رواية اسيرة جلادي الفصل الثاني عشر 12 - بقلم مريم حسني

الصفحة الرئيسية

  رواية اسيرة جلادي الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم حسني



رواية اسيرة جلادي الفصل الثاني عشر 12

شريف ابتسم بفرحه كده نبدا الشغل اللي بجد 
ندي بصعوبة هو … انا ه. هقدر اتكلم ….تاني …كويس وهبقي .. كويسه.صح
شريف ابتسم لها ان شاءالله يا ندي عاوزك بقي تحكيلي من الاول خالص من ايام طفولتك
ندي حاضر 
فلاش باك
ندي من وهي عندها ٦ سنين
باباها مات ندي كانت متعلقه به جدا اكتر من مامتها لكتير ديما ماجده كانت مهمله فيها اللي كان مهتم بيها باباها 
ندي مكنتش فاهمه يعني ايه باباها مات بس هي صحيت ملقتوش وكل ماتسال ماجده عليه تزعق لها ندي كل ده كان عندها امال ان باباها يرجع من الشغل لحد بعد العده بيوم ماجدة كانت متجوزه 
ماجدة ندهت علي ندي ندي تعالى سلمي علي بابا 
ندي نزلت تجري بسرعه بفرحه واول ماشافت صابر
ندي بلهفة ماما فين بابا مين ده
ماجدة ده بابا الجديد يا ندي 
ندي بصتله وبصت لمامتها واغمي عليها
راحوا بيها عند الدكتور الدكتور قال لهم عندها صدمه عصبيه واحتمال يؤثر على النطق بتاعها بس ما العلاج وهي لسه صغيره ممكن نطقها يرجع يتحسن
ندى قاعده تقريبا 6 شهور ما بتتكلمش وما بدات تتكلم كانت بتتكلم بتلعثم فضلت عندها المشكله دي شويه وهي صغيره وبدات تتحسن لما كبرت بس كان بيجي لها ساعات ولسان  هيبقى ثقيل لما كانت تعصب وتتنرفز
ندى طفلتها ما كانتش عاديه كانت هي كثير قوي بتكره صابر و مامتها كان دائما بيعمل اخواتها احسن منها كانوا ساعات كثير بيضربوها على اي سبب ما كانش عندها صحاب من وهي صغيره لما فادي جاه عاش معهم هي اتصحبت عليه وهو صاحبها الوحيد بس هو دائما كان عصبي ساعات كثير كانت بتخاف منه تقريبا اما بقى عندها 10 سنين وفادي كان ساعتها عندها حوالي 18 سنه هو دخل كليه الشرطه وهي سافرت لندن
من ساعتها وهي ما شفتوش ثاني لحد يوم كتب الكتاب
باك
شريف وهو بيدون الملاحظات كده تقريبا انا فهمت يا ندى انتي حصلتلك صدمه ثانيه كبيره حصل لك موضوع فقدان النطق ده او عقلك بيحاول يهرب خلاكي ما تتكلميش انت بتتكلمي عادي لما اتكلمتي معي دلوقت بس هي المشكله دي واحنا هنشتغل عليها وان شاء الله نحل الموضوع ده مع بعض حاسه انك قادره تحكي زياده ولا كفايه كده
ندى وهي بتمسح دموعها بتتكلم بصعوبه لا انا تعبت النهارده كفايه كده
شريف قرب منها ومسح دموعها ممكن ما تعيطيش بصي انا باشوف مرضى كثير قوي لازم يعيط وهم بيتكلموا معي بيوصل معهم الموضوع للانهيار بس انت الوحيده اللي مش قادر اشوفك بتعيطي
ندى بصيت له باستغراب مش فاهمه
شريف احم مش قصدي حاجه يا ندى انا بس مش عارف هاسيبك دلوقت تستريحي
......................
هند قاعده علي النيل بتمسح دموعها وتفتكر اللي حصل لها وهي صغيره
فلاش باك
مامتها كانت عند الجيران وما كانش في احد غيرها في البيت هي وشريف بس شريف كان نائم ساعتها تقريبا كان حوالي عندها ١٠ سنين مامتها كانت سايبه ميه على النار بتغلى كانت حطاها عشان الاكل هند كان عندها قطه صغيره في البيت وهي قاعده بتلعب معها رمت لها الكوره القطه طلعت جري طلعت هند تجري على المطبخ كانت وهي بتجري وراها اتخبطت في البوتاغاز والحله كانت قريبه من حرف بوتاغاز اول ما خبطتها الحله وقعت عليها هند قاعده تصوت بشكل هيستيري شريف اول ما تسمع صوتها قام جرى ومن غير ما يقول اي حاجه او يفكر اخذها وجاي على المستشفى في لحظتها الدكتور قال الحروق من الدرجه الاولى هتسيبها علامات في جسمها مش هتروح لو ما كانش اتلحقت  في اسرع وقت كانت هتموت
هند كبرت وهي عندها المشكله دي دائما اصحابها كانوا بيتريقوا عليها عشان جسمها محروق من وهي طفله صغيره بتلبس مقفول وبكم عشان ما حدش يعرف ان هي مشوهة
لما وصلت لمرحله المراهقه بقيت انسه حبه تتربى ازاي كل اللي في سنها بس الحروق بانت في جسمها لما لبست بنصف كم مكنش كان سهل تلاقي حد يحبها لشخصيتها الاولاد او البنات يشوفوها بيقرفوا منها ويهربوا فقدت الامل حاسه ان ما فيش عمرها حد هيحبها وتتحب زي كل البنات ده  حاله اكتئاب ساعتها شريف كان في الكليه بدء يحاول يعالجها ويديها ثقه في نفسها كان متابعه عند دكتور نفساني و شريف كان بيتابع معها في البيت اتشخصت الحاله بتاعتها انعدام الثقه بالنفس كره الذات وكره الاخرين ادى الى اكتئاب
شريف كان دايما بيحاول يرجع لها ثقته بنفسه وكان بيديلها دائما يقول لها قد ايه هي جميله و انها بنت اي احد في الدنيا يتمناها هي ترجمه غلط وتعلقت به وحبته هو طول عمره بيحبها بس زي اختي الصغيره عمرو ما شافها غير اخته الصغيره مش لسبب الحروق ولا اي سبب انما لان هو يتربى معاها وحس انو المسئول عنها
باك
واحد بيخبط على كتف هند لو سمحت يا انسه
هند تمسح دموعها نعم في حاجه
الشخص كنت حابب اسالك هو حضرتك كويسه اصل انا شايفك قاعده من بدري بتعيطي
هند اه انا كويسه شكرا
ابتسم لها انا سيف اسمي سيف وحضرتك
هند اسمي هند
سيف هو ايه اللي في يدك حضرتك ده انتي كويسه متاكده هند بصيت على يديها لقيت في حته من الحرق بينها قامت بعصبيه وزعقت وانت مالك انت هو انت جاي اصلا بتعاكسني امشي من هنا ولا الم عليك الناس كلها زقته ومشيت
سيف طب استني يا انسه انا اسف بس والله لو كنت ضايقتك يا انسه هند بس هند كانت  مشيت
سيف حاسس ان هو ما تجيبيها بشكل غريب وقال في نفسه ياترى هشوفها ثاني
................
فادي بيتخانق مع شريف انا قلت لك عايزه ادخل اشوفها انا مش عايز استاذن عليك قبل ما ادخل شوف مراتي
شريف برود لا الحقيقه لازم تستاذن مني الاول قبل ما تدخل تشوف مراتك عشان انا الدكتور بتاعها و باقول لحضرتك حالتها ما تسمحش ابدا بانك انت عايز تخش لها
فادي بزعيق بس انا محتاج ادخل محتاج اتكلم معها
شريف بالانعدام صبر انا قلت لحضرتك ما ينفعش انا ما صدقت حالتها بدات تتحسن لو حضرتك دخلت لها دلوقتي هتنتكس بعد اذن حضرتك اتفضل امشي بهدوء من غير شوشره عن اذنك عشان ورايا شغل
 فادي زعق في و ماسك هدومه انت بتتكلم كده ازاي انت ما تعرفش انا مين لو عايز ادخل  اشوفها دلوقتي حالا هدخل اشوفها ممكن اهد المستشفى دي كلها عل دماغك
شريف بعد اذن حضرتك يا حضره الظابط يا ريت تنزل ايدك انا دكتور محترم  كل اللي انا باقوله لك عشان خاطر مصلحه المدام
فادي زقه ماشي انا هامشي بس مزاجي
شريف بقرف بني ادم همجي ومتوحش مش عارف الملاك دي متجوزه الإنسان ده ازاي
.................
فادي ادهم انا مش عارف اعمل ايه انا خلاص انا ما بقتش تقريبا انا اعرف انام
ادهم انا قلت لك قبل كده الحل يا فادي وانت مش عايزه فريح نفسك بقى وريح دماغك الحل اللي عندي انم تروح لدكتور نفساني عشان تقدر تتعالج
فادي  بزعيق تاني هتقولي دكتور نفساني يا ابني انا مش مجنون
ادهم وانا باقولها لك ثاني دكتور نفساني مش معناه انك مجنون ده شخص بيساعدك
يا ابني دي حاجه مش عيب كلنا محتاجين دكتور نفساني في حياتنا انا شخصيا اتعالجت  عند دكتور نفساني وما تتكسفش اقول الحكايه دي
فادي ادهم هو انت ا تعالجت عند  دكتور نفساني من ايه
ادهم .....
................
شريف يلا يا ندى نبدا الجلسه
ندى بصعوبه انا قلت حضرتك يا دكتور انا تعبانه النهارده مش هاقدر ابدا الجلسه
شريف معلش انا عارف انك تعبانه بس كل ما تكلمنا كل ما تبقى احسن انا سبتك ترتاحي اه ايه رايك لو ندردش شويه احنا قولنا مش جلسه ولا هو علاج احنا بنقعد نتكلم شويه ايه رايك
ندى بصيت له بتردد
شريف طيب بصي هشغل دلوقت اغنيه نقعد نسمعها سوا انا عارف اللي بتحب الاغاني قوي وبعد كده نبقى نتكلم ايه رايك
ندي بصعوبة يا ريت بقالي كتير مسمعتش اغاني
شريف تمام انا بحب مصطفى قمر اسمعي الاغنيه دي يا رب تعجبك 
كل ليل ياحبيبى ياحبيبى
بيعدى قمره وينادينا
بسأله مخبى ايه
مخبى ايه بكرا لينا؟
دمعة جارحة
والفراق الفراق
الفراق مكتوب علينا
ياحبيبى نفسى اقولك
عاللى بيا
بس خايف ييجى يوم
وتلوم عليا
ليه قابلتك ليه ليه؟
ذنب قلبك ايه؟
ليه قابلتك ليه ليه؟
ذنب قلبى ايه؟
حتى انت ياحبيبى
خايف اقولك ياحبيبى
كنت بخاف مالشوق وعذابه
وطول لياليه
كنت بقوله ياقلبى ياقلبى
الحب داريه
واتقابلنا والليالى
طمنتنا فى حضنها
واه ياخوفى ياحبيبى
مالليالى وغدرها
حبك قدرى ومستنيه
مهما يكون مكتوب لنا ايه
دمعة جارحة
ولا فرحة
والفراق الفراق
الفراق مكتوب علينا

  رواية اسيرة جلادي الفصل الثاني عشر 12 - بقلم مريم حسني
أيمن محمد

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent