رواية صغيرة الرعد الفصل الثاني 2 - بقلم رنا احمد عماد

الصفحة الرئيسية

رواية صغيرة الرعد البارت الثاني 2 بقلم رنا احمد عماد

رواية صغيرة الرعد كاملة

رواية صغيرة الرعد الفصل الثاني 2

في شركه الشناوي ..
حنين باستغراب وهي تحاول فتح الباب /ايه ي دعاء واضح أن الباب مقفول من جوه .
دعاء بدهشة /معرفش ي حنين هانم يمكن عامر بيه هو الي قفله عامر بيه حضرتك قافل من جوه .
حنين بقلق /عامر مالك .
من الداخل ..
عامر بصدمه /ي نهار اسود حنين .
مياده بغيظ /ي ساتر هو ده وقته .
عامر بعصبيةوهو يرتدي ملابسه /طب اخلصي قومي اداري تحت المكتب الله يخربيتك اوعا تشوفك .
حنين بفزع /عامر مبتردش ليه رعد ي رعد .
عامر سريعا وهو يتصنع الجديه /حنين اتفضلي .
حنين بفزع /ايه ي حبيبي قافل ليه وليه مبتردش علينا .
عامر بارتباك /ابدا مفيش كان معايا مكالمه شغل مهمه روحي ي دعاء انتي .
دعاء /تحت امرك ي عامر بيه .
حنين ببراءه /ايه ي روحي لسه زعلان .
عامر بحده /وازعل ليه مانا متعود اكون نمره اتنين في حياتك .
حنين بعشق /والله العظيم ابدا انت نمره واحد وانت عارف كده ..

عامر بغمزه /طب متجيبي بوسه بقا .
مياده من تحت المكتب بغيظ /هو ده وقته اه .
حنين بخوف /ايه الصوت ده ي عامر .
عامر بارتباك /ده ده فار ي حبيتي .
حنين برعب وهي تحتضنه /ايه فار انا خايفه ي عامر .
عامر بغمزه /ربنا يخليه ليا الفار ده علشان خلاكي في حضني كده .
حنين بغيظ /هو ده وقته ي عامر .
رعد بسخرية وهو يرا مياده /مش ملاحظ أن الفئران مبتجيش غير في مكتبك انت بس .
عامر بارتباك /احممم معلش ي رعد ظروف .
حنين بخوف /انتوا ازي سيبين حاجه زي دي في الشركه ي رعد .
رعد بغمزه ل عامر/عندك حق ي حنين الفار ده لازم يمشي .
عامر بغمزه/ليه بس ي رعد يمكن فار غلبان بيلقط رزقه .
رعد بابتسامه خفيفه /معلش ي حنين يشوف رزقه في حته تانيه غير هنا .
حنين بخوف /يلا يلا ي عامر نخرج في أي حته بره يلا .

عامر بغمزه وابتسامه /سلام ي رعد وماشي انت الفار بقا .
رعد بغضب /اطلعي من تحت المكتب .
مياده بارتباك ورعب /رعد بيه انا .
رعد بغضب وعصبيه /انتي مفصوله من الشركه وقسما بالله لو فكرتي بس تقربي من عامر أو من الشركه لهنسفك فاهمه ي روح امك مش رعد المنشاوي الي واحده زيك تحاول تاذي اي حد من عائلتي فاهمه .
مياده برعب /فاهمه فاهمه ي رعد .
رعد بغضب /غوري في داهيه ..
في السوبر ماركت الخاص ب حمزه كان يجلس مع صديقه عمر ..
عمر باستغراب /مالك ي حمزه فيك ايه .
حمزه بتنهيده الم /ابدا مفيش زعلت ابويا علشان كده مضايق شويه .
عمر باستغراب /فيه حد عاقل برضه يزعل حته سكره زي عمي ابراهيم .
حمزه بحزن /اعمل ايه بس ي عمر مش فاهمني خالص ومصمم علي جوازي زي مأكون بنت وهتبور .
عمر بجديه /عمي ابراهيم عايز يفوقك من الوهم الي رميت نفسك فيه من سنين ولسه .

حمزه بضيق /انت برضه بتقول وهم ي عمر والوهم ده ليه ميتحققش .
عمر بجديه /علشان سمر شافت طريقا خلاص سمر مبقتش تنفعك ي شيخ حمزه .
حمزه بعصبية /ايه ي عني غلطت وهو أحنا مبنغلطش وربنا غفورا رحيم .
عمر بحده /فوق ي حمزه الي زي سمر خلاص ي صاحبي يمكن مبقاش عندها الي تديتهولك افهم بقا انساها ي حمزه مش معقول الشيخ حمزه يتجوز رقاصه .
حمزه بعصبية /مفيش فايده عمر محد فيكم هيفهمني ابدا ابدا ......
في فيلا المنشاوي ...
في الجنينه ..
كارما بغرور /ازيك ي عم سيد .
سيد الجنيني بابتسامه /ازيك ي كارما ي بنتي .
كارما بابتسامه /الحمد لله عملت ايه في الورد بتاعي .
سيد بابتسامه /الورد بتاع سبت البنات احمد ظبطه .
كارما بغيظ /احمد ابنك يبقا انا خلاص عرفت الي فيها .
لتتجه الي حوض الورد الخاص بها .
كارما بصدمه وغيظ /ي نهارك اسود ومنيل ايه كل المياه دي يومك اسود .

في غرفه احمد ابن الجنيني ...
كان يجلس احمد وهو يتفحص محاضراته فهو طالب في كليه التجاره لكنه يعمل مع أبيه لكسب المال لمساعدتهم في المعيشه .
كارما بغرور وغيظ /انت ايه الي عملته في الحوض بتاعي ده .
احمد وهو ينظر إلي كتابه /كان لازم ياخد مياه كتير لانه عطشان بقاله مده .
كارما بغيظ /اه ده علي اساس بقا انك بتفهم مش كده انت بوظت الدنيا وزي الحمار مش عارف اعمل حاجه .
احمد بغضب /احترمي نفسك انا مش عايز ارد عليكي علشان انتي بنت .
كارما بغيظ وغرور /وانت كمان هترد انت نسيت نفسك ولا ايه ده انت شاغل عندنا .
سيد بقلق /ايه لسه فيه ايه ي ست كارما .
احمد بغضب /ست كارما ايه ي بابا ده انت فوق راسها .
كارما بغيظ /نعم ي اخويا اسمع الخوض ده يتظبط والورد ده يبان ويتنضف .
احمد بعند في ذلك المغروره /لا مش هعمل فيه  اي حاجه لاني فاهم شغلي والي مبيفهمش ميتكلمش.
كارما بغيظ /طيب ي ابن الجنايني ده اخر يوم ليك هنا ماشي .
سيد بقلق/ليه كده ي ابني احنا مش ناقصين قولها حاضر وخلاص .
احمد بحده /لا ي بابا احنا مش شاغلين عندهم هما بيدنوا مرتب قصاد تعابنه والبت دي لازم تتربا مينفعش تفضل في غرورها وعنتظاطها الكدابه دي .
في شقه اياد ...

كانت تقف اميره في المطبخ وهي تعد الطعام بعدما أنهت خيانتها للزوجها.
اياد بغضب /ايه ده ي ست هانم انتي لسه هتسوي الاكل .
اميره بزفر /اوووف عليك ي اياد مش هياخد حاجه .
اياد بغضب /انتي ايه ي شيخه ايه البرود ده امال انتي قاعده بتعملي ايه من الصبح البيت شبه الزريبه وكمان الاكل متعملش دي عيشه تقرف اسمعي بقا انتي تفوقي بدل مصبري ينفذ وسببي الزفت النت ده الي كال عقلك .
حماده بجوع /مامي انا جعان .
اميره بغضب /خلاص بعمل الطفح اهو مش كفايه ابوك .
لينفجر الطفل في البكاء ليحمله اياد .
اياد بحده /لا دي انتي اتجننتي رسمي خلصي الاكل ولينا حاسب تاني .
اميره بهمس وغيظ /ربنا ياخدك ي شيخ بسببك منعني عن حبيبي ...
في شقه فادي ..
اسماء بدموع وكسره /انا خلاص تعبت ي صافي تعبت فادي بقا بيجرحني اوي اوي ومبقتش فارقه معاه خالص .
صافي بخبث وشر /معلش ي روحي هما الرجاله كده بس انتي متسكتيش اه هو كان يلاقي واحده زيك فين .
اسماء بطيبه /ي عمي اعمل ايه .
صافي صديقتها بشر /ي عمي نكد عليه ولا تسالي فيه ساعتها بس هيعرف قيمتك ويرجعلك .
اسماء بغباء /تفتكري لو عملت كده يحس بيا وبقمتي .

صافي بخبث /طبعا ي عبيطه .
اسماء /خلاص هعمل كده .
صافي بخبث وهي تحدث ذاتها/ههههه والله وجاتلك فرصتك ي صافي انا الي استاهل فادي مش انتي ....
في منزل عارف ..
سحر بغضب /انت عايز تبيع البت ي عارف .
عارف بغضب وقسوه /اخرسي ي روح امك نبيعها ايه ده الراجل هيدفع تقلها دهب هي هتعيش في عز واحنا كمان .
سحر بحده /بقا ي راجل يالي معندكش دم عايز تجوز البت لواحد اكبر منها ب 60سنه وتقولي عز .
عارف وهو يخنقها بقسوه /عارفه ي بنت الكلب لو فتحتي بوقك لادفنك هنا انت وبنتك وعيالك كلهم الراجل هيجي بليل يمضي وياخدها ويسبلنا ملايين ........
في فيلا الشناوي ....
في غرفه مالك .
كان يجلس وهو ينظر إلي البوم الصور الذي جمعهم سواء وهم في أيام الطفوله عشق محرم قد تخلل الي ثنايا قلبه في بالفعل ذلك العشق الذي ذهب لاخيه ليضغط بغضب علي ذلك الصور الذي تجمعها ب عامر ..
فاتن بقلق /مالك فيك ايه ي قلب ماما .
مالك بحزن شديد /مفيش ي امي حنين مرجعتش .
فاتن بتننهيده حزن /تاني حنين وبعدين ي مالك .
مالك بضيق /امي انا بعدت عنها واستسلمت النصيب والقدر لكن مش هقدر امنع نفسي اني افضل احبها .
فاتن بحده ووجع /دي مرات اخوك ي مالك انساها وعيش حياتك بقا ي مالك .
مالك بشرود وحزن /ياريت اقدر انساها ياريت .
في الكباريه الذي تعمل به سمر ...
كانت تجلس في غرفتها .
جابر المعلم /ايه ي جميل تقلان علي الراجل ليه .
سمر بغيظ /بقولك ايه ي جابر انا رقاصه بس ياخويا مليش في الشغل الشمال ده .
جابر /ي بت ي بت ده النمر ده الي اجمل بنت تمنتا نظره منه وهو عايزك ده انتي وأخواتك هتعيشوا عايشه ملوك .
سمر بغضب /يفتح الله ي اخويا انا ماليش في الحرام قوله معطلكش .
جابر بحده /براحتك ي سوسو بس خودي بالك الراجل ده حطك في دماغك ولدغته والقبر .
في شركه الشناوي ..
في مكتب رعد ....
ساندي بابتسامه وعشق /ازيك ي رعد .
رعد بجديه /اهلا وسهلا ي انسه ساندي .
سالم بغيظ /ايه ي رعد ماتقولها ي سوسو ولا حاجه ده انتوا متربين مع بعض .
رعد بجديه /معلش ي بابا كل حاجه وليها حدود .
سالم باحراج وغيظ /احممم اتفضلي ي ساندي ي بنتي ها ورينا المشروع والتصاميم .
ساندي بحزن لتجاهل رعد /اتفضل ايه رايك ي رعد .
رعد بصراحه /عادين جدا ي عني .
سالم بحده /ايه الي بتقوله ده ي رعد هائل ي ساندي بجد حاجه تحفه مشاء الله .
ساندي بابتسامه باهته /شكرا ي اونكل عام اذن حضرتك .
سالم بغضب /ايه قله الذوق الي انت فيها دي .
رعد بحده /عايزني اعمل ايه ي بابا اقعد ادلع فيها سوري ماليش في الكلام ده.
سالم بحده /ماهو طبعا ملكش فيه والا مكنتش قاعدت كل ده من غير جواز .
رعد بحده /بابا قصدك ايه .
سالم بحده /رعد ساندي بنت متربيه ومحترمه ده غير ابوها سياده اللواء ي عني انت عمرك مهتلاقي زيها ابدا .
رعد بحده /بابا انا مش عايز اتكلم في الموضوع ده تاني يوم ماتجوز هتجوز الي يخترها قلبي عن اذنك ي بابا .
في أحدا الكافيهات الفاخمه ....
حنين بعشق /روح قلبي لسه زعلان .
عامر بجديه /حنين مش ده المهم المهم انتي واثقه فيا .
حنين بعشق /طبعا ي عامر ده انت جوزي وحب عمري كله وانت عارف انك اغلا حاجه في حياتي .
عامر بجديه /هصدق كل كلمه قولتيها بس بشرط .
حنين باستغراب /شرط ايه ده ي عامر .
عامر بثبات /دخلتنا تبقا اليليه النهارده تكوني مراتي شرعا وقانونا ي كده ي جوازنا انتهاء طالما مش واثقه فيا ومش عايزه تتديني حقوقي .
حنين بصدمه //ايييييييه..
رواية صغيرة الرعد الفصل الثاني 2 - بقلم رنا احمد عماد
أيمن محمد

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent