Ads by Google X

رواية عمياء سكنت روحي الفصل التاسع عشر 19 - اسراء ابراهيم

الصفحة الرئيسية

رواية عمياء سكنت روحي البارت التاسع عشر 19 بقلم اسراء ابراهيم

رواية عمياء سكنت روحي كاملة

رواية عمياء سكنت روحي الفصل التاسع عشر 19

احمد اول ما سمع كلام اروي كان في قمة غضبه كان حاسس 
ان الدنيا كلها سودا في وشه وخرج من الفيلا مستحملش انه 
يواجهها خرج وهو قلبه مكسور ومش متخيل انها تكون 
بتخدعه ، واروي كملت كلام مع هانم ، انا اصلا محبتش في 
حياتي قد احمد هو حب عمري من اول ما وعيت وعرفت 
يعني ايه حب وانا بحبه حتي وانا لسة مكنتش اعرف ان 
تعلقي بيه كدة يتسمي حب وكانت  اسعد لحظة  في حياتي 
يوم ما عرفت انه هو كمان بيحبني سعتها متمنتش في 
حياتي غير اني اكمل معاه عمري ، هانم كانت  فخورة ببنتها 
وكان نفسها تقضي معاها احلي ايام حياتها دي بس حمدت 
ربنا في نفسها وقالت كفاية انه  انعم عليها برجوعها 
لحضنها وانها تشوفها وهيا عروسة 

 
كانو في العريية ميرا وهدي ومعاذ سايق وكل شوية يبص 
في المراية علي ميرا وهيا حاسة بنظراته ومتوترة وحاسة 
انها مبسوطة ومكسوفة وجواها احاسيس ملغبطة بس هدي 
كانت في عالم تاني مش معاهم اصلا كانت بتفكر في كلام 
اسر اللي شقلب كيانها مش عارفة تفرح ولا تزعل وافتكرت 
كلامه تاني فلاش باااك. 
صدقيني يا هدي اول ما تسمعيني انا مش هتعرضلك تاني 
وهسيبك تقرري ومش هتشوفي وشي تاني بس اسمعيني ،
هدي بصتله بقلة بحيلة وقعدت اتكلم سامعاك ، انا فعلا 
مرتبط بداليا بنت خالتي اللي انتي شوفتيها معايا في الكافيه  
، هدي بصتله بحزن  ، هو لاحظ بس كمل كلامه غصب عني 
يا هدي اولا داليا انا عمري ما حبيتها ولا وعدتها بأي شئ كل 
الحكاية ان امي شايفة انها مناسبة ليا وان هيا دي اللي 
هتسعدني ، هدي بصتله باستغراب وكانت عايزة تقؤله  يعني 
انت بس عشان خاطر مامتك قالت كدة توافق بس مرضتش 

تتكلم وفضلت السكوت ، كمل اسر كلامه كأنه بيرد علي اللي 
بتقؤله في نفسها المشكلة ان امي عيانة عندها القلب واي 
زعل او ضغط نفسي عليها هيأثر علي صحتها وهتتعب وانا 
في الاول رفضت وقولتلها اني مش بحبها بس هيا افتكرت 
اني بقؤل كدة عشان اطفشها وخلاص وحاولت معايا كتير 
بس انا كنت رافض رفض نهائي لحد اليوم اللي شدينا انا 
وهيا فيه وسبت البيت وخرجت ولقيت اياد اخويا بيكلمني 
وقالي اني امي تعبت وان الأزمة جاتلها وجريت عالمستشفي 

للحظة حسيت اني اناني عشان فضلت نفسي علي راحتها 
وبعد ما الازمة عدت علي خير قولتلها اني موافق و كانت 
فرحانة ومن يومها وقولت اهي جوازة وخلاص لحد ما 
شوفتك اول مرة اما اتقابلنا وخبطتي فيا وانتي بتجري 
وسعتها قلبي دق وحسيت انك ليا وملكي وعرفت يعني ايه  
حب واني كنت غلطان كنت هضيع عمري مع انسانة مش 
بحبها واظلم نفسي معاها واظلمها معايا  كنت كل مرة 
بشوفك بتمني انك تكوني بتبادليني نفس شعوري ناحيتك 
انا حبيتك بجد وحبي ليكي اثبتلي ان الدنيا تستاهل اني 
اعافر فيها عشان اوصلك وتكوني ليا  وعارفة انا المفروض 
مقؤلكيش الكلام ده ومعرفش هيفرق معاكي ولا لا بس 
اول ما قولت لامي اني موافق روحت لداليا وعرفتها  

مشاعري نحيتها ايه واني هظلمها معايا لو كملت وكنت متوقع 
انها هترفض وتبعد بس اتصدمت اما عرفت بالصدفة انها
كانت بتحبني من زمان وان هيا اللي دخلت الفكرة في 
دماغ امي ومفرقش معاها اني مبحبهاش واني مجبور عليها 
بالعكس كانت بتتعامل دايما زي ما شوفتي وسمعتي في 
الحفلة انا كدة خلصت كلامي كل اللي عايز افهمهولك 
اني محبتش غيرك بس سعات الظروف بتجبرنا ناخد قرار 
احنا من جوانا رافضينه بس لو وافقتي نتجوز انا هتحدي 
الدنيا عشانك وانا متأكد ان امي هتفرح لما تعرف اني حبيتك 

واني محبتش غيرك .   عودة من الفلاش بااك 
فاقت هدي علي صوت معاذ وهو بيقؤل لميرا ده بيتك ، اه اه 
نزلني هنا بقي متشكرة اووي يا معاذ ، العفو انا اللي لازم 
اشكرك انك وافقتي تخليني اوصلك ، بصت لهدي وغيرت 
الموضوع هكلمك يا هدي في الفون هه عشان اعرف الجديد 
هه ، هزت دماغها هدي وقالت ماشي يلا سلام ونزلت وعيون 
معاذ متابعاها لحد ما دخلت البيت ومشي عالفيلا هو وهدي 

اياد كان في مكتبه وبيكلم واحد معاه ها عرفت هتعمل ايه ، 
تمام يا باشا متقلقش كله مترتب ، تمام يلا ابدأ بأول حاجة ،
تمام يا فندم وادي التحية وخرج ، واياد كلم معاذ في الفون 
الو معاذ انت فين ؟ ، انا رايح الفيلا كدة ضروري وراجع  انت 
اللي فينك بكلمك فونك مقفول ، هقؤلك بعدين المهم تعالي 
بسرعة علي مكتبي عايزك بس الاول عايزك تعمل حاجة كدة 
وانت هناك وانا هفهمك بعدين ، حاجة ايه ، بص انت هت.....
ها فهمت هتعمل ايه ، معاذ بقلق ايه علاقه امي بالموضوع ،
هفهمك بعدين يا معاذ ممكن تنفذ وبعدين هتيجي ونتكلم ، 
ماشي يا اياد يلا سلام ، اياد قال بخوف ربنا يستر عاللي جاي 

دخل معاذ وهدي الفيلا لقو هانم واروي في الجنينة بيتكلمو 
هدي حبت تغير الجو قالت اهلا باللي نسيت ان ليها اخت ، 
اروي بحب ازاي يا قلبي هو انا اقدر برضه ، هانم ردت بحنان 
طيب ما انتي نسيتي ان ليكي ام تانية يا هدي وحتي 
مسلمتيش عليها ، راحت هدي بسرعة ناحية هانم وحضنتها 
لا طبعا ده انتي الخير والبركة والله وامي التانية كمان 
وضحكو ، معاذ استأذن هيطلع يغير وينزل وراح علي قوضة 
امه وخبط ودخل لقاها قاعدة بتحط مانكير ، اهلا ازيك يا 
معاذ ، والله كويس انك افتكرتي ان ليكي ابن ، ببرود يعني 
انت اللي افتكرتني ما انت مشغول في موضوع  عمك كالعادة
، طيب كويس انك عارفة ان عمي في مشكلة حتي مكلفتيش 
خاطرك تسألي عليه ، ردت بلا مبالاه عادي يعني هو طلع 
ليه في الش*مال ويستاهل بصراحة ، معاذ بغضب عمي طول 
عمره شغله نضيف وبيخاف ربنا وكمل بالتأكيد علي كل كلمة 
طالعه منه ثم خلاص احنا عرفنا مين اللي حط شنطة 
المخ*درات وهو دلوقتي بيتحقق معاه اياد لسة مكلمني ، 
عايدة اتنفضت من مكانها ايه بتقؤل ايه بجد يعني انقبض 
عليها ، معاذ بتشكيك وردد عليها !!َ! انا مجبتش سيرة انها واحدة 
انا بقؤل اللي حط الشنطة انتي ايه اللي خلاكي تقؤلي كدة ؟
، عايدة بتوتر من اللي غلطت بلسانها بيه لا انا انا مقصدش 
بس تلاقيني سمعت غلط ولا حاجة طيب هو متعرفش ازاي 
يعني مسكوها قصدي مسكوه ، رد بتجاهل مقصود معرفش 
اياد قالي انه  اللي عمل كدة جاله وقاله هقؤل علي كل حاجة
وعلي اللي قاله يعمل كدة بس طالب الامان عشان ميعملوش 
فيه حاجة يلا هسيبك انا عشان اغير وانزل اروحله وسابها 
وخرج وهو حاسس او اتأكد ان امه ليها علاقة بالموضوع 
وكان خايف ليطلع احساسه صح ومش عارف سعتها هيعمل 
ايه 
.................... بقلمي اسراء ابراهيم 
 اروي استغربت ان احمد مجاش زي ما قالها وفضلت 
مستنياه كتيير ومسكت الفون وطلبت رقمه وفضل يرن وهو 
مش بيرد واستغربت انه مش بيرد عليها وقلقت ليكون حثله 
حاجة ، هدي قالتلها مالك يا اروي ، احمد مش بيرد وكان 
قايلي جاي ومجاش خايفة يكون حصله حاجة ، لا يا قلبي
متقلقيش تلاقيه بس مشغول ولا مش سامع الفون ، قلبي 
قلقان عليه ربنا بستر وفضلت ترن تاني عليه 
.............. بقلمي اسراء ابراهيم
كان قاعد في اوضته والنور مطفي وقدامه الفون عمال ينور 
بأسم اروي وهو سرحان ومخنوق وحاسس انه عايز يكسر 
كل شئ قدامه والموبايل مبطلش رن منها فضل باصص عليه 
لحد ما قرر يرد فتح وحط السماعة علي ودنه ،الووو احمد 
طمني عليك بقي كدة متجيش وكمان مش بترد انا كنت 
هتجنن وانا مش عارفة انت حصلك ايه ، يهمك في ايه قال 
كدة بصوت مخنوق ، استغربت صوته وقالتله يعني ايه 
يهمني في ايه انت مالك فيك ايه ، ردي علي سؤالي يهمك 
في ايه اني ابقي كويس ولا لا ، كدة يهمني عشان انت حبيبي 
 ، قال بغضب مكتوم كداابة انا بالنسبالك حد اتغصبتي عليه 
لكن عمرك ما حبتيه ولا اتمنيتيه  ، انت اتجننت ازاي تقؤل 
كدة ده انا حكتلك قولتك انت بالنسبالي ايه يا احمد انا لو 
بعدت عنك هموت لانك الهوا اللي بيعيشني هحس اني عامية 
فعلا عشان انت عيني اللي بشوف بيها ، برافو ويا ترا المرادي 
بقي  مين اللي ضغط عليكي ابوكي ولا تكونش هدي صعبت 
عليها يعني وقالتلك حرام بيحبك خليكي معاه شفقة ولا 
اقؤلك انتي قولتي بقي انا بقيت بنت ناس غنية وعيلة ليها 
اسمها فهخليه معايا كدة استبن لحد ما اشوف حد غيره 
احسن منه واغني منه ولو ملقتش اهو موجود مش هيسيبني 
عشان اهبل وبيحبني مش كدة ، اروي كانت بتسمع كل كلمة 
منه وقلبها بيوجعها منه وعليه في نفس الوقت متعرفش ازاي 
بقي كدة وايه اللي غيره بس معقؤله يكون مل منها ومن 
عجزها وانها عميا وبيعمل كل ده عشان يسبها   ، قالتله بحزن 
الظاهر انت اللي تعبت ونفسك ترتبط بواحدة زيك كاملة مش 
عميا زي كان ممكن تقؤل صدقني كنت هفرحلك من قلبي 
 وانت مش مجبر تحب واحدة عميا وختمت كلامها معاه مع 
السلامة يا احمد وقفلت وعيطت بحرقة وهدي دخلت عليها 
واتخضت ، اروي مالك في ايه بتعيطي ليه ، سابني يا هدي 
سابني خلاص احمد مل مني واتخلي عني وهدي خدتها في 
حضنها وفصلت تهدي فيها 

 
عايدة كانت هتتجنن وعمالة ترن علي السكرتيرة وفونها 
مقفول وده خلاها تتأكد ان كلام معاذ صح وانها سلمت نفسها 
واكيد هتقؤل  عليها ، غيرت هدومها بسرعة ونزلت وقالت 
هتروح للظابط اللي جه قبض علي عاصم توقعه في الكلام 
وتفهم منه ايه اللي حصل وراحت علي هناك ودخلتله ، هو 
اتعصب انتي ازاي تيجي هنا احنا مينفعش يبان اننا نعرف 
بعض ، منا كان لازم افهم منك ، يبقي كنتي كلمتيني في 
الفون وخلاص ، مكنش بنفع الكلام في الفون مكنتش برضه 
هطمن المهم قولي ايه اللي حصل وفعلا البت السكرتيرة دي 
اعترفت ، اه شوفتها وهيا داخلة عند اياد وبعدين عرفت انها 
حكت كل حاجة وكانت جاية طالبة الحماية ، يا نهار اسود
طب والعمل لو عرفوا اني انا اللي وزتها تعمل كدة وتحط 
لعاصم المخد*رات هروح في داهية وكمان عاصم هيق*تلني ، 
معرفش بقي انا برضه خايف تجيب سيرتي ويعرفه اني
كنت عارف واننا ظبطناها سوا وقطع كلامهم فتح الباب 
واتفاجئت عايدة ب..
google-playkhamsatmostaqltradent