Ads by Google X

رواية الاعمي الجزء الثاني 2 الفصل الواحد والأربعون 41 بقلم ليلة عادل

الصفحة الرئيسية

                  رواية الاعمي الجزء الثاني 2 الفصل  الواحد والأربعون بقلم ليلة عادل


رواية الاعمي الجزء الثاني 2 الفصل  الواحد والأربعون

مركز مروان 1م
مكتب اميرة
تجلس اميرة على مكتبها وتقوم بالكتابة.. يطرق الباب
اميرة : اتفضل
تدخل شرين وهى تحمل بايدها بوكيه ورد  وشكولاته
تنظر اميرة باستغراب  وتقفل الأوراق
اميره :   خير  فى ايه تاني
شرين : وحشتيني
تجلس تعطيها الورد والشكولاته
اميره : ده بمناسبه ايه
شرين : عربون محبة
اميره : هههههههههههه محبة  قولي كلام غير ده 
شرين :  طب والله انا بحبك  تعرفي انا عايز اتصاحب عليكي وأتعلم منك, يخربيتك , طلعتي مش سهله يابت ,  قد كدا عرفتي تلفي مروان بصابع رجلك الصغير,   خرجتي من مروان الوحش.. انسان معرفهوش ...مروان الجنتل مان.. الهادى الخجول اللى العيبة متطلعش منه يبقى عشانك واحد تاني لا رهيبة بتعمليلو ايه علميني
اميره : بشده عايزه ايه  يا شرين انا قولتلك متجيش هنا تاني مش عايزة مروان يشوفنا مع بعض عشان ميحصلش مشكلة ياريت  بسرعة تقولي عايز ايه
شرين : مشكله ايه...  امبارح  برضو مرضتيش تكلميني 
اميره : مش عايزة مروان يلاحظ كلامنا ويسألني , انا خلصت منه بالعافيه لما رجعتك , لما يشوفك جيبالي ورد وطقم الحنية اللى نزل فجأة مش هيسبنى غير لما اتكلم , وانا عاهدت نفسي مش هزعله ولا هخبي عنه حاجة تاني , فلوسمحت ابعدي عني انا رجعتك  اعتقد انا كنت قد وعدي معاكي , عايزه ايه تانى
شرين : ولا اي حاجة انا بس كنت عايزه افهمك  خلاص ماتخفيش , انا مسحت التسجيل بعد ما قبلتك بيوم اصلي   لما فكرت لقتني  مش هستفاد حاجة , بلعكس عداوتك خساره ليا  , وقربك مكسب كبير , انا حاسبتها غلط  , بعدين انتي  صعبت عليا اوي , فقررت اني اشيلك من دماغي , انا دلوقت ليا هدف تانى خالص
اميره : اللي هو 
شرين : اوصل للحريف اللى  نزل الملعب وعايز ياخد احسن لاعب بالماتش
اميره :  خططى وهدفي  بعيد عني وعن جوزي  انا مابخفش منك يا شرين ولا بخاف من حد 
شرين :منا عارفة  ياريت يا اميرة بتخافى , انتى مشكلتك انك بتخافى بس على اللي حواليكى  هو ده سر ضعفك واللى مخلي أعداءك قادرين  يسحقوقكى , وللأسف هو دي بقى غلطة مروان اللى وقع فيها انتى بقيتى ضعفه بقى سهل يغلط بس الفرق اللى بنكم انك عصبية مندفعة عشان كدا بتغلطى كتير بس مروان اعقل وغلطاته اقل انا همشى ميرسي انك قد وعدك تقف شرين قبل ان تفتح الباب
اميرة : ممكن متقبليش دكتور خالد تاني
شرين : متقلقيش الدكتور بقى كرت محروق بالنسبة ليا  خصوصا بعد معرفت انك هددتيه  انا مكنتش عارفة ان خالد مهددك بمروان  
اميره : ازاي
شرين : الاتفاق انى اقوله مفاتيح مروان بس ...ايه اللي بيكرهه.. ايه اللى يخلي يطلق لكن موضوع الاتفاق انا معرفهوش واصلا مكنتش عارفة قضية ماجي كل اللى اعرفه انها اتقتلت لكن صدقيني لو كنت اعرف اكيد مكنتش هوافق بده
اميره : ليه
شرين : انا مش شريرة اوي  كدا  يا اميرة ومستحيل اقبل ان أعمل كدا بمروان لانه ميستهلش... سر بالبشاعه دي يتكشف... كويس انك عرفت ترجعيله ثقته بالستات ........
عن اذنك
 اميرة : ..بسخريه ومزح وهى ترفع حواجبها  .. قالو للحية تحلف قالت شربت العسل ودوبت فيه ومالقتش فيه سمي  بتبصوا عليا كدا ليه  ده انا غلبانة  والله انتم  اللى ظلمني , ده العسل اللى كان مسموم  يا اللى هجرنى , ودينى شربت  الكاس وهموت منكم.. الله ياللى قتلني.... وعجبي والنبي مثل حلو ده انا عليا جمل  والنبي لاكل شكولاته احسن من عينيك قال غلبانة قال 
يطرق الباب
اميرة : اتفضل
يدخل مروان وهو يبتسم
مروان : لقيت نفسى فاضي قولت ارخم عليكي شوية
تقف اميرة وتقترب منه
اميرة : جملتي دي يا مارو
يحاوط مروان ذراعيه على خصرها وتحاوط اميرة يديها على رقبة مروان
مروان : بقالك كتير مقولتهاش ولا بقيتي تيجى تقعدي على مكتبي زي زمان
اميره : انا هرجع زي زمان  اميرة الرغاية المجنونة الطق المشاكسة  اللي ديما فاقد فيها الأمل زي زمان 
مروان : ياريت   يبتسم ويقبلها من خدها  ايه الورد ده مين غيري بيجبلك ورد
اميره : تقوم بإغاظته  انا معجبينى كتير يا دك
مروان : تؤتؤتؤ متهزريش مين جبهولك
اميره : بدلع معجب
مروان : بشدة افندم
اميرة : بعشق نظرات عادل ادهم اللى بتبصهالي دي ياقلبي
مروان : اميرة
اميره : عيونى
مروان : مين اللى جبلك الورد
اميره : مقولتلك معجب هههههه خلاص اسنانك ارحمها  نركبلك سنان بعد كدا اهدى...  شرين
مروان : باستغراب شرين
اميره : بتشكرني عشان رجعتها المركز جاية غلبانة طيوبة والبراءة بتخرج من عنيها   
مروان : مش ده اللى انتي عايزاه
اميره : ايوة ولذلك انا ألفت ليها مثل
مروان : ألفتي مثل
اميره : بمزح وسخريه .. اممم هقولهولك .. قالو للحية تحلف قالت  شربت العسل ودوبت فيه ومالقتش سمي  بتبصوا عليا كدا ليه , ده انا غلبانة  والله انتم  ظلمنى , ده العسل اللى كان مسموم  يا اللى هجرنى , وأدينى شربت  الكاس وهموت منكم لله يالي قتلني وعجبي.....
مروان : بضحكة عالية ههههههههههههههههههههههههه
انا عجبنى الأداء ادائك فظيع
اميرة : طب والمثل 
مروان : بابتسامه ههه تحفة يا حبيبى طبعا  يقربها منه ويضمها انتى مش طبيعيه
اميره : وانا من امتى وانا طبيعيه  تاخذ  شكولاته من مكتبها وتفتحها وتطعمها لمروان كل كل احسن من عنيها بفلوسنا دي
❤️_____ ليلة عادل____ ❤️
شقه شرين 5م
غرفه النوم تجلس شرين امام التسريحة وهى ترتدى روب وتصفف شعرها تستمع لجرس الباب تذهب لتفتحه  تنظر باستغراب. تجد ادهم يقف امها وهو يرتدى ملابس خروج بنطلون وقميص
ادهم : ده انا جيت بوقت مناسب اوى  يدخل ويسير قليلا وهو ينظر حوله  تقفل شرين الباب  وتنظر له باستغراب وهي لا تفهم شيء
ادهم : لا شقة حلوة ومتكلفة خمره  كمان ينظر لشرين التى كانت تنظر له باستغراب يييا  لما امك الصبح تدعيلك ربنا يفتحها بوشك.. فيفتحها من واسع  شوفي اهو الخمره والروب  اكيد الروب ده مافيش حاجه تحته يعنى بالمقاس شكرا عشان مش هتتعبينا  مسهلاها ياشيري الا هو مهند مشي.. اتاخرت , اه  تأخرت بس عادي سهل نجيبه او نجيب غيره
شرين : اللف والدوارن ده اخرته ايه ياحضرة رئيس النيابة 
ادهم : بوليس الاداب يا شيري
تجلس وتضع رجل على رجل
شرين : ده مكنش تسجيل عشان قلبة الدماغ دي
يجلس  ادهم بالكرسي الذى بجانبها
ادهم : شوفي انا حبيتك ليه  قولي ليه
شرين : ليه
ادهم : عشان انتى جيتى معايا سك يا شرين , انا راجل خلقى ضيق مكنتش هتحمل كتير ,  قهوتي مظبوط( بشده ) بقولك قهوتي مظبوط ولا تحبى نروح نشربه فى مكتب فارس باشا
شرين : بستغراب .. فارس باشا
ادهم : يقرب وجهه لها بصوت منخفض يشاور بايده لتقترب  مباحث الاداب  اممم.. يبتعد بسخرية طلي طلتك من البلكونه كدا , طلة صغيرة لحسن تستهوي
تقف شيرين وتذهب للبلكون وتنظر للاسفل   تجد بوكس وظابط يقف امامه ثم يرفع راسه ويشاور لها بايده   تخرج من البلكونه  تنظر شرين لادهم  
شرين : انت بتهددنى
ادهم : اعوذ بالله اهددك  , متقوليش كدا ,   ولمعلوماتك مافيش ظابط بيهدد  ,احنا بنفذ على طول ,  قهوتي مظبوطه  يخرج سيجاره ويضع رجل على رجل تذهب شرين وتقوم بعمل قهوه ترجع واثناء سيرها
شرين : مكنتش عارف ان ظباط النيابه ليهم بالسكك دي, بتوع الشرطه ماشي لكن النيابه معرفش , بلاش ياادهم حبك يعميك ويخليك تشوه البدلة اللى لابسها ,معتقدش ان اميره تستاهل انك تبوظ شكل مهنتك المحترمة  بالطريقه دي
ادهم : ماكل مهنه فيها الشمال وفيها اليمين يا شرين , زيك كدا دكتورة عظيمة بجامعه القاهرة بيخرج على ايدها الاف الطلبة خمرجيه  شهوانيه بتعت رجال صيادة رجالة...  بنت كلب 
شرين : عندك الزم حدودك  
ادهم : انا مش جاي نتخانق ولا جاى نتناقش ولا جاي اديك محاضرة فى الاخلاق اللي متعرفيش عنها حاجه , انا بس عايز معلومه صغيره هتحكيها واحنا بنشرب القهوه سوا   اصلي بحب اوى اسمع الحكايات دي وانا بشرب قهوتى بمزاج
شرين : تجلس  عايز تعرف ايه
ادهم : التسجيل كان فى ايه  
شرين : التسجيل مش مهم اوي كدا  وانا مسحته
ادهم : انا اللى احدد مهم ولا لا مش انتي
شرين : تتنهد . .. كان فيه  اتفاقي مع ابوها
ادهم : مع ابو مين
شرين : دكتور خالد
ادهم : انكل خالد
شرين : ايوه انكل خالد
ادهم : لا ده انتى تحكيلى كدا الحكاية من اولها على أقل من مهلك 
تتنهد وتنظر له بقرف تقوم بالتحدث معه وتحكي له كل شيء كان أدهم يستمع لشرين وهو غير مصدق أذنيه يجز على اسنانه
  فهل يوجد أب في الدنيا بهذا الجحود  فقد علم ادهم أخيرا عن سبب حزن ومعاناة اميرة فكان يستمع وقلبه يعتصر من الوجع لكن كان لا يظهر شيء لأنه ظابط قوى شرس وذكي يتحكم في انفعالاته ....بعد انتهاء شرين
شرين : خلاص عرفت كل حاجة 
ادهم : يعنى مروان عارف
شرين : تؤ عرف من قريب اوي  وتجنن زيك كدا
ادهم : ماشى يا شري شوفي عشان انتى كنتي دغري معايا انا همشى وكأنى مجتش, بس عشان متشفنيش تانى وانا اللى بيشفنى تانى ياإما على المحكمه ياإما على المشنقه  واحنا محتجينك اوي ,  فابعدي عن اميرة  لانى مش محترم زى مروان  وكيوت ولا بهدد انا بنفذ على طول وفجأة من غير اى مقدمات , لو سمعت ولا حسيت انك بتضايقي اميرة اهربى ياشرين لان اللى هينقذك من ايدي وقتها هو الموت
شرين : ده مكنش تسجيل  ولا اتفاق اللى هتوجعولي دماغي بيه , متروحوا تتشاطرو على ابوها اللى بعها وراخصها انا مالي , انا زيي زي أي وحدة خرابة بيوت  عجبها راجل بتحاول توقعه فطبيعى لازم تعمل اى حاجه عشان يكره مراته.. الدور والباقى  على أبوها الى خلفها ورباها وخلاها دكتورة كبيرة  مخلية. رجالة طول بعرض عاملين زي العيال الصغيرة عشانها وبيريلو عليها  والنبي بت جدعة  وبعدين  احب اقولك اني مش لوحدي
ادهم : يعنى ايه
شرين : من فتره اميرة لقت ورقة صغيرة ممضي عليها من مروان واقتها كنت انا اللي ماسكه شغلها  الورقه فيها ايه رفدها  
ادهم : طبعا مش انتي اللي حطيتيها
شرين : ولا هي ، فيه حد ثالث ماشاء الله مرمر حبيبها كتير 
ادهم : ليه متقوليش مروان اللى حبيبه كتير
شرين : ادينا هنشوف  بعدين وفر طاقتك وحبك لمراتك
 حنين بنت كويسه واحسن من اميرة ليه بتجرى ورا وهم
ادهم : عشان انا معاهد نفسي لما شفتها اول مرة لما جتلي مكتبي انى هنقذها وأحميها وأحافظ عليها انا مش عايز منها حاجة ولا مستني حاجة مش هتيجي كفايه عندى ان اميرة تكون عايشة مرتاحة وبامان
شرين : والله يابختها بيكم متقولي بتحبها كدا ليه
ادهم : نضيفه  يا شرين قلبها نضيف مابتشلش بقبلها ولا بتغل وبتتمنى الخير للكل بعدين اميرة تتحب وبس   سلام
وهو عند الباب
شرين : وحنين كمان  تتحب وبس يا ادهم ... ينظر لها ادهم   وحنين تتحب وبس ...
 يتبادلان النظرات ثم يخرج ادهم ويغلق الباب
شرين : هى وصلت للتهديد  بملف الاداب وبعدها بقى معاكي يا سندريلا برجالتك دي  ده انتي كدا عايزه تكتيك تاني خالص
سياره ادهم 6م
يجلس ادهم بالسيارة ويبدو على ملامح وجهه الضيق والحزن عيونه مدمعة يرجع ظهره للكرسى  ويتذكر كلام شرين  ويخبط بقوة على دراكسيون بصوت داخلي مكنتش متوقع ابدا انك انت السبب بكل ده يا دكتور خالد ولا كنت متوقع انك بالحقارة دي بس انا مش هسكت ثم يقوم بسواقه  سيارته
شقه ادهم وحنين 8م
يدخل أدهم الشقه ويقوم بالنداء على حنين
ادهم : حنين  نونا
تخرج حنين من غرفة النوم  وتقترب منه
حنين : اخيرا جيت
ادهم : وحشتك
حنين : طبعا  عامل ايه
ادهم  : تمام
اثناء سيرهم للوصول للراسبشن
ادهم : روحتي للدكتور
حنين : اه  
ادهم : قالك ايه
حنين اجهاد
ادهم : انتى بتتعبى نفسك بشغل البيت قولتك اجبلك واحده تساعدك
حنين قولتك لا مش هتاكل من ايد حد غيرى
ادهم : ياستى خليها تيجي تنضف تغسل والاكل اعمليه انتى
حنين : ما فوزيه بتيجى كل جمعه تنضف
ادهم : اسمعي الكلام
حنين : لا انت هنا ادهومى مش ادهم باشا عمران
ادهم : ههههه انا مقدرش اكون ادهم  باشا عمران معاكي يقبلها من رأسها
حنين : ادهم  انت بكره فاضي
ادهم : اه بعد الشغل
حنين : ماشى عايز نروح للدكتور 
ادهم : دكتور ايه
حنين : النسا اصل بقالنا 6 شهور متجوزين محصلش حمل
ادهم : ماشى 6 شهور مش 6 سنين  يا حبيبى , انا من رأيي نأجل شوية يعنى نكمل سنة عشان نقدر نستمتع بحياتنا ونسافر ونخرج العيال من دلوقتي هيوجعو دماغنا ويشغلوكى عني وانا مش عايز اى حاجه تشغلنى عنك بس لو انتي مصممه خلاص براحتك
حنين :انت عندك حق بس انا لما لقيت كل الناس بتخلف
 قولت اشمعنا انا
ادهم : بتغيرى
حنين : مش غيرة بس نفسي انا كمان احس الشعور ده
ادهم : وانا كمان بس انا محبش الاستعجال وانتي عارفة   لازم ندرس كل خطوه صح 
حنين : عندك حق روح غير هدومك لحد محضر العشا 
ادهم : حاضر
غرفه النوم
يدخل ادهم الغرفه وهو منزعج جدا من نفسه لانه رفض ان يذهب للدكتور فهو لا يريد ان تحمل حنين الان فهو لايريد ان تتعمق علاقتهم خشية أن يفقدها بيوم بسبب عشقه لأميرة
❤️_____ ليلة عادل____ ❤️
فيلا مروان واميره 6م
تدخل اميره الفيلا  تسأل احد الخدم عن مروان... فتجيبها انه يجلس بالحديقة تذهب اليه تجده جالس على المرجيحه ويضع السماعات  تقترب منه اميره   تشيل  احد السماعات بشويش ينظر لها بابتسامة ساحره يمسك ايدها يجلبها تجلس بجانبه
اميره: بتسمع ايه  تركب السماعه  تجده بيسمع اغنية العندليب كان يوم حبك اجمل صدفة
مروان : ينظر لها ... كان يوم حبك اجمل صدفة  عارفه كل ماسمع الاغنيه دى بحس ان عبد حليم كان عارف  قصتنا فغناها عشان نسمعها يقبلها من ايدها
اميره : روحت بدري ليه
مروان : هتعرفى يخلع السماعة ويضع هاتفه بجيبه .. يقف يمسك ايدها ويسحبها ويمشى بظهر
اميره : واخدنى على فين
مروان : هششششش  يقترب منها هخطفك   يمسك ايدها  ويسير بها حتى يصل سيارته المكشوفة يركبان السيارة ثم يقوم مروان بالسواقه
اميره : طب فهمنى
مروان  تؤ بعدين
اميره : ماشى 
بعد ساعه ونص  يركن مروان  السيارة وينظر الى اميرة
مروان  تغمضى عينكى ولا اربطلك الاسكارف ده
اميره : هغمض 
مروان : وعد مش هتفتحي
اميره : وعد وغلاوتك ما هفتح
يمسك مروان ايد اميره ويقوم بمساعدتها للنزول من السيارة كانت اميرة مغمضه عينيها  يمشى بها قليلا ثم نرى بحر مع الاستماع الى صوت الامواج الهادئة الجميلة 
اميره : اثناء سيرهم تتحدث انا سمع صوت  تش
مروان :  بابتسامه...تش  ؟ طب اوعى تفتحى  بعد السير بها قليلا ..   فتحى
تفتح اميره  عينيها تجد نفسها امام  منزل صغير من طابق واحد  امام البحر مصنوع من خشب  تنظر له باستغراب  يمسك مروان ايدها بدون تحدث بابتسامه ثم   يفتح مروان الباب تدخل اميرة المنزل 
منزل صغير به راسبشن كبير مطل على البحر مباشرة, بسيط  ورقيق لكنه فى منتهى الجمال   يتكون  من غرفة واحده معلقة  يتم الصعود لها بسلم خشبى جميل فى الدور الاول  نرى  الراسبش ومطبخ امريكى  ودفايه مصنوع من الخشب  تنظر اميرة لتفاصيل المنزل وجماله تنظر وهى لا تصدق فهذا هو منزل احلامها بكل تفاصيله 
اميره : ازاي ده ...تنظر لمروان ازاي انت ماقراتش مذاكراتي واللى قراته مفهوش ده  نور حكتلك
مروان : تؤ
اميره : عرفت ازاى ده البيت اللى كان نفسي اعيش فيه  منظر البحر وصوته  دفايه اللى هنقعد قدمها بليالى الشتاء الطويلة واحنا بنشرب القهوة  مع صوت فيروز على غرامافون , مع رواية حلوة لاحسان عبد القدوس نفس الأوضه اللى متعلقه اللى لما تصحى وانا تحت ابصلك وجري عليك وأحضنك , تضع ايدها على فمها بعدم تصديق كل حاجه موجودة  تقوم بضمه يحط مروان ذراعيه عليها يقبلها من راسها ترفع اميرة عينيها  عملت كل ده ازاى عرفت ازاي
مروان : انتى حكتيلى قبل كدا ان نفسك تعيشى على البحر مع صوت الموج  وريحته ولحظت انك  لما تنزلي صور على صفحتك بتبقى  زي كدا المسلسلات اللى بتابعيها لما بيجى مشهد فى بيت زي ده بشوف فى عينك نظرة نفسي يبقى عندى حاجه كدا , ولاني عارف ذوقك كويس  كان سهل انى انفذ  قولي حقيقي طلع زى ما اتمنيتى
اميرة : بالظبط بجد انت مذهل انت مالكش مثيل  بحبك اوييييي  تعانقه بشدة
بعد ساعات
تجلس اميرة ومروان بجانب بعضهم بجانب  الدفايه المصنوع من الخشب مع الاستماع لاغنيه فيروز (اديش كان فى ناس  على غرامافون)  وشربهم للقهوه  وهما ينظران الى جمال البحر من  الباب  الازاز المطل على البحر  مع الاستماع لصوت البحر وشم ريحته 
اميره :تاخذ  نفسها... زى ماحلمت بالظبط ...تنظر لمروان بحب وسعاده وابتسامه  ... انا بحبك اوى احيانا كتير بحس انك كتير علية. انى مستهلكش , واحيانا كتير بقول لا انا عملت عشانه اكتر من كدا هو بيحاول يعوضني عن  كل اللى شفته وانا بعيدة عنه , بعدين بقول لا بس هو اتحمل حاجات كتير مافيش راجل يتحملها  مش عارفه , بس اقولك مش مهم مين يستاهل مين ,المهم اني بحبك ومعاك وفي حضنك
مروان :يقوم بملامسة ووجهها باطراف اصابعه  بنظرات حب وعشق يرجع شعرها المنسدل للخلف  ..انتي المكسب الكبير  اللى كسبته بحياتي , حبي ليكي وجوازي منك الشيء الصح الوحيد اللى عملته فى دنيتي
اميره :عارف لما بتبصلى كدا باستغربك ازاي بتحب كدا وقدرت فى يوم تبعد انا نفسي اعرف ازاى وقتها قدرت تعمل كدا حتى عينيك قدرت تخليها تكذب
مروان : يوم الطلاق
اميره : لا انت يوم الطلاق بعد ما قولتها بصتلى بعينك بصه اللى هى ايه ده انا قولت ايه لا لا انتى سمعتى غلط بس طبعا  انا مدتكش فرصة ونولتك بالقلم بعدها 
مروان:انا شفت نفس النظرة بتقولى قولتها قدرت تقولها قلمك مكنش على خدى كان على قلبى انا كنت فاهم انك عملتي كدا تعبير عن رافضك للى عملته
اميره : بصراحه اه ها مقولتليش بقى قولتها ازاي
مروان : قصدك على يوم مجتيلى البيت قولتلك اني  مابحبكيش
اميره : اممم عارفه ان الموضوع قديم بس نفسى افهم 
مروان : معرفش حقيقي مش عارف  انا مكنتش مخطط مكنتش عارف انك جايه بس كانت حاسم الامر 
اميره : بس انت كنت قاسي قسوتك بانت فى عينيك يعني كل اللى انا شايفه دلوقت بعينيك   اليوم ده مكنش موجود
مروان : من حسن حظي عشان تصدقي مجرد ممشيتى انهرت
اميرة : تعرف اني كان ممكن أسامحك لو كلمتني
مروان : عارف
اميره : اكتر حاجه زعلتني انك مسألتش عليا لما انتحرت
مروان : انا معرفتش انك انتحرت غير لما سافرتي ايطاليا ورجعتي ماما فريده قالتلي
اميره : يعنى كنت هتيجى
مروان : اممم بس مكنتش هوريكى نفسى زى ما جيت يوم المناقشه 
اميره : باستغراب ... المناقشة
مروان : اممم جيت وقفت بعيد وتخيلتك تخيلت انى  شفتك بالروب وانتى بتكبري وتتكرمي لسه فاكر كلامك وانتى بتقولي كأنه دلوقتي قولتى  كان نفسي النهارده انسان عزيز عليا يبقى هنا بس واضح حتى دي استكترها عليا  روحت بجنان.. قولتي بقيت دكتوره ههه كلامك ده دبحني
اميره : بذهول تام ... مش مصدقه
مروان : مش بس يومها يوم فرح نور لما منير ناداكي عشان يكلمك كنت واقف ورا شجرة كان نفسي اسمع صوتك
اميرة : ليه مجتش تسلم عليا
مروان : لو كنت عملت كدا كنتي هتتمسكي بيا واللى عملته مكنش هيبقى ليه لازمة , اقولك على حاجة تانى, انتى مش كان فى ارقام بترن عليكى الفترة دي تنظر اميرة.. له دون تذكر واستغراب
مروان : افتكرى
اميره : اااه  افتكرت كنت لما افتح افضل اقول الو محدش يرد
مروان : امم ومرة سمعك اغنية فاكراها
اميره : ايو بتعت حماقى اسمها تضع ايدها على جيبنها تحاول تفتكر
مروان : لسه بتخاف
اميره : باتساعه عينها بذهول ... كنت انت
مروان : اممم لما سمعتها حسيتها اوى لايقة علينا حسيتها معاكي وليكي حتى وقتها كنتي قربتي لادهم
اميره : بعيون مليئة  بالدموع .. انت ازاى مقولتيش الكلام ده قبل كدا , ازاى تمثل انك قاسي وانت مش كدا , انت ازاي تخلينى اعمل معاك اللى كنت بعمله
مروان : عشان لو انتي كنتي عرفتى مكنتيش هتسبيني, كنتي هتتمسكي بيا اكتر , وانا مابقاش عندى القدره على المقاومة ,على مقاومتك ومقاومه حبي ليكي  ... يمسح دموعها بحنان .. بعدين العيون الحلوه دي مينفعش تبكى كدا انا مابحكلكيش عشان اشوف دموعك
اميره : أصلي حسيت قد ايه اني كنت وحشة معاك
مروان : لا انتي اتعاملتى معايا المعاملة اللى استاهلها انا كنت استاهل ده انا كمان وجعتك اوي بس غصب عني
 يقبلها من ايدها اضحكى بقى
اميره : طب انت ليه مش حكتلى قبل كدا يعنى احنا دخلين على سنه متجوزين وقبل كدا  فين كل ده
مروان : مجتش فرصة بس
اميرة :  طب عملت حاجه تانى زي كدا
مروان : لا هو بس المكالمات ولما روحتلك المناقشه والفرح   القميص  بتاعي اللى لبستيه مرة ..فاكرة كنت بآخده بحضنى وانا نايم 
اميرة : عارفه انا حوار القميص ده استاذ منير قالي  بمزح تقرصه بدلع من خده انت طلعت سوسه  على فكره انا بردو كنت بامسك صورك وبشتمها ههههههههههههههههههههههههههه
مروان : هههههههههههههههههههههههههههههه انا استاهل
اميره : ايو تستاهل عشان انت وجعتنى اوي كسرت قلبي يا وحش
مروان :يضع ايديه الاتنين على خدها ينظر لها بعين كلها عشق وحنان ..انا عمرى ماهسمح للوجع يعرف طريقك مهما كان
اميرة : مارو ممكن طلب
مروان : انتى تؤمرينى أمر
اميرة : ينفع نقعد هنا شوية اسبوع كدا
مروان : هنقعد لحد متقوليلي يلا يا مارو نمشي
اميره : بدلع ... تقبله من خده  ... والمصحف بحبك يا بيضه
مروان : وانا بموت فيكى يا مجنونة مروان.. يقبلها من جبينها وياخذ راسها بالقرب من قلبه
❤️_____ ليلة عادل____ ❤️
احد المطاعم 6م
يجلس ادهم يشرب سيجاره يبدو انه ينتظر شخص ما وعلى الترابيزه فنجان قهوة بعد قليل يدخل خالد يقف ادهم لاستقباله
ادهم : ازيك يا انكل 
يمد يده لكن لا يمد خالد يده 
خالد : يجلس بقلة ذوق عايز ايه متعطلنيش
ادهم : بابتسامه  يجلس .خير يا انكل حضرتك ليه بتكلمني وحش كدا طريقتك متغيرة انا بقالي اسبوع بتحايل على حضرتك عشان نتقابل
خالد : لانك قليل الادب نسيت اخر مرة
ادهم : حضرتك اللى اضطرتنى اعمل كدا اخر مره كلام حضرتك كان غريب
خالد : عايز ايه يا ادهم  
ادهم : كنت بتعمل كدا ليه
خالد : كنت فاكرك اذكى من كدا كنت فاكرك بتعرف تستغل الفرص صح لكن طلعت غبى
ادهم : غبى  !  لا انا مش غبى انا راجل منطقى عاقل بيحب انا عارف وعلى يقين ان اميرة عمرها ماهتبقى ليا  
خالد : منا زحتلك مروان من قصادك وسبتلك الساحه فاضية كانت محتاجة منك  بس زاقه واحدة عشان تحدفها , بعيد  لكن انت طلعت غبى ياادهم وضيعتها مره تانية
ادهم : انت لسه مصدق , انت عارف كويس اميرة كانت قابلة ليه بالوضع ده , اقولك من الاخر انا عرفت كل حاجة , من أول لما اميرة خلت جوازها من مروان مش مجرد جواز على ورق  وجنونك لما عرفت ,  لتهديدك ليها , لحد اتفاقك الأخير مع شرين وتسجيلها ليك , (بنبرة حزن واستغراب) ... ليه ياانكل حضرتك كسبت ايه قولى كسبت ايه غير انك دمرت حياة اميرة... وخلتها عايشه  كل الوجع ده , عارف لما وافقت انك تقبلنى فضلت يومين صاحي بفكر هقولك ايه هواجهك ازاي , الحقيقة لأول مرة معرفش , صعب , حقيقي صعب ان الخيانه تجيلك من أقرب ماليك , طعنت اميرة بظهرها , وفقت تتفرج على جرحها وهو بينزف , ودوست عليه من غير أي رحمة,  أميرة معملتش حاجة غلط , حبت راجل وتجوزته بعلمك وبموافقتك , بتعقبها على ايه طب هي ماصعبتش عليك لحظه , الكسرة اللى بعينيها والألم اللى ماليها ماهزكش لحظة
خالد : انا بحب بنتى  وبخاف عليها انا عملت كدا عشان احميها , احميها من حبها لمروان , مروان ميستهلش كل الحب والتضحيه دي
ادهم : اديني سبب واحد لكرهك لمروان ...قولي ذنب مروان عمله وانا اوعدك هجبهولك هنا متعلق 
خالد : كل ده و لسه بتسأل 
ادهم : اه بأسأل , انا مشفش من مروان حاجة الراجل بيحب بنتك وتحمل كتير عشانها وصبر , اقولك انا لو مكانه بصراحه مش هاستحمل ,بس  الفرق بينى وبين مروان  ,مروان مش سريع البديهة مع انه دكتور نفسي , انا كنت من اول لحظه كنت هفهم تغيرات اميرة الغير منطقية وراها حاجة , كنت هدور وهعرف وأقولك  عارف تهديدك ده تعمل بايه ايه,  ولا فسر ، معلش ياانكل  اصل لسه واخد كورس اجرام  مأثر , انت بتاذى اميرة بلا هدف ...أذى وخلاص , انت مش بتحب بنتك ولا بتحميها ولا بتخاف عليها , انت اناني كاره  نفسك وكاره حياتك وكاره ان أولادك يحبو حد غيرك , وغيرك يحسسهم بالأمان  , شرين قالتلى  اسمه مرض السيكوبتك وحب التملك وحاجات مفهمهاش , بس انا اللى فهمه لو مريض تتعالج , ولو مريض تبقى مع كل الناس الا بنتك ,و لو عايز تكمل بمرضك كمل , وانا هطلع طبنجتى وأنضفها وأتخض  وأقول ببساطه الرصاصة طلعت بالغلط  ,وأخرج بكفاله 550جينه مصري ثمن المشاريب اللي شريتها 
خالد : اول مرة احمد ربنا ان بنتى متجوزتش واحد زيك انت ومروان أسفل من بعض
ادهم : انت السبب انت اللى طلعت مننا  اوسخ مافينا طلعت كل الزباله اللى جوانا 
خالد :  يقف .. انا غلطان انى وافقت اقبلك
ادهم : يمسكه من كتفه وبحزن وتأثر وقوة...  ابعد عن اميرة وسبها فى حالها حرام عليك بنتك مدمرة ,  عايشه ميتة , اتقى ربنا فيها ، شيل الغشاوه اللى على عينك بقى  حرام , اميره بضيع عايشه ميته كفايه خسرت اميرة وخسرت احترام الكل ، وعريت اميرة قصاد مروان هى دلوقتي قصاده أبوها بيعها مرخصها معندهاش ظهر يحميها منه لو زعلها , خلتها متسواش قصاده  ,انت عارف مهما البنت كبرت وتجوزت بيفضل الاب هو السند والحماية ليها , ليه خلتها تفتقد ده  ، انت عارف اميرة بتحاول تمثل انك راجل محترم وأب حنون ليه ،  عشان تحس لو بالكدب ان ليها ظهر لو مروان فكر يأذيها  او يخذلها , ان ليها ظهر وسند يجبلها حقها  ,بس انت خلتها عايشه مخبيه حزنها والمها جواها عشان متحرجش ابوها وتصغره قصاد مروان وفريدة واخواتها ، خلتها تعانى عشان تحافظ على صورتك المحترمه قصاد الناس ان صورتك متتهزش ، وانت متستهلش , هى طلعت احسن منك , انت أب جشع , مش أب من الأساس  , انت خذلتها مكنتش ليها السند والحماية , بس انا سندها يا , انكل سندها اللى هيحميها منك ومن مروان ومن شرين ومن اى حد يفكر يأذيها... انا ملاكها الحارس ,( بقوة)... اقولك انا عزرائيل اللى لو حد فيكم دماغه وزته انه يزعلها تانى هاخد روحه كفايه لحد كدة... 
يخرج الفلوس من جيبه ويحدفها على الترابيزه و ينظر له من فوق لتحت بتقليل واهانة ويتركه ويخرج يجلس خالد متغاظ مخنوق متضايق ... فكل شيء بدأ يخرج من تحت سيطرته  فليس مروان فقط الذى وقف بوجهه بل ايضا ادهم فماذا سيفعل خالد هل هيتراجع ام سيكمل فى هذه المسرحية الهزيله فلم اجد كلمات تووصف بشاعه هذا الأب حتى لو كان مريضا نفسيا
❤️_____ ليلة عادل____ ❤️
مركز د / مروان 12 م
كافيتريا  تقف شهد بوسط الكافيتريا تبحث عن شخص ما   ثم تمسك هاتفها  وتتصل لكن من تتصل بيه لا يجيب  تدخل مبنى المركز  وتدخل الاسانسير تصعد للدور الخامس  بعد خروجها تجد حمزة يسير بالممر   تقوم بالنداء عليه
شهد : حمزة  حمزة
حمزه  : يلتفت لها ازيك
شهد : تقترب منه  تمام  هي اميره فين  هى مش جت النهارده
حمزه : اه جت  بس مشفتهاش من الصبح  فى حاجة
شهد : كنت عايزاها بحاجة مهمة
حمزه : كلمي  دكتور مروان اكيد عارف هي فين
شهد : تمام شكرا 
خلال قيام شهد بالاتصال بمروان تجد اميرة متجهة الى مكتبها  تجري مسرعة نحوها تقوم وتنادي عليها
شهد : اميرة كنتي فين
اميره : تلتفت لها حبي وحشتيني
شهد : بأدور عليكي من بدري
أميرة : خير
شهد : تعالي ندخل جوه
تفتح اميرة  باب مكتبها وتدخلان للداخل و تجلسان على الكنبه
شهد :  تجلس ..انا محتجاكى بخدمة
اميره :  قولي يا برنسيسة
شهد : تاجى معايا للدكتور 
اميره : الف سلامة عليكي مالك
شهد : هتأكد لما اروح بس هتكتبي اسمك انتي
اميره : باستغراب .. اسمي انا اشمعنا
شهد : لانك متجوزة طبيعي تروحي  للدكتور ده
اميره : باتساع عينيها ... شهد أوعي تكوني
شهد : تبكي ...  انا فى مصيبة محتجاكى تقفي جنبي  والنبي يا اميرة متتخليش عني انا محتجالك اوي
تقوم اميرة  وتقف بجوار شهد وتاخذ راسها بصدرها وتطبطب عليها ... حبيبتى بس اهدى  ان شاء الله مافيش حاجة
شهد : بدموع وخوف وانسكار .... ضعت
❤️_____ ليلة عادل____ ❤️
فيلا مروان واميرة 8 م
حديقة الفيلا
يجلس مروان  على كنبه  امام النيل وهو يستمع الى اغاني عبد الحليم  ويستمتع بهابعد دقايق تدخل عليه اميرة وتجلس بكرسي بجواره  دون تحدث ويبدو على ملامح وجهها الاجهاد والضيق ينظر مروان لها باستغراب يغلق الاغاني يقترب منها 
مروان : مالك ياحبيبي
اميرة : مافيش اتعشيت
مروان : تؤ مستنيكى  مالك
اميرة : صدقنى مافيش بس متضايقة عشان ...تصمت قليلا اصل وحدة صحبتي ماتعرفهاش اللي كلمتك وقولتلك اني خارجة معها , يعنى  فى مشكله عندها  وحلها صعب يعني صعب اوي
مروان : طب ماتشركيني فيها يمكن اقدر اساعد
اميره :بارتباك وتقطيع بالكلام .. أصلها يعني...  هى محترمة جدا  بس انت عارف احيانا الشيطان بيكون أقوى مننا  مش ببررلها بس بفهمك عشان متجيش عليها عشان انا عارفة دماغك  
مروان : شكلها عزيزة عليكي اوي
اميره : جدا  بص هى من الاخر هي حامل  بص  كمان انا اللي كتبت اسمى بدالها بالعيادة لأن الزفت اللى غلطت معه كدا بيخلع
مروان : بنرفزة.. عملتي ايه
اميره : تمسك ايده ... استنى بس متتعصبش اهدى اسمعني هو عايز يسبها هي مفروض بنت فايعنى خافت حد يعرف او يشوفها  ده مجرد اسم بس
مروان : بغضب ..انتى هتفضلي تتصرفي من دماغك لحد امتى هنعقل امتى
اميره : خلاص اهدى 
مروان : يتنفخ دون تحدث
اميرة : خلاص اخر مرة ماتبقاش بايخ بقى , المهم  هو ده الموضوع نعمل ايه دلوقت 
مروان : تعمل DNAعلى طول وترفع عليه قضية من غير تفكير
اميره : وسمعتها  !!
مروان : ومفكرتش فيها ليه وهى بتعمل كدا
اميره : خدعها. غصب عنها , اشمعنا الست  بس  اللي  مطلوب منها تدفع الثمن والراجل لأ , مع ان فى الحساب عند ربنا واحد 
مروان : لان الست بتقدر تسيطر على شهوتها عن الراجل , مهما كان مدا حبها ليه, الاتنين أخطأو. مافيش كلام ,  لكن الغلط عليها زيادة  ,لانها تقدر تقول لأ , تقدر ترفض , بعدين فى طفل  دلوقت طرف ثالث نتج عن العلاقة دي ,فاخلاص لازم  هما الاتنين يتحملو النتيجة
اميره : هى قررت تنزل البيبي
مروان : وانتى موافقها
اميره : انا معرفش انا عمري متحطيت بموقف زى ده بحياتى  , بشوفهم بالأفلام والروايات بيعملو كدا
مروان : طب انسى انها صحبتك لو حالة عندك هتعملي ايه
اميره : هقولها نفس الكلام  ,مروان احنا فى مجتمع بيدبح الست على أى غلطة ده ممكن يدبحها لو اعترفت للراجل  اللى بتحبه انها بتحبه قبل ما هو يقولها , بيقول عليها قليلة الحياء , تصور , للاسف الست بس بالمواقف ده هي اللي بتدفع الثمن لوحدها , من سمعتها هو لأ ,هخلينى معاك للآخر ..هترفع قضية هيتكتب باسمه , ماشي معاك  ,بس هيتعرف قصاد الناس ان الطفل ده ابن حرام ,  جه بطريقة حرام  ,هتتفضح , بعدين اهلها معندهمش الثقافة انها  ترفع قضية والكلام ده   , هيقتلها
مروان : طب متقوليلى مين يمكن اقدر اساعدها 
اميره :  حد متعرفهوش 
مروان : ماشى شكلك مش واثقة فيا وإلا خايفة امنعك عنها ؟
اميره : باستغراب ... تمنعني عنها !!
مروان : اه محبش مراتى يكون ليها صديقة بالأخلاق دي...
ممكن يبقى مالكيش علاقة بيها تاني , ممكن تنفذي كلامي
اميره : بنصف ابتسامة سخرية ..مش قولتلك الست بس اللي بتدفع الثمن وعايزها ترفع قضية
مروان : هو والدك  لو كان مكاني هيعمل ايه
اميرة : بابا يا نهار أبيض كان بهدلني بمعنى الكلمة , كان قالي متعرفهاش تاني , وازاي يكون ليكى صحبه كدا , وقلبها مشكلة كبيرة  , لأ انا بابا عندي وصعب أوى بالحاجات دي  , عموما حاضر هاسمع كلامك بس سبني اقف معها لحد متخرج من الموقف ده ممكن بليز يا مروان
مروان : مع اني مش عجبنى بس ماشي بس معها دعم نفسي غير كدا ...لأ ...لأ يااميرة ماتشاركهاش بجريمتها سامعه
اميرة : حاضر  بس غريب انت أوي
مروان : غريب ليه
اميرة : لانى انا كنت هأضعف زيها ....لولا اني فوقت فى اللحظة المناسبة كنا وقعنا بنفس المشكلة
مروان : انتي هبلة ولا ايه انتي وقتها كنتى مراتي
اميره : لا يامروان كنا مطلقين
مروان : ماشي بس مجرد ما العلاقة دي بتحصل انتي كدا رجعتى
اميره : مش مقتنعه
مروان : حتى لو مكنتيش مراتي  انتي غير اي حد انا عارف اخلاقك كويس
اميره : المبادئ مابتتجزئش يا دكتور عموما   ماشي المهم عارف وانا هناك شفت مزاميز شكلهم قمر كدا وهما حوامل  تقوم وتجلس  جنبه وتضع راسها على صدره ويلف مروان ايديه حولين رقبتها .. ماتيجي نكشف , مش نفسك  تخلف
مروان : طبعا نفسي اخلف منك وانا طلبت ده منك, عايز   يبقى عندي بنوته لمضه تانية عشان امشى بالشارع أكلم نفسي
اميره : بمزح على اساس مش بتتكلم دلوقتى ههههههههه بجد تعال نروح بقالنا كتير محصلش حاجة 
مروان : بس مش انتي قولتي بعد المناقشة
اميره : غيرت رأيي يعنى مش هحمل بكره اكيد  , اكيد هيبقى فيه وقت نكشف ونشوف الحمل متأخر ليه
مروان : موافق طبعا... يقبلها من رأسها يصمت قليلا  وبتردد كنت عايز اقولك حاجة
اميره : قول
مروان : انا كنت هخلف قبل كدا
اميره : تنظر اميرة له باستغراب  خلفت
مروان : لا كنت هخلف ماجي كانت حامل والبيبى نزل وهي بالشهر 6
اميره : و ايه اللى حصل
مروان :  بسبب الخمرا والسجاير حصل تشوه فى الجنين كان لازم ينزل
اميره : تنظر له ... سوري يعنى  من غير تجريح  ده شيء مشكوك فيه انه منك متزعلش
مروان : مش زعلان بس كان مني  لانها دى المرة الوحيدة اللى  كملت فيها الحمل المرة الأولى نزلته بالشهر الأول قالتلي  محتاجين  نستمتع ببعض مفيش حاجة تشغلك عنى وبعد فترة حملت تانى وكملت كانت مبسوطه اوي  لما حصل اللي حصل ربط كل حاجة ببعض .. فهمت  
أميرة : ماشى يعني عايز تقولي بطريقة غير مباشرة ان التأخير مني
مروان :  لا بس مش حابب أكون مخبي عليكي حاجة بعدين تأخير ايه مافيش تأخير احنا متجوزناش غير 7 شهور بس خمس قبل الطلاق وشهرين بعده والخمس شهور مش محسوبين اصلا كان معظمهم بايتة عند بباكي
اميره : صح عندك حق  خلاص اعمل حسابك بكره هنروح
مروان:  يقبلها من ايدها بابتسامة ... ماشي  
اميره : طب انا هروح اغير هدومي وانت خلي فاطمة تحضرلنا العشا  ..بمزح ..ولو نامت زي كل يوم من 8 
أرفدها ههههههههه تقبله من خده مش هتأخر عليك
❤️_____ ليلة عادل____ ❤️
شقه د / خالد 2م
مكتب خالد 
يجلس خالد على الكرسي الامامى لمكتبه ويمسك بايده البوم صور يشاهد صوره القديمة التى كانت تجمعه مع عائلته وهما بغاية السعادة والدفا والترابط ...صور اميرة وهى صغيرو وأخرى وهي كبيرة وينظر للصور وعيونه بها دموع وبعد قليل تدخل عليه فريدة
فريده : خالد  قاعد لوحدك  ليه تعال الأولاد بره
خالد : تعالي يا فريدة
تدخل فريده وتجلس بالكرسي المقابل له وتنظر له باستغراب
فريده : مالك
خالد : شايفة الصورة دي لما كنا بباريس كانت ايام جميلة كانت اميرة لسه هتدخل  الجامعة فاكره كانت جايبة مجموع كام  وعملت مشكلة قد كدا عشان تدخل اداب مع ان مجموعها يدخلها  اقتصاد وعلوم سياسية واعلام كليات اعرق من كليتها وفضلت تعيط وزعلت عشان تدخلها وصممت نصالحها اننا نسافرها
فريده : كانت اكتر واحدة مدلعة بالأولاد واكتر واحدة مفضلة عندك كإن الباقى مش ولادك بتحبها وتهتم بيها اكتر منهم
خالد : عشان  أطيبهم وأغلبهم يتخاف عليها شوفي بقى لما تحبي ابنك اوي كدا وهو يقابله بالجحود ويخليكي تندمي على حبك ليه
فريده : ليه بتقول كدا ياخالد  انت برضو لسه بتغير من حبها لمروان والله يا خالد لو خيرو أميرة بنا وبينه هتختارنا احنا صدقنى  دي فضلت تعامله اسوأ معاملة في أول جوازهم لانها حاسة انه السبب إنه فرقها عننا 
خالد : بس فى الآخر استسلمت ليه
فريده :  متهربش من الحقيقة يا خالد , مروان مكنش يستاهل المعاملة دي من أميرة  هو مالهوش ذنب بعدين شوف اهي مبسوطة وسعيدة معه جدا  الراجل عمل اللي عليه وزيادة عشان يثبتلك انه بيحبها بجد اتحمل كل شى اديله فرصة انت مش بتثق فيا
خالد : طبعا
فريده : انا بقولك انه يستاهل الفرصة , لأنه محترم وبيعشق التراب اللى بتمشي عليه بنتك وبيتمنلها الرضى ترضى حبه يا خالد ...مروان زوج كويس وأحسن من عماد كمان  مش الاتنين اجواز عيالي بس لا مروان حاجة تانية عندي كمان ده يا حبيبى وحيد ملهوش غير أميرة بالدنيا عايزين نبقى أهله ونعوضه عن احساس الوحدة انه ملهوش حد حاول تبقى أب ليه هتلاقيه أول واحد بظهرك بدل مايبقى عندك ابن واحد يبقى عندك اتنين  انا مش قادرة افهمك يا خالد ليه كاره مروان كدا لو شفت عليه حاجة نورني
خالد :  ماشفتش عليه حاجة بس انا بكرهه من وقت ما بنتي كانت هتنعدم بسببه
فريده : مش هو السبب بنتك المتهورة السبب هو ماقلهاش دافعي عني ودخلي نفسك السجن هي اللي عملت كدا ولما عرف ساعدها عشان تخرج
خالد : مش عجبنى ان بنتى تتجوز واحد مراته كانت بتخونه مستغفله   مفكرتيش للحظه مراته كانت بتخونه ليه
فريدة : مافيش سبب للخيانة ولو هو كان مقصر بأي شيء تسيبه لكن هى اللي انسانة سافلة
خالد : ليه بتدافعي عنه كدا
فريدة : مش بدافع انا بأوضحلك الفكرة اديلوا فرصة خلاص مروان بقى واقع بحياتنا  وكلها كام شهر واميرة تجيب طفل وانت هتبقى جده فكرهك ده مينفعش  تعالى بقى اقعد معانا بره 
الراسبشن
تجلس اميرة وهى تحمل عمر على الكنبه وبجانبها ياسمين وكريم
اميرة : ماشاء الله عليه قمر أوي ما تدهوني يومين يا سمسمه
كريم :  تدهولك يومين هو بنطلون ههههههههه
تدخل فريدة وخالد عليهم
فريده : مدام متشوقة كدا  ما تجبلنا مرمر صغيرة لمضه زيك
ياسمين : قوللها انا مش فهمه هى مش عايزه تخلف ليه
خالد : هي صح ....السرعة مش مطلوبة.... تصبر لحد متشوف ان مروان اتغير عشان ميحصلش طلاق تاني والطفل يتشرد بنهم
اميره : ان شاء الله مافيش طلاق تانى مروان بيحبني اوي عمره ما هيتخلى تاني عني انا فعلا فكرت كويس وهروح للدكتور 
فريده : هتروحى امتى 
اميره : النهارده
خالد : بالسرعة دي
كريم : بالسرعة ايه يا بابا دي داخلة على سنة وانا نفسي ابقى خالو من اختي ام لسان متأكد هتجيب عيل متشرد زيها وتقوله تف على خالو يا حبيبي
اميرة : لا مش لدرجه التف انت كيمو حبيبي برضو 
فريدة :  آجي معاكي 
اميره : مروان جاى معايا هروح للدكتورة  سحر
ياسمين : ممتازة بس عليها كورس ابره يهد الحيل 
اميره : تنظر لعمر بس اكيد يستاهل
ياسمين : اوي اوي يا مرمر
❤️_____ ليلة عادل____ ❤️
فيلا مروان وأميرة 4م
تدخل اميرة الفيلا  تجد إحدى الخادمات تنظر لها
اميرة : مروان فين
الخادمة : بالجنينه
اميرة : طب ممكن تعمللنا اتنين عصير فراولة
الخادمة : حاضر
تدخل اميرة الحديقة وكان مروان يجلس على المرجيحة
 ويلعب بهاتفه تقوم بتغميض عينيه.. يبتسم مروان 
مروان : بمزح .. مين  سامية  فريال فكرت
أميرة : ايه الأسماء الوحشة أوي دي
مروان : أسماء طالبات عندي لسه كنت بكلمهم يمسك ايدها ويجلبها أمامه تجلس اميرة على قدمه
اميرة : وحشتني 
مروان : وانتي كمان
تنظر اميرة له بحب وعشق تقترب منه كادت أن تقبله لكن فجأه تبتعد وتجلس بجانبه ينظر مروان لها باستغراب تنظر بعنيها خلفه يدير مروان رأسه يشاهد الخادمة تقترب منهم وتضع العصير على الترابيزة
الخادمة : حاجة تاني يا افندم
اميرة :  لا شكرا
الخادمة : دادا فاطمة بتسأل تحضر الغدا
اميرة : لا احنا هنتغدى بره
الخادمة : عن اذنكم
اميره : اتفضلى
ينظر مروان لها  مع ملامسة وجهها بحب
اميرة :انا اتصلت بالدكتور والميعاد الساعه 6 نخلص معها 
 وتعزمني على الغدا ماشي
مروان : بس كدة عيوني
اميره : أيوة انا محتاجة الدلع أوي الفترة دي
مروان : الفتره دى بس ....انا هدلعك على طول 
يتبادلان النظرات بحب يقترب وجهه من وجهها قبل ان يقبلها تقترب منهما فاطمة.... يبتعدان بسرعه على صوتها
فاطمة وهى تسير  تتحدث  
فاطمه : يعنى ايه هتتغدو  بره واللى عملته. ... وتعبي 
مروان : أصل احنا خارجين فهناكل بره بالمرة
فاطمة : ترجعو من مشواركم تتغدو هنا المحشى اللى عاملاه ده مش هيترمى
أميرة : انتى عامله محشي
فاطمة : ايوه بتنجان وكوسة وورق عنب وفلفل وكرمب
اميرة : ايه دا يا دادا احنا نفرين ايه كل ده
فاطمة : شوف مين بيتكلم اللي تخلص حلة ورق العنب فى اكلة وبترضيش تدي  الغلبان ده صوباع
مروان : وياريته بيبان عليها يا دادا
فاطمه : ولا هيبان  تروحو مشواركم و ترجعو تاكلو هنا
هي كلمة..... مفهوم
اميرة :  مفهوم واحنا قدك
فاطمة : ايوه كدا انت سبهالي انا هعرف اتعامل معها
مروان : انا متفرج بس... ماليش دعوة بيكم
اميرة : كدا تبعني يا دك...قعدتك مع منير كتير بوظتك 
 فاطمه : هروح 
مروان : اتفضلى
بعد ان تتركهم فاطمه ...
ينظر مروان لأميرة بشوق 
مروان : احنا كنا بنقول ايه
اميرة : ما بنقولش حاجة مش هبوسك خلاص
مروان : ليه طيب انا ذنبي ايه بتعقبيني ليه
اميره : عشان انت السبب
مروان : انا
اميره : اممم مش عارفه آخد راحتي معاك ولا اقعد براحتي انت اصلا ليه جايب كل الخدم دول
مروان : عشان فاطمه كبرت مش هتقدر تخدمنا لوحدها لازم مساعدة بعدين هى بتطبخ بس
اميرة : عارفة  عندي فكرة انت مشيهم  وخليهم يجوا مرتين بالأسبوع أو تلاتة بالكتير  ومحدش يبات
مروان  محبش أقطع عيش حد
أميرة : خلاص متقطعش عيش حد وتتحرم  من اللحظات الحلوة اللى زي دي  واللحظات  التانية  كمان فاكرها
مروان : إلا فاكرها  ماتيجي نعدها تاني 
اميره :  بدلع واغراء ..تؤ انت خلاص محروم منها مش ما بتقطعش عيش حد خلينا كدا بقى خلينى مش عارفه ادلعك براحتي  ده انا لسه محضرالك مفاجآت كتيرة  ولحظات أجن بكتير
مروان : بمزح ... انا اصلا  عايش حياتى بقطع العيش...  ده انا مابيهداليش بال الا لما أقطع عيش حد 
اميره :ههههههههههههههههه دلوقتى بحب أقطع عيش حد  بجد والله انا حقيقى مش عارفه ابقى على حريتى حاسة ان فى حد عينيه عليا حتى بلبسى مش بعرف البس براحتى غير بالأوضة بتعتنا  انا مش واخدة على كدا كفاية فاطمة والباقى متمشهمش خليهم ييجوا مرتين بالأسبوع أو حسب ما نحتاجهم  واديهم نفس المرتب عادي اعتبره صدقة
مروان : حاضر اعتبريه حصل  يمسكها من ايدها يقعدها على قدمه مع ملامسة وجهها بحب  بس انتى لازم تدفعي الثمن    تقبله أميرة من شفايفه برقة يتبادلان القبلات بحب ونعومة ثم تنظر اميرة له 
اميره : كفايه عليك كدا النهارده
مروان : لا والله
اميره : اه والله... لما تمشيهم وقتها نبقى نشوف تستاهل ايه
مروان : كدا
اميره : ايوه كدا
يعض مروان على شفايفه وينظر لها   ماشى يا  اميرة هانم....  طلعتى مش سهلة
اميرة : انت لسه شفت حاجة اتقل اتقل
مروان : اتقل  اتقل ايه انتي جننتينى خلاص بقيت مجنون بيكي  يقربها ليه ويضمها
 احد عيادات النساه 6م
تجلس اميرة ومعها مروان  على كراسي المكتب الأمامية مع دكتورة النساء وهي تقلب في اوراق التحاليل والاشاعات  والنظر فى التحاليل ثم تنظر لهم وتتحدث
الدكتور انا شايفه ان تحليل بتعتك يا اميره ....

يتبع الفصل   الثاني والأربعون اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية  الاعمى" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent