رواية زهراء حياتي الفصل السابع 7 بقلم نور الزوات

الصفحة الرئيسية

   رواية زهراء حياتي  الفصل السابع بقلم نور الزوات


رواية زهراء حياتي  الفصل السابع 

فى الصباح 
زهراء/. يلا كفايه  كده  يا مؤمن  أنا  حاتأخر  على  الشركه   وانت  حتتاخر  على  المرضى  المساكين  التعبنين  الغلبنين 
مؤمن/ خلاص  كفايه  يا. ختى  مساكين  تعبنين  ده دلوقتى  المرضى  الى فى المستشفى كلهم نايمين  
حروح  أعملهم  إزعاج  فى المستشفى  
من على وش الصبح  
 زهراء / بصوت واطى  إيه  ذنبى  فى  أن مديري 
الى يشوفه  من أول  مره  يقول  عليه  وسيم  وجذاب  وهو كتلة غضب  ماشيه على الأرض ثور  هايج   ناقص حاجه  واحده  نطلعله  قرون  ولهيب من بقه  ودخان  من أنفه  ياي  حيبقى  شكله  يخوف  فوق  خويفه  وأخذت  زهراء   تتخيل  عمار  وهو مثل الثور  وهى تضحك 
مؤمن./ خير يا زهراء  اتجنيتى  ولا اتلحستى  ولا اتلبستى  عماله  تكلمى  نفسك  وتضحكى  كمان 
زهراء/ ملكش  دعوه  افتكرت  حاجه  خلتنى  أضحك  عندك  مانع  وهى تزق فى مؤمن  يلا يلا بدل ما نتأخر 
مؤمن/ سلام يا عمى سلام يا مرات  عمى  
محمد. /مجانين بسي حلوين   ربنا  يخليهم 
فاطمه / عندك حق  يدخلو  القلب 
*****************************************
فى مدرسة  جود 
 كان يجلس مهند مع نيره  وسط توبيخ  المديره  لهما 
المدير /انت عارف  التصرف  الى عملته  أختك  وصحبتها  مخخل  ازاى  بالنسبه  لمدرسه  محترمه  زى مدرستنا. لما طالبتين  يقعدو  يتريقو  ويهينو  فى معلمتهم  وسط طلابها  فهمنى  تعتبر  تصرف زى ده إيه  اكتر من أن  أختك  واحده  مستهترة  ومعندهاش شويه  مسئوليه 
ليقاطع  كلامها  دخول  جود 
المديرة /  اول حاجه  يا أستاذه  جود. فى باب يطرق  قبل ما تدخلى مكتب  المديره  أنتى  مش داخله  حوش علشان ما تدقيش الباب  الاول 
لتكتفى  جود  بالرد  عليها  بنظرات  تكبر وغرور  ولا مبلاه
المديرة/  وقد زاد  غضبها  من  تصرف جود 
أنتى  مش  سمعتينى  كويس إمبارح  وأنا  بقولك  تاجى  و يكون  معاك  ولى  أمرك 
جود /وأنا  على ما أظن  أنى  قولتلك  كذا  مرة  أنى معنديش  ولى أمر. 
المديرة/. كيف يعنى معندكيش  ولى أمر  ها 
جود/  يعنى  محدش  بيهتم  بيا  علشان  أقول عنه. ولى أمرى 
المدير/ة  لا بقى  أنتى  زودتيها  قوى  أنتى  لازمك  فصل من المدرسه  لان. ما يصحش  وحده  تكلم  مديرتها  بالشكل  ده  من غير احترام  وتقعد  فى مدرستى 
جود /معنديش  مانع  تفصلينى  تخلينى  مش حيفرق  يعنى 
نيره/  ببكاء  مهند   خلى  المديرة  متفصلش  جود  أنا  مقدرش  أقعد  فى المدرسة  من غيرها   
جود /وهى تقترب  من  نيره تمسح دموعها بيد   وتمسك  يد نيره  بالأخرى  فجود  تحب نيره  كثيرا  خلاص  يا  نيره  بطلى عياط 
مهند. / أنا  نيره  حكتلى  كل حاجه  هما صح  اتكلموا  مع معلمتهم   بصوت  عالى  بسي  هى الى أجبرتهم يعملو كدا. لان  يصحش  برضه  أن  المعلمه  تفضل وتميز   طلاب من طلابها  وتظلم  وتقسي  على الباقى   ولا ليكى  رأى  تانى  
المديرة/  تقصد  ايه   يا  بشمهندس  
 مهند/. أقصد  أنك  فهمتى  الكلام  من جانب  واحد  وبنيتى  عليه  الى حصل  لاكن  المعلمة  غلطت  برضه  مش  جود ونيره  بس الى غلطو  وتقدري   تسألى الطلاب على الى حصل  
المدير ة موافقه أروح  اسألهم 
  فى الفصل 
المديرة / عاوزاه  واحده  تقولى  إيه  حصل أمبارح بالظبط  بين جود ونيره  ومس أسماء 
علا./ أنا  حقول  لحضرتك  عن الى  حصل  بينهم  إمبارح  لو تسمحيلى 
المديرة / اتفضلى يا علا 
علا/. مس أسماء  كانت بتشرحلنا  الدرس  ووقفت  جود  وفضلت  تقولها  أنتى  يا أستاذه سرحانه  فى إيه  ومش منتبه  فاكر  نفسك  فى بيتك  وهزقتها   قدامنا  كلنا   لاكن دى مش أول مره   بسي جود. المره دى ردت  عليها  وقلتلها  هى كانت واصله  فين وأنها  مش كانت سرحانه ولا حاجه  وأنها  كانت منتبه معاها  أثناء  الشرح حتى طلبت  منها  تسألها   علشان تتأكد  
بسي المعلمه رفصت  وكملت تهزيقها  لجود  
نيره  وقفت  قالت  للمعلمه  أنها  بتظلم جود وأنها  بتميز  بين طلابها 
وجود. قالت زيها كمان 
بس هو ده الى حصل
المديرة / حد عنده اعتراض. على كلام  علا ولا ده بجد الى حصل
الطلاب / لا  هو ده الى حصل  حضرتك 
 لتغادر المديرة من الفصل  
المدريرة /  تقدر حضرتك  تتفضل  أنت  نيره   وسوء  التفاهم  اتحل  وانا  حبقى أتصرف  مع   مس أسماء  وتقدري  تروجعى  على البيت  يا جود وتاجى  بكره المدرسه وأنا  نفسي بعتذر  منك  اهو علشان  متزعليش 
ولكن لم تنطق  جود  بى أى  لفظ واكتفت  بنظرة كبرياء  للمديرة وخرجت 
*****************************************
فى الشركه 
رنده  وهى السكرتيره  الخاصه  لعمار ومكتبها  بجوار  زهراء  لذلك  أصبحن  هما الأثنين  صديقات  
 رنده.  /  صباح  الخير  يا  زهراء  مستر عمار طالبك 
 زهراء / صباح  النور يا ختى.  كل ماجى. الصبح. تقوليلى  مستر  عمار  طالبك  ليه هو أنا  أوردر  علشان أطلب  ولا إيه  يلا حروح  عنده وربنا  يستر 
 رنده.  / واللهى  مستر عمار  لو سمعك  كلامك  والقابك  دى عليه  حيخزوقك  
زهراء/. على أساس  إنه  مش مخزوقنى  من غير ما يعرف  و ليه  هو أنا  ظلماه  ده الحق أحق  أن يحترم
رنده. /  روحى  يا  زهراء  بدل  ما  يكون  فرقع من  غضبه  فى المكتب. 
وفى ظرف ثوانى  كانت زهراء  فى مكتب عمار 
زهراء  /بصوت واطى  الحمد لله  طارق  معاه يعنى مش حيعصب  قوى عليا 
عمار/  وهو يمسك  في يده  ملف  عاوز اعرف  كيف الغلط ده حصل  فى الحسابات  كيف 
زهرا/ء  وهى تفرك  يدها من القلق. أصل  أصل  رنده  إمبارح  ساعدتنى  في  الحسابات  والملف  الى فى إيدك  هى الى حسب ميزانيته 
عمار/ هايل لا بصراح  هايل  بجد قولتيلى  بتساعدك  
لو كان شغل بيتى  تساعدك  فيه تنكس وتروق  لاكن  ده شغل  شركه وشغلك  أنتى  غير  شغلها مش حتتبادلولى  الأدوار  خد راجعى حسابات. الملفات  كلها  وصلحى  الى هببتوه  
أنتى  ورنده  ناويين  تجننونى 
 زهراء/  بصوت  واطى لا وعلى أساس  أنك  عاقل  ده  أنت  فوق  المجنون  بشويه  
عمار ات_فضلى  على شغلك  وكام  مره  حقولك  بطلى  برطيم  
طارق/  وهو غارق في ى الضحك  على  عمار  وتصرفات  زهراء  ورنده معه
أنتى  إيه  ياخى  مش عندك  ذوق  شويه  تكلم  الناس  بيه  بقى ده شكل واحد  خريج إدارة  أعمال  ده شغل شوارعى  بعدين  البنت  كان  حيغمى  عليها  من الخوف. وكام  مره  أقولك  متكبرش  الواضيع  وتقف  على  أتفه  الأمور 
عمار/  أنا  مش ناقصك  قوم  روح  مستشفتك   ولا رايح  فين 
طارق/  قايم  من  غير  ما  تقول  أصلا  النهارده  عندى  شغل  كتير  فى المستشفى 
 عمار / اه صحيح  مهند  رجع أمبارح. وجه  بسي  مش لقاك  وكان  عاوز  يشوفك  إنت  ومؤمن  لو قدرتو  ترحولو 
طارق/  كيف رجع  أمبارح  وأنت  مش قولتلى  ها  ده أنا  ومؤمن  لينا  3سنين  مشتقيله  وأنت  بتقولى  بالبرود  ده  ومعاك  رقمه  ولا لا كمان.
عمار/ خد رقمه اهو. بعدين امك  امبارح  كانت  تعبانه  فنسيت  ما قولك 
زهراء/  شوفتى  ياختى  كله بسببك غلطتى   في  حساب  ملف خلانى  أعيد  حساباتهم  من الأول  
 رنده. غلطت في  حسابات  ده تلقيه  طلع غضبه  كله  عليكى  صح  أسفه  يا زهراء  كان لازم  أركز  شويه 
زهراء/ ولا يهمك وإيه  يعنى  غلطنا خلاص  يلا  مش تشغلى  باللك 
*****************************************
فى الطريق وتحديدا  فى  سيارة  مهند
صحبتك/  غريبه يا. نيره 
نيره_/ قصدك  جود يا مهند 
 مهند / فى غيرها 
نيره  /اه  غريبه  شويه  بسي  بحبها  قوى قوى 
مهند/. ماهو واضح  بسي  أنا  حسيتها  أنها  بتبين  وتتكلم  بعكس  الى فى قلبها  يعنى  مثلا  شكلها  وحركاتها  مع المديرة  كانت تبين  أنها  متكبره  ومغروره  لاكن  نبرة  صوتها  وهدوئها  كان  يبيأن فى زعل  جواها  كبير  
نيره/  عارف  يا مهند  كل زمايلنا  بيقولو  على جود  مغرورة  ومتكبره  لاكن هيا عكس ده  خالص. وكمان هيا بتحبنى  أكتر  ما  بحبها  
مهند/  يمكن  يا نيره علشان  أنا  حسيت  برضو  كدا 
نيره / حقولك   على  سر  بس  متزعلش 
مهند  قولى
نيره./ جود  شاطره  خالص وذكية  بسي  مش بترضى  تجاوب  فى الفصل  غير لما  المس  تسألها  ودايما  بتطلع  الاوله  على  الدفعة   وكمان  فى الامتحانات  الاسئلة  الى بتقف  معايا  جود  بتحلهالى  رغم انى فى أستاذه  بيفكرو  العكس  وانها  الى عاوزة  تغش وبيهزقوها  لاكن  هى مش بيفرق  معاها  علشان  خاطري  هيا بتعمل أى حاجه  وأنا  بحبها  قوى  صح  مش معايا  أخوات  بنات  لاكن هى أختى 
 مهند / يبقى   مشتزعليها فى يوم طالما بتحبو بعضكم وحافظو على صداقتكم  يا  نيره 
نيره  /صح 
*****************************************
فى المستشفى 
طارق./ صباح  الخير  يا  مؤمن
مؤمن /  بقينا  على الضهر  وأنت  بتقولى  صباح الخير 
طاق/  good  after non.  يا مؤمن كدا  صح
مؤمن/  تمام
طارق/ جاي  أقولك  عن خبر حيفرحك  قوى قوى 
مؤمن  قول 
طارق. / مهند  صاحبنا  رجع  من  دبى إمبارح .  إيه  رأيك   نروحله النهارده ونعملها  مفاجأة  حتى عمار  يجي  معانا
مؤمن/  موافق  بسي الساعه  كام 
طارق/  6. المسا
مؤمن /ماشى 
*****************************************
 فى غرفة  يوسف 
يوسف  وهو يتحدث  على الموبايل 
تمام  يعنى  أنت  جبت  الى قولتلك  عليه كله
فادى  ايوة  كل حاجه  جبتها   هيروين. وخمره  حتى الشباب  عزمتهم  تمام 
يوسف.  تمام. ده. إحنا  حنسهر  لحد  الصبح  النهارده 
فادى  حتكون  سهره  غير.  حكون  مستنيك   يا برو 
'*****************************************
هدير  /رايح  فين  يا  مؤمن  وأنت  متشيك  كدا 
مؤمن. /حروح   أخطب  عندك  مانع  يا ستى 
هدير/.  وقد تغير  منظرها  مما  سمعت  حتروح  فين
مؤمن/  يلهوى  على الناس  الى  مش بتفهم  حروح  أقابل  صحابى  ليا  صاحب  مش شفته  ليا  اكتر  من 3سنين  
هدير/  قول واللهى 
مؤمن/  واللهى  ها صدقتى  
هدير  /خدنى  معاك  أمانه  أنا  زهقانه  من البيت  قوى
مؤمن/. يا بنتى  بقولك  صحابى  يعنى  أكيد  شباب  حتروحى  تعملى ايه  وانتى  البنت وسطينا 
هدير /   ماشي. يبقى متكلمنيش  تانى  علشان  أنا زعلت منك    ومش حكلمك.  تانى   فاهم 
مؤمن / لو قولتلك  حجبلك  حاجه  حلوة  وأنا  راجع 
هدير  /يمكن  أغير  قراري  لما أشوف 
مؤمن.  /كمان.  لا يبقى  مش حجبلك  ولا حاجه  ولو  زعلانه  اشربى  من  البحر

يتبع الفصل الثامن  اضغط هنا
رواية زهراء حياتي الفصل السابع 7 بقلم نور الزوات
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent