رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الواحد والأربعون 41 بقلم صباح عبدالله

الصفحة الرئيسية

   رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الواحد والأربعون بقلم صباح عبدالله


رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الواحد والأربعون

قمر  بصي ياحبيبتي 
الصلاة عماد الدين، وهي الركن الثاني من اركان الإسلام الخمسة، فالإنسان لا يعتبر مسلم الا بالصلاة، واختلف العلماء في حكم تارك الصلاة، ولكن روي عن النبي صل الله عليه وسلم قال ” من تهاون في الصلاة عاقبه الله بخمسة عشر عقوبة، ستة منها في الدنيا، وثلاثة عند الموت، وثلاثة في القبر وثلاثة عند خروجه من القبر
1ـ ان الله عز وجل ينزع البركة من تارك الصلاة ووقته وماله.
2ـ الا يكون على وجهه او ملامحه سمات الاتقياء.
3ـ انه لا يؤجر على أي عمل خير يعمله.
4ـ انه لا يقبل له دعاء ويظل معلق في السماء ولكنه لا يرد.
5ـ انه جميعه الناس تبغضه وتكرهه.
6ـ ان لا يكون له نصيب من دعاء الصالحين والاتقياء والابرار..
عقوبات تارك الصلاة عند الموت
1ـ انه يموت وهو ذليل.
2ـ انه يموت جائعا.
3ـ انه يموت عاطشا ولا يروى عطشه حتى لو شرب ماء كثير.
عقوبات تارك الصلاة في القبر
1ـ ان القبر يضيق القبر عليه ويستمر الضيق حتى يعصر ضلوعه.
2ـ النار يوقدها الله في قبر تارك الصلاة.
3ـ يسلط الله عز وجل عليه ثعبان يسمى بالشجاع الاقرع.
عقوبات تارك الصلاة في الاخرة
1ـ انه ينكب في النار على وجهه.
2ـ ان الله عز وجل يتطلع عليه وهو غاضب.
3ـ ان الله عز وجل يعذبه عذابا عسيرا ويأمر ملائكة العذاب ان يسحبوه لنار جهنم ليعذب.
          وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم.    ان بين الرجل وبين الكفر والشرك ترك الصلاة.  
    وقال حديث تاني.
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم -: ” العهد الذي بيننا وبينهم (3) الصلاة , فمن تركها فقد كفر  “
قمر فاهمتي بقاا هيحصلك اي لو مصلتيش
ايصيل بدموع انا عمري في حياتي مصليت في رايك ربنا هيسمحني ومش هيعذابني العذاب دي كل
قمر.     لا اكيد ربنا رحمن رحيم وأكد لو صليتي وعملتي كل حاجه ربنا امرك بيها انا متأكد انو مش هيعذابك وغير كد هيتخلك الجنه وهيعديكي كل حاجه انتي بتتمنيه او اي حاجه انتي عايوزه
ايصيل      انا أكيد لازم صلي  علشان انا مش قد العذاب ده كل
قمر   ايوا ياحبيبتي مفيش حد قد العذاب ده كل بس في ناس عايشين  ومفكرين ان ربنا خلقني علشان نعيش وخلاص لا احنا ربنا خلقني عباد للعبده وهي الصلي  َواللي بيصلي اكيد ربنا مش هيعذابَو. 
ايصيل.     كلامك جميل اوي ياقمر بس انا اتأخرت على الشغل
وبعد اسبوع من وجود قمر في امريكيه
قمر.   بتكلام نفسها.    انا لازم انزل ادور على شغل او اشوف ايصيل تشغلني معها اي حاجة وتتصال على ايصيل تلفونه مقفول.    قمر ماله دي يارب خير اللهم مجعلو خير ووتتصال تاني برضو مقفول               تلفون البيت بيران      قمر لسه هتروح علشآان ترد بس ماهر يسبقها
ماهر.     ايوا
المتصل.      المدام ايصيل حصل  معها حديث وهي في المستشفى
ماهر بخوف اي بنتي حصله حاجه
المتصل.  متخفيش يافندم انا الدكتور هي بس حصل معها كسر صغير
ماهر    طيب اجي فوراً ويقفل التلفون
قمر.    خير ياعمو ماهر ايصيل ماله
ماهر.   مش بيتعمل مع قمر ولاحتي بكلامه     ماهر بيبص على قمر ودموع تنزل هو مش زعلان علي ايصيل لان الدكتور طمنو بس هو زعلان على قمر وعلى اللي حصله وهي ملهيش ذانب في اي  حاجه حصلت
قمر     تشوف دموع ماهر تخاف قمر بصوت كل خوف لايكون ايصيل حصله حاجه هم مش بقو أصدقاء هم بقو اكتر من الاخرات ايصيل َاماله ياعمو ماهر ارجوك رود عليا وتهزي في ارجوك ياعمو رود
ماهر بدموع ويجي حضن قمر
سامحيني يابنتي سامحني
قمر بستغرب من تصرف ماهر وخوف ان ايصيل يكون حصله حاجه قمر بدموع خير ياعمو اي حصل وواسمحك على اي ان مش فاهمه اي حاجة
ماهر     ينهار على الأرض ودموعو نزله     دمروني وحرموني
 من مرتي وابني على حاجة انا مليش ذنب فيه
قمر.  تقعد حمبا ماهر قصدك اي ياعمو انا مش فاهمه
ماهر انا هحكيلك كل حاجه حصلت من واحد وعشرين سنة
في يوم  جهي تلفون ان بدر مات  وعمي كان بيحب بدار بشكل كبير كان ماستعيدي يخسر كل حاجه اللي بدر لأن بدر كان درعو اليمين في الشغل ولم عمي عرف انا بدر مات مقتول قرار انو يقتل اللي قتلو وعرفنا من الشرطة إن يوسف الناجي اللي قتلو بس بدر هو اللي كان عايز يقتلو الاول مان عمي عرف ان بدر هو الجاني بس راح ليوسف المستشفى وقتلو وفي الوقت ده كنت انا وحنان في المستشفى علشآان اماني اتصالات وقالت انها َولالدت ورحناله انا وماني بس لم روحنا
 ويفتكر اي حصل
اماني.     شوفي ياحنان بنتي ماشاء الله عليها
حنان   يعني انتي عايزه تطلع وحشه لمين ابوه حلو وامه قمر
اماني.    انا هسميها قمر
ماهر اسم جميل وتلفونَ يرن
ماهر.        بصوت عالي ازي ده حصل وهو فين ويقفل التلفون ويجري على بره
ماهر بدموع لالا مستحيل عمي يقتلو يوسف مش بس صاحبي وجوز اختي لا ده اخوي وحبيبي وابوا ويوصل الأوضه ويدخل ودخل وراه حنان واماني بس  كان إبراهيم قتل يوسف
ماهر.  لا ويروح عند يوسف ماهر بصوت عالي هاتو دكتور ويهزا في يوسف ودموعو اشليل لا وبصوت عالي يوسف
حنان  تشوف ان ابوه مسك سكينه في أيدي وايدي كله دم حنان بدموع انت اللي قتلتو وتمسك ابوه من قميصو ليه قتلتو حرام عليك اماني ولسه ولالده هتعمل اي ولا هيحصل ليه اي لم تعرف ان ابوه قتل جوزه     إبراهيم يضرابه قلم قتل بدرر بدر اخوكي مات هو قتلو
حنان وماهر.  في صوت واحد من الصدمه انت بتقول اي بدر مالو                  إبراهيم بدموع بدر مات وانا قتلت يوسف ابني اتاني                 وفي الحظه دي اماني وقفها على الباب      انت بتقول اي ويوسف مالو وبدر فين وتشوف يوسف غرقان في دمو اماني بصوت عالي يوسف لا مستحيل يوسف اهاااااا اا
حنان بصوت عالي اماني 
إبراهيم بنتي لا وبصوت دكتور
ماهر   يروح عند اماني ويكيس نبض القلب  ويبص علىهم بصدمه😳اماني ماتت
حنان وإبراهيم بصدمة ويبصو على ماهر ويرجعو يبصو على اماني.               حنان بصدمه ودموع🥺😭 انت قتلت اماني تضراب في ابوها انت قتلت اختي                     ماهر يروح عنده ويخدها في حضنو دموعو تنزل                   حنان بدموع قتل أماني
قمر. بدموع بتكلام ماهر وَماما ماتت في نفسي اليوم اللي بابا انقتل في 
ماهر   يمسح دموعو ايوا يابنتي امك كانت عنده القلب ومستحيليتش الصدمه 
قمر.      بس ازي حضرتك لس عايش والكل مفكرين انك مايت ولم انت عايش ليه مرجعتيش لمرتك وابنك            ماهر لاني مفكرهم مايتين
قمر.     وليه فكرة كدا
ماهر.     بعد موت يوسف واماني وبدر بسبوع.              عم يوسف الناجي مكنش عندو عيال لانو مكانش بيخلف ولم اخو مات هو اخدا. يوسف وناهد يرابيهم كان يوسف عندو عشر سنين وناهد كانت عنده خمس سنين وعمهم ربهم وكان بيحب يوسف وكان قصاتي زاي يوسف كنت يتيم وعمي إبراهيم هو اللي ربني.    ولم حامدي الناجي عرف ان عمي إبراهيم قتل يوسف قرار يقتلني زي ماعمي قتل يوسف   وفعلا امر رجالتو يقتلوني    وفي يوم كنت رجع انا وحنان من المستشفى في عربية كبير دخلت في عربيتي وكنت انا َوحنان في العربية ومش فكر اي حصل.       بس لم فوقت عرفت اني كونت في غيبوبه من ست شهور ولم سالت على حنان الدكتور قال انه ماتت زعلت اوي لم سمعت كلام الدكتور َواتمنيت لو اني مقومتيش بس ده قضاء وقدر ولم طلهت من المستشفى قرارت اروح اخد ابني جمزه بس لم وصلت لاقيت كل حاجه متغيره وفي ناس في البيت انا اول مره اشوفهم وهناك عرفت ان عمي باع البيت وسافر و مفيش حد يعرف هم سافرو فين ومن يوميا معرفتيش عنهم حاجه َوانا جيت امريكيه وكرهت العيش في مصر لاني خسارة في كل حاجه خسرت صاحبي واخوي ومرتي وابني انا حتى معرفيش شكل ابني اي              بس لم جيت أمريكه واشتغلت مع واحد كان عندو بنت وبنتو حبتني وانا كمان قرارت اني انسها وافتح صفحة جديدة من حياتي واتجَوازته وعايشت معها احلي سنين حياتي ونستني كل حاجه وجبتلي ايصيل  بس بعض ماولدات ايصيل بخمس سنين جله مرض وماتت و زعلت علىه اكتر مازعلت على حنان  ومن يومها وانا عايش بس علشآان ايصيل بنتي ايصيل مش بس كانت بنتي هي صاحبتي واختي وحبيبتي وكل حاجة ليا
ايصيل بدموع 🥺من على الباب َوانا كمان بحبك اوي يابابا وتروح حضنها
قمر.   بدموع بس احنا لازم نعرف فين خالتو حنان
ماهر.   انا عرفت هي فين وان شاء الله هرجع مصر بكره َوهجيبها              ايصيل هي ماما حنان هتجي تعايش هنا معانا                  الكل يبص على ايصيل بستغرب.             ايصيل بتبصولي ليه كدا.                 هيثم.   اصل انتي بتقولي ماما
ايصيل.    مش هي بتكون ماما برضو انا عارفه ان انا انحرامت من كلامت ماما وانا صغيره ولم كبارت برضو انحرامت اسمعها من ابني وتعياط
هيثم.     بهزار هو انا مش مقفيكي  طيب انا من هنا ورايح هقولك ياماما خلاص بقاا ياماما تعطيش اصل هعيط انا كمان والله ويرح ويحضنها خلاص بقاا ياماما تحبي اخدك اصلحك على طرقتي                 ايصيل تضرابو. طيب والله واحد قليل الادب مش شايف ان فى ناس وقفها.               هيثم هو انا قولت حاجه حد سمع حاجه
قمر وماهر بضحكه على منظر وحركات ايصيل وهيثم.                  قمر في نفسها    ربنا يسعدكم يارب وتفتكر. محمد لم كان بيعملهه بطريقة وحشه ولم كان بيضرابها تجي معيطها
ايصيل مالك ياقمر بطعيطي ليه قمر تمسح دموعها لا مفيش بس انا كونت عايزه انزل ادور على شوغل.             ماهر وهيثم في صوت واحد نعم               قمر هو انا قولت حاجه غلط
ماهر      لا بس انتي حامل ازي هتشتغالي.                   قمر عادي اقدر اشتغال عادي
ايصيل خلاص.      هتعرفي تشتغلي معاي في الشركه
قمر.    شركة اي.                 ايصيل شركة إصدار وتصدير في عالم البترول
قمر.     ماشي بس تعلمين الأول
وبعد 9شهور
قمر.          الشركه هي اتعلمت اصول الشغل بسرعه واكبر رجال الأعمال اعجبو جدا بشغل وذكاء قمر             قمر اهااا اي هواََلدي ولا اي 🤨 اهاااااا مش قادره وتتصال على ايصيل
ايصيل.   بهزار اي اوامر يافندم
قمر.         اهااااااااااااااا الحكيني ياايصيل 
ايصيل.    تسمع سريخ قمر ترمي السماعه من ايديها وتجري على مكتب قمر
في  المستشفى قمر في عرفات العمليات بتولد وايصيل وهيثم وقفين قدام غرفة عمليات
الممرضة تخراج ومعها بنت صغيرة وتديها لا ايصيل ايصيل بدموع حلو اوي شوف ياهيثم صغنون خالص
 وفي اوضت قمر.       قمر هسميها اي ياايصيل             ايصيل بجد انتي عايزني انا اسمها.           اقمر  ايوا سميها انتي              ايصيل هسميها جوتي               وبعد سنة 
قمر.         اتعرف على عمها نبيل عن طريق الشغل.      نبيل يابنتي تعالى عيشي عندي في البيت
قمر.      هي رفضه تروح تعيش في بيت عمها علشان عرفت ان جاسر ابنو عايز يتجوزه    قمر ياعمو. احنا اتكلمن في الموضوع ده قبل كدا وهرجع اقولك مينفعش وبعض خالتو حالته مش كويسة ومينفيعش اسيبه
نبيل بحزن يعني كدا ياقمر تعايشي عند ماهر الشرقاوي
ورفضه تجي تعيشي عند عمك
قمر   ياعمو والله مش زي ما انت مفكر بس علشآان خالتو حنان وغير كدا ايصيل متعلقة بي وجوتي جدا وانت عارف هي هتزعل جداً لو جيت عايشت معاك في البيت عندك وسبتها وبعدين مانا معاك على طول وبجي عندك البيت علي طول
نبيل. بس يابنت انا هسافر تركيا وخايف علىكي انا مصدقت ربنا هطرني فيكي
قمر    سافر ياعمو ربنا معاك ومتخفيش انت شايف قدي الناس دول طيبين وبيحبوني وبيحبَو بنتي جوتي
نبيل ايوا معاكي حق هم فعلاً كويسن بس علشآان انتي كويسة َقادره تخلي الكل يحبك ويحترامك كمان
قمر      شكران ياعمو
وبعد 8؛ شهور
ماهر.           في غرفات المجتمعات في الشركه في مشروع كبير جدا في مصر
قمر مشروع اي ده يافندم
ماهر.         ببص على قمر نظران توتر        ده مشروع بترول في مصر وفي مكان في الريف وبسم شركات الشرقاوي
قمر بصدمه.          نعم وتسكت شوية. َتقوم  وتقف. قمر بصوت عالي لاء مستحيل اسمح ان المشروع ده ياتم.  
ماهر.   انتي بقولي اي واي اللي مستحيل 
قمر بصوت عالي الموظفين اتفضلو كل واحد علي شغلو
قمر تبص على ماهر وايصيل انا هرجع مصر تاني
ماهر  بصوت عالي انتي بتقولي اي ومصر اي اللي انتي عايزها ترجعيه
قمر.       تحكي كل حاجه لماهر عن الأرض واللي حصله بسابب المشروع ده وان بدر َويوسف ماتو بسبابو
ماهر.    بصدمه من الكلام اللي هو بيسمعو يعني الأرض دي انتي الملكه بتاعته طيب ليه معرفتنش بالموضوع ده قبل كدا
قمر. لان كنت عايزة انسها كل حاجه بس اظهر لازم ارجع لارض دي عايش بسبابه ناس كتير والمشروع ده هيدمر حياتهم ولازم ارجع علشآان ارجع. ام لابنه واخد حق بنتي وانا عايزه بنتي تكبر وهي عارفه مين ابوها وتنهار من كتر العيط ومن بين دموع انا مش عايزه بنتي تعيش اللي انا عايشتو ولازم اخد حق اهلي واعرف كل حاجه
الحاضر
قمر      تمسح دموعها  عرفت انا اليه رجعت يابن الشرقاوي
محمد.     بيص على قمر وبحزن طيب دي بنتي البت دي بتكون بنتي صح
قمر.     للأسف ايوا هي بنتك وتنادي على الداد الداد نعم يامدام           قمر خدي جوتي نياميه على السرير ونادي على حد من الخدم يطلع الشونط  دي فوق
وانت.   ياعمو ماهر خد خالتو حنان طلعها ترتح       وانتي عمتو ناهد تقدري ترجعي اواضتك لو حب ولا مش حب خدي اوضه تاني
ناهد.          تبص على الحج إبراهيم.    لا يابنتي انا هرجع القرية تاني.    
قمر لا مستحيل اسيبك تعيشي في مكان لواحدك تاني
قمر.   وهي طالع على السلم وتبص لكل عائلة الشرقاوي اللي مفيش حد منها قادر يقول كلمه
ونخد الحجه منال َ معها علشآان ترتح هَو كان يوم صعب على الكل وكان في صدمات كتير
حمزه.      بيكلام الحج إبراهيم ودموعو على وشو انا مستحيل اسمحك؟؟
جمزه يقبل ابوا ويسمح جدو
واي هيحصل بين قمر ومحمد واسيل
حنان نتفوق وهتغف من الصدمه
والحج إبراهيم هيعمل اي في قمر

يتبع الفصل الثاني والاربعون اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent