رواية بداية طريقي الي الله الفصل الثالث عشر 13 بقلم بسملة محمد

الصفحة الرئيسية

  رواية بداية طريقي الي الله الفصل الثالث عشر بقلم بسملة محمد


رواية بداية طريقي الي الله الفصل الثالث عشر

في مكان ما خارج مصر.
مهاب:انشاء الله تعمليها وتنجح وتبقي بخير!!.
شمس بإرهاق وتعب:انشاء الله.!!
الدكتور:هاا جاهزه نبدأ العمليه؟!.
شمس:ايوه يا دكتور
وتدخل شمس للعمليات......... 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في القاهر في الشركه كان حمزه يعمل وهوا قلق علي شمس بشده.
ناديه السكيرتيره:حمزه باشا الاجتماع بعد ساعتين!!
حمزه بضيق: تمام يا ناديه روحي انتي جهزيلي الورق!!. 
ناديه: حمزه بيه مش هتراجع  الورق مدام شمس قالت ان الصفقه دي مهمه جدا لشركه!!. 
حمزه بحنق: هاتيه يا ناديه وخلصيني!!. 
ناديه: تمام يا فندم.!! 
ــــــــــــــــــــــــــــــ
عند روان كانت جالسه تشاهد التلفاز بحوذة ولديها، ليقاطعها  رنين هاتفها. 
روان بجديه: السلام عليكم.!! 
مراد: وعليكم السلام، عامله اي يا روان!!؟. 
روان بستغراب لمهاتفته لها: بخير الحمدلله انت أخبأرك اي؟!. 
محمود بقلق: خير يا بنتي!!. 
مراد: افتحي الاسبيكر ممكن!!. 
روان: حاضر!، فتحت. 
مراد: السلام عليكم يا عمي محمود، اولاً انا اسف اني رنيت في وقت زي دا وعلي روان مش علي حضرتك، بس انا من العصر برن عليك تلفونك مقفول ومكنش بإيدي حل تاني غير انسه روان!!. 
محمود: حصل خير يابني، فعلا انا تلفوني اتكسر مني وبيتصلح دلوقتي  ، في حاجه ولا اي يابني!!؟. 
مراد: لا ابدا بس انسه روان لازم تشرفنا في المستشفى بكره عشان نطمن علي حالة جرحها ولو كدا هنفك الخياطه، ولازم العلاج يتغير!!. 
محمود: ربنا يصلح حالك يا ابني، بإذن الله هنكون عندك بكره!!!. 
مراد: تمام ياعمي في انتظار حضرتك، واسف مره تانيه اني رنيت في وقت زي دا، في حفظ الله!!. 
محمود: مع السلامه ياحبيبي. 
صفيه:والله دكتور ذوق ومحترم وباين عليه ابن ناس!!. 
روان بسخريه: هاتيلو عروسه!!. 
صفيه بضحك: وماله يختي دي الف من تتمناه!!. 
روان بمرح: خلاص دوريلو علي عروسه بنت ناس!!؟. 
صفيه: ومتله يا اختي ادورلو!!!. 
دا كله ومراد علي الخط  لسه ما قفلش🙂😂.
ــــــــــــــــــــــــ
اتجه مراد الي منزله بعد انهاء عمله ليجد والديه في انتظره من اجل تناول العشاء.
فريال والدته:حمدالله علي سلامتك يا ابني!!.
مراد وهوا يقبل رأسها: الله يسلمك يا ست الكل. 
علي والده: الشغل واخدك مننا ومبقناش عرفين نقعد معاك!!. 
مراد بعبث: بفضيلك الجو!!!. 
علي بضحك: والله مرتحين منك ومن زنك!!!. 
فريال: بس يا علي متقولش لابني كدا، دا البيت مبيبقاش لي طعم من غيره!!. 
مراد: والله انا ما بحب قدك يا ست الكللل!!. 
علي: ما اجبلكم شجره واتنين لمون هنا!!. 
مراد: وعلي اي انا هدخل اخد شاور سريع علي ما الاكل يخلص!!. 
علي: ماشي يا بني!!. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند ادهم رنيم.
ادهم:ما تصحي يا ست رنيم خليناا نطفح!!!.
رنيم بحنق:يإخي دا انا مشوفتش في برودك ما تطفح ولا تتنيل،انا ذنب اللي جابوني اي!!؟.
ادهم بسماجه:مقدرش يا قلبي افطر من غيرك وبعدين انا نازل الشغل انهارده!!.
رنيم بضيق:طب وسع الله لايسيأك اجهز الفطار!!.
ادهم:جاهز والله يا قلبي،ومش ناقص غير جنابك تجي تطفحي!!.
رنيم:تصدق وتؤمن بالله يا ادهم انت زوج عسل وست بيت شاطره ومفيش منك اتنين، يأخي دا كفايه اني بقوم كل يوم الاقي الاكل جاهز!!!
ادهم:ست بيت،لا يا قلبي ما خلاص شطبناا،انا هنزل الشغل انهارده اجازتي كانت شهر اللي هوا المفروض شهر عسل بس ما علينا،خلص يعني المستشفي والشركه والجامعه مش هتشوفي خلقتي تاني!!،وجهزي نفسك عشان ننزل الجامعه مع بعض!!؟.
رنيم:وانا انزل معاك الجامعه بتاع اي،عايزهم يقولو عليا اني مصاحباك!!!.
ادهم:لا مش هيقولو مصحاباني هيقولو جوزها!!.
رنيم:افهم من كلمك انك..؟؟!
ادهم:ايوه طبعاا الجامعه كلها عارفه ان اتكتب كتابنا ومستنين الفرح علي ناار!!؛
ليكمل بعبث:زي ما انا كمان مستنيه!!!.
رنيم بصدمه:تعرف انك مش محترم والجامعه بتعتك دي مش محترمه!!!.
ادهم:حديدي موقفك مش محترم ولا سافل!!؟.
رنيم:الاتنين!!!.
ادهم:طب يلا ياقلبي خدي شاور عشان نغورر وبعدين نشوف موضوع سافل ومش متربي دي!!.
رنيم بسخريه:شاور،الله يرحم امك كانت بتشرب الشربه بخرطوم الغساله!!.
ادهم بذهول:امي وخرطوم الغساله!!!.
رنيم:يا شيخ وسع،عملي فيها من التجمع!!.
ادهم بتأكيد:ايوه والله انا ڤيلاتي في التجمع!!.
رنيم:اشكمنك نافخ ريشك علياا!.
ادهم:متاوهيش اي ماما  كانت بتشرب الشربه بخرطوم الغساله دي!!،انتي كنتي تعرفيها!!.
رنيم بنفاذ صبر:يا بني أدم دا مثل احنا بنقول كا تريقه علي الناس الفافي اللي زيك!!.
ادهم: فافي الله يرحم امك اللي كانت طالعه من تحت الجاموسه!!..
رنيم بتنهيده:نفسي اشوفها يا ادهم!!!.
ادهم بحزن:اسف يا رنيم والله ما كان قصدي انا كنت بهزر والله!!.
رنيم بدموع:انت مالكش ذنب،انا السبب في كل دا انا السبب انا مش مزعلني غير انها حاولت تكلمني وانا رفضت ارد عليها!!.
_هزقتها وغلط فيها عشان بابا كان واقف عشان ميدربنيش ومن يومها متصلتش بيا تاني!!!.
عوده لأكثر من عامين
في يوم رنيم كانت قاعده بتذاكر داخل عليها والدها
ياسر:بتعملي اي يابنت ******.؟!
رنيم بخوف:بذاكر يابابا!!.
ياسر:لي فاكره نفسك هتكملي تعليم؟!
تبقي غلطانه يا روح امك!!.
رنيم ببكاء:حرام عليك والله انا عملتلك اي لك دا انا بنتك!!.
ياسر بعصبيه:والله عال وصوتك طلع يا بنت******!.
قطع كلامه صوت تلفون رنيم اللي بيرن.
بصلها بغضب: مين اللي بيرن عليكي دلوقتي يابنت*****؟!.
رنيم بتوتر: والله ما اعرف يابابا!!.
بصت في الفون لقت رقم مش متسجل!.
رنيم بخوف:رقم مش عارفه!!.
ياسر:ردي وافتحي الاسبيكر!.
رنيم بتوتر وخوف:ح حاضر!!!.
المتصل:الو،
عامله اي يا بنتي وحشاني وهموت واشوفك؟!.
رنيم:............
عفاف والدتها: يا رنيم يابنتي ردي.عليا واسمعيني
ابوكي حكم عليا زمان وظلمني متظلمنيش انتي كمان!!!.
رنيم بعصبيه: انتي عايزه مني اي هااا؟!
انا بكرهك عارفه يعني اي بكرهك متتصليش بيا تاني مش عايزه اسمع صوتك!!.
واقفلت فـ وشها.
ياسر ببتسامه شيطانيه: جدعه يبنت ابوكي جدعه لو رنت تاني اديني وانا اتعامل معاها ووعد ما همد ايدي عليكي لشهر قدام 
رنيم بقلق:طب بنسبه لـ التعليم يا بابا!!؟.
ياسر:هسيبك تكمليه بس مش هدفعلك مليم واحد!!.
رنيم بهدوء:ماشي يابابا اللي تشوفو حضرتك.!
ياسر:انا خارج بره عايزه حاجه!!؟.
رنيم بصدمه:ايه؟!.
ياسر:متنحيش اخلصي!!.
رنيم ومازالت علي صدمتها:لا ابداا يابابا تروح وترجع بالف سلامه!!!.
خرج ياسر ورنيم ما زالت علي صدمتها:معقوول بابا يقولي كداا!!.
قررت تصلي ركعتين شكر لله لتغير حال ولدها معاها، وتستغفر علي الطريقتها مع والدتها!!
فـ هيا حادثتها بطريقه سيئه جدا فـ مهما حصل ستظل عفاف  والدتها.
خلود بتكبر:قومي اعمليلي شاي يا زفتهه انتي!!؟.
عوده من الماضي!.
ادهم بآلم عليها ويلعن نفسه بتذكيرها بها:اهدي ياروحي اهدي يا رنيم!!،هدور عليها والله يا قلبي وهلاقيها بإذن الله!!.
رنيم وهيا تمسح دموعها بكف يداها:بجد يا دهم!!؟.
ادهم بحب:بجد يا روح ادهم!!
رنيم:شكراً لانك معايا وفـ حياتي!!.
ادهم وهوا يقبل ارنبة انفها:شكراً ليكي انتي انك في حياتي ومنوارها بوجودك شكرآ لانك عرفتيني يعني اي حب،شكراً لانك حسستني بالعيله وجواها وقد اي حساس جميل لما بفطر معاكي الصبح انا طول عمري عايش وحدي مافيش غير حمزه كان اوقات بيجي يبات معايا،من يوم ما اتجوزتك وانا حياتي كملت وبقا ليها طعم تاني،احساس الوحده دا شئ صعب،وانتي جيتي نورتي حياتي، كنت كل يوم افضل الف في الشوارع بالعربيه عشان مش عايز اروح وابقا لوحدي دلوقتي بقيت مش عايز اخرج بره البيت ابداً، انا بحبك يا رنيم،كلمة بحبك دي قليله عليكي او علي وصف انا بحبك ازاي اوانتي بالنسبه ليا اي،انتي جيتي نورتي دنيتي الكئيبه بطيفك شكرآ ليكي انتي يا كل حاجه فـ حياة ادهم!!.
رنيم بخجل:مش عارفه ارد اقول اي بعد دا كلو بس اكيد انت بقيت شخص غالي عندي اوي..!
ادهم بشغف:وانا مستني اما ابقا محور حياتك وتحبيني زي ما بحبك ومستعد استني عمري كلو عشان اسمع منك كلمة بحبك يا ادهم!؟،
يلا ياست هنتأخر كدا علي الجامعه!!.
رنيم بخجل:حاضر هجهز اهو!!!!.
ادهم بحب:انا هخرج وانتي يلا بسرعه!!.
بعد ان انتهيا اتجها سوياً الي الجامعه!.
ادهم:طب مش محتاج اقول انك ان احتاجتي حاجه تجيلي!!.
رنيم: يا بني طبعاً دا انا كل محد يشوفني هقولهُ انا مرات دكتور ادهم!!.
ادهم:طب كدا المعجبين بتوعي هيطيرو!؟.
رنيم ببرود:انت عايزني البس عليك اسود واشرب قهوة ساده صح!!!.
ادهم:لا وعلي اي!؟.
رنيم:طيب هات رقمك بقاا!!؟.
ادهم:انتي بتشقطيني!!!؟.
رنيم:يا شيخ اتلهي،فاكر نفسك حلو،كل الحكايه انا لما كنت بتكلمني مسجلتش رقمك!!....،ومحتاجه عشان لو عزت حاجه مثلااً،حد ضتيقني مثلاً، اه صح هوا انت مهنتك في البطاقه اي!!؟.
ادهم بفخر:دكتور جامعي!!.
رنيم:والله ما عارفه يا ابني جبتها ازاي دي،انت دكتور في الجامعه!!.
ادهم بسخريه: بالواسطه يا اختي!!!.
رنيم:طب قول كدا.
ادهم:وانتي داخالتي السن لي!؟.
رنيم بحنق:البت الشمس هيا اللي اختارتها،انا كان نفسي هندسه بس مقدرتش اسيب شمس!!.
ادهم بصدمه:ضيعتي حلمك عشان شمس!!؟.
رنيم:اللي بيني وبين شمس اكتر من ما تتخيل،انا ممكن اضيع عمري كله عشانها،واللي بتعمله دا وراه سبب وانا متأكده شمس عمرها ماكنت كدا!!،واثقه مليون في الميه انها غي حاجه مخبيها،بس انا مش قادره اعرف اي هيا فـ هستنا لحد متجيلي هيا!!.
ادهم:دا انتو لو بتحبو بعض مش هيبقا كدا!؟.
رنيم:اقوي علي فكره!!.
ادهم بغيظ:طب يلا ياختي الساعه 9ونص وريني هتدخلي المحاضره ازاي!!؟.
رنيم بصدمه:دا انا هاخد تهزيق للركب!!!.
ادهم بلامباله:يلا نطلع علي اي كافيه نقعد لحد المحاضره التانيه!.
رنيم:وانت مش عندك محاضره!!؟.
ادهم:عندي بس اتأخرت واكيد حد مسكها مكاني انهارده!!، رنيم وليد لما كان واقف معاكي كان واقف ليه!!؟.
رنيم:وليد مين!؟.
ادهم:اللي كان واقف معاكي يوم ما شوفتك في الجامعه!!؟
رنيم:معرفوش اصلا دانا اول مره اشوفه!!.
ادهم برتياح:اممممم.
رنيم:هتوكلني اي؟!.
ادهم:توكلني انتي مش لسه فطرانه!؟.
رنيم بحنق:وانت مسمي التوست دا اكل!!،لا يا بابا دا تصبيره لحد ما افطر!!.
ادهم بإنزعاج:طب خلاص هفطرك!!.
رنيم:هات حاجه تشبع.!!!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استيقظ مراد وذهب لعمله وكذالك روان وذهبت اليه في المشفي من اجل فحص حالة قلبها!. 
مراد: لا الحمد الله الجرح حالته تمام!!. 
محمود: طب الحمد الله. 
روان: طب انا هبطل العلاج امتي!؟. 
مراد: لا دا لسه باااادري عليه!!. 
روان: نعم!. 
محمود اهدي يا بنتي!، انشاء الله تخفي ومتبقيش محتاجه لاي علاج!!. 
روان بتذمر: ما هوا بيخليني انام كتير ومش بعرف اذاكر!!. 
مراد: خلاص ياست روان هكتبلك حاجه متنيمكيش!!. 
روان: تمام. 
بعد ان انتهي من فحصه وتبديل انوع علاجها طلب مقابلة محمود والدها علي انفراد. 
مراد: بعد اذنك يا روان عايز عمي في كلمتين، ممكن تتفضل معايا يا عمي!!. 
روان: اتفضلو!!. 
محمود بقلق: خير يا ابني!؟. 
مراد بعد ان ذهب بعيد نسبياً عن روان: عمي انا طالب القرب منك!!!. 
محمود بعدم فهم: مش فاهم!!؟ 
مراد: طالب ايد الانسه روان علي سنة الله ورسوله!!. 
محمود:....... 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الشركه كان يقيم الاميتنج مع العملاء الإماراتين.
حمزه: نورتو مصر والله!!. 
احدهم: منورا بأهلها  وناسها.!! 
شخص ثاني: الف حمدالله على سلامة مدام شمس. 
حمزه: الله يسلمك بس مدام شمس مسافره بره لسه مش رجعت!!؟. 
فهد: اعرف فـ هيا في دبي من اجل العلاج!!. 
حمزه بتعجب: علاج اي؟!!!.. 
بدران: الا تعرف انها الان في المشفي من اجل عملية استإصال كلي!!. 
حمزه بصدمه:انت بتقول اي!؟. 
فهد بستغراب من عدم معرفته: هوا حضرتك متعرفش انها فـ دبي عشان العمليه ومعاها مدير اعماله مهاب!!. 
حمزه: وانتم عرفتو ازاي؟!. 
بدارن: عناد والدي هوا اللي هيعملها لها!!؟. 
حمزه: مستشفي اي بسرعه!؟. 
فهد: الم تكن تعرف!؟؟. 
حمزه: ايوه مش عارف ممكن تحكولي التفاصيل!!؟. 


يتبع الفصل الرابع عشر اضغط هنا 
رواية بداية طريقي الي الله الفصل الثالث عشر 13 بقلم بسملة محمد
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent