رواية قاسي احب طفلة الفصل الأول 1 - بقلم شيماء سعيد

الصفحة الرئيسية

 رواية قاسي احب طفلة الفصل الأول 1 - بقلم شيماء سعيد 

رواية قاسي احب طفلة - بقلم شيماء سعيد

 * رواية قاسي احب طفلة الفصل الأول 1 


في أحد أرقى الأماكن في مدينه القاهرة و بالأخص في شقه ما نجد شخص جلس على الفراش شارد في بحر ذكرياته الأليمة طفل لم يبلغ من العمر 12 عاما يخرج من غرفته في الطريق يسمع صوت همهمات متألمه من غرفة والديه يذهب و يفتح الباب و يرأي الشي الذي قلب حياته رأس على عقب أمه مع رجل آخر غير أبيه و على فراشه. فاق من حلب ذكرياته على صوت الهاتف.

الشخص:الو
الشخص 2 :أيه يا عم أنت فين في اجتماع كمان ساعه.
الشخص :عارف يا سليم ربع ساعة و أكون في الشركه.
سليم :مال صوتك يا مازن أنت تعبان.
مازن :متخافش أنا كويس حبت صداع بس.
سليم :أنت لسه الموضوع ده في دماغك مش هترتاح و تنسى يا صاحبي.
مازن بغضب:عمري ماهنسي الموضوع ده أنا طفولتي راحت بسببه حياتي كلها ادمرت.
سليم :يا مازن أنا خايف عليك أنت صاحب عمري.
مازن :متخافش يا سليم انت عارف صاحبك المهم عملت ايه في موضوع بنت عمي.
سليم :لسه يا مازن بس خلاص في أسرع وقت ممكن هنوصلها.
مازن :بسرعة بس عشان الوصية و تيته تعبان.
سليم :ماشى سلام بقى.
مازن :سلام.
______________________________



في مكان آخر في منزل يدل على البساطه و المحبه يوجد فتاة جميلة جداً نائمه على الفراش و شعرها طويل مفرد بجانبها نجد الأم نفتح الستار و تقول

الأم :رهف اصحى يلا يا حبيبتي. لا حياة لمن تنادي ظلت الأم على ذلك الحال فتره إلى أن.
الأم :رهففففففففف. تقوم رهف مفزوعه من النوم و تقول :أيه في أيه البيت ولع تنظر حولها تجد أمها أمامها تضحك فقالت :ايه يا ست الكل حرام عليكم هو كل يوم لازم السرير يتبل.
الام بضحكه :ههههههه بس يا لمضه يلا النهاردة أول يوم في الجامعة.
رهف :حاضر يا أمينه هقوم أدخل الحمام و اصلي و جاي نفطر.
أمينه :ماشى يا قلبي يلا.
و خرجت أمنيه من غرفة تلك الجميله.
______________________________



في مكان آخر في قصر عائلة الدمنهوري.
نجد سيده كبيره في السن و يظهر عليها الحنان و الطيبة تقرأ في كتاب الله الكريم ويدخل عليها ذلك الرجل و يظهر عليه الصرامه و القوه رغم عمره و يقول :أزيك يا أمي النهارده عامله ايه.
الأم: الحمدلله يا حبيبي بخير المهم مازن مرجعش البيت إمبارح ليه.
على :انتي عارفه يا أمي انه كل سنه في نفس اليوم بيبعد عن الكل.
سميره :برضو مش قادر ينسى اللي حصل.
على :و عمره ما هينسي يا أمي ابني قلبه قاسي.
سميره :ادعيله يا ابني ربنا يهدي.
على :يا رب يا أمي.
سميره :متعرفش حاجه عن رهف خلاص.
على: لسه بس قريب هتبقى في حضنك إن شاء الله.
سميره :يا رب يابني.
___________________________________

في مكان مجهول نجد شخص يقول يشرود
الشخص 1:ها عرف مكان رهف و لا لأ.


الشخص 2:لسه نعمل ايه جديد.
الشخص 1:عرفه مكانها.
الشخص 2:ليه حضرتك.
الشخص 1:عشان..................... فهمت و لا.
الشحض2 :فهمت دماغك دي الماظ.
____________________________
أدت رهف فريضتها و خرجت تناولت الفطور مع والدتها و قامت للذهاب إلى الجامعه وتقول و هي تقبل يد أمها :أنا ريحه الجامعة يا ماما ادعيلي.
الأم :دعيلك في كل وقت يا قلب امك خدي بالك من نفسك.
رهف: ماشى يا ست الكل.
و خرجت رهف من المنزل و في الطريق اصتدمت بسياره.
___&__&____________&&&&

دخل مازن إلى الشركة بكل وسامه و كبرياء لا يليق إلا به كانت نظرات الموظفين متعلقة به منها الحب ومنها الغيره و منها الحسد 


والحقد إلخ دخل مازن مكتبه و خلفه السكرتيره (هنا) و هي تقول :
هنا :أقول لحضرتك مواعيد النهاردة.
مازن :لا حضري لاجتماع ونادي على سليم.
هنا بإحترام :حاضر يا فندم و خرجت من المكتب تفعل ما قال. رن هاتفه نظر الشاشه بسعاده
مازن :أخبار حبيبي ايه.
الشخص :لا أنا زعلانه منك يا أبيه و مخصماك.
مازن بحنان :مقدرش على زعل فرح حبيبتي.
فرح بحب :ولا فرح تقدر تزعل منك يا قلب فرح بس برضو انت وعدتني توصلني الجامعة النهارده.
مازن :معلش يا حبيبتي عندي اجتماع بس وعد هاجي أخدك من الجامعة النهاردة كويس كده ياستي..
فرح بسعاده كويس جدا يا أبيه يا مز انت سلام.
مازن :مز سلام يافرح نشوف مز دي بعدين.
و أغلق الخط و نظر للهاتف بحب و قال :
مازن :يا رب أقدر اعوضك عن الفات. وأكمل عمله بجديه شديدة.

___________________________

عند سليم كان يجلس على مكتبه ينظر إلى صور فرح على الهاتف بحب و شغف و يقول في نفسه بحبك أكتر من نفسي و عارف إنك بتحبيني بس لو عرفتي أنا بعمل أيه مش هتقدري تبصي في وشي و هتكرهيني بس انا هفضل أحبك. فاق من شروده على صوت هنا.
هنا:سليم بيه مازن بيه عايز حضرتك في مكتبه.
سليم :ماشى يا هنا جاي اتفضلي انتي.
هنا:تمام حضرتك.
خرجت هنا من المكتب وسليم يمسح وجهه بكف يده و يدعي الله إلا يفرق بينه وبين حبيبته و يعقبه في أي شي الا هي و ذهب إلى مكتب مازن.

* يتـبـــــــــــــــــــــــع الفصل الثاني اضغــــــــط هنا
* الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية " رواية قاسي احب طفلة " اضغط على اسم الرواية


author-img
DoOoBy

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent