رواية ويشاء القدر الفصل الثلاثون 30 بقلم أية محمد

الصفحة الرئيسية

        رواية ويشاء القدر الفصل الثلاثون  بقلم أية محمد


رواية ويشاء القدر الفصل الثلاثون 

رضوي هتوصل المطار علي الساعه ٨ الصبح .
علي باب المطار ماجد هيلمحها من بعيد هيروحلها
ماجد : انتي مدام رضوي صح ؟
رضوي بزعيق : مدام اي ي بني انا مش متجوزه ، المهم انت ماجد ؟
ماجد : اه انا ، قمر مش كدا .
رضوي : انت ابن مين يالا ؟
ماجد : يالا ، و جايه من روسيا و بتقوليلي يالا ، يستي انا ابن أيمن يونس .
رضوي : احلف بالله .
ماجد : و الله .
رضوي : مرات عمك اللي عايشه في روسيا صح ؟
ماجد : ما انت طلعت جامد اهو يعم و عارف الناس اومال ليه مشحطتني الشحطته دي .
رضوي : نسخه من والدتك الله يرحمها .
ماجد : الف رحمه و نور عليها ، يلا اركبي يحجه .
رضوي بزعيق : ياني صبرني يارب .
هياخد منها الشنط و يحطها في العربية و بعدين يركبوا .
____________________
الكل موجود في شقه أحمد طبعا ياسمين موجوده و رفعت و أيمن و علي و ساجدة و تاليا و أيه و الدكتور محمد و هديل .
أحمد : هما اتاخروا كدا ليه ؟
ياسمين : متقلقش خير ان شاء الله و هيوصلوا بالسلامه .
هديل : يااه اخر مره شوفت فيها رضوي كانت من ٢٢ سنه فاتو كانت أيام .
رفعت : ياريت تتعوض كلها تاني .
الدكتور محمد : انا متأكد ان رضوي اول ما هتوصل هتخرب الدنيا .
يضحك أيمن : عندك حق و الله يمحمد .
يرن جرس الباب
أحمد : أكيد هما
أحمد هيقوم من مكانه
ياسمين : خليك قاعد هتقوم ازاي .
علي : انا هقوم افتح .
____________________
علي هيقوم يفتح الباب و هيدخل الشنط .
ماجد هيدخل الاول و بعدين رضوي
رفعت : احلويتي يرضوي
رضوي : لسه زي ما انت يرفعت متغيريتش .
رضوي هتروح تسلم عليه
رفعت : ليكي واحشه ياختي
رضوي : و انت ليك واحشه كبيره و الله يـ اغلي الغاليين
هديل : وحشتيني اوي يرضوي
رضوي بدهشة : اي دا هديل انتو اكيد بتهزروا .
هتروح تسلم عليها و تحضنها
أيمن : اهلا بالحبايب
رضوي : اهلا يـ صديقي الغالي ، طمني عليك .
أيمن : بخير و الحمدلله .
رضوي : العمر كله في هنا يارب
بعدين هتشاور علي ماجد
رضوي : ابنك دا ؟
أيمن و هو بيضحك : ايوا هو .
رضوي : نسخه من امه .
أيمن : نسخه منها في كل حاجه ربنا يرحمها و يغفرلها يارب .
رضوي : امين يارب .
الدكتور محمد : مصر نورت بيكي يغاليه
رضوي : بنورك يغالي ، هحتاجك كتير الايام الجايه .
الدكتور محمد : ليا الشرف .
رضوي هتبص لـ البنات : مين فيكوا القمر اللي كاتبه المقال ، تقريبا ساجدة
ساجدة : ايوا انا يطنط .
رضوي : اهلا ي بنتي ، البنات القمر بقي دول يبقوا مين ؟
ساجدة : صحابي .
رضوي : ماشاء الله تعالو سلموا عليا .
يقوموا كلهم و يسلموا عليها
ياسمين واقفه في جمب سانده أحمد .
رضوي : اومال فين أحمد ؟
رفعت : وراكي هناك اهو و يشاور عليه .
رضوي هتفضل بصاله و هي مستغربه و مبسوطه في نفس الوقت و هتروحله
أول ما تروحله أحمد عيونه هتدمع .
___________________
رضوي : انت أحمد ؟
أحمد : ايوا انا .
رضوي : كبرت ي حبيبي ، و بقيت عريس ماشاء الله .
تاخده في حضنها و الاتنين هيعيطوا قصاد بعض .
أحمد : ليه بعدتي ؟
رضوي : مش بـ ايدي و الله كنت عايزاك تعيش مرتاح بعيد عن المشاكل .
أحمد : متسافريش تاني ممكن ؟
رضوي : مش هسافر تاني عشان عيونك دي و الله .
و تاخده في حضنها تاني و تمسح دموعه .
أحمد : اعرفك ، ياسمين مراتي .
رضوي : بسم الله ماشاء الله .
___________________
رضوي هتقرب لـ ياسمين و تقولها : انتي اللي كلمتيني مش كدا ؟
ياسمين : ايوا يطنط .
رضوي : ربنا يبارك فيكي يارب ماشاء الله قمر .
و تحضنها .
ياسمين : تسلميلي يطنط .
.
أحمد : هتقعدي معايا هنا ماشي .
رضوي : حاضر ماشي .
ياسمين : يلا عشان نتغدي .
رضوي : بدري كدا ؟
ياسمين : اه كلهم جعانين و محدش فطر و هاجر زمنها جايه هنتغدي كلنا سوا .
رضوي : تمام ي بنتي .
__________________
هتروح ياسمين المطبخ و ساجدة و أيه و تاليا هيدخلوا وراها .
و رضوي هتسند أحمد و يقعدوا جمب بعض .
___________________
ياسمين و البنات جوا في المطبخ بيتكلموا
ياسمين : هي هاجر لسه مجتش لحد دلوقتي ليه ؟
تاليا : عمالا ارن عليها مش بترد
ساجدة : قالتلي مش هتاخر لأن انهارده اخر يوم و هتخلص بدري
أيه : ربنا يستر .
ياسمين : يارب .
__________________
هاجر قاعده بتمتحن و أول ما تخلص هتقوم و تسلم ورقتها لـ شادي
هاجر : انا خلصت اتفضل ، صحابي دلوقتي قلقوا عليا .
شادي : انا اسف لو اخرتك ، بس انا اللي نومي كان تقيل و صحيت متأخر
هاجر : و لا يهمك ، عن اذنك
شادي : لحظه .
هاجر : نعم ؟
شادي : هو انتي لسه زعلانه مني ؟
هاجر : و انا هزعل ليه مش فاهمه
شادي : يعني اول يوم اتعصبت عليكي .
هاجر : لا عادي مفيش حاجه حصلت .
شادي هيروح علي مكتبه و هيجيب ورد لونه أحمر و هديه و مع الهديه علبه شوكولاتة .
شادي : انا اسف حقيقي بجد اسف .
هاجر هتتفاجيء بالورد و بالهدية و هتستغرب جدا
هاجر : عادي مفيش اي حاجه حصلت ، بس ليه كل دا ؟
شادي : عشان عيد ميلادك ، كل سنه و انتي طيبه .
هاجر : اه ، و انت طيب .
شادي : ممكن تقبلي الهدية
هاجر : اوك ، ميرسي
هتاخد منه الورد و الهدية و هي فرحانة .
شادي : انا هضطر امشي دلوقتي عشان عندي شغل و انا اسف للمره التانيه
شادي هيمشي و يسيبها و بعدين هي هتمشي وراه و ضحكتها منوره وشها و كانت مبسوطه جدا .
____________________
هاجر اول ما توصل البيت ماجد هيفتحلها و بعدين هتدخل تسلم علي رضوي .
علي هيضايق فيها و هيقولها : يحلاوتك يورد ي احمر
هاجر بتريقة : بدأنا ، انا لسه متهنتش بيه .
ماجد : لا بس جامد الورد دا ، قوليلي بقي مين المز اللي جايبه ؟
هاجر بزعيق : ما تحترم نفسك يماجد انا داخله لـ صحابي احسن .
__________________
هتدخل المطبخ و اول ما تدخل ياسمين هتزعق لها
ياسمين : كنتي فين يزفته اي كل دا ؟
تاليا : قلقتينا عليكي الله يخربيتك
هاجر : بتخربي بيتي ليه منك لله يشيخه .
ساجدة : اوعاا يعم علي الورد الاحمر و الضحكه اللي علي وشك ، دا كله من امته ان شاء الله .
تاليا : و هي دي حد بيعبرها .
تقرب أيه من هاجر و تاخد الهديه لكن هاجر هتمعنها
هاجر : ي بنتي اوعي كدا و ابعدي محدش مقرب لـ الحاجات دي غير لما اشوف فيها اي الأول
أيه : بس قوليلي مين القمر اللي جابلك الورد دا و تغمزلها
هاجر : شادي .
تضحك تاليا بصوت عالي
تاليا : اي دا مش دا الليـ....
هاجر و هي بتضحك : ايوا هو يختي .
تاليا : دا انتي مهزقه اوي .
ياسمين : ثانيه بس مين دا ؟
أيه : الدكتور اللي كان بيراقب عليها في المسابقه
و بعدين أيه و تاليا يضحكوا بصوت عالي و يضربوا كف
ياسمين : عيب يبنات كدا مينفعش الناس قاعدين برا هيقولوا اي علينا .
تاليا : احنا اسفين
هاجر : انا هدخل احط الحاجات دي جوا قبل ما تسيحولي .
ياسمين : و تعالي بسرعه عشان تساعدينا
هاجر : حاضر
__________________
هتروح هاجر الاوضه و تحط الورد و الهديه و بعدين ترجع المطبخ و تساعد البنات في تحضير الغدا .
___________________
تاليا : يلا ياجماعه الغدا جاهز
كلهم هيقوموا يقعدوا علي السفره و يسموا و بعدين ياكلوا .
____________________
بعد ما يخصلوا اكل كل واحد هيقوم يغسل ايديه و البنات هينضفوا السفره و ياسمين هتقوم تسند أحمد عشان يقوم يغسل ايديه
____________________
أحمد : حاسس انك تعبانه .
ياسمين : مين قال كدا ؟
أحمد : باين عليكي الأرق جدا
ياسمين : مش مشكله المهم بس اني مكنش مقصره مع حد
أحمد : بس انا مش عايز اشوفك كدا .
ياسمين : ليه بس ؟ ما انا كويسه معاك اهو .
أحمد : لينا قعده سوا بس لما يمشوا ماشي .
ياسمين : اكيد يحبيبي .
__________________
يخلصوا و بعدين كلهم يقعدوا سوا و تاليا هتجيب حلويات و عصير و تقعد .
رضوي : بقولكوا اي ، ما تيجوا ننزل تحت في الحديقة
أيمن : فكره برضو و بالمره نفتح الشاشه و تتفرجي علي خطوبه ابني .
رضوي : الولا ماجد دا اتخطب ؟
أيمن : شوفتي
رضوي : كلهم كبروا ماشاء الله .
علي : متقلقيش انا اللي عليا الدور
رضوي : ناوي تتخطب لـ مين ؟
علي : تاليا ، اللي لابسه اسود هناك دي و يشاور علي تاليا .
رضوي : دا علي كدا بقي خطيبه ماجد منهم .
ماجد : اه ، أيه اللي لابسه لون هافان ، و يشاور علي أيه
رضوي : ماشاء الله تبارك الله ربنا يبارك فيهم كلهم يارب .
ماجد : بس اي رأيك قمر مش كدا ؟
رضوي : اه أحلى منك .
يضحكوا كلهم .
رضوي : و ساجدة مش مرتبطه و لا اي ؟
أحمد : اقولك ؟
ساجدة بتريقة : بتسيحلي ،، مش كدا ؟
أحمد : ابدا ، بسيح لـ صاحبي .
ساجدة : عمرو زميل أحمد في الشغل يطنط بس قرأنا فاتحه امبارح بس الخطوبه لحد ما أحمد يقوم بالسلامه .
أحمد بضيق : عمرو مقاليش حاجه زي دي ليه ؟ و ازاي ياجل لحظه حلوه زي دي ؟
ساجدة : عشانك .
أحمد بضيق : انا هكلمه و اشوف الموضوع معاه .
ساجدة : اوك .
رضوي : المهم نكمل ، البت القمر اللي كانت داخله بورد دي بقي اكيد مخطوبه .
كلهم هيضحكوا و خصوصا تاليا هتضحك بصوت عالي .
هاجر : لا يطنط ، انا عيد ميلادي انهارده و دي هديه جايه لي ، لكن انا مش مخطوبه .
رضوي : اها ، المهم كل سنه و انتي طيبه ، و فكريني لما افضي الشنط بتاعتي اجيبلك حاجه .
تاليا : والعه معاكي يهاجر .
رضوي : جيبالكوا كلكوا متقلقوش .
الدكتور محمد : بما ان فيه مناسبه تعالوا نحتفل بالمناسبه .
ياسمين : اه ياريت .
هاجر : هتحتفلوا بيا كمان تاني و لا اي ؟
أيه : مفيش اي مشكله .
أحمد : نطلب تورته و لما تيجي نحتفل كلنا .
علي : انا هقوم اطلبها و هجيبها كبيره .
____________________
يقوم علي و يدخل البلكونه و يطلب تورته من واحد صاحبه و يجيبها في اوردر

يتبع الفصل الواحد والثلاثون  اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent