رواية ويشاء القدر الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم أية محمد

الصفحة الرئيسية

         رواية ويشاء القدر الفصل الثاني والثلاثون بقلم أية محمد


رواية ويشاء القدر الفصل الثاني والثلاثون

ياسمين هتدخل الاوضه لـ أحمد
أحمد : اومال فين خالتي ؟
ياسمين : مشيت ،، راحه كذا مشوار كدا و جايه .
أحمد : و اي اللي في ايديك دا ؟
ياسمين : دي هدايا هي جيباها و كدا .
أحمد : اها .
ياسمين هتلاقي الموبايل في ايد أحمد .
ياسمين : انت كلمت عمرو و لا اي ؟
أحمد : اه يستي كلمته ، اديلته شويه كلام كدا و في الاخر اقنعته يعمل الخطوبه .
ياسمين بفرحه : اي دا بجد ؟
أحمد : اه يستي ان شاء الله هتكون آخر الأسبوع دا .
ياسمين : ان شاء الله ، يلا احنا بقي ننزل عشان منتاخرش على الدكتور .
أحمد : اوك يلا .
ياسمين هتسند أحمد و يمشوا يروحوا للدكتور .
____________________
عند البنات قاعدين سوا بيفطروا .
ساجدة : ها هتعملوا اي انهارده ؟
أيه : هروح مع ماجد عشان نحجز مكان كويس لـ كتب الكتاب
تاليا : مفيش احلي من حديقة بيت عمو أيمن و الله .
ساجدة : عندك حق ، الحديقة واسعه و جميلة و زي ما احنا ظبطناها في خطوبتك هنظبطها برضو في كتب الكتاب .
أيه : ياجماعه انا عايزه مكان مختلف ، مختلف افهموا .
هاجر : طب اهدي علينا يختي مش كدا .
ساجدة : انتي حره انتي و خطيبك ، بس اهم حاجه يكون في الاخر حاجه كويسه و مكان كويس
أيه : ان شاء الله متقلقيش
تاليا : و انتي يساجدة خطوبتك امته ؟
ساجدة : عمرو قالي امبارح هكلم أحمد و اتفق معاه و بعدين هقولك ، لسه لحد دلوقتي مكلمنيش .
تاليا : اممم ، و انتي يجوجو اي الاخبار معاك يعم و تغمزلها
هاجر بزعيق : اخبار اي ؟ انتي يبت هبله ، مفيش اي حاجه من اللي في دماغك دي خالص .
تاليا : هتشوفي .
أيه : سيبك من كل دا انتي بقي اي ؟
تاليا بتوتر : انا اي ؟
أيه : مش ناويه
تاليا : اه ، انتي تقصدي علي ؟
أيه : اه اقصد علي
تاليا : المفروض اني اسافر بكرا لـ اهلي هبقي اشوف كدا .
ساجدة : أممم ، ربنا يستر .
تاليا : يارب .
___________________
ياسمين و أحمد قاعدين في مكتب الدكتور الخاص بـ أحمد
ياسمين : ها يادكتور طمني
الدكتور : هايل ، بصراحه انا مبهور بيك اوي ، اتحسن بشكل كبير ، كدا تمام تقدر تخرج و تشتغل لكن مش كتير ، و تنتظم علي العلاج الجديد دا و تيجي متابعه بعد اسبوعين ان شاء الله .
أحمد : طب و الجبس ؟
الدكتور : تقدر تفكه في اي وقت خلاص ، و لو عايز دلوقتي دكتور إسماعيل موجود انهارده في المستشفى روحله و هو هيفكهولك بإذن الله .
ياسمين : شكرا جدا يدكتور .
الدكتور : دا واجبي .
أحمد : عن اذنك .
أحمد و ياسمين هيقوموا و يروحوا مكتب الدكتور إسماعيل عشان يفك الجبس و يخرجوا علي طول .
___________________
قدام المستشفى
أحمد : بالمناسبه دي بقي تعالى نتغدي برا .
ياسمين : اوك موافقه ، بس طنط رضوي ؟
أحمد : تصدقي نسيت ، نتصل عليها و نخليها تيجي .
ياسمين : خلاص اوك يلا .
يروحوا مطعم قريب من المستشفى و يتصلوا علي رضوي لكن رضوي هتتغدي برا عند صديقة ليها من سنين و هتعتذرلهم .
أحمد و ياسمين هيخلصوا غدا و بعدين هيروحوا الاتليه الخاص بـ صديقه ياسمين عشان تختار فستان تحضر بيه فرح صحبتها بكرا .
____________________
في الاتليه
ياسمين : تعالى صحبتي واقفه هناك اهي .
أحمد : انا هقضل واقف هنا احسن
ياسمين : لا هتدخل معايا يلا .
و يدخلوا الاتليه سوا
ندي هتلمحها من بعيد هتروحلها
ندي : اي دا القمر منورنا من بدري و لا اي ؟
ياسمين : تسلميلي و الله انتي عامله اي طمنيني
ندي : اهو ماشي الحال ، دا خطيبك و لا اي ؟
ياسمين : لا جوزي .
ندي : بالسرعه دي .
ياسمين : اه شوفتي ، المهم انا عايزه اشتري فستان عندي فرح واحده صحبتي بكرا و كدا و عايزه حاجه تكون حلوه علي ذوقك .
ندي : عيوني ليكي ، ادخلي اقعدي جوا و انا هجيبلك مجموعه و اجيلك .
ياسمين : اوك يحبيبتي .
ياسمين هتدخل هي و أحمد يقعدوا جوا و يستنوا ندي تيجي .
لما تيجي أحمد هيختار مع ياسمين فستان لونه أبيض و عليه ورد ملون و منفوش .
هيمشوا و يروحوا البيت علي الساعه ٨ و بعدين ياسمين هتدي العلاج لـ أحمد و هينام و هي هتفضل سهرانه مستنيه رضوي ترجع .
___________________
البنات كلهم برا مع هديل في اتيليه صاحبه ياسمين بيختاروا فساتين لـ خطوبة ساجدة .
ساجدة : استنوا خليكوا هنا اشوف ندي فين و ارجعلكوا .
هديل بتعب : بسرعه عشان انا معتش قادره من كتر اللف .
ساجدة : حاضر .
ساجدة هتروح تنادي لـ ندي و ترجع للبنات تاني .
ندي : اهلا الاتليه منور بيكو .
تاليا : تسلمي .
ندي : جايين تاخدوا فساتين عشان فرح بكرا و لا اي ؟
تاليا : فرح مين اللي بكرا ؟
ندي : ياسمين كانت هنا من كام ساعه و اختارت فستان عشان هتحضر بيه فرح واحده صحبتها بكرا .
أيه : اه ، لا دي صاحبه ياسمين بس .
ندي : امم ، اومال بقي جايين تاخدوا فساتين ليه ؟
ساجدة : خطوبتي عقبالك يارب .
تاليا هتضحك بصوت عالي : عقبالها اي ي بنتي دي متجوزه و معاها بنت و ولد تؤام .
ساجدة بتوتر : انا اسفه جدا انا ناسيه .
ندي : و لا يهمك يحبيبتي المهم عايزين بقي تلبسوا زي بعض و لا كل واحد لون مختلف ؟
أيه : اي رايك يساجدة ؟
ساجدة : نلبس كلنا زي بعض .
ندي : فيه هنا اسود و ابيض و موف و تركوازي .
ساجدة : تحبو انهي لون ؟
تاليا : انتي ممكن تلبسي ابيض و احنا كلنا اسود .
هاجر : لا نلبس كلنا اسود .
هديل : اسود اي دا ؟ ساجدة انتي هتلبسي ابيض و احنا كلنا هنلبس موف .
ساجدة : تمام يطنط ، وريلي الاستايل و كمان هنحجز واحد لـ ياسمين معانا .
ندي : اوك تعالوا معايا
كلهم هيروحوا معاها و هديل هتفضل قاعده مكانها .
____________________
رضوي هتوصل البيت و هترن الجرس ياسمين هتقوم تفتحلها و بعدين تدخل معاها اوضتها .
ياسمين : اعملك عشا ؟
رضوي : لا الحمدلله يحبيبتي تسلميلي .
ياسمين : هتنامي و لا اي ؟
رضوي : شويه و هنام عندي شويه شغل هخلصهم و بعدين هنام .
ياسمين : اوك .
رضوي : ممكن تعمليلي شاي .
ياسمين : حاضر يحبيبتي .
تمشي ياسمين هتروح المطبخ و تعملها شاي و بعدين تديهولها و تدخل تنام .
____________________
تاني يوم ياسمين هتقوم بدري تفطر هي و أحمد و تديله العلاج و رضوي هتكون صحيت من بدري و فطرت و مشيت .
أحمد : خالتي راحت فين انهارده ؟
ياسمين : مش عارفه مش بسالها و الله .
أحمد : اممم ، طب يلا قومي عشان منتاخرش .
ياسمين : انت ليه مهتم اوي بفرح صحبتي دا اكتر مني ؟
أحمد : عايز اشوفك مبسوطه و متأكد انك هتكوني مبسوطه لما تروحي .
ياسمين : ربنا ما يحرمني من وجودك ابدا يارب .
أحمد : و لا يحرمني منك و يبوس ايديها .
ياسمين هتقوم تلبس و أحمد كمان هيقوم يلبس .
هتخلص لبس و تدخل لـ أحمد اوضته
أحمد : اي القمر دا ، عقبال ما تطلي بالابيض .
ياسمين : دي عيونك ، ان شاء الله .
أحمد : ما تيجي نهرب و يغمزلها .
ياسمين : ليه ؟
أحمد : يعني حد يشوف القمر دا و ميخدوش و يهرب و يخبيه عن عيون الناس كلها .
ياسمين : بعدين بعدين نهرب سوا ، المهم فرح صحبتي الأول .
أحمد : ماشي يستي يلا .
ياسمين : يلا .
ياسمين هتسنده كالعاده و ينزلوا يركبوا العربيه و يمشوا .
____________________
رضوي هتوصل البيت بعد ما يمشوا علي طول و هتفضل تخبط علي الباب لكن محدش بيرد و هتضطر تنزل تحت في شقه رفعت .
هتخبط علي الباب رحمه هتفتحلها
رضوي : رفعت هنا ؟
رحمه : لا مش هنا ، انتي مين ؟
رضوي : مش مهم .
و تمشي و تسيبها و بعدين رحمه هتقفل الباب و هي مضايقه .
___________________
رضوي هتروح بيت الدكتور محمد .
هتخبط على باب الشقه اللي تحت اللي موجود فيها البنات .
تاليا هتقوم تفتحلها
تاليا : طنط رضوي اتفضلي .
رضوي : مش دي شقه دكتور محمد ؟
تاليا : لا شقته فوق
رضوي : امم ، طب انا طالعه عايزه حاجه .
تاليا : اتفضلي ادخلي شويه طيب .
رضوي : مره تانيه يحبيبتي عن اذنك .
و تطلع فوق الدور التاني و تاليا تققل الباب و تدخل .
____________________
ساجدة : مين كان بيخبط ؟
تاليا : طنط رضوي عايزه الدكتور محمد .
ساجدة : اها ، كلمتي ياسمين .
تاليا : اه لسه قافله معايا من شويه .
ساجدة : قولتليها ؟
تاليا : اه قولتلها متقلقيش .
ساجدة : طب مجتش ليه ؟
تاليا : في الطريق مسافره القاهره عشان فرح صاحبتها .
ساجدة : اه ، طب ادخلي خلصي طبيخ عشان انا جعانه .
تاليا : اوك
تدخل تاليا المطبخ و تجهز الاكل و بعدين يتغدوا .
____________________
ياسمين و أحمد هيوصلوا المكان اللي فيه الفرح و اول ما يدخلوا ياسمين هتسلم علي صاحبتها و بعدين تتصور هي و أحمد مع العريس و العروسه و بعدين يتصوروا لواحدهم و بعدين يقعدوا علي الطربيزة اللي قاعد عليها والد العروسه .
ياسمين : اي رايك ؟
أحمد : لا الفرح جامد ، و باذن الله فرحنا هيبقي اجمد .
ياسمين : يارب .
و يضحكوا لبعض .
____________________
رضوي هتتغدي مع الدكتور محمد و هديل و بعدين هيقعدوا يشربوا شاي و يستنوا لما رفعت يخلص شغله و يجي .
هديل : منورانا يرضوي .
رضوي : بنورك يحبيبتي .
الدكتور محمد : خلصتي الشغل اللي بينا .
رضوي : اه خلصت و بعتلهم الايميل و الحمدلله .
الدكتور محمد : الحمدلله ، انا هستاذن هدخل مكتبي اخلص شويه شغل لحد ما رفعت يجي .
رضوي : اوك اتفضل .
يقوم الدكتور محمد و يدخل مكتبه و رضوي و هديل هيقعدوا يتكلموا سوا .
___________________
ياسمين و أحمد هيمشوا من الفرح و يروحوا يتعشوا في مطعم لكنهم هيتاخروا فـ هيروحوا يقعدوا في شقه أحمد اللي موجوده في القاهره .
.
ياسمين : تصدق الشقه دي احلى من التانيه بكتير .
أحمد : فعلا ، كدا كدا كنت ناوي اغير كل حاجه في الشقه اللي هناك بس يلا مش مشكله .
ياسمين : اممم ، حصل خير .
أحمد : ادخلي انتي ارتاحي ، اكيد دلوقتي تعبانه .
ياسمين : اه اويي ، يلا انت كمان ادخل نام .
أحمد : حاضر
ياسمين : تصبح علي خير .
أحمد : و انتي من أهل الخير يحبيبتي .
تدخل ياسمين الاوضه هتخلع الفستان و تنام .
أحمد هينام برا في الصالون .
____________________
رفعت هيوصل بيت الدكتور محمد متأخر و اول ما يوصل هتكون رضوي نزلت تحت للبنات و في الوقت دا هتكون نامت .
رفعت : ازيك هديل ، اومال محمد فين و رضوي
هديل : محمد جوا في المكتب و رضوي نزلت تحت عند البنات .
رفعت : طب انا هستاذن و سلميلي علي محمد انا يدوب هاخد رضوي و امشي .
هديل : اوك .
رفعت : يلا سلام .
هديل : سلام .
و ينزل رفعت تحت و يخبط علي البنات تاليا هتفتحله و هتقوله انها نامت فـ هيضطر يمشي و يسيب رضوي .

يتبع الفصل الثالث والثلاثون  اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent