلس شرين فى سيارتها تنظر لأحد  يبدو عليها التوتر بعد قليل يقترب شاب.  ثم يفتح الباب 
شرين بخضه ايه ده
الشاب : مالك  يا أبله لا اجمدي مش عايز قلبك يبقى ضعيف
شرين : انا عمر ما كان قلبي ضعيف
الشاب : ماشى يا شرس
شرين : فين الحاجة
يخرج الشاب علبه دواء ويعطيها لها تمد ايدها لتاخذه
شاب : لا الفلوس الأول
 تنظر له شريم  بضيق  تفتح حقيبة ايدها وتطلع مبلغ من المال وتعطيه له
شرين:  اتفضل
الشاب :تسلمي خدي بالك حباية واحده باليوم اكتر من كدا. هنقرأ الفاتحة
شرين : مفهوم اتكل انت
الشاب : معايا صنف من الاخر  يخليكى طايره بسما
شرين: لا مش عايزة
شاب  : انا فى الخدمة
ينزل الشاب. تفتح شرين العلبة ترى حبوب وتبتسم وتسوق سيارتها. ثم تتصل بحنين
شرين : انتى فين. طب لازم اقبلك بكره أنا جبتلك الحاجة ماشي نفس المكان. سلام
فيلا مروان واميرة ٢ص
غرفة اميرة ومروان
نرى مروان نائم على ظهره وتنام اميرة على صدره لكن مفتحه عينيها  ثم تعدل نفسها تنام على جنبها ثم على بطنها  تبتعد عن مروان وتنام على جنبها تلف على جنبها الاخر بزهق
مروان   : بنوم بطلي فرك ونامي
اميره : مش عايزه انام
تعدل نفسها وتنام على جنبها وتعطيه ظهرها
مروان:  جربى بس نامى  اقرأي قرآن و نامي
أميره  : مش عايزه انام
مروان :  بنوم قومى اتفرجي على التلفزيون
اميرة : زهقت مافيش حاجة حلوة
 مروان : العبي ببجي
اميرة : لسه مخلصة
مروان : كلمي نور اى حد
 اميرة :  كلهم نامو
يقترب مروان منها ويعانقها من الخلف وياخدها بخضنه ويقبلها من راسها. 
مروان : يلا نامي
اميرة : لا قوم انت اقعد معايا
مروان  : يا حبيبى عندي اجتماع  8 الصبح عايز انام كويس
تلتفت له وترفع نفسها قليلا
اميره : ماليش دعوة انا وإلا الاجتماع
مروان : بطلى دلع مش هينفع  تدلعي النهارده
اميرة : اوففف طب متكلمنيش تاني ويلا قوم نام على الكنبه تخبطه على كتفه قوم بقا مش هنام جنبك امشي على كنبتك يلا قوم
 يقوم  مروان ويجلس
مروان :  عايزة ايه
اميرة : اقعد معايا 
مروان : حرام عليكى والله العظيم اللى بتعمليه ده نفسي انام ٥ ساعات على بعض طبعا الهانم اجازه بتنامي طول النهار وتصحصحى بليل
اميرة : اخص عليك كدا طب زعلت وبجد امال فين امرك يا ست ميرو. وهدلعك لو مش انا اللى ادلعك يبقى مين. يا كداب
مروان : ما هو يا ميرو مش معقول طول  ٧ شهور ونص.   اللى فاتو تصحيني الفجر. حرام عليكي محتاج اجازة يوم
اميره : خدها أى يوم تاني النهاردة لا
مروان : حاضر اديني قومت ها مخططة لايه وحيات ابوكي يا شيخه ما تطلبيش حاجة خارج حدود الفيلا  والله ولا قادر البس ولا اسوق
اميرة : لا انا بردو مش قادرة اعملك نسكافيه يصحصحك
مروان : لا  ها يلا ..هنام منك 
اميرة : ادينى فرصة  افكر..  يا ستار
مروان : طب هخطف حلم سريع لحد ماتشوفي
اميرة : لا خلاص تعال نعمل كيكة
مروان : دلوقت
اميرة : اه يلا
مروان  : اتفضلي... اه يا كريم قولتلي بس انا مصدقتكش 
اميره : بتقول حاجة يا حبيبي
مروان  :لا يا روحى. بقول بحبك
اميرة : وانا كمان باموت فيك
المطبخ
اميرة : يلا مارس  موهبتك
مروان : لا هتعمليها معايا.  هعلمك
اميرة  : موافقة جدا  أجبلك الدقيق
مروان : تانى ما بلاش
اميرة : هجيبه
 تفتح اميرة الرف. تجد الدقيق 
اميرة خسارة طلع قريب
مروان  : يلا هاتى البيض  تجلب اميرة البيض من الثلاجة
يقف مروان خلفها ويمسك ايدها وهى تخفق البيض. ويخفقه معها مع النظرات و ابتسامه كل منهم ثم احضر الدقيق ووضعه مع البيض والفانيليا 
 لكن اثناء تحضير مروان لقالب الكيك تضحك اميرة عليه
مروان  : بتضحكى ليه
لا تجيبه  وتستمر  بالضحك
ينظر مروان بهاتفه يجد دقيق على خده
مروان :  كدا طب أهو 
يقوم برش عليها   ثم تقوم اميرة بالرش عليه يتبادلان رش الدقيق على بعض وسط الضحكات العالية والفرحة والسعادة
وبعد قليل يظهر مروان واميرة و الدقيق يملأهم فقد اختفت ملامحهم من كتر الدقيق الذي عليهم
مروان : خلاص  خلاص استسلمت  يمسك ايدها  بس خلاص  رفعت الراية يأخذها الى حضنه
 غرفة النوم
يجلس مروان واميرة على السرير بعد تغيير ملابسهم  وأخذ حمام وكان على السرير  صينية بها كيك وشاي
 مروان  : فاطمه هتصحى ترجمنا 
اميره  : انا هعمل نفسى شجرة ههههههههههههههه
مروان  : ههههههههه سبينى ادوق الكيك عشان اشوف حلو وإلا...
اميرة :  انت اللى عامله
مروان :  تؤ انتي انا كنت بباشر بس ...يأخذ قطعة... اممم جميل
أميرة :  بجد 
مروان : افتحى بوقك يطعمها. 
اميرة :  تصدق اه فعلا جميلة و سكرها حلو اوي..  تسلم ايدي هى بقت كام
مروان :  ٤ 
اميرة :  اوف هتنام
مروان   : لا خلاص بقى هستنى الفجر  نصلي سوا .بعدين نقعد شوية والبس وأنزل
أميرة  :  ماشى.... انت دلوقتي كرهني
مروان : بتعجب  كارهك
اميرة :  امم عشان صحيتك
مروان : أهم حاجة عندي هي راحتك مادام انتي مرتاحة خلاص
اميرة  : بذمتك لو كنت اتجوزت واحدة تانية مش كان زمانك حياتك معها باردة مفهاش اي أكشن  ولا كان ألفتلك اغاني ولا ضحكتك زيي 
مروان  :ولا صحتني الفجر. عشان أعملها كيكة
اميرة  : كانت ٢على فكرة
مروان : تفرق طبعا
اميرة : ايوه طبعا ههههههه مارو ماتزعلش مني
مروان  : انتى مجنونه ازعل منك.....ده أنا بموت فيكي
تقترب منه ثم تقترب من أذنه   بحبك يبتسم مروان لها ويقبلها من أيدها ثم ينظر لها ويتبادلان النظرات.  ثم يأخذ مروان الصينية ويضعها على الكومودينه
أميرة : هتعمل ايه لسه عايزه اكل
مروان : بعدين  هشرحلك طريقة كيكة احلى
يقترب منها  يلامس وجهها بأطراف اصابعه بحب و عشق  ويتبادلان النظرات   ثم يقبلها مروان من  ايدها  ثم خدها   ثم من شفايفها لكن سريعا تبتعد اميره عنه
اميره : مروان. استنى استنى مش هينفع
مروان : ايه اللى مش هينفع متهزاريش
اميره :  تعبانه والله مش هقدر
مروان : انتى وحشتينى اوى انتى عارفه بقالى كام يوم بعيد عنك ٢٣يوم ونص
برغم  اشتياق اميره القوى له لكنها كانت لا تقدر على فعل اى شئ كانت تنظر له وهو  يتحدث بشتياق كاد ان يخرج من قلبها فهى تريده اكثر منه  كانت تنظر الى عضلاته المفتوله التى. كبرت عن ما سبق على شفافيه الى وجهه بكل اشتياق لكنها لا تقدر. فنحن نعلم انها تحمل فى احشائها طفلين. فتكمل حديثها  وبداخلها. نار. تشتعل. لكنها  تخفيها
اميره : باسف واستياء انا اسفه 
مروان : يتنهد يارب تولدى بسرعه بقى عشان انا خلصت 
 تنظر له اميره بابتسامه. وتقبله من خده وتنام على صدره
جامعه القاهرة ٢ م
مكتب مروان
يجلس مروان على الكنبه ويرجع رأسه للخلف ومغمض عينيه ...بعد قليل يدخل عليه منير  ويجلس بكرسى بجانبه ويضع ايده على  قدمه
 منير:   نايم كدا ليه
مروان : مابنمش كويس. والله يا منير
منير : فعلا شكلك مرهق جدا. انت اللي عامل بنفسك كدا
مروان : اعمل ايه طيب اقولها لا
منير :  لا  بس مش كل حاجة ماشي.. حاضر .. اكيد نص اللي بتعمله دلع   مافيش واحدة بتتوحم ٧ شهور ونص
مروان : عارف ان المعظم دلع. انا  ببقى عارف امتى. بتدلع وامتى بجد  ، بس لازم يا منير   ادلعها واعملها كل حاجة عايزاها .. كفاية اللي شافته  الفترة اللي حبتنى فيها وكنت بعيد ولا حاسس بيها ،  والفترة اللي والدها كان ضاغط عليها و المجهول اللى بيطاردنا ، اميرة تعبت كتير وقاست اكتر. لازم اعوضها. مش هموت لما أصحى بالليل. اعملها حاجة عايزاها  ولا اسبها تدلع شوية عليا   ،  صدقنى يا منير انا بكون سعيد ومبسوط ومش بضايق ابدا وهى بتعمل كدا.  اقولك في أيام  كانت ما بتطلبش حاجة  انا بعمل من نفسي
منير : ربنا يخليكم لبعض هي فاضلها كدا .شهر ونص
مروان :  اه
منير : ان شاء الله  تقوم بالسلامة وتفرح بي البيبي 
انت كمان تستاهل كل خير يا صاحبي
فيلا مروان واميرة  ٨م
تجلس اميره على السرير تقرأ كتاب ثم يخرج مروان من الحمام وهو لافف فوطة حولين خصره فقط ....عندما تراه اميرة ترفع عينيها وتنظر له باعجاب واشتياق نظرات كلها اثارة ورغبةثم تقف وتقترب منه وتقف امامه وهو يقف امام الدولاب يخرج ملابسه
اميره : اسفه يا حبيبى انسجمت بالكتاب نسيت اطلعلك لبس
مروان: ولا يهمك انا بطلع اهو
تقرب له أكثر مع ملامسة كتفه باطراف اصابعها  
اميره  : بمزح ودلع .. مصلحة ولا مروحة
مروان : ههههههه ايه 
اميره : ثم تمرر اصابعها على صدره  حتى بطنه
عضلاتك كبرت شوية شويتين مع انك مكنتش محتاج جسمك كان جميل 
مروان: اه منا زودت تمرين وعليت الدمبل
اميره : ليه
مروان : كدا أحسن. ولا ايه
اميره: باثارة.. بصراحة أحسن اوى اوى. هو انت ليه ما بتلبسش بالحمام عايز تغريني
 مروان باستغراب : اغريكي
اميره : امممم عشان انت بقى عندك عضلات وسكس بكس جامدة وانا كورة ههه  يلا روح البس بسرعة بدل ماتصحى تلاقي شعرك منعكش
مروان : يلف ايده حولين خصرها  يقربها منه اكثر. لو النعكشه على ايدك فانا احب اوي
تنظر اميرة له وتقف على قدميه وتشب
مروان : هتعملي ايه
اميره   : هنعكشلك شعرك تقبله من شفايفه بحب وشوق  ثم يتبادلان القبلات الساخنة. ..ووو
وبعد وقت نرى اميرةومروان على السرير مغطيين أجسامهم بالغطاء وتنام اميرة على صدره
مروان   : عجبنى الهرمونات اللى اشتغلت دي خليكي كدا على طول بلاش هرمونات بتعت ٣/٤ الفجر ...
عايزه كيكه ..عايزه كشرى.. عايزه اكل  حمص الشام على النيل.. لا.. ولازم على النيل.
اميره :  والبطاطا
مروان  : اه ههههه جننتينى الكام شهر اللى فاتو. انا باسمع الوحم بيقعد شهر اتنين انتي من اول ماعرفتى انك حامل وانتي بتتوحمى. نصهم كذب و نصب ....صح
اميرة : اكيد ههههه
مروان : يعض بشفايفه أكيد زغزغها مروان من جانبها 
اميرة  : بس لحسن احرمك من الهرمونات دي وأشغلك التانية
مروان بمزح : انا اسف يا  ست ميرو
اميره : ايو كدا رجاله ما بتجيش غير بالعين الحمرا
يضحكان سوا
بعد مرور  أشهر الحمل 
اليوم الموعود (الولادة )
فيلا مروان واميره ٨م
 هول الفيلا
تجلس اميرة ومروان على الكنبه.... تنام اميرة على صدر مروان. يحاوط مروان ذراعيه علي رقبة اميرة و تشبك اميرة اصابع ايدها بايد مروان التى  يلفها على رقبتها  ، ويد مروان الاخرى على بطنها وايد اميرة الاخره فوقها 
كما كانت تجلس فريدة ونور  معهم. ويبدو على ملامح  الكل التوتر والخوف بعد قليل تقترب فريدة من اميرة
فريدة  : اميرة مش حاسة بحاجة
اميرة : تؤ
فريدة : مغص وجع. اي حاجة
امبره : هههههه والمصحف لا  هخبى عليكم ليه بعدين وسع  كدا انت.  
تعدل نفسها  قليلا انا حاسة انكم  قاعدين   بعزا فى ايه انا. المفروض هبقى مامي كمان  ساعه وإلا اتنين ثلاثه هههههه على حسب الفرج
ههههههههه
نور : بجدية ..بت انتي انتي واخدة الموضوع بهزار ليه. عارفه لو جه الظهر ومحصلكيش طلق هتولدي قيصري
اميرة :ماشى هعمل. ايه ربنا عايز كدا. اموت نفسي
نور:. هو طبعا لو قمت ضربتها قصادك هتزعل
مروان : لا لالا ارجوكي  قومي اضربي  عشان لو انا اللى عملتها هتولد عن المأذون
فريدة: يا بنتي اعقلي
اميرة : اعملكم ايه ، ايه المطلوب  انام على صدره تاني وأفضل قعده مستكينه وأحط ايدي على خدي وأعيط
فريده  : لا طبعا .... عجبني هدوئك لكن اهدي واعقلي
اميره : حاضر.  انت مش عايز تقول حاجه انت كمان
مروان : لا خلينى  ساكت احسن
نور : اميرة 
اميرة : بقولك ايه انزلى من على المسرح واسكتي    بقولكم ايه هى العصبيه احيانا بتخلي الوحدة يجلها طلق  مظبوط
مروان  : طبعا واخده المعلومة من الفيلم الهندى  اللى شفتيه امبارح
اميرة : بالظبط
فريدة : يعنى احيانا
اميره : حلو مروان  استفزني
مروان :باستغراب  اعمل ايه
اميره : استفزنى  اعمل اي حاجة من اللى بتعصبني
مروان : بجدية اعقلي
اميره : بعصبية وانت شيفنى مجنونه ان شاء الله ولا ايه.
 محصلش حاجه استنى هقف  و أعلى الاداء.  
مروان : ،هههههه هتقعدى وتعقلى وإلا  لا ؟،
اميره : بعصبيه مش هعقل بقى  وبراحتي بقا. استنى كدا.  تتغير ملامح وجهها  باتتساع عينيها  
مروان :مالك
أميرة : معلومات الافلام نفعت شكلها  فى نغزة   تصمت قليلا  مروان الحقني ااااااه
مروان يقف ...وبقلق ... أميرة
يجرى مروان عليها ويسندها ثم يقوم بحملها ويخرج بها خارج الفيلا وخلفهم فريدة ونور
قامت فريدة بالاتصال بخالد لتبليغه الخبر
المستشفى ١٠م
غرفه العمليات
نشاهد اميرة نايمة على السرير ومروان بجانبها يمسك ايدها مع الاستماع لصرخات اميرة ودموعها. كان مروان يحاول تهدئتها  وعيونه تملأها الدموع فهو متألم على ألمها ووجعها  وصرخات الألم التي تخرج منها  بعد  قليل تلد أول  طفل  ثم نرى ابتسامة مروان واميرة.  يقوم مروان بتقبيلها  
ثم تبدأ اميرة  ان تلد الطفل الثاني 
 لكن فور ولادة اميره الطفل التاني  فجأة  تتوقف أميرة عن الصراخ والبكاء و تغمض عينيها ويرتفع  صوت الجهاز ويقل نبض  القلب 
ينظر مروان بخوف شديد وخضة وباتساع عينيه 
مروان : أميرة مالك في ايه  ينظر للدكتورة ..ايه اللى حصلها فى ايه...
الدكتورة  تقترب منها تحاول ان تفتح عنيها تشاهد الشاشة  النبض بينزل
مروان :  بخضة فى ايه كانت لسه كويسة و بترد عليا
الدكتورة : طلعوه  بر?
تحاول الممرضة ان تمسكه وتخرجه 
لكن يدفعها مروان بقوة و عصبيه عنه   وبخوف. مش هطلع بره فى ايه. 
يقترب من اميره وبدموع. وخوف شديد...  اميرة  مالك يمسك وجهها اميره رد  عليا يا حبيبتى مالك  تحاول الممرضة مسكه لكنه يدفعها مره تانية بقوة
مروان :  مش هاخرج إلا لما أطمن عليها
الدكتورة  : مروان مينفعش كدا اطلع بره لو عايز اميرة تبقى كويسه?
تمسكه الممرضات وتحاول اخراجه بالقوة لكنهم غير قادرين على لجم جموحه  وجنونه وقوته فهو لا يريد ان يترك اميرة بهذا الوضع فهو خائف عليها  فقد نسي اولاده والعالم كله. فكان كل مايهمه ان يطمن على حبيبته ان ترجع مرة تانيه  الى وعيها ...فهو لا يفهم. 
لما غابت اميرة عن الوعي
وأثناء محاولة اخراجه خارج غرفه العمليات ودفعه من قبل الممرضات
فجأه.. ينظر مروان باتساع عينه

يتبع الفصل السابع  والأربعون اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية  الاعمى" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent