رواية حياتي الفصل الثامن 8 بقلم توتة

الصفحة الرئيسية

       رواية حياتي الفصل الثامن بقلم توتة


رواية حياتي الفصل الثامن 

لم تكمل حياة جملتها حتي سقطت على الأرض مغشيا عليها 
ثم جري إيلان إليها 
ايلان : حياة ... حياة فوقي 
ثم حملها إيلان إلي غرفه مكتبه بالاعلي وجلب لها الطبيب 
استغرق الطبيب القليل من الوقت حتى خرج 
إيلان : هيا مالها يا دكتور 
الدكتور : إرهاق من عدم النوم بس ... هيا مش هتفوق دلوقتي 
إيلان : ماشي ... شكرا يا دكتور 
............................
وفي مكان جديد اخر 
ليان : شكرا يا مالك انك جيت خدتني من البيت 
مالك : متقوليش كده احنا اخوات 
ليان : وده عشم الاخوات ... انا بس بخرج معاك وبخليك تاخدني من البيت ... عشان احرك مشاعر ايوان اللي مبيحسش ده 
مالك : ياااه يا ليان انتي لسه بتحبيه 
ليان : تخيل 
مالك : وانا معاكي 
ليان : بجد شكرا 
مالك : يلا ننزل !
ليان : يلا 


نزلت ليان ومعها مالك من السياره وذهبوا الي محاضرتهم 
............................
تاره : يا فندم المجموعه الاولى بدأت شغلها في السيرش 
إيلان : تمام .. بس المجموعه الثانيه متسلماش السيرش في غياب القائد 
تاره : تحت امرك يا فندم ... بس انسه حياة هتفوق امتى 
إيلان : معرفش يا تاره .. هاتي السيرش وروحي كملي شغلك 
تاره : تمام .. عن اذنك يا فندم 
ذهب إيلان إلى مكتبه وأخذ يتأمل بها 
إيلان : قد ايه بتبقي ملاك وانتي نايمه بس لما تفوقي بتتحولي 
بعد مرور ساعه بدأت حياة تفوق من نومها وكان إيلان يجلس في مكتبه أمام حياة
حياة : ايه ده أنا فين وايه اللي حصل 
إيلان : اهدي يا حياة انتي اغمي عليكي عشان منمتيش كويس 
حياة : لا أنا نمت كويس .. وانا كويسه جدا كمان 
إيلان : منمتيش عشان كنتي بتذاكري للسيرش طول الليل .. صح!
حياة : ملكش دعوه اصلا .. المهم النتيجه في الأخر .. مش كده 
إيلان : صح .. بس المجموعه التانيه بدأت وانتوا لسه مبدأتوش والمجموعه بتاعتك مستنياكي فوق والسيرش بتاعكوا قدامي اهو 
وقفت حياة وذهبت حيث مكتبه وسحبت السيرش 
حياة : بس اوعدك أن مجموعتنا هيا اللي هتكسب 
قالت حياة جملتها وخرجت من المكتب ولم تنظر رده حتى 


.............................
حياة : اكيد هنقدر ومش هنخلي حد المركز الاول غيرنا 
طالب 1 : اهم حاجه يكون سهل 
حياة : مفيش حاجه صعبه طول م احنا مذاكرين .. اهم حاجه تكون أيدينا في ايد بعض أنا لحد دلوقتي مفتحتش البحث ولا اعرف عنه اي حاجه .. ودلوقتي هنفتحه مع بعض ونشوفه 
طالب 2 : بس هنا في طلاب مستواهم ضعيف 
حياة : مفيش حاجه اسمها مستواه ضعيف .. كلنا هنا عندنا نفس العقل ... مفيش حد أزيد من حد 
طالب 3 : الكلام سهل بس الفعل صعب 
حياة : الاتحاد قوه والتفرق ضعف .. واحنا هنبقي كلنا مع بعض يبقي الفعل زي الكلام سهل .. ودلوقتي هفتح البحث ونشوفه 
طالبه 4 : واكيد كلنا مع بعض 
حياة : وهو ده اللي أنا عايزاه .. يلا بينا 
فتحت حياة البحث ومعها زملائها في المجموعه 
طالبه 5 : ايه ده انا مش فاهمه حاجه خالص 
طالب 1 : فعلا ده صعب اوي 
طالبه 4 : مش هنعرف نحل حاجه 
حياة : مش ده اتفاقنا ... اتفقنا أن احنا اللي هناخد المركز الاول 
طالبه 4 : صعب المركز الاول 
حياة : لاء مش صعب .. أنا عارفه أنه تقيل بس احنا هنقدر 
طالبه 6 : ايوه هنقدر ... احنا عايزين نبقا المركز الاول 
حياة : انتي صح ... وبعدين احنا لسه قدامنا شهر 
طالبه 6 : ايوه لسه قدامنا مده كويسه ولو ذاكرنا واجتهدنا وجمعنا معلومات كتير هنقدر ننجح 
حياة : انتي شكلك مجتهده في المجموعه دي .. وعايزه الكل هنا عنده نفس العزيمه والحماس 
طالبه 6 : هو فعلا صعب وصعب جدا بس احنا لما كنا في سنه تالته كنا بنشوف الأصعب 
حياة : صح جدا ... ولو أي حد فيكوا دماغه مش في المذاكره يفضيها بس الفتره دي ... انا عارفه أن 4/3 منكو دماغهم مش في المذاكره .. بس ياريت بس نشغل دماغنا الشهر ده ... عشان منكنش المركز الرابع 
طالبه 6 : طب ودلوقتي هنعمل ايه 
حياة : ممكن نقسم نفسنا وكل واحد ياخد مسئله يحلها ويعمل عليها ابحاث .. هما كلهم 120 سؤال ... هنقسم نفسنا 4 مجاميع كل مجموعه سؤال في اليوم وبكده نكون خلصنا الأسئلة خلال الشهر ... وكل مجموعه فينا تعمل جروب على الواتس وتتواصل مع بعض طول النهار 
طالبه 7 : اه ... فكره حلوه 
حياة : يبقي يلا نبدأ 
بدأت هذه المجموعه في التقسيم حيث أن عددهم كان يبلغ 40 وتم تقسيمهم حيث كان في المجموعه 10 أشخاص 
حياة : كده العدد حلو 
طالبه 6 : اه كله تمام .. ممكن دلوقتي كل مجموعه تبدأ في حل اول 4 مسائل 
حياة : تمام .. وبمناسبه اني القائد في المجموعه ليا كل يوم سؤال زياده 
طالبه 6 : هو القائد ليه سؤال زياده 
حياة : تقريبا كده .. بس لما اروح البيت هحله أنا لوحدي .. عادي 
طالبه 6 : بس احنا كلنا ممكن نساعد 
حياة : لاء طبعا مش هقبلها على حد فيكوا .. يلا نبدأ .. س 1 للمجموعه رقم 1 وس 2 للمجموعه رقم 2 وس 3 للمجموعه رقم 3 وس 4 للمجموعه رقم 4 
طالبه 6 : تمام يلا نبدأ 
وبدأت المجموعه بحل المسائل ومساعدة بعضها البعض 
وبعد مرور 4 ساعات تقريبا 
حياة : مين اللي خلص 
طالب 1 : والله في هنا حاجه مش مفهومه 
حياة : مش احنا عدينا الخطوه اللي فاتت 
طالب 1 : امم وبعدين 
حياة : هنعدي دي زيها بالظبط 
طالب 2 : يعني نفس الفكره 
حياة : اه بس اللي حاطط السؤال ده بيلغبط .. بس دي اخر خطوه في المسئله وكده نكون خلصنا سؤالين ويكون في 20 واحد في كل مجموعه احسن .. والمجموعه بتاعتنا خلصت عايزين نخلص الخطوه دي عشان نبدأ السؤال التاني 
طالب 1 : تمام ممكن تشوفي المجموعه التاتيه واحنا هنخلص السؤال ونختمه 
حياة : تمام .. بس السؤال التالت نفس الفكره تقريبا للمجموعه التالته 
طالبه 6 : اه خدت بالي وكمان بنختم السؤال ويبقي كده فاضل سؤال 
حياة : كويس جدا .. اي نعم قعدنا كتير بس عملنا إنجاز 
 حياة : مجموعه 1 مع مجموعه 4 يلا 
وبعد فتره من الوقت تم الانتهاء من حل الاسئله الاربعه باتحاد المجموعه كامله  
حياة : الحمد لله .. خلصنا 
طالبه 6 : المسائل كانت صعبه اوي بس حلها ممتع
حياة : ايوه وانشاء الله نقدر علطول على حلها .. ودلوقتي ممكن نروح .. اكيد المجموعه التانيه روحت 
طالب 1 : اه وبكره هنتقابل وهيبقى معانا وقت أطول 
حياة : امم .. دلوقتي حل المسائل دي هتكون معايا 
طالبه 4 : اكيد انتي القائده 
حياة : ماشي .. يلا نمشي 
 خرجت المجموعه من الغرفه وأجرت حياة مكالمه هاتفيه إلي صديقتها براء 
حياة : انتي فين 
براء : في الشركه 
حياة : لسه في الشركه 
براء : اه المسائل جايه صعبه والقائد تايه فينا 
حياة : حليتو كام سؤال 
براء : 2 
حياة : بس 
براء : اه في واحده عرفت تدير المجموعه وبنحاول نحل سؤال تاني عشان نخلص بس كلهم بيقولو كفايه
حياة : أنا واثقه أن الأسئلة بتاعتكوا اسهل من بتاعتنا 
براء : لا احنا أصعب علفكره 
حياة : هتخلصي امتى 
براء : مش عارفه 
حياة : خلاص أنا هروح عشان مش قادره اقف 
براء : ماشي .. هكلمك بالليل 
ذهبت حياة إلي البيت فوجدت

يتبع الفصل التاسع  اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حياتي" اضغط على اسم الرواية
رواية حياتي الفصل الثامن 8 بقلم توتة
rana elhady

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent