رواية حب في الثلاثين الخاتمة بقلم آية عطيه

الصفحة الرئيسية

  رواية حب في الثلاثين الخاتمة   بقلم آية عطيه 

رواية حب في الثلاثين الخاتمة  

ادهم :انا رايح الحفله دي علشان اعرفك علي البت اللي قولتلك عليها قبل كد

هدي و قلبها يتقطع الي اشلاء فهي لم يخطر ببالها انه سياتي يوم و يقول لها هذا و لكنها لن تقف في طريق سعادته حتي لو علي حساب سعادتها يكفي ما عاشته معه في خلال تلك الفتر فقد كان مثال الزوج المحب لاسرته و يكفي حبه لابنائها و حب ابنائها له

ادهم :انتي معايا

هدي :ايوة معاك عرفني بس بميعاد الحفله و انا ان شاء الله هكون جاهزه قبلها

ادهم :ان شاء الله.... احم احم

انتبهت له هدي و نظرت له لكي تحثه علي اكمال حديثه

ادهم :كنت عايز اعرف انتي هتعملي ايه

هدي :هعمل ايه في ايه

ادهم :يعني بعد ما اتجوز

اغمضت عينها بالم يعتصر قلبها و بعد وقت فتحت عيناها و رفعت نظرها اليه

هدي :مش فاهمه

ادهم :يعني لو حابه تفضلي علي ذمتي انا معنديش مانع خصوصا ان المده اللي انتي محدداها بكرا اخرها

سيطرت علي دموعها باقصي ما عندها من قوة و تحدثت بصوت مهزوز

هدي :انا اصلا نسيت و مفكرتش

ادهم :لو حبه تفضلي علي ذمتي لحد ما تحددي و تشوفي هتعملي ايه مفيش مشكله

هدي :بس عروستك

ادهم :متشغليش بالك بيها

هدي :ازاي يعني

ادهم :هي عارفه اني متجوز و عادي عندها

هدي :عادي

ادهم :ايوة عادي

هدي :يبقي مبتحبكش

ادهم :ليه بتقولي كدا

هدي :علشان لو هيا بتحبك عمرها ما هتوافق حد يشاركها فيك ابدا

ادهم :طب و اعرف ازاي انها بتحبني

نظرت له و تحدثت العيون لبعض الوقت

هدي :معرفش

ادهم :بس انا بقى اتاكدت انها بتحبني

هدي :اتاكدت

ادهم:ايوة تاكدت

هدي :ربنا يوفقك

ادهم :انتي بجد بتدعيلي من قلبك و مش زعلانه و فرحانه ليا

هدي :اللي بيحب حد بجد بيتمناله السعاده معاه او مع غيره

ادهم :و انتي بتحبيني

هدي :ايوة

استوعبت هدي ما قالته فتوترت قليلا

هدي :قصدي يعني زي اخويا

ادهم :اممممممممم

هدي :بعد اذنك هطلع فوق

ادهم :ايه مش رايحه الشغل انهارده

هدي :لا تعبانه شويه

ادهم :تحبي اجيب دكتور

هدي :لا دي حاجه بسيطه

ادهم :ماشي بس لو في حاجه كلميني

هدي :حاضر

و صعدت هي الي الاعلي تبكي علي حالها و ما وصلت اليه

و ادهم ذهب لانهاء اعماله بالخارج


.............................

و في اليوم التالي

خرجو الاولاد في الصباح

هدي :خلاص هتروحو مع تيتا

همس :ايوة يا ماما بس لو مش عايزانا نروح و نقعد معاكي مش هنروح

هدي :لا يا حببتي روحو و كمان علشان تيتا و جدو ميزعلوش

بس انا عايزاكم في اليومين اللي هتقعدو فيهم هناك متهملوش مزكرتكم

زين :متقلقيش يا ماما

هدي :ماشي يلا السواق برا مستنيكم

زين و همس :سلام

هدي :سلام

و بعد وقت هبط ادهم و ذهبو للافطار معا

ادهم :الولاد فين

هدي :راحو عند ماما هيقعدو يومين

ادهم :ليه في حاجه

هدي :ابدا مفيش هما عايزنهم يومين معاهم

ادهم :تمام انا ماشي مش عايزه حاجه

هدي :لا شكرا

ادهم :طب اعملي حسابك تكوني جاهزه علي الساعه سبعه هعدي عليكي اخدك

هدي :ان شاء الله

ادهم :سلام

هدي :مع السلامه

و صعدت الي الاعلي و هي حزينه و لكنها قررت تتجاوز هذا الحزن من اجل من ملك قلبها فانها تحبه بشده و لن تقف بطرق سعادته

و بعد وقت طويل من شرودها في حياتها القادمه معه او كيف تكون من غيره اخرجتها طرقات علي الباب

هدي :ادخل

ورد:البيه باعت حاجات مع ناس تحت و طالبين حضرتك

هدي :حاجات ايه

ورد:معرفش

هدي :طب روحي و انا جايه وراكي

وهبطت الي الاسفل و وجدت مجموعه من الفتيات

هدي :ايوة خير

احدي الفتيات:حضرتك هدي هانم

هدي :ايوة

احدي الفتيات :ادهم بيه بعتنا ليكي علشان نجهزك للحفله بتاعه بالليل و يدوب نلحق

هدي :ايه و ايه كل الحاجات دي

احدي الفتيات :دي كل حاجه هتحتاجيها من فستان و شوز و شنطه و حجاب و كل حاجه

هدي :طب ثانيه واحده كدا

و ذهبت هدي مكان بعيد و قامت بالاتصال علي ادهم

هدي :ايوة يا ادهم

ادهم :ايوة يا هدي

هدي :ايه اللي انت باعته دا يا ادهم

اجهم :فستان علشان الحفله

هدي :طب ما انا عندي فساتين كتيره

ادهم :لا الحفله دي مهمه و لازم تلبسي اشيك حاجه و بعدين دا علي زوقي يارب يعجبك

هدي :اكيد هيعجبني مدام انت اللي جايبه... قصدي يعني انك زوقك حلو

ادهم :ماشي يا ستي طب روحي اجهزي يلا علشان تلحقي تخلصي علي الميعاد

هدي :انت بتهرج ميعاد ايه دا الساعه لسه اربعه و الميعاد الساعه سبعه هلبس في تلات ساعات

ادهم :ايوة علي ما تعملي بدكير و منكير و الميكب الحاجات بتاعة البنات دي

هدي :ايه ميكب لا طبعا

ادهم :لا معلشي علشان خاطري يا هدي انهارده بس

هدي :انت عارف اني مش بحب احط ميكب

ادهم :دي حفله و بعدين قولتلك علشان خاطري

هدي : ياادهم بس

ادهم :ما بسش خلاص بقى يا هدي

هدي :امري لله

ادهم :و علشان خاطري عايزك تسيبي نفسك للبنات اللي عندك دول

هدي :حاضر سلام

ادهم :مع السلامه

و اغلقت معه الخط و ذهبت نحو البنات طب اتفضلو معايا فوق علشان تبداو

و صعدو جميعا للاعلي بغرفه هدي و بداو البنات في تجهيزها و عند ارتداء الفستان زهلت هدي من جماله و زوق ادهم العالي جدا و ايضا اكسسورات الفستان من شوز و حقيبه في غايه الجمال

و بعد الانتهاء جاء لها اتصال من ادهم

هدي :ايوة يا ادهم انا خلصت اهو

ادهم :طب ياهدي معلشي كريم و نرمين هيعدو عليكي ياخدوكي انا هتاخر شويه

هدي :ايه طب و انا اعرف مين في الحفله

ادهم :هيبقي كريم و نرمين معاكي

هدي :لا انا هستناك بعد متخلص شغل تعدي عليا

ادهم :مش هينفع لان معايا ناس هنروح علي الحفله سوا

هدي :ماشي يا ادهم

و حدثت نفسها (كان نفسي يشوفني كدا قبل مانروح علي الحفله......... طبب ما هو هيشوفني هناك.......... لا طبعا هناك هيشوف حببته......... يعني هتفرق يا هدي يشوفك هنا و لا هناك خلاص قلبه اختار)

و هبطت حيث نرمين و كريم بانتظاها في السياره و عند وصولها اليهم صفرت نرمين و كريم معا لاعجابهم بها

نرمين :يخربيتك يا هدي ايه الحلاوه دي

هدي :انتي بس اللي عيونك حلوة

كريم :لا بجد لو مكنتش بحب نرمين كانت عيني زاغت

هدي :ههههه هههههه هههههه طب خلي بالك لعينك تروح خالص

فكانت نرمين تنظر له بغضب

كريم :دا انتي اللي في القلب و الله و بعدين انتي عايزه اخوكي يخلص عليا

نرمين :مدام بتخاف كدا لسانك مسحوب منك ليه

كريم :دا ابداء رائي مش اكتر

نرمين :طب اركب يلا يا اخويا هنتاخر

و صعدت نرمين بالامام و هدي بالخلف و هي حزينه و تفكر في تلك الفتاه التي خطفت زوجها ما بها لتلفت انظاره اليها

و ظلت علي هذا حتي وصلو الي المكان المقام به الحفل

فهبط ثلاثتهم من السياره و تقدمت نرمين و هدي للامام و كريم من خلفهم

هدي :هو في ايه الدنيا ضلمه كدا ليه

نرمين :مش عارفه

و تقدمت هدي للامام و تاخرت نرمين للخلف

فالتفتت هدي للبحث عن نرمين فقد كانت بجانبها الان فلم تجدها

فجائت تتحرك مره اخر للامام توقفت مصدومه لوجود بقعه ضوء امامها و كان يقف بها ادهم و هو يرتدي بدله سمراء و قميص ابيض و كرفت بلون فستان هدي فكان وسيم الي ابعد حد فكانت كل يوم تعجب به اكثر فا اكثر من وسامته اما اليوم فهو ساحر لدرجه تذهب العقل

اقترب منها و هو يحمل باقه من الورد

ادهم:اتفضلي

هدي :دا ليا

ادهم :لا

استغربت هدي قليلا و بعدها جحظت عيناها

ادهم :دا لحببتي

هدي :طب و بتدهولي ليه

ادهم :علشان انتي حببتي

جسدها اهتز من هول ما سمعت لجزء من الثانيه وسيطرت علي اعصابها

هدي :ايه انت قولت ايه

قال ادهم بصوت هادئ بالقرب من وجهها

ادهم :ب ح ب ك

اغمضت هدي عينها لتستمتع بتلك الكلمه وثن فتحتهم علي وسعهم عندما قال بصوت عالي

ادهم :بحباااااااااااااااااااااااك بحبااااااااااااااااااااااك

ثم جثى علي ركبته امامها و اخرج علبه قطيفه بها خاتم غايه في الجمال و قال

ادهم :تقبلي تكملي حياتك معايا

هدي :...............

سكتت هدي و دموع عينها تهبط

ادهم :انا بحبك يا هدي من اول مره شوفتك فيها من يوم الحادثه و انتي شغلتي بالي و تفكيري و مش عايز حاجه من الدنيا تاني غيرك انتي و ولادنا......... هاااا. قولتي ايه تقبلي

هزت راسها دليل علي الموافقه فاخرج هو الخاتم و البسها اياه وثم وقف واخذها باحضانه و دار بها و في ذلك الوقت اضاءت الانوار و رأت اهلها و اولادها و اخوتها و كل من تعرفهم يصقفون بشده فرحين بهم و بحبهم هذا نظرت له بحب و عشق ظاهر للعيان

هدي :انت عملت كل دا امتي

ادهم :فاكره يوم المطعم

هدي :ايوه

ادهم :من اليوم دا و انا بجهز لكل حاجه

هدي :ربنا يخليك ليا يارب

ادهم :و يباركلي فيكي

و بعد انتهاء الحفل اخذها وصعد السياره و ذهب بها الي شرم الشيخ حتي يبداو حياتهم الزوجيه معا

و عند و صولهم صعد الي الجناح الذي تم حجزه من قبل في الفندق

و في داخل الجناح

ادهم :تحبي تتعشي ايه

هدي :اي حاجه

ادهم :طب روحي غيري هدومك هتلاقي كل حاجه جوا

هدي :كل حاجه و دي عملتها امتي هي كمان

ادهم :ما قولتلك من يوم المطعم و انا بجهز لكل حاجه

هدي :طب و دخلت اوضتي ازاي و ازاي محستش بحاجه ناقصه

ادهم :علشان كل اللي هنا انا شريه بنفسي و علي زوقي يارب يعجبك

هدي :اكيد هايعحبني من قبل ما اشوفه

و ذهبت هدي الي الداخل باتجاه الدولاب و رات ان كل ما اتي به ادهم ملابس لا تصلح من وجهه نظرها ظلت تبحث بينهم علي شيئ يصلح حتي وجدت قميص نوم قصير لفوق الركبه و مفتوح من الخلف و معه روب طويل و محتشم يشف قليلا ما اسفله

و خرجت كان ادهم قد ابدل ملابسه فقد اخذها من قبل ان تذهب هي للغرفه و جاء الطعام ايضا

وبدا في تناول الطعام

ذهبت الي الغرفه و هي خجله بشده فذهب هو خلفها

ادهم:انتي مشيتي ليه

هدي :اصل. يعني كنت اصل

ادهم :مالك متوتره ليه

هدي :ابدا

اقترب منها ادهم و قام بفك مشبك شعرها

ادهم: من هنا و رايح مش عايز اشوفه مربوط

هدي :بس

ادهم :ما بسش

و اقترب منها و اخذ يقبلها بهدوئ و رقه و نعومه اخذتها لعالم تاني

ظل يقبلها و بعد وقت تبادلت معه القبلات

ثم نزع عنها روبها و ابعدها قليلا ليري ملاكه الذي بين يديه و اقترب منها مره اخر و بدا يقبلها من جديد و لفت هي يديها حاول عنقه

و بعد وقت ابتعد عنها و وضع جبينه علي جبينها و نظر في عيناها

ادهم :انتي متعرفيش انا حلمت كام مره باليوم دا و كنت بموت و انتي بعيده عني

و قبل ان تتحدث انحني و حملها و هو يقبلها و ذهب بها الي الفراش و سبحو معا في بحور العشاق و عاشو ليله و لا لف ليله و ليله حلقو في سماء العشق وظلو هكذا حتي جاء الصباح وهم مازلو مستيقظين فادهم يسند ظهره الي الفراش و باحضانه هدي

و هم في غايه السعاده

هو لانه سعيد بشفائه من حالته ونجاح علاقتهم

و هي لانها فازت به بالنهايه

ادهم :انا عشت احلم باللحظه دي من يوم ما عرفتك

هدي :و ايه كان بعدك عني...... كلامي و اتفاقي معاك هو السبب

ادهم :لا مش اتفاقك خالص

هدي :امال ايه

ادهم :هحكيلك

و بدا يقص عليها ماحدث بالماضب من اول زواجه بابنة عمه الي طلاقه منها مرورا بالحادثه التي حصلت لها و حكي كل شيئ الي الان

اما هي و هي تستمع اغرورقت عينها بالدموع و مع حديثه بدات تهبط هذه الدموع من حزنها عليه

و بعد الانتهاء التفت لها ادهم رائها تبكي بصمت

ادهم :انتي بتعيطي انا مش عايز اشوف دموعك دي ابدا

و قام بازاله الدموع العالقه بعينها

ادهم :من انهارده حياتنا كلها هتبقا هنا و سعاده و فرح

هدي :ان شاء الله

و بعد مرور شهر علي هذا تم تحديد موعد زفاف فرحه و محمد

و كانت حفله كبيره تضم الاهل و الاحباب و الاصحاب

.............................

و بعد مرور عام من هذه الاحداث

في مستشفي كريم

كان يقف ادهم امام غرفه العمليات و هو قلق للغايه و بجانبه كريم و بالخلف عائله هدي

كريم :اهدي يا ادهم كل شيئ هيبقي تمام

ادهم :اهدي ازاي دي كانت تعبانه جدا

كريم :ان شاء الله خير

و بعد وقت قليل استمع الجميع صوت بكاء طفل صغير

خرجت اليه الممرضه و هي تحمل طفله صغيره و اعطتها لادهم اللذي دمعت عيناه اخير رزقه الله بطفل او طفله من صلبه هو لا يصدق نفسه فهدي هي ملاكه فعلا كما اطلق عليها انها اعطته السعاده هي و اولاده فقد ملئو عليه حياته فرحه كبيره لم يحلم بها بيوم من الايام

و بعد ثواني اخر خرجت ممرضه اخرى تحمل طفل اخر و اعطته لكريم لان ادهم ما زال يحمل الطفله الاولي

الممرضه :اتفضل و لد زي القمر

دهش ادهم و من معه بالطفلين فهدي لم تخبر احد بحملها بتوأم و حرصت ان تجعلها مفاجئه للجميع

و بعد وقت خرجت هدي من غرفه العمليات و ذهبت الي غرفه اخر و ذهب خلفها زوجها و العائله جميعا

ذهب اليها ادهم بعد ما ترك الطفله مع جدها كي يكبر باذنها و اتجهه نحو هدي

ادهم :الف حمد لله علي سلامتك

هدي بصوت واهن ضعيف

:الله يسلمك يا ادهم... قولي الاولا عاملين ايه

ادهم :انتي كنتي عارفه

هدي :كنت عايزه اعملهالك مفاجئه

ادهم :احلي مفاجئه بالدنيا ربنا يخليكي ليا

هدي :و يخليك ليا و لولادنا يارب

و بعد اسبوع من وضع هدي للاطفال تم عمل سبوع كبير لهم تحدث عنه الجميع لانه كان حفل كبير جدا فذبح الذبائح و اطعم الناس ببيته بالنهار و بالمساء تم مراسم السبوع المعتاده و كان يوم جميل لن يتكرر مره ثانيه

و اكملو حياتهم في حب و عشق

ادهم :مين يصدق اني اوصل لكل دا انتي احلي حاجه حصلتلي

هدي :مين يصدق اني احبك الحب دا كله و انا في سني دا

ادهم :سنك ايه دا اللي قدك لسه متجوزوش

هدي :و الله يا ابني انا عديت التلاتين من زمان يعني ولادي هما اللي يحبو مش انا

ادهم :دا احلي سن للحب دا

هدي :احلي سن..... حب بعد ال٣٠

ادهم :طبعا


تمت رواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حب في الثلاثين" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent