رواية خطف مع سبق الاصرار الفصل الثالث 3 بقلم اسراء ابراهيم

الصفحة الرئيسية

   رواية خطف مع سبق الاصرار  الفصل الثالث  بقلم اسراء ابراهيم


رواية خطف مع سبق الاصرار الفصل الثالث 

 انتي ايه اللي بتقؤليه ده يا امي ايمان مين دي اللي اتجوزها 
_البنت مالهاش حد غيرنا يا عمر وانا عارفة ان ميصحش تفضل عايشة معانا الناس مش هتسكت وهتتكلم 
_ تقؤمي تقوليلي اتجوزها يا ماما هيا اه كويسة وراعتك واخدت بالها منك ودي حاجة عظيمة وتستاهل اننا نكافئها بس مش لدرجة جواز يعني 
_انا عارفة انك هتحبها صدقني يابني ادي نفسك فرصة حتي تعرفها وهتحبها انا متأكدة 
_ده لايمكن يحصل لاني مرتبط بدكتورة زميلتي ومينفعش اسيبها 
_وانا قولت اللي عندي يا عمر يا تتجوزها ياما قلبي هيبقي غضبان عليك العمر كله 
_عمر بغضب يا امي متضغطيش عليا عشان خاطري كله الا انك تكوني غضبانة عليا بالله عليكي شوفي حل تاني وانا هعملك اللي انتي عايزاه والله 
_وانا معنديش حاجة تاني اقؤلهالك ردك يوصلني انهاردة بليل يلا روح شوف شغلك
عمر نزل وهو متعصب ومش شايف قدامه راح اتصل برائد صاحبه ودكتور معاه في المستشفي ويعتبر صحاب من زمان 
_رائد انا محتاج اتكلم معاك لالالا تعالالي انت انا مش هينفع ارجع المستشفي وانا متعصب كدة هستناك في الكافية اللي بنتقابل فيه 
.......
_يا دنيا انا لازم امشي مش هينفع اقعد معاهم اولا عشان الناس وكلامهم وثانيا هو اصلا مش طايقني  
_وانتي يا بنتي مالك وماله والله انا لو منك اخد الست هدي معايا وهو خليه عايش لوحده بلا هم 
_ياريت ينفع انا اتعلقت بيها اووي بجد حاسة ربنا بعتهالي عشان تعوضني عن امي اللي راحت بس خلاص انا قررت امشي ، يلا بقي خلينا نمشي احنا رغينا كتير .
........
في الكافيه عمر قاعد مش طايق نفسه رائد دخل هو طويل اووي  وبشرته قمحي وعينه بني وشعره بني غامق ودقن خفيفة وقمر برضه  دخل قعد قصاد عمر 
_ايه يابني خضتني في ايه مالك وايه اللي خلاك تمشي بدري اصلا انا غطيت عليك علي فكرة عشان تعرف بس انك غاالي 
_مش وقته يا رائد وحيات ابوك انا مخنوق ومش طايق نفسي وحكاله كل اللي حصل 
_تصدق مامتك دي والله بتفهم ومع اني مشفتش البنت دي بس بالموقف اللي عملته مع مامتك انا متأكد انها احسن من البومة اللي انت بتحبها ومعرفش علي ايه 
_بغضب حتي انت يا رائد انا جايبك تشوف معايا حل مش عارف ازاي اقنع امي ان تصرف نظر عن الجوازة دي 
_بخباثة ، بس انت عارف ان مامتك عندية وكمان تعبانة يعني مينفعش متنفذش طلبها 
_يعني اعمل ايه اتجوز البت دي واسيب ميرا ؟
_والله انا وانت عارفين ميرا اصلا لازقة فيك ليه عشان بس انت دكتور وليك اسمك وسمعتك في المستشفي وهيا كل همها الفلوس والصيت وبس وبعدين بنبرة خبث انا من رأي تتجوزها وكام شهر كدة تقؤلها انكو متفقتوش وخلاص وتطلقها واهو تبقي رضيت امك 
_اولا ميرا مش كدة دي بتحبني وانا بحبها ومسمحلكش تتكلم عنها كدة انت فاهم 
_برضه مصمم عموما انا قولتلك يا صاحبي نصيحتي يا تاخد بيها يا لا وبراحتك
_متزعلش يا رائد انا بس مش صغير انا عارف دنيتي ماشية ازاي وبعدين انا ممكن اعمل زي ما قولت بخصوص ايمان وكمان عشان امي متغضبش عليا 
_الله ينور عليك يا صاحبي هو ده عين العقل يلا بقي نروح نشوف شغلنا قوم 
_لا انا هروح انا اشوف هعمل ايه 
...........
_ماما انا جييت وحشتيني يا ست الكل 
_حمدالله علي سلامتك يا بنتي 
_الله يسلمك انا انا كنت عايزة اتكلم معاكي في حاجة بس مش عايزاكي تزعلي 
_عارفة اللي عايزة تقؤليه ومش موافقة عليه 
_ليه بس بصي بجد انا مينفعش اقعد هنا عشان برضه الجيران والناس لازم تفهميني واوعدك هجيلك كل يووم 
_ بس في حل احسن ويخليكي تقعدي معايا علطول 
_اممم حل ايه طيب قولي 
_تتجوزي عمر 
_ايه انا ازاي لا مينفعش اصلا لا ياماما الحل ده مش حلو ومش عاجبني
_حتي لو عرفتي ان هو اللي طلب ايدك مني ؟
_ايمان اتصدمت وحست انها فرحت متعرفش ليه وقالت  بس معقؤلة ازاي ده مش بيطقني اصلا لالا انا اسفة يا ماما بس مينفعش 
ودخل عمر وسمع اخر كلامها وقالها ايه بقي اللي خلاه مينفعش ايوة كان في سوء تفاهم وخلاص وانا اللي  كلمت ماما وطلبت ايدك منها وكمان هنقعد معاها ايه رأيك 
_ايمان بصتله بتوتر بس ده مكنش رأيك الصبح وانا محبش اتفرض علي حد 
_عمر بتوتر اصل انا كنت مضايق بس من موقف جارتنا دي بس انا اعجبت بيكي من اول ما شفتك في القسم وضحك  وعشان كدة طلبت ايدك من ماما عشان مش عايزك تبعدي عني وكنت بعاملك كدة بصراحة عشان كنت حاسس اني بتشدلك ولما اتأكدت من مشاعري كلمت ماما علطول  (وفي عقله لازم اقنعها عشان خاطر امي لازم ترضي وبعدين ابقي اقؤلها الحقيقة ) ها ايه رايك 
_بخجل تمام اللي ماما تشوفه وهو ضحك ضحكة جانبية 
_الف مبروك يا روح قلبي انا عارفة ان عمر بيحبك وهيسعدك 
_ربنا يخليكي لينا يا مااما 
_خلاص الفرح الخميس الجاي ايه رايك يا ماما 
_كويس يا عمر 
_ بس يا ماما مش بسرعة اووي كدة 
_ولا بسرعة ولا حاجة هيتعملك احلي فرح يا روح قلبي واهو تتعرفي علي عيلتنا اللي انا اصلا مش فاكراهم وضحكو كلهم وايمان كانت حاسة انها فرحانة اووي وبليل قعدت في اوضتها تفكر انا ازاي وافقت بالسرعة دي ثم انا معقؤلة اكون حبيته رغم اني مكنتش طايقاه طيب هو حبني بسرعة كدة وكلمت دنيا وقالتلها ودنيا حست ان في حاجة غلط بس مرضتش تقؤلها عشان حاست انها فرحانة ومضيتش تكسر فرحتها 
_حبيبتي هتبقي احلي عروسة يا لهوي هو كان يطول سي عمر ده ، انا هروح اعملك طلب اجازة بقي ويارب يرضو وهجيلك عشان نشوف ورانا حجات كتييير قبل الفرح 
_تسلميلي يا دنيا لو كان ليا اخت مكنتش هتعمل معايا اللي انتي بتعمليه ده وعقبالك يارب اما افرح بيكي 
_وده مين ده اللي امه داعية عليه وضحكو 
........
_افهميني يا ميرا ده جواز سوري كدة عشان امي مقدرش ازعلها عشان زي ما قولتلك حالتها ما تسؤش اكتر 
_بدموع مصطنعة لا انت خاين عايز تتجوز غيري بعد ما وعدتني اننا هنتجوز وبعد ما حبيتك اهئ اهئ
_صدقيني مش بأيدي هيا فترة بس يا روحي وهطلقها ونتجوز 
_اذا كان كدة مااشي  خلاص مش زعلانة بس اوعي تكون بتكدب عليا 
_لا طبعا انا وهكدب ليه يلا بقي تعالي اروحك عشان ورايا حجات مهمة بكرة الصبح 
طول الاسبوع وعمر بيتهرب من انه يتقابل مع ايمان بحجة انه مشغول بترتيبات الفرح وهيا كانت متلغبطة وقلبها حاسس ان في حاجة بس قالت يمكن فعلا مضغوط لحد ما جه يوم الفرح و.......

يتبع الفصل الرابع  اضغط هنا
رواية خطف مع سبق الاصرار الفصل الثالث 3 بقلم اسراء ابراهيم
rana elhady

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent