Ads by Google X

رواية انسان سافل بس محترم الجزء الثاني الفصل الثاني عشر 12 - بقلم رانيا محمود

الصفحة الرئيسية

  رواية انسان سافل بس محترم الجزء الثاني  البارت الثاني عشر 12 بقلم رانيا محمود 

رواية انسان سافل بس محترم الجزء الثاني 2 الفصل الثاني عشر 12

مروان :احم احم

جمال :ايه يا مروان ماتخبط وقفت ليه

مروان :والله ماقادر الموقف سخيف اوي اوي

جمال :مافيش وقت خبط علي الباب ويلا نقول لأحمد يخرج قبل مايجي الظابط ويخرجه قدام ندي وساعتها الموقف هيكون اسخف بكتيير

مروان : حاضر يا استاذ جمال

جمال :بقولك ايه انا  شايف ان التردد اللي فيك ده مش وقته خالص،، ابعد كده اعدل الكرسي بتاعي وانا اللي هخبط وافتح الباب كمان.. وجع ساعه ولا كل ساعه

جمال بيخبط وانتظر قليلا وقبل ان يفتح الباب كان أحمد فتح باب الغرفه ووقف أمامهم

أحمد والدموع تملا عينيه :انا جاهز يا جماعه يلا بينا

جمال :مش هتسلم علي مراتك وابنك

أحمد بحنجره تكاد ان تتمزق المآ ودمآً :يلا يا جماعه انا جاهز

جمال يلقى نظره على أخته.. نظره سريعه لكنها كافيه ان تخبره ان ندي لم تعد تلك الفتاه الصغيره التي كان يعرفها من قبل بل تحولت لتلك المرأة التي كسا الحزن وجهها وسكن الألم جنبات قلبها.. يالها من قسوه الايام التي بنتظرها

مروان واحمد يسيران معا و احمد يدفع بالكرسي المتحرك الجالس عليه جمال ووعند نهايه الممر الطويل كان الضابط ومعاونه ينتظران احمد

يقف احمد وينظر لمروان

أحمد :شكرا يا صديقي يا اغلي انسان عندي لو كان ليا اخ ماكنش هيقف جنبي ولا هيعمل اللي عملته معايا

مش هوصيك علي ندي ومروان الصغير

مروان وجمال في صوت واحد :مروان الصغير!!

أحمد :طبعا يا اخويا ماعنديش اعز ولا اغلي منك في حياتي

علشان ابنى يكون اسمه علي اسم حد تاني غيرك انتي غالي عندي اوي ماعنديش غيرك انت وندي في حياتي لو كان ربنا رزقني ببنت كنت سمتها ندي اما الولد فلازم يكون اسمه علي اسمك

جمال يستمع اي احمد. وعينيه تملائها الدموع وقلبه يملائه الحزن والاسي

أحمد :كلمه شكر متوفيش حقك يامروان

مروان :مافيش شكر بين الأخوات...

أحمد :استودعكم الله يا جماعه... (ينظر إلى جمال) انا متشكر اوي وسعيد جدا بوجودك جنب ندي وانا اسف اني مقولتلكش الف سلامه علي حضرتك معلش اعذرني النهارده بالنسبه لي يوم مميز مشحون بمشاعر كتير اوي

جمال يمسح دموعه :انا اللي متشكر انك موجود في حياه ندي(احمد ومروان ينظران الي جمال بتاثر شديد ويدمع الثلاثه 😥

احمد:انا همشي ومش هوصيكم علي ندي ولا علي ابني وبنتي خلي بالكم منهم

جمال :انا هعيش مع اختي مش هرجع السعودية مكاني هنا جنبها لحد ماترجع لنا بالسلامه

يمشي احمد ويصطحبه الضابط ومعاونه

أحمد :لوسمحتوا دقيقه فقط

الضابط :ماذا تريد.؟

احمد:اريد مروان لدقيقه واحده لا أكثر

الضابط :سيد مروان تعال من فضلك

مروان :نعم

احمد:هو جمال يعرف ان انا عرفت موقفه مني ومن ندي

مروان :لا مايعرفش

احمد:طيب الحمد لله وياريت يفضل مايعرفش ولا حتي ندي

ارجوك يا مروان

مروان :متقلقش انا فاهم انت عاوز ايه

احمد :مش عاوز الأخوات علاقتهم تدمر بسبب انفعال لحظي

مروان: حاضر ياأحمد كل اللي انت عاوزه هيتعمل واكتر كمان

احمد :دلوقتي بقي اقولك سلام يامروان

😥 جمال :انا هروح لندى ولو سمحت يامروان انا عاوز انهي مستحقاتي الماليه في السعوديه فلوسمحت لو تقدر تساعدني

مروان :حاضر يا استاذ جمال بس ده قرارك النهائي

جمال :من غير تفكير انا مش هسيب اختي وولادها كفايه اوي اللي فات بس ياريت هي تسامحني

مروان :انت عارف ندي قلبها ابيض وانت انها بتحبك جدا وعمرها ماقالت في حقك اي شي وحش حتي احمد مايعرفش انك طلبت من ندي تسيبه وتطلق منه وقت المحكمه

جمال يبكي بكاء شديد :من فضلك انا هروح لندى اوضتها اكيد هي منهاره

مروان :حاضر يا استاذ جمال

(مروان ماكنش ينفع يقول لجمال ان احمد عرف موقفه منه

واذمه دخوله السجن لان امر ذي كده كان هيدمر جمال نفسيا وكمان هيدمر اي امل في علاقته باخته

.................     ..............      .............         ...........

ميسون بتنهيده وصوت مليان دموع : بقالك كتير ساكت

وبتبص البحيره انا خلصت كلامي ومافيش اي رد فعل منك

ابوعمار : ميسون انا بسمعك وبس انا هنا علشانك علشان اسمعك وبس مش علشان أصدر أحكام عليكي ولا اقيمك

لا ابدا انا عاوزك تتكلمي تقولي اي شي وكل شي مضايقك

إحنا أصدقاء او انا شايف كده علي الاقل من ناحيتي

حاسس انك موجوعه حبيت اسمعك يمكن لما تتكلمي تخفي الألم والوجع اللي دايما بيظهر بعيونك.. وانتي عيونك حلوين كتيير مش لازم ابدا يظهر فيهم اي ألم او زعل

ميسون : انا مجرمه انا مجرمه (وتنهار ميسون كليا)

........     .......؟.  

الضابط في سياره الشرطه :ابكي. ابكي يا احمد ان لم تبكي ستنهار كليا وانت بالتأكيد لاتريد ان تنهار وانت بمفردك في الزنزانه ابكي وأخرج مافي داخلك من مشاعر سلبيه

(احمد يستجيب لكلام الضابط وكانها شاره البدء للانطلاق مارد الحزن الذي بداخله)

...........       ............        ...........

جمال :انا متشكر يا مروان

مروان :علي ايه يا استاذ جمال

جمال :لو قولت علي ايه ولا ايه صدقنى هنقضي اليوم كله واقفين مكانا... المهم انا هدخل لندى وبعد اذنك تبعتلي الولاد وتقدر تروح انت والدكتوره مريان انت جاي من سفر ومروحتش وتعبان اوي انا عارف وحاسس بيك وكتر خيرك

مروان :استاذ جمال انا مش همشي غير لما اطمن

جمال :اطمن انا هتكلم مع ندي وبعد كده نروح البيت عندها وبكره نتقابل تاني باسيدي

لا حضرتك مش هتروح حضرتك هتفضل في المستشفى

جمال :اذاي يعني انا مش فاهم

مروان :اتفضل عند ندي وهي هتقولك وانا هجيب الولاد وهنيجي عندكم

...............       ....................         

جمال : ندي انتي كويسه

ندي تهز راسها بنعم عينيها حمراوين وصوت مبحوح تتمتم بكلمات لم يفهماجمال :ندي بتقولي ايه مش فاهم

ندي :احمد مشي خلاص 😞

جمال :للأسف ايوه. وبلاش عياط انتي تعبانه ولسه قايمه من ولاده كنتي تعبانه فيها. مش محتاجه اقولك ولادك محتاجينك ياندي.. احمد كمان محتاجك قويه

مين هيربي مروان ويستناه لما يخرج

ندي :هو قالك انه هيسمي ابنه مروان

جمال :ايوه يا حبيبتي قالي وقال لمروان كمان.. علي فكره الاسم جميل ايوه ربنا يخليهلكم..

ندي :ده اختيار احمد

جمال :انتي مجنونه اوعي تفتكري اني زعلان ابدا اقسم بالله ان ده احسن اختيار فعلا مروان هو الإنسان الوحيد اللي وقف جنكم وجنبك انتي بالذات ياندي. انا اللي كنت ابعد مايكون عن الاخوه كان المفروض أقف جنبك وبس من غير ما انظر واتفلسف عليكي كان لازم أقف جنبك الأول وبعد ماتعدي محنتك نبقي نتكلم لكن انا كنت مثال سيئ للأخ الكبير.. سامحيني ياندي ارجوكي

ندي بدموع :ارجوك. يا جمال بلاش الكلام ده انت كنت خايف عليا مش اكتر انت اساسا ماكنتش موافق علي أحمد خوف عليا

جمال :كلامك ميمنعش اني سبتك تواجهي مصير مجهول في بلد ماتعرفيش حد فيها

ندي ':كفايه ياجمال دموعك غالية يااخويا ارجوك انت تعبان والغضط عندك عالي وكمان قولي بقي مين اللي هياخد باله من ليلي لحد ها اطلع من المستشفى وكمان حتي بعد ما اطلع من المستشفى

جمال بيمسح دموعه وبياخد نفس : حاضر يا ندي. ٍطيب انا هروح للولاد اخدهم ونروح

ندي :بس انت لسه مكملتش العلاج بتاعك

جمال :علاج ايه مروان قالي ندي هتقولك

ندي :بص ياسيدي انا ومروان عرضنا الملف الطبي بتاعك على دكاتره هنا

جمال :ندي انا بقيت كويس وخلاص انا سلمت ورضيت بقضاء الله وقدره والحمدلله على كل حال

ندي :وربنا خلق الطب والدوا

جمال :خلينا نتكلم بصراحه انا الفلوس اللي معايا وكمان اللي هتطلعلي بعد ما اسوي شغلي في الرياض يدوبك توفر للولاد حياه كويسه ماينفعش اكتر من كده وخصوصا اني مش هعرف اشتغل واكيد مش هقبل ان مروان يتكفل بمصاريف علاجي

ندي :ومين قالك اني هقبل ان اي حد يدفعلك تمن علاج

انا معايا فلوس انتي عارف بموضوع البيت اللي جد مروان كتبه باسمي ومروان أجره علشان أستفيد من فلوس الإيجار

والفلوس دي كتير اوي وكمان اقدر........

جمال :كفايه كلام ياندي انا عارف موضوع البيت والفلوس اللي بتيجي منه بس دي فلوسك انتي وجوزك وولادك مش هتصرفي عليا ولا علي علاجي.. من فضلك انا اخدت قرار

ندي :مافيش قرار خلاص ياجمال المستشفى اخدت الإجراءات الازمه وانت دلوقتي هتروح الاوضه بتاعتك علشان الدكاتره هتبتدي من بكره خطه العلاج.. جمال الفلوس فعلا اندفعت وانتهي الأمر...اخويا وحبيبي انا محتجالك فعلا محتاجه انك ترجع جمال اخويا الكبير بكل صحته وحيويته

من فضلك اديني الفرصه اني أقف جنبك

جمال :انتي اللي تقفي جنبي انتي بتقولي ايه ياندي

ارجوكي انا،... 😢

ندي :مافيش كلام تاني ياجمال خلاص ارجوك .. انت مش واخد بالك اني تعبانه واليوم كان طويل بالنسبه لي

جمال :اه صحيح عندك حق.. هروح اوضتي حاضر ياندي ربنا يجيب الخير.. بس انا عاوز اطمن عليكي بعد زياره احمد

ندي بتحاول تتحكم في الدموع :انا الحمد لله يا جمال كويسه ربنا يقويني انشالله

جمال :انشالله يا حبيبتي. انا هروح لمروان اطلب منه يوصل الولاد للبيت عندك وامل موجوده معاهم تهتم بيهم لحد ماترجعي بيتك بالسلامه

جمال :امل مراتك دي ست جميله اوي

جمال :من حقك تشكري فيها مش صحبتك وانتي السبب في الجوازه دي 😁

ندي :😂 ايه بقى ملها الجوازه دي

جمال :خلاص يا استري عليا 😂😂

ندي :تمام يا جيمي. انا هتصل بمروان واقوله يوصل الولاد للبيت

جمال :مروان بره واقف. لحظه هندهله.... اتفضل يا مروان ادخل

...................                ..........................

ميسون :هنفضل ساكتين كتير..انا تعبت من الصمت الطويل ده. من فضلك اتكلم سكوتك بيتعبني وانا اساسا تعبانه 

ابو عمار :أكرم مأمون الجبلي

ميسون :!!! مش فاهمه 🤔

ابوعمار :ده اسمي

ميسون :وبعدين

ابوعمار:وبعدين يلا بين علشان اوصلك احنا هنا بقالنا اكتر من 5 ساعات وانتي تعبتي من الحكي واكيد محتاجه ترتاحي

ميسون لم تكن تتوقع ابدا رد فعل ابوعمار. كانت كلمات كالسكين يدميها

ميسون بكبريائها الذي تعودت عليه ولكنها تناسته قليلا :

ايوه فعلا عندك حق انا تعبانه ومحتاجه ارتاح عن اذنك

ابوعمار :اوك هشيل الأطباق وبعد كده اوصلك

ميسون بحده :مافي داعي انا بعرف ارجع البيت انا مش طفله عن اذنك

ابوعمار بابتسامه وكأنه كان يعلم بالضبط تلك رده الفعل :برحتك اتفضلي مع السلامة

نهضت ميسون بعصبيه وتركت ابو عمار حتي انها نسيت قبعتها اما ابوعمار فقد كان هادئا

............؟...................        ........................................

في السجن

الضابط :يالك من رجل محظوظ

أحمد : هل تعتقد ذالك

الضابط : نعم انت حق  محظوظ 

أحمد :لكني لا أعتقد

الضابط :كل البشر بلا استثناء يبحثون عن الحب

وانت من الناس القلائل الذين أحسنت لهم الدنيا واعطتهم الحب

أحمد :لكني لم استمتع بيه

الضابط :لكنك تجني ثماره.. انا لم أرى في حياتي منذ سنوات كثيره لم أرى رجلا تعشقه زوجته مثلما رايته في زوجتك

تعرف اني في مواعيد زيارتك اترك مايشغلني واحضر حتي اري لقائك بزوجتك.. اري في عينها الحب والشوق وايضا الاحترام نعم ياسيد احمد تلك المرأة تحترمك جدا دايما مااجدها تقبل يدك لاتجلس حتي تجلس انت لا تمشي بعد انتهاء الزياره حتي تمشي دائما تأتي حتي في تعبها اتعلم انها دايما تبتسم أمامك ام بعد أن تنتهي من زيارتك تنسحب الابتسامه من علي وجهها ولا يظهر سوي التعب والألم

انت تحظى بما لايملكه اغني اغنياء العالم

. انت تملك الحب الصادق

احمد :ولكني لااستحقه.. زوجتي نعمه كبيره لا استحقها

الضابط :اذا كنت لا تستحقها فإن الله لم يكن يمنحك هذه النعمه.. الله لا يخطأ الله يعرف جيدا ماذا يعطي ولمن.. 

اما نحن البشر أصحاب قصر نظر اما الله فهو الاعظم منا

احمد :اتعلم انا اعرف كل كلمه قلتها ولكني أشعر أني اسمع هذه الكلمات لأول مره

الضابط :كلنا نعلم الحقيقه ولكن دائما نريد أن نسمعها

أحمد :لماذا؟.

الضابط :لأننا نريد أن تأكد اننا لسنا بمفردنا في هذا العالم وان هناك من يتكلم معنا ويشعر بنا

أحمد. ينظر للسقف يغمض عينيه ويستعيد كل لحظه جمعته باابنه وندي. 💕

.................................           

مريان تمسك بذراع مروان : اخيرا اخيرا.

مروان :مالك يامجنونه سيبي دراعي مش عارف اسوق

مريان :اصلي كتيييييييييير مبسوطه

مروان :اقسم بالله العظيم انتي مجنونه. مش من كام ساعه كنتي عماله تعيطي علي أحمد وندي وعملتي مناحه

مريان :😂😂 هرمونات حمل.ياسيدي

مروان :اه ياربي ماشي ياحبي ربنا يخليكي ليا وميحرمنيش من هرنوناتك

مريان :بس انا مش مبسوطه علشان الهرمونات لا انا مبسوطه انك اخيرا رجعتلي (بتقرب عليه وبتبوسه في خده) وحشتني اوي اوي اوي

مروان :احم احم. براحه عليا يامريان هعمل حادثه

مريان :😂

مروان :بتضحكي ليه ياقمر

مريان :اصل انا جعانه

مروان:لا مش ممكن 🙆 انتي مجنونه رسمي.. هرموناتك  دي هتقتلني.. وبعدين مش انتي لسه واكله في كافتريا اامستشفي

مريان :انت قولت كافتريا يعني سندوتش مش بيشبع

مروان :نعم سندوتش انا محاسب علي 4سندوتشات فيه منهم واحد ليا اساسا مش قدرت اكمله

مريان :😭جعانه ياناس

مروان خلاص حاضر هندخل اي مطعم يقابلنا

مريان :لا انا عاوزه اكل فى بيتنا

مروان حاضر.......

بعد قليل.......

مروان :ياحبيبتي يا قلبي ممكن بعد اذنك تستني لحد مانروح وبعدين تاكلي... مش بحب حد ياكل في عربيتي وبعدين براحه انتي متسرعه في الأكل ليه ماحدش هياخد الاكل منك

مريان 😥حاضر

مروان :ياحبيبتي والله مش قصدي ازعلك بس انتي بتاكلي والاكل بيقع منك اصبري.. وبعدين خلاص احنا وصلنا يلا بينا

مروان. :حبيبتي انا هاخد دوش واجيلك

مريان :اوك حبيبي وانا هجهز الاكل واستناك

بعد شويه مش كتيييير

مروان :مريان حبيبتي انتي فييييي....... 🙄اه ياني علشان كده ماكنتش عاوزه تاكلي في المطعم.. فعلا الناس كانت هتضحك عليان من المنظر.. مش ممكن دي واحده ست كانت بتاكل لا دي معركه.... مريان يلا قومي ادخلي نامي جوه

مريان 😴😴

مروان :طيب اعمل ايه اشلها... لا احسن حاجه اجيب حاجه اغطيها وتنام مكانها..... بس الهانم عماله تبوس في خدي وفي العربيه وتقولي وحشتني وانا اللي كنت فاكرها ليله حمرا طلعت ليله بتنجاني😂

.........................

ندي :صباح الخير يا حبيبي

جمال :صباح الفل ياندي انتي سيبتي الاوضه ليه ياحبيبتي

انتي لسه تعبانه وفين ابنك

ندي :حبيبي متخافش كده انا قمت من السرير لان الدكتور قالي اني اقدر اتحرك خلاص واني كمان هروح بكره انا مروان فامتخفش دكتور الأطفال بيعمله فحص والممرضه شويه كده وتجيبه علي هنا انا بلغتها اني هكون في اوضتك

جمال:اه ياندي انا تعبت وعاوز اروح معاكي

ندي :خلاص يا جمال مالوش لزوم نعيد الكلام تاني.. ده قرار وانتهى وعلي فكره الدكاتره اللي شافت حالتك اكدوا انك مش محتاج علاج طويل الأمد بالعكس علاجك في إيدك انت صاحب القرار

جمال :اه هترجعي تكرري نفس الكلام ان الحاله النفسيه عليها عامل اساسي في الشفا

ندي :طبعا وانت لازم تؤمن بكده من جواك

جمال من فضلك لازم تخف وتقف علي رجليك من تاني

إحنا كلنا محتاجين لوجودك... ارجوك يا اخويا

جمال :انشالله يا ندي. (تليفون ندي بيرن)

ندي :دي ليلي.... الو حبيبتي صباح الخير

ليلي :صباح الخير يا مامي عامله ايه النهارده

ندي :الحمدلله يا حبيبتي

ليلي :واخويا عامل ايه وحشني اوي انا هلبس بسرعه علشان اجي اشوفه.... (صوت عمر.... اسألي علي خالك ياست ليلي ولا نسيتيه)

ليلى :يوه بقي بطل رخامه ياعمر انا منسيتش خالو جمال انا كنت لسه هسال عليه... ا

ندي :بس ياولاد مش عاوزه خناق. ليلي اديني عمر

عمر :الو صباح الخير يا عمتو

ندي :صباح الخير يا استاذ، عمر... حبيبي انت راجل البيت دلوقتي فالو سمحت بلاش خناقات مع ليلي انت كبرت علي كده

عمر :حاضر ياعمتو... طيب ممكن اكلم بابا وماما كمان عاوزه تكلمه

ندي :حاضر ياحبيبي كلموا بابا 😘


google-playkhamsatmostaqltradent