رواية وتين الفصل العاشر 10 بقلم ندى ياسر

الصفحة الرئيسية

   رواية وتين الفصل العاشر بقلم ندى ياسر


رواية وتين الفصل العاشر 

‏خرجت ابرار من الشركه والدموع في عيونها حاسه ان الدنيا جايه عليها هيا مش بتغير من يارا بس لو كانت مع باباها كانت قدرت تروح وتدفع هيا بس باباها كأن اناني وواقف مع الدنيا عليها وكان من اول الي اذوها ورجع طليقها كمل عليها ، فضلت ماشيه ومش شافه قدامها لحد م كان فيه عربيه هتخبطها بس في حد شدها ليهه... 
الشاب : اي مش تاخدي بالك ، مستغنيه اوي كدا عن حياتك ... 
ابرار: وهيا دي حياه تتعاش .؟ ع العموم شكرا  
الشاب : العفو ي ستي ، بس خدي بالك بعد كدا .. 
ابرار : حاضر ، وسابته ومشيت من غير م يرد جري هوا وراها .. 
الشاب : استني ي ستي رايحه فيه بس .. 
ابرار : عايز اي ؟ 


الشاب : مش هتروحي .. 
ابرار : وانت مالك ؟ 
الشاب : لا م هوا مش هسيبك تمشي لوحدك ف الحاله دي انتي مش واخده بالك انك بتعيطي ؟ 
ابرار : لا مش واخده بالي ي خفيف .. 
 ‏الشاب : طب ممكن اعرف الدموع دي لي .. 
 ‏ابرار : مفيش .. 
 ‏الشاب : ايوا بقي هتفضلي تقولي مافيش وبعد م اسالك ألف مره مالك ساعتها تقولي .. 
 ابرار : طب ولي تسال من لاول .. 


 ‏الشاب  : الفضول من اني اشوف قمر زايك بيعيط كدا  
 ‏ابرار  : هه قمر انت بتتريق . 
الشاب  : والله م حصل دا انتي ست البنات كلهم بس ناقصك ضحكه جميله منك  
 ابرار ابتسمت وغمازاتها ظهرت وهوا لاحظهم وفي لحظه كان قايلالها .. 
 ‏الشاب : غمازاتك و ضحكتك تخطف القلب .. 
 ابرار :تسلملي .. 
 ‏الشاب  : اه نسيت اعرفك اسمي لؤي .. 
ابرار: تمام تشرفت .. 
 لؤي :  برضو مقولتيش زعلانه لي .. 
 ‏ابرار : مفيش اللي جوايا جرح صعب انو يشفي بيقولو المجروح من أهله لا يشفي أبداً  
 ‏لؤي : مش يمكن يجي حد وينسيكي جرحك .. 
 ‏ابرار : معتقدش .. 
 ‏لؤي : مشكلتك انك مش واثقه وإلا في نفسك وإلا في حكمه ربنا .. 
 ‏ابرار : ونعمه بالله بس انا اللي جوايا اكبر من اي حد يشيله او يخليني أنساه .. 
 ‏لؤي : طب  قوليلي انتي من هنا .. 


 ابرار  : لا من الصعيد وهربت وجيت هنا .. 
 ‏لؤي : دا عشان حظي الحلو .. 
 ‏ابرار  : نعاام . 
 ‏لؤي : لا مفيش ... 
 ‏ابرار  : طب انا لازم امشي باي  
لؤي : برضو مقولتيش مالك ع فكرا .. 
أبرار: انا ماشيه عن اذنك  
 ‏لؤي : طب استني اوصلك .. 
 ‏ابرار : لا شكرا ... 
 ‏لؤي : طب استني .. 
 ‏ابرار : اي تاني .. 
 ‏لؤي : ممكن نكون صحاب .. 
 ابرار : لا  
 ‏لؤي : طب تسمحيلي اوصلك  .. 
 ابرار : لا برضو وابعد وسيبني بقي لوحدي .. 
لؤي : تؤتؤ... 
ابرار : انت لو لاقي كرامتك ف كيس شيبسي مش هتعمل كل دا .. 
لؤي : دي آخره اللي عايز يعمل خير يتقالي كدا ف الآخر ... 
ابرار: انا اسفه ، ممكن بقي تسيبني لوحدي .. 
لؤي : لا اوصلك الاول .. 
ابرار : يربي ،طب ماشي يلا وصلني  
 ‏ركبت معاه ووصلها فعلا لحد البيت كانت مرتحالو متقدرش تنكر دا وهوا برضو حس براحه غريبه من ناحيتها بس متكلمش كل اللي اتمناه انو يتقابلو تاني  
 نزلت من العربيه وودعته وبعدين طلعت وهوا مشي هوا كمان .. 
" ‏عند بطلتنا " 
غيث : القمر قاعد بيعمل اي لوحده .. 
غزل : بحفظ عشان اسمع عليك كويس .. 
غيث : ربنا يتقبل ويعينك يارب .. 
غزل : مني ومنك يارب .. 
غيث : طب هتخلصي وهتنامي .. 
غزل : ايوا .. 
غيث : يبقي تيجي في حضني بقي . 
غزل بكسوف : حاضر .. 
غزل قعدتت تحفظ القران وقاطعتها يارا بمكالمتها ليها .. 
غزل : الو ي ست البنات . 
يارا : مين معايا غزل .. 
غزل: ايوا يختي غزل  
يارا : لا لا غريبه شكلك رايقه اوي النهارده .. 
غزل : حصللل .. 
يارا : متنسيش بقي بكرا تيجي معايا هنروح نجيب الفساتين .. 
غزل : وانا اقدر انسي برضو عيب عليكي .. 
يارا : ايوا بحساب .. 
غزل : طيب هتجيبي ل ابرار معانا .. 
يارا : ايوا فكرتيني لو سألتك قالتلك ان انا اللي جيبالك الفستان قوليلها ايوا .. 
غزل : حاضر عيوني ليكو ..وانا اللي هجبلها فستان معايا مش انتي .. 
يارا : لا انا ... 
غزل : خلاص هاتيلها انتي وانا هجبلها حاجه تانيه  
يارا بضحك : طب تمام .. تصبحي علي خير ي ست البنات هروح اقعد مع ابرار . 
غزل : وانتي بخير ي عيوني .. 
غزل قفلت معاها وكملت حفظ القران وبعدين نامت جمب غيث .. 
ونص الليل عدي علي ابطالنا بكل حلاوته . 
وطبعا نص لليل لأنهم هيصحو عشان قيام الليل .. 
غيث : يلا ي غزل قومي وإلا هرمي علي وشك مايه .. 
غزل : قوم صلي انت مش قادره اقوم .. 
غيث : من اولها كدا دا احنا لسه في لاول .. 
غزل : الغي رحلتي ي عم .. 
غيث : هيا وصلت ل عم و مسك الكوبايه وقلب مايه عليها .. 
قامت غزل من النوم بتقول مين غرق .. 
غيث بضحك : انتي اللي غرقتي في حبي .. 
غزل : في حد بيصحي حد كدا .. 
غيث : م انتي مش راضيه تصحي اعملك اي يعني ..

غزل : متعملش يلا خلينا نقوم عشان نصلي .. 
غيث : يلا  
قامو هما لاتنين صلو قيام الليل وسمعو لبعض وقرأو ورد جديد وبعدين صلو الفجر وقامو نامو تاني .. 
وك العاده بطلتنا صحيت لاول جهزت فطار وجهزت عشان تروح مع يارا ورهف ودخبت تصحي غيث بس لقيتو صاحي .. 
غزل : اي اللي مصحيك بدري كدا .. 
غيث : مش انتي وراكي مشوار مع صحابك .. 
غزل : حصل  
غيث : يبقي هروح معاكي .. 
غزل : لا دا انا وصحابي اللي رايحين بس .. 
غيث : م انا هاخدكو بعربيتي  
غزل : طيب يلا عشان تفطر .. 
غيث : صحيتي بابا .. 
غزل : لا لسه .. 
غيث : طب هروح اصحيه تكوني انتي حطيتي الاكل علي السفره .. 
غزل :عيوني ليكو .. 
غيث : يسلمولي العيون اللي دوبت فيهم دول .. 
غزل : أحم ، طب هقوم احط لأكل وطلعت تجري من كسوفها .. 
غيث صحي باباه وفطرو هما التلاته و غيث جهز نفسو عشان يروح مع غزل و خدو في طريقهم رهف و يارا  
غيث : الو معايا مدام أميره .. 
اميره : ايوا ي فندم .. 
غيث : عايزه الاتليه دلوقتي يكون فاضي ومفيهوش رجاله معاكي غيث المنياوي .. 
اميره : حاضر ي فندم تحت امرك .. 
غزل : عملت كدا لي .. 
غيث : عشان تاخدو راحتكم .. 
وفعلا وصلو واختاروا 3 فساتين وبعدين خرجوا  
غيث : مشوفتش فستانك اي ... 
غزل : سيبو مفجأه .. 
غيث : اوعي يكون ضيق أو شفاف .. 
غزل : لا وانا اقدر .. 
غيث : نور عيني .. 
يارا : احم نحن هنا .. 
غزل بكسوف : طب يلا نمشي .. 
يارا : يلا .. 
غيث وصلهم لحد بيت يارا وكلهم نزلت وغزل لسه .. 
غيث : هتوحشيني ... 
غزل : وانت كمان هتوحشنيي اوي  
غيث : طب اطلعي يلا ل اروحك البيت واقولك مفيش خروج وتفضلي معايا .. 
غزل : لا خلاص طالعه .. 
غيث : خلي بالك من نفسك .. 
غزل: عيوني .. 
غيث : يسلمولي عيونك ي قمري .. 
غزل: طب باي بقي  
غيث : في حفظ الله .. 
طلعت غزل ل بيت يارا و غيث راح ل ليث .. 
"عند ليث " 
غيث : ازايك ي بروو  
ليث : الحمدلله ي صاحبي .. 
غيث : دايما يارب .. 
ليث : ليا وليك ، يلا ادخل اتفضل عشان نجهز نفسنا في حد بتحبو اوي معانا جوا  
غيث : مين .. 
ليث : ادخل شوف كدا .. 
غيث : حاضر .. 
دخل ولقي  قاعد ومديه ظهره وشويه ولف ليهه واول م شافها حضنو .. 
غيث : وحشني اووي ي صاحبي مقولتش لي انك نزلت كنت روحت جبتك من المطار .. 
الشخص : والله قولت اسيبها مفجأه .. 
ليث : طب يلا ي لؤي يلا ي غيث عشان نجهز .. 
غيث : عملت اللي قولتك عليه ي ليث .. 
ليث : حصل ي فندم .. 
لؤي : انا مش فاهم حاجه .. 
ليث : هتفهم في الخطوبه . 
لؤي : طيب بقولكو اي .. 
ليث : قول خير في اي .. 
لؤي : ..... 
ليث : الف مبروك ي حبيبي  
غيث : وإلا ولعبت معاك لؤي .. 
لؤي : ايوا اومال .. 
ليث : ايوا بقي قاعدين وهننسي انو فيه خطوبه كمان شويه .. 
غيث : طب يلا نجهز .. 
وبعد فتره من الزمن ..ال 3 شباب كانو جاهزين .. 
"عند البنات " 
ابرار  : هوا الفستان دا حلو عليا .. 
غزل بمرح : دا الفستان دا هيجبلك العريس لحد عندك .. 
ابرار بضحك : لا مش عايزه، كفايه التجربه بتاعت اول مره  
غزل : ازاي بقي مش فاضل غيرك ، ولو ع التجربه حياتنا كلها تجارب  
ابرار  : فعلا  
يارا : اي رأيكم بقي .. 
غزل : بسم الله ماشاء الله حلوه اوي .. 
ابرار  : والله وبقيتي جامده ي يارا .. 
يارا : طول عمري ي بت .. 
ابرار  : بهزر معاكي دا انتي القمر كلو .. 
يارا : وانتي ست البنات كلهم .. 
ابرار : جريت عليها وحضنتها وغزل راحت وحضنتهم هيا كمان .. 
وبعد شويه وصلو ال شباب عشان العروسه تطلع . 
بس التلاته طلعو مع بعض وبرضو الشباب كانو واقفين جمب بعض .. 
الشباب اول م شافو البنات انبهرو من جمالهم وحلاوتهم .. 
غيث قرب من غزل : اي الجمال دا دا انتي لو ناويه توقفي قلبي مش هتعملي كدا .. 
ليث ل يارا : اوعا القمر ي عم الحج اي القمر دا هتتحسدي .. 
لؤي : اي دا اي جابك هنا ؟ 
ابرار : يارا صحبتي وكمان غزل انت اي اللي جابك هنا ؟ 
لؤي : ليث صاحبي و غيث كمان .. 
ليث بمقاطعة : اي دا انتو تعرفوا بعض ؟ 
لؤي : ايوا قابلتها امبارح وكانت اول حد اشوفه اول م نزلت مصر ... 
غيث : طب اي يلا مش هنمشي .. 
لؤي : يلا .. 
ركبوا هما التلاته كل واحد في عربيه لحد لما وصلو مكان القاعه ... 
وقعدو وبعدين لبسو بعض الشبكه وبعدين جت فتره الرقص وكل واحد رقص مع اللي بيحبو .. 
لؤي : ابرار عايزه اقولك حاجه .. 
ابرار  : اتفضل قول .. 
لؤي : انتي حلوه اوي   
ابرار  : شكرا .. 
____________ 
ليث : اي رايك نقلبها فرح .. 
يارا : طب و دا لي يعني م كل حاجه في وقتها احسن .. 
ليث : م هوا بصراحه مش قادر اسيب القمر دا كدا قصادي من غير م يكون حلالي ..


يارا : وفيها اي يعني .. 
ليث : فيها اني عايزك جمبي عشان كدا مستعجل علي الجواز .. 
يارا : خلاص نقرب الفرح ... 
ليث : م هوا دا اللي هيحصل ... 
غيث : تتجوزيني ..؟ 
غزل : طب م انا مراتك هتجوزك تاني لي .. 
غيث : لا الجوازه دي مفرحناش فيها انتي مدام غيث الميناوي يعني احلي فرح ليكي ي ست البنات .. 
غزل : وانا مش عايزه فرح كفايه وجودك جمبي .. 
غيث : هفضل جمبك وهعملك فرح برضو بس ها قولتي اي تتجوزيني ..؟ 
غزل : وانا اقدر اسيب روحي و اروح لحد تاني .. 
غيث : لا طبعا .. 
غزل : يبقي موافقه .. 
غيث: طب بحبك .. 
غزل : بتحبني قد اي .. 
غيث : قد البحر وسمكاته والليله ونجومه .. 
غزل : وانا بحب قد الكون دا كلو .. 
"بعد خمس سنين " 
غيث : ٱلين تعالي هنا متروحيش بعيد .. 
غزل : مش عارفه طالعه شقيه لمين .. 
غيث : ل مامتها طبعا .. 
غزل : انت لسه شايف مامتها حلوه .. 
غيث : وهتفضلي حلوه في نظري لحد اخر يوم ليا دا انتي وصيه الرسول .. 
غزل : طب بحبك .. 
غيث : وانا أدمنتك ي ست البنات .. 
يارا : متجمعين عند النبي ان شاء الله .. 
غزل : عليه افضل الصلاه والسلام ، اتاخرتي كدا لي وفين ابرار و لؤي .. 
يارا : جاين ورانا علي طول .. 
ابرار : بتتكلمو علينا لي .. 
غزل : لا احنا جايبين سيرتك في الخير كله  
ابرار : ايوا م انا عارفه اخواتي علي اي ..  
غزل : طب يلا خلينا نجهز لأكل .. 
يارا : انا هشوي هنا انا و ابرار وادخلي انتي هاتي لاطباق من جوا .. 
غزل : حاضر .. 
دخلت غزل وكانت بتجيب الاطباق لقيت غيث بيحضنها من ورا وبيقولها وحشتيني .. 
غزل : وحشتك اي ي كداب دا انا لسه سايبك .. 
غيث : بتوحشيني في كل دقيقه بتكوني فيها بعيده عني .. 
غزل : طب يلا بقي سيبني عشان منتأخرش عليهم .. 
غيث : مش قبل م اشبع من حضنك .. 
غزل : و دا وقته .. 
غيث : دا في اي وقت .. 
غزل اتكسفت ومردتش . 
غيث : بحبك ي رفيقتي للجنه .. 
غزل : وانا اكتر ي رفيقي .. 


يتبع الخاتمة  اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية وتين" اضغط على اسم الرواية 
رواية وتين الفصل العاشر 10 بقلم ندى ياسر
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent