رواية الصغيرة والديب الفصل السادس عشر 16 بقلم ميرو محمد

الصفحة الرئيسية

     رواية الصغيرة والديب  الفصل السادس عشر بقلم ميرو محمد


رواية الصغيرة والديب السادس عشر

الكل جلس علي السفره وجلست حلا علي رجل احمد وبدائو في الاكل .
شهد بغل. وقع.ت طبق الشوربه علي .حلا ..
صر.خت حلا من الو.جع احمد صرخ هاتو دكتور بسرعه قام الكل من علي السفره جريت علا علي حلا .
علا : قومي معايا بسرعه ياحبيبتي داده هاتي تلج بسرعه .
حلا : مش قادره اقوم ياابيه بدموع 🥺🥺
احمد : نظر الي شهد نظرا طويله يفهم هي عملتها قصد ولا لاء بس شهد لم يظهر عليها اي علامة حزن علي هذه المسكينه .
احمد : اطلعي برا ياشهد .
شهد: انا انا ...
احمد : قولتلك برااا عن وشي حالا بدل مهعمل حاجه هندم عليها طول عمري .
نظرت شهد الي احمد بدموع وجريت برا وهاني راح وراها .
مراد اتصل بلدكتور.
مرام: معلش ياحببتي هنعمل أيه استحمليها أصلها غيرانه منك .
حلا : بدموع انا معملتش حاجه 🥺
احمد : مرام اخرسي اخرسي مش ناقصك .رفع احمد حلا علي ايده وطلع بيه علي غرفتها وعلا ومرام ومراد طلعو معاها ومستنيين الدكتور .
عند شهد .....
شهد في نفسها: معقول معقول يكون خايف عليها كده لدرجة انه يز.عقلي كده وبدأت تنهار.هاني جري عليها.
هاني : انتي كويسه ياشهد .
شهد : ليه ليه خايف عليها كده.
هاني : شهد انتي كنتي قصدا  تحر.قئيها .
شهد: إيوه عشان بحبه بحبه ياهاني وبقت تعيط جامد .
هاني : وعشآن بتحبي تحر.قي الطفله زنبها أيه .
شهد : افتكرت اهتمامو بيها زي مكان بيعمل معايا زمان أضيقت متحملتش ياهاني متحملتش حتي لو كانت طفله .
هاني  اخد اخته في حضنه وقال: بس انتي غلطي في حق حلا .
شهد : طب اعمل أيه .
هاني: تعتزري منها .
شهد : انا اعتزر من دي 😒
هاني : إيوه ولو معملتيش كده انا مش هكلمك تاني . ذهب هاني داخل القصر .
وصل الدكتور عند حلا كشف عليها ثم قال : جرحها سطحي الشوربه اكيد مكنتش ساخنه اوي دا مرهم وبكرا بكتير هتكون بخير .
احمد : شكرا يادكتور حازم .
حازم : علي أيه بس يااحمد الف سلامه علي الكتكوته .
نزل حازم ومع مراد .هاني دخل إيوه بقا اخيرا شوفتك يابني .
حازم : حبيبي انت هنا من امتي.
هاني : من انهارده بس .ثم دخلت شهد .نظر اليه حازم نظرت حب فاهو يحبها من زمان بس شهد مش بتحبه .
حازم : ازيك ياشهد .
شهد : ازيك ياحازم عامل ايه.
حازم : بخير لما شوفتك ثم نظر نظره طويله لشهد .
مراد: احم متيجي نشرب قهوه ياجماعه .
حازم : معلش يامراد مره تاني عندي شغل .
مراد : ماشي ياسيدي بس ليك فنجان قهوه معانا .
حازم : ان شاء الله .ثم خرج .
هاني : حلا عامله أيه دلوقتي يامراد .
مراد : لاء الحمدلله حازم قال جرح سطحي .ثم قال لشهد : مش تخلي بالك يابنتي .
شهد نظرت الي هاني وقالت : معلش مكنتش أقصد.
مراد : يلا الحمدلله انها كويسه احسن الديب كان كلن.ا 😂😂😂
هاني : طب تعالو نطلع نطمن عليها .
عند حلا ...
احمد: انتي كويسه ياحببتي 
حلا : إيوه ياابيه والله .
كانت علا تدهن رجل حلا بلمرهم الحازم قالهم عليه حتي خبط الباب .
احمد : غطي رجلها 
عملت علا مثل مقال احمد .
احمد : ادخل .
دخل مراد وهاني وشهد (طبعا مرام اطمنت وذهبت بعد مجلها اتصال)
هاني : عامله أيه ياحببتي .
حلا : الحمدلله ياابيه .
مراد : ياشيخه زوقي كده خليني اقعد جنبك وقعتي ركبي 😂😂😂😂😂😂😂
كله بضحك علي هذا المراد الذي يخرجهم من جو الحزن .
احمد : بس ياض متقعدش جنب حبيبتي .
هاني : يسلام ماهي حببتي انا كمان وادي قاعده ( طبعا هما بيعملو كده عشان متحسش بلحصلها وتزعل ) 
اما عند شهد فاكانت تكلها الغيره ان كلهم مهتمين لحلا.
علا : انتي ملحقتيش تكلي ياحبيبتي هروح اجبلك اكل .
حلا : لاء ونبي ياابله انا شبعت .
احمد : حلا اسمعي الكلام روحي هاتي ياعلا .خرجت علا عشان تجيب الاكل.
شهد : اسفه ياحلا مكنتش أقصد .
نظر كل من احمد وهاني لها فهم يفهمو دماغها.
حلا : بابتسامه ولا يهمك ياابله .
شهد : اذا كان كده بقا وانك مش زعلانه قوم يااحمد خليني اقعد جنبها اطمن عليها ( ان كيدهن عظيم 😂😂 عاوزا تقوم احمد من حض.ن حلا ) 
ثم شدت احمد وجلست جنب حلا وابتسمت لااحمد ابتسمت غيره 😂.
احمد ضحك علي شكل هاني ومراد الذي تنحو من رد فعل شهد 😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳
مراد : براحه علي البت ياشهد هتكس.ري ضهر.ها  من حضنك. ليها
فضلو في وقت من الهزار بتاع مراد وهاني لهذه الصغيره حتي لا تحزن.
هاني : يلا ياشهد الوقت اتاخر.
احمد : متخليك يابني ونام هنا الوقت اتاخر .
هاني : لاء ياعم هنروح .
شهد : متخلينا ياابيه عشان نكون جنب حلا انهارده .
ثم نظر الكل لكلامها وهم يفهمون هذه العنيده 
هاني : لاء ويلا لانه يفهم اخته .ثم ذهبو ونزل مراد معاهم حتي يذهب الي بيته بردو .....
اما احمد اخذ حلا في حض.نه حتي تنعم براحه ثم نامو .......
في بيت الحج محمد .....
هنا : شوفتي البت المزه الدخلت دي .
ملك : انهي واحده فيهم .( كانت مرام وشهد التنين كانو هناك هنا قصدها شهد ) 
هنا : الرز بلبن يابت 😂😂😂 
ملك : إيوه الكانت مع اخوها .
هنا : إيوه اخوها ياختي الكان متنح فيكي .
ملك : بس يابت واتلمي وخلي ليلتك تعدي 😂
هنا : بس موز بلبن يابت ياملك 😂 
ملك : متحترمي نفسك ياخر.بيتك 
هنا : المهم شوفتيها كانت بتبص لااحمد وهو ماسك حلا ازاي .
ملك : مختش بالي .
هنا : ماانتي كنتي متنحه في اخوها هيبقا البت واخوها 😒😂 
ملك : قومي ننام عشان الجامعه بدل مك.سر الاوضه دي فوق دماغك ضحكو الاتنين مع بعض علي نفسهم 😂😂😂 ثم قامو ينامو........
عند نانسي ...... 
نانسي : يعني رجعت 
مرام : بس أيه رجعت وشكلها هتمو.ت حلا هاهاها 
نانسي : بس احنا هنصبر لما نشوف هتعمل أيه معاها .
مرام : وانا هقومها عليها وهزن عليها بكلام .
نانسي: إيوه كده استمري . 
مرام : حق لو دا حصل وخلص.نا من الاتنين .
نانسي : انتي تاخدي احمد وانا الفلو.س والشركه ثم ضحكو ضحكات خب.ث ...........
جاء صباح اليوم التالي .....
عند زينه .......
فايزه : مبلاش البت تشتغل ياحسن 
حسن : ومين يصرف عليها 
فايزه : ياخويا تقعد من المدرسي.
حسن : واكلها ومصريفها ولبسها مين يدفعهم ياوليه 
سكتت فايزه وهي حزينه علي حظ بنتها وتدعي من قلبها ان تحصل معجزه ترحمها من ال هي فيه .
قامت زينه من النوم وهي تدعي ان يومها يكون هادئ دون مشا.كل ...
ثم لبست وخرجت لذهب الي المدرسه ولاكن وقفها صوت جوز امها حسن : تيجي علي طول عشان نروح لناس يابت .
زينه : حاضر 🥺. ثم خرجت لذهب الي مدرستها .
في قصر احمد ......
قام احمد من النوم ونظر الي حلا وابتسم فاهي طفله جميله جدا ثم بداء يقومها وهو يداعب انفها الصغير .
قامت حلا ثم نظرت بابتسامه وقالت : صباح الخير ياابيه .
احمد : صباح الخير ياحببتي .
حلا : انا هروح المدرسه .
احمد : لو تعبانه بلاش انهارده .
حلا : لاء لازم اروح .
احمد استغرب من اصرارها وقال : اشمعنا يعني .
حلا : عشان اشوف زينه عملت أيه .
احمد : تعمل أيه في أيه مالها زينه .
حلا : جوز امها عاوزها تسيب المدرسه وتشتغل خدامه عند ناس.
احمد بصدمه : انتي بتكلمي بجد .
حلا : إيوه هي قالتلي كده امبارح .
احمد: طب قومي عشان هنروح مشوار قبل المدرسه .
ثم قامت حلا تجهز لنزول مع احمد .بعد وقت خلصو ونزلو وفطرو وخرجو ......
في العربيه عند احمد ......
اطلع ياعم محمود علي ...........
بعد فتره من الوقت وصلو في حاره فقيره.
حلا : أيه الجبنا هنا .....
احمد : انزلي وهتعرفي ثم نزل احمد بهبته وسط الحراسه ثم طلع بيت مكون من دورين .
خبط الباب احمد ثم انفتح الباب و.................. بوم بوم بوم خلص 🤭
فاضل بارتين وحلا تكبر انتظروني ....
ياترا احمد راح فين ...
وشهد هتعمل أيه مع حلا الايام الجايا 
وملك وهاني وعلا ومراد مصيرهم أيه مع بعض


يتبع الفصل السابع عشر اضغط هنا
رواية الصغيرة والديب الفصل السادس عشر 16 بقلم ميرو محمد
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent