رواية أمل عشق الزين الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم أمل السيد

الصفحة الرئيسية

          رواية أمل عشق الزين  الفصل الرابع والعشرون بقلم أمل السيد


رواية أمل عشق الزين  الفصل الرابع والعشرون

في الصباح 
ف عرفه نوم  زين و امل  
كانت تنام في حضنه وتنظر لوجهك كان نائم وابتسم او كان يحلم بشيء جميل 
امل لنفسها وهي تنظر للوجه: قد ايه انا كنت غبيه قوي كنت هضيعه من يدي متندميش على حاجه غير لم تجربيها او تعيش معها هتحس انك مش عايزه تخسريها ! لتسحب نفسها من جانبه وتوجه الى الحمام ثم الى المطبخ لا تقوم بتحضير الطعام عباره طعام خفيف ساندوتش مع كوب قهوه لتتوجه الى الغرفه مره اخرى لا تنظر لي مثل ما سابته نائم متسم 
تفكر ازاي تصحيه من النوم 
امل بصوت هادي: زين زين 
" لكن لسه نائم "
لا تقترب منه وتصحيه 
امل؛ زين اصحى 
زين: يقوم يقعد ويبص حواليه هو انا فين
امل: لا وحياه ابوك فوق كده 
زين بنفخ: وحياه ابوك مش عايز اسمعها تاني اوكي  
امل بدون اي سؤال: ماشي 
زين: شاطره انتي ازاي غيرتي هدومك بسرعه دي 
امل وهي تضع الاكل قدامه : قمت من زمان اخدت شاور وعملت اكل لك 
زين: طب فين اكلك انتي كمان
امل: حم انا مش بفطر
زين: ليه بقى ان شاء الله 
امل: مش بفطر وخلاص 
زين: ما فيش حاجه اسمها خلاص 
امل: طيب 
زين: ايه طيب دي بقى لازم تفطري عشان ما تتعبيش 
امل: ماشي 
زين: انتي ب تريحيني وخلاص هتاكلي دلوقت 
امل: لا ده لك انت 
زين: يا ستي انا متبرع لك بالاكل ده 
امل: ما هو انت كده هتتعب 
زين: بجد ما تقولي لنفسك ما تخافيش اطلب اكل في الشركه 
امل: تمام 
زين: انتي زعلت ولا ايه ما بحبش انا الطريقه دي لازم تكوني عقله و متفاهمه  شغال عقلك ما بحبش الدلع الزياده اوك 
امل: هو انا عملت حاجه 
زين: لا ما عملتيش بس شايف وشك اتغير 
امل: مش انت رايح الشركه هتتاخر 
زين: ههه ماشي يا ستي ما تزعليش كده انا هاقوم اخذ شاور و اختفى خالص 
***********************
ڤيلا زين ياسين الجارحي
في غرفه فرح 
فرح: لا يا عمر ده خا"ئن عااااااااااااااااا
عمر: مراد بيحبك ما تبقيش عبيطه بقى ده 
فرح: يعني انت كنت عارف مخبي علي 
عمر بكذب: وانا اعرف منين 
فرح: اه ما انتم كلكم زي بعضكم 
عمر: يا بنت كفايه زن بقي صدعتيني 
فرح: وانت مالك اللي مقعدك هنا 
عمر: الحق علي اللي بطمئن عليك 
فرح: بجد ولا جاي تنقل اخبار الاستاذ مراد صح 
عمر: بجد انا تعبت منك هو اي احد يقول لك حاجه تصدقيها 
فرح: يا سلام امال ما جيش ورايا ليه اها قولي  بقى يبقى الكلام صح لكن هت"طلق منه مش هافضل على ذمته ثانيه واحده 
لكن يارد صوت اخر 
حياه: فكري في البيبي اللي جاي ليه تحرميه من السعاده معكم انتم الاثنين 
فرح: وهو ما فكرش ليه قبل ما يعمل كده 
حياه: يمكن تكوني فاهمه غلط 
فرح: عندك حق واحده معها مفتاح شقته تقدر تقولي لي ازاي 
حياه: مش يمكن احد من علته 
فرح: ليه ما ظهرش غير في الوقت ده
حياه: انتي ليه ناويه تصعبي على نفسك 
فرح: انتي ليه بتدفاعي عنه كده 
عمر: ما انت غريبه قوي مصره تعقدي الامور 
فرح: انا اخذت قراري اط"لق 
عمر: براحتك بس ما ترجعيش تندمي سلام 
حياه: افترضنا ان هو اعمل كده اكيد قبل ما تتجوزوا مش وانتي في حياته
فرح: برده انا اخذت قراري 
حياه: فرح اهدي انتي على وش واولادها ما ينفعش اللي انتي بتعمليه ده 
فرح: وفري كلامك انا اخذت قراري 
***********************
في الشركه المعمار
في مكتب زين 
زين: نعم عايز ايه 
اسر: ولا حاجه خالص 
زين: امال عايز ايه منى 
اسر: عايز اتجوز
زين: انا افتكرتك بتهزر امبارح انت بتتكلم جد
اسر: وجد الجد كمان 
زين بسخريه: وياترى بقى طنط سهيله موافقه على الجوازه دي 
اسر: اولا انا اللي هيتجوز مش هي 
زين بتريقه: اه في دي عندك حق هطردك من البيت وتمنعك من كل حقوقك وتقول لك انت مش ابني غير لما تطلقها ههههه 
اسر: زين انا باتكلم جد 
زين: وانا باتكلم بجد مش باهزر بنات الناس مش لعبه ترميها وقت ما تحب يكون قد المسؤوليه يا تخليك مكانك احسن  
اسر: يعني ايه 
زين: يعني الكل يعرف انت عايز تتجوز مين وبنت مين شف ردهم يكون ايه 
اسر: ده قراري انا 
زين: لو هي رافضه هتتجوز بالعافيه 
اسر: لا طبعا انا عمري ما اعمل كده 
زين: تمام هنشوف دلوقت
ثم طلب السكرتيره الخاصه به 
زين: انسه حنان الاستاذ اسر طلبك للجواز قلت ايه 
اسر: انت ايه اللي بتعمله ده 
زين: ايه الغلط في كده مش فاهم انا قلت لك تكون قد المسؤوليه يخليك مكانك احسن 
اسر: انا مش فاهمه انت عايز توصل لايه 
زين: عايز اقول لك ان دي مش بنت مليونير تقدر تدافع عن نفسها عشان معه فلوس ونفوز دي اول ما تنكسر وتنجرح هتقعد في حته ضيقه وتعيط وما حدش هيسال فيها عشان هي غلبانه معهاش غير مرتبها اللي بتاخذه مني كل شهر تقدر تروح تقول اهلك اني اتجوز بنت فقيره وتكفل بمصايف اهلها مظنش انهم هيوافقوا لاني اعرف كويس!
يوجه كلامه لحنان السكرتيره 
اسف انا اتكلمت بالطريقه دي و كسفتك بس اللي يحبك يقبلك بكل حاجه اوعي في يوم تتبرى من اهلك وتقولي معايا مرتبي هيعيشنى ملكا انا واللي اخترته غلط لانه هيختار لك عشان فلوسك اللي يدخل من الباب ويقبل بكل ظروفك ده تحطيه في عينيكي. هتقولي بيحبني وسيب الدنيا عشانه غلط برده لانه ناس كتير حب بعض حب ما لوش حدود وفي الاخر سابوا بعض بقله"ادب وفضائح  اوعى تعملي كده الحب لو جاء لك عن طريق الغلط ابعد عنه فهماني حتى لو فضلتي من غير جواز طول عمرك مش هتكوني حاسه بالذنب انك بوظتي حياتك اختاري اهلك اللي ربوكى وتعبوا فيك حتى لو كنتي وحشه في عين الكل هتكوني اميره في عينه هو وبس
حنان: انا فاهمه كل ده بس بتقولي كده ليه 
زين بص لاسر : عشان ما فيش احد يلف من ورايا ويقول لك هنتجوز عرفي على مقنع اهلي والكلام الفاضي ده 
اسر: انت قصدك انا صح انت تعرف عني كده 
زين: الفلوس تعمل اكتر من كده انا اعرف مامتك كويس مش هترضى الا بالطبقه اللي زيها اتمنى كلامي يكون واضح 
اسر: وليه اتجوزت مراتك مش نفس النظام 
زين: استنى ما تجيبش سيره مراتي انا اتجوزت برضا الكل وامي اول واحده 
اسر: والمطلوب مني اعمل ايه 
زين: لو موافقه اتجوزك اهلك يكونوا موافقين مش موافقين تنساه خالص تمام لو هي موافقه على كلامي 
حنان: اكيد طبعا موافقه حضرتك قبل ما تكون مديري اخويا الكبير 
زين: ده شيء يشرفني ويسعدني طبعا 
اسر: ماشي عن اذنك 
زين: عجبك 
حنان: هو انسان محترم 
زين: عارف ده ان هو محترم و قد المسؤوليه كمان و اشيلك في عينه يحافظ عليكي بس كان لازم اتجرحوا عشان يحس انا عارف ان هو زعلان مني 
حنان باستغراب: طب ليه عملت كده 
زين: هتعرفي بعدين روحي شوفي شغلك 
***************************
ف ڤيلا خالد الجارحي
دخل اسر وفي نار من جواه من كلام زين 
سهيله: مالك ايه اللي رجعك بدري 
اسر: ما فيش 
سهيله: اخلي احد يحضر لك الغداء 
اسر: لا ماما عايزاك في موضوع 
سهيله: خير 
اسر: انا كنت عايز اتجوز 
سهيله: مبروك مين العروسه انا اعرفها 
اسر: لا تعرف يوم ما تعرفهاش 
سهيله: هي فزوره دي ولا ايه 
اسر: السكرتيره تبع زين 
سهيله بزعيق: انت اتجننت على الاخر
اسر: اتجننت عشان هتجوز اللي انا اخترتها 
سهيله: لا انت ناوي تفضحنا عايز الناس تقول اي واخد سكرتيره ابن عمه 
اسر: الشغل مش عيب 
سهيله: انت شكلك ناوي تفضحنا زي ابن عمك بس على على الاقل مش واخدها زي اللي انت هتاخدها هي من مستوى شويه انا مش موافق على الجواز دي 
اسر: وانا مش هاخد رايك 
سهيله: هو ده ادبك 
اسر: زين كان عنده حق لما قال كده 
سهيله:  وقال لك ايه يا استاذ بقي 
اسر: قال انك مش هتوافقى وانك عايزه واحده من نفس مستواكي 
سهيله: طلع بيفهم مش زيك 
اسر: وبعدين 
سهيله: تمام عايز تتجوز يا حبيبي اختار لك واحده على ذوقي 
اسر: خلاص مش عايز 
خالد: هو ايه اللي مش عايز 
اسر: ما تاخدش في بالك انا ماشيه 
خالد: استني هنا كلمني هو ايه اللي مش عايز 
سهيله: اصل عايز يتجوز  
خالد: بجد مين العروسه 
سهيله بتريقة: السكرتيره قد الدنيا 
خالد: سكرتيره ايه 
سهيله: عايز يتجوز سكرتيره الاستاذ زين
خالد : ده بجد 
اسر: ايه حضرتك عندك مانع انت كمان قول 
خالد: لا طبعا انا موافق 
اسر: انت بتتكلم جد يا بابا 
سهيله: لا بقى ده انت اتجننت انت كمان 
خالد: لا ما اتجننت ولا حاجه انك ابنك مش صغير و يعرف يختار كويس اللي تعجبه وانا موافق 
سهيله: وانا مش موافقه 
خالد: انتي حره بقى 
سهيله: يعني ايه ما تدخلش صح 
خالد: انا ما قلتش كده انا عن نفسي انا موافق 
اسر: طب تفهمه مع بعض عن اذنكم بقى 
سهيله: استنى
اسر: نعم 
سهيله: انا موافقه بس بشروط 
اسر: ايه هو 
سهيله: هتعرف بعدين
خالد: ربنا يستر 
**************
ف شقه زين 
راجع من الشغل كان البيت هادي دخل غرفه النوم كانت امل نائمه غطها وخرج تتكلم في الفون 
زين: فرح عامله ايه 
عمر: لسه فاكر تسال 
زين: انا لو جئت المشاكل هتشتغل فخليني قاعد مكاني احسن 
عمر: لا والنبي طب وانا 
زين: انت ايه 
عمر: انا بتمرمط هنا ده حرام 
زين: لا اجمد كده 😂 ده انت لسه داخل على التقيل يا حبيبي 
عمر: هو لسه فى تقيل اوع يكون مراد هيجي
زين: لا مراد مش هيجي دلوقت انا قلت له سيبها شويه تهدا وبعدين نتكلم معها 
عمر: هو انت مش ناوي ترجع ولا ايه 
زين: شويه كده ده انا مرتاح منك من برودك 
عمر: بقى كده ماشي براحتك 
زين: يوسف جاء ولا لسه 
عمر: وصل ونائم 
زين: نام الهنا يا اخويا روح نام انت كمان
عمر: لا انا اسهر بره
زين: ممنوع الخروج 
عمر: لا هخرج باي 
زين: هههه وريني هتخرج ازاي اغلق الفون وادخل الى الغرفه وجدتها لسه نائمه سابها ومشي خرج من الشقه باكملها 
*********************
ف مكان تاني حراسه من الخارج والداخل 
قاسم: حبيبي اللي واحشني 
زين: وحش لما يلهفك  
قاسم: مقبول منك 
زين: قلي بقى عملت ايه  
قاسم: كله تمام مراقبه 24 ساعه  
زين: وبعدين كمل 
قاسم: بنت عمك بقت ف يدينا دلوقت ترجع مصر بكره وحطيت حراسه على المستشفى 
زين: ماشي ممكن بقى اشوف عمي 
قاسم: موجود جوه 
زين: روحي انت دلوقت 
دخل زين عند عمه اللي كان مضبوط على الكرسي 
زين: يا رب تكون مرتاح كده 
محسن: كنت حاسس ان انت اللي وراء ده
زين: اكيد انا بس انا مش ها ذيك زي ما انت بتعمل انا هطلع احسن منك احمي بنتك 
محسن: اوع تقرب منها 
زين: انت فاكرني زيك اخون غلطان انا حافظ عليها مش هسيبها لوحدها بره بلد لوحدها فاكر ولا نسيت 
محسن؛ انت عايز ايه 
زين: انا عايز كتير قوي اول حاجه علي معاملتك لي وانا صغير  ثاني حاجه ته"جم"ت
علي ام*ي وده اللي مش هسامح فيه ابدا وهاخد حقها  
محسن: هتعمل ايه يعني 
زين: انت عمي اكيد طبعا مش هاضربك عيب لكن احد تاني مش هيكون عيب على انا صح
محسن: انت اتخطفت ليه 
زين: عايز اعرف كل حاجه انت مخبيها 
محسن: وانا ما عنديش كلام اقوله 
زين: ده اخر كلام عندك 
محسن: ايوه 
زين: خلاص اوكي براحتك لما تعوز تتكلم انا موجود سلام امشي انا بقى 
محسن: خرجني من هنا 
زين: مش بالسهوله دي عرين الاسد مش بيفلت ههههه دق من العذاب شويه 
محسن: زيننننننن
زين: قااااااااااااسم
قاسم: نعم 
زين: انا ماشي خلي بالك من كويس 
************************
ف شقه مراد 
شمس: انت مالك حزين كده ليه 
مراد: علي حياتي اللي هتضيع ما هي خلاص ضاعت 
شمس: هترجع لك وبكره تشوف 
مراد: هاشوف ايه بس منك لله 
شمس: هو زين مش بيجي هنا 
مراد: عايزه ايه من زين سيبيه في حاله مش كفايه خربتي حياتي 
شمس: وانا مالي انت مصره تحملني المسؤوليه خطاك ليه وانا اعرف منين ان هي مراتك 
مراد: انا فعلا كان لازم اقول كل حاجه من الاول مخبيش عن حاجه 
شمس: ايه رايك نروح وتفهمها بطريقتك 
مراد: دلوقت 
شمس: ايوه دلوقت 
مراد: انت عارفه الساعه كم 
شمس: اسفه ما خدتش بالي من الساعه الوقت متاخر فعلا خلاص بكره 
مراد: خلاص روحي نامي 
شمس: ماشي تصبح على خير 
مراد: يا رب تسامحيني يا فرح 
*********************
زين رجع الشقه تاني
بس كانت امل صحيت 
زين: مساء القمر 
امل: انت تاخرت كده ليه 
زين: لا انا جئت وخرجت تاني كنتي انتي نائمه محستيش بي 
امل: اكيد جعان صح 
زين: بصراحه موت 
امل: ثواني يكون الاكل جاهز 
في الوقت ده رن الفون زين 
زين: نعم عايز ايه انت مش شايف الساعه 
اسر: فكرت اتصل بك كتير 
زين: وما لقيتش غير الوقت ده 
اسر: حظك كده بقى 
زين:  عايز ايه تاني 
اسر: الكل موافق اظن ما عندكش مانع 
زين: لا طبعا ما عنديش مانع مش عايزاك تزعل مني مش عايز يكون في اختلاف في المستقبل بينك وبينها عايزك تكون مبسوط في حياتك طنط سهيله عايزه تكون مقتنعه 
اسر: ماما موافقه بس عندها شرط انا مش زعلان منك مهما تعمل اكيد ده حاجه كويس لي اسف لو ازعجتك 
زين: بكره ان شاء الله احدد لك ميعاد ربنا يستر 
اسر: سلام 
زين: باي 
امل: الاكل برد 
زين: مش مشكله اكلوا بارد 
امل: انا زهقت من القعده لوحدي هنا
زين: معلش استحملي شويه 
امل: طب انا عايزه اشوف نور 
زين: حاضر من عيني 
امل: تصبح على خير 
زين: هتنامي 
امل: ما عنديش حاجه اعملها غير كده يتفرج على التلفزيون ينام 
زين وهو يحط الاكل من ايده على الترابيزه 
زين: خلاص هنرجع تاني الفيلا ماتزعليش نفسك لسه هيقرب لقياها بعدت عنه
زين: في ايه مالك 
امل: ما فيش بس 
زين بخوف: بس ايه
امل: ههههه ف الكاتشب
زين: كاتشب ماشي روحي نامي 
امل: وانت مش هتنام 
زين: اكيد تنام اغسل يدي باخذ شاور وبعدين انام 
امل: ماشي 
في غرفه زين و امل 
كان يلبس ملابس 
امل: ممكن اسالك سؤال 
زين: سؤال اي 
امل: انت ممكن تحب احد 
زين قعد جنبه على السرير
زين: بحبك يا من سرقتي قلبي مني
يا من غير لي حياتي.يا من احببتك من كل قلبي،يا من قادني الى الخيال 🍂💏 
*******************************
تشرق الشمس بشيء من ريح الخفيه 
في فيلا زين ياسين الجارحي
فرح: انا عايزه زين دلوقتي 
ليليان: اهدي طيب هيجي 
فرح: انا عارفه مش عايز يجي ليه  
عمر: قافل تليفونه اعمل ايه انا 
فرح: ما ليش دعوه تصرف 
حياه: طيب هو جاي 
فرح: بطلي تضحكي على 
حياه: عمر اتصرف 
عمر: اعمل ايه يعني انا عايز انام 
حياه: انت كنت فين امبارح
عمر: وانت مالك يا حشريه انتي 
فرح: عااااااااااااااااا
ليليان: زين وعدني امبارح انه جاي
فرح: انا عايزه اتط"لق 
عمر: اخليه يط"لقك من عيني بس اروح انام
فرح: انا عايزه مراد
عمر: حاضر من عيني 
***************
يصحى على رنه التليفون 
في غرفه النوم 
امل: زين في احد بيرن علي 
زين بنام: امممم ماش.
امل: قوم رد 
زين: حاضر ده عمر نعم
عمر: تعال دلوقت 
زين: انا عايز انام 
عمر: وانا كمان عايز انام 
زين: نام عايز مني 
عمر: فرح قلبه دماغي 
زين: حاضر جاي قفل السكه في وشه
ونام تاني 
بعد حوالي ساعتين 
امل: هاجي معك 
زين: لا خليكي 
امل: انا زهقت من القعده لوحدي 
زين: نخرج بالليل انا ماشي
امل: طيب لاني بجد زهقت 
زين: مينفعش تيجي معايا وكمان انا هاروح الشركه 
*******************
في شقه مراد
وصل زين كان متردد يرن الجرس بس قرري خالص ويخلص من الجرح ده 
شمس: زين
زين: مراد فين
شمس: طب ادخل الاول 
زين: طيب ممكن تنادي مراد
شمس: تشرب ايه 
زين: اي حاجه 
شمس: طب ثواني
زين: مراد فين 
شمس: مراد مشي عمر اتصل به
زين: يعني هو مش انا انا ماشي 
شمس: طب اشرب عصير الاول 
زين: اديني شربت الزف......
*******************
في فيلا زين ياسين الجارحي
مراد: يعني ده اخر كلام عندك
فرح: ايوه 
مراد: حتى من غير ما تسمعيني 
فرح: ما فيش كلام ما بيننا 
مراد: اسمعني الاول 
فرح: ما فيش كلام هغير حاجه
مراد: ايه اللي حصل كله ما كنتش في وعي 
فرح: بجد 
مراد: كنت انا وعمر وزين سهرانين عجبتني بنت رقصت معها وبعدين مش فاكر حاجه 
فرح: وكمان اكذ"اب 
مراد: انا فاكر البنت بس مش فاكر ان انا قربت منها ولا لا لاني لما صحيت ما كنتش فاكر حاجه البنت كانت جنبي وهدومه مق"طوعه وبعد كده ما"تت
فرح: وكمان ما"تت مخبي ايه تاني يعني ده انا كنت حبيتك وبقيت كل حياتي  ليه تكسرني بالشكل ده 
مراد: انا اسف انا عارفه ان انا غلطان بس والله مش قصدي اعمل كده 
فرح: انا واخده قراري من زمان مش هتراجع في 
مراد: وانا مش موافق 
فرح: مش على كيفك ارفع قضيه و اكسابها بسهوله 
مراد: انت شكلك اعصابك تعبانه كلمه ابرك من 100 انت بتاعتي انا مش هتكوني لاحد غيري انت فاهمه 
فرح: ده ته"ديد 
مراد: افهمي زي ما تفهمي اسيبك تهدي وبعدين نتكلم ما فيش خروج من هنا 
فرح: اوكي نشوف 
في شقه مراد 
زين فتح عيونه وانصدم باللي شافه كانت شمس نائمه في حضنه

يتبع الفصل الخامس والعشرون  اضغط هنا 
رواية أمل عشق الزين الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم أمل السيد
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent