رواية حياتي الفصل الثالث 3 بقلم توتة

الصفحة الرئيسية

       رواية حياتي الفصل الثالث بقلم توتة


رواية حياتي الفصل الثالث 

ذهبت حياة إلي الأعلي حيث غرفتها وأدت صلاتها وبدلت ملابسها ونزلت للأسفل مره اخري فوجدت طنط چيلان تجلس مع ليان 
حياة : السلام عليكم
طنط چيلان و ليان : وعليكم السلام 
طنط چيلان : تعالي يا حياة ... دي بقا ليان بنت اختي اللي قولتلك عليها 
حياة : اه ... تشرفت بمعرفتك 
طنط چيلان : ودي يا ليان حياة 
ليان : وانا كمان اتشرفت بيكي 
طنط چيلان : بصي بقا يا ليان .. أنا جيتك انهارده مخصوص عشان حياة 
ليان : متقلقيش خالص .. حياة في عنيا 
طنط چيلان : عايزاكي تخرجيها انهارده وتعرفيها على الدنيا هنا 
ليان : اكيد 
حياة : بجد شكرا 
ليان : متشكرناش يا حياة احنا بنعمل الواجب .. انشاء الله تنبسطي هنا 
حياة : انشاء الله 
ليان : طبعا بقا أنا قاعده هنا السنه كلها 
طنط چيلان : اكيد تنوري 
ليان : ولو أن البيت جنب البيت بس يلا 


حياة : انتي بيتك قريب من هنا 
ليان : أما بيتي البيت اللي جنب ده علطول 
حياة : والله 
ليان : اممم .. يلا بقا اطلعي البسي عشان اخرجك من دلوقتي ونصيع  
حياة : ماشي 
صعدت حياة إلي غرفتها 
ليان : دي عسوله خالص عكس م توقعت 
طنط چيلان : ايوه .. عكس توقعاتنا كلنا 
ليان : هيا معندهاش أخوات 
طنط چيلان : لا هيا جت وبعد أما جت مامتها شالت الرحم 
ليان : بجد ... حاجه صعبه 
طنط چيلان : معاكي حق 
حياة : خلصت 
ليان : ماشي يا قمر يلا بينا !
حياة : يلا 
طنط چيلان : خدوا بالكوا من بعض
ليان وحياة : حاضر 
ليان : هخرجك خروجه جامده 
إيلان : ايه ده رايحين فين 
ليان : خارجين شويه 
إيلان : ايوه خارجين فين 
ليان : هنتمشي شويه 


إيلان : لو هتروحوا في حته اوصلكوا يعني 
حياة : لا شكرا احنا عايزين نتمشي 
ليان : خلاص يا إيلان هنتمشى 
إيلان : براحتكوا 
قال إيلان جملته وذهب إلي حيث بيته
حياة : يلا !
ليان : يلا 
 _______________________________________________________________________________________________________________________
إيلان : يا ماما 
طنط چيلان : في ايه 
إيلان : انتي ليه خرجتي حياة مع ليان ليه 
طنط چيلان : عشان تعرفهها الأماكن هنا وتخليها تاخد على الجو 
إيلان : ايوه بس هيا امانه هنا وهيا جايه هنا عشان كليتها مش عشان تخرج ولو حصلها حاجه احنا اللي هنشيل الذنب 
طنط چيلان : إيلان ... خف شويه .. ماشي ! 
إيلان : اخف على ايه 
طنط چيلان : يعني مش علشان ادتك على دماغك الصبح هتشيل شيلتها 
إيلان : انتي عرفتي منين ؟
طنط چيلان : شوفتكوا الصبح 
إيلان : ايوه بس هيا اللي غلطانه 
طنط چيلان : هيا مغلطتش في حاجه ... انت مالك بيها اصلا تقعد فين 
إيلان : م الصراحه برضو هيا مستفزه 
طنط چيلان : ماكس دعوه بيها خالص .. فاهم !
إيلان : وانا مالي بيها اصلا 
طنط چيلان : بالظبط كده .. ملكش دعوه بيها
___________________________________________________
ليان : سمعت انك وحيده 
حياة : اه مظبوط 
ليان : بس الوحده وحشه .. مكنش عندك أصحاب 
حياة : لأ عندي ... بس انا كنت بذاكر علطول عشان اقدر اخش الكليه اللي أنا عايزاها .. فمكنتش بختلط بحد غير بحدود
ليان : اممم ... مكنتيش بتخرجي من البيت 
حياة : لأ طبعا بخرج بس برضو بحدود 
ليان : هيا دي حياتك بس 
حياة : اها .. 
ليان : انتي دخلتي ايه 
حياة : ألسن English 
ليان : حلوه الكليه دي .. بس انتي كنتي جايبه كام في سنه تالته 
حياة : 99% 
ليان : بسم الله مشاء الله ... حلوه اوي 
حياة : أنا طالعه الأولى على المحافظه عندنا 
ليان : والله !
حياة : امممم 
ليان : بتعرفي تسوقي عجل 
حياة : لا مبعرفش 
ليان : تحبي أعلمك 
حياة : لأ .. لإني أصلا مش هركب
ليان : ليه 
حياة : مينفعش .. العجله دي للأطفال 
ليان : لأ مش للأطفال بس .. كنت هاخدك في سباق 
حياة : لأ معلش مش هقدر 
ليان : خلاص براحتك ... هوديكي في مكان احلي 
حياة : ماشي 
بعد مرور 4 ساعات 
حياة : يلا بسرعه 
ليان : اهدي شويه .. بتحصل عادي 
حياة : لو ممشيتيش معايا همشي لوحدي 
ليان : طيب استني 
..........................
ليان : ايه في ايه مشيتي ليه 
حياة : عشان المسخره اللي جوه 
ليان : فيها ايه يعني 
حياة : بصي يا ليان .. أنا متربتش على كده ... ممكن تكوني انتي بتعتبري ده عادي جدا بس أنا لأ 
ليان : عادي يا حياة فيها ايه برضو مش فاهمه
حياة : بصي .. مش هتفهميني عشان انتي متربيه في بيئه غير البيئه اللي انا عايشه فيها 
ليان : وايه العلاقه 
حياة : انتي اهلك سامحنلك بكده بس أنا لاء .. أنا خرجت بس عشان طنط چيلان بس المفروض أنا جايه هنا عشان كليتي ومذاكرتي وبس 
ليان : خلاص براحتك .. مكنتش اعرف انك هتضايقي كده 
حياة : خلاص اقفلي الموضوع ويلا نروح 
ليان : هتروحي دلوقتي 
حياة : ايوه 
ليان : ماشي 
............................
ايوان : ماما اومال فين حياة ... مشوفتهاش من ساعة أما جيت 
طنط چيلان : خرجت مع ليان 
ايوان : هيا لحقت تعلموها الفساد 
طنط چيلان : اتلم يا ولد .. ليان خدتها عشان تغير جو وتخليها تاخد علي الدنيا هنا 
ايوان : اه ... انا بحسبها مشيت مثلا او حاجه 
طنط چيلان : لا 
إيلان : شكلها مش هتمشي خالص 
طنط چيلان : انت زودتها علفكره يا إيلان 
رغدان : فعلا يا ماما معاكي حق 
طنط چيلان : أنا هقول لأبوك وهو يتصرف معاك 
إيلان : علفكره أنا مش صغير أنا كبرت فبلاش معامله الأطفال دي 
ليان : جينا 
طنط چيلان : حمد الله على السلامه
ليان : الله يسلمك 
حياة : أنا طالعه فوق في الاوضه ... تصبحوا على خير 
طنط چيلان : مالك يا حياة متضايقه ليه ... حد ضايقك 
حياة : لأ مش كده بس انا تعبت انهارده ... عن اذنكوا 
طنط چيلان : هو في ايه يا ليان 
ليان : انهارده وديتها حفلة أيتن اللي بتعملها كل أسبوع دي ... ف وانا وهيا قاعدين واحد جه قالها ممكن ترقصي معايا .. عادي يعني ... بس هيا خرجت علطول وقالت إنها عايزه تروح 
إيلان : هو ده السبب اللي مخليها مخنوقه كده 
ليان : لأ مش هوده السبب 
طنط چيلان : اومال ايه 
ليان : سمعت إيلان وهو بيقول شكلها مش هتمشي خالص 
طنط چيلان : ينهار مش فايت ... شوفت ... شوفت كلامك عمل ايه 
إيلان :. انا مليش دعوه مكنتش اعرف انها هتسمع 
طنط چيلان : اقول ايه لأمها لو هيا قالتلها دلوقتي 
ليان : خلاص اطلعي وقوليلها اي حاجه 
طنط چيلان : معاكي حق ... واعمل حسابك انك هتعتذر 
إيلان : اعتذر !؟ مش هعتذر أنا لحد 
طنط چيلان : هتعتذر غصب عنك 
إيلان : انشاء الله بقا 
ليان : أنا هطلعلها معاكي 
طنط چيلان : تعالي
ذهبت طنط چيلان وليان إلي الأعلي حيث غرفة حياة ثم دقوا باب غرفتها فتحت لهم حياة

يتبع الفصل الرابع  اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حياتي" اضغط على اسم الرواية
رواية حياتي الفصل الثالث 3 بقلم توتة
rana elhady

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent