Ads by Google X

رواية حب في الثلاثين الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم آيه عطيه

الصفحة الرئيسية

      رواية حب في الثلاثين الفصل  الثامن والعشرون  بقلم آيه عطيه


رواية حب في الثلاثين الفصل الثامن والعشرون

تكمله الفلاش باااااااااااك
ادهم :فعلا مش لازم تعرف اي حاجه خالص
مازن :ما هو دا اللي بقول بعد اذنك هروح اطمن علي ولدتي و اظبط حالي
و تركهم في صدمتهم و حزنهم علي نرمين و ما حل بها و عاد مازن بعد اقناع ولدته له بانه ياتي للمكوث معها فهي بمفردها وافق و ذهب الي نرمين لاقناعها و بعد حديث طويل اقتنعت نرمين وذهبت معه و بعد حوالي خمسه اشهر ابتدت الام في مضايقه نرمين بالقول والفعل و ايضا ابتدت في الزن علي مازن لكي يتزوج من اجل ان تحمل هيا حفيده رفض مازن بالبدايه و لكن مع اصرار ولدته وافق و ظل يفكر في طريقه جيده لاقناع نرمين بها بدون ان تغضب عليه و عندما تاخر في التفكير ذهبت ولدته اليها و اخبرتها بان مازن يريد الزواج من اخري فانصعقت نرمين من هذا الامر و رفضت بشده و قالت انها ستذهب هي و هو من هنا للابتعاد عنها و عن المشاكل اللتي تسببها لهم فالام لم تراف بحالها و قالت لها ما كسر قلبها و حطمه الي اشلاء بانها لن تنجب مره اخري و هي التي كانت تعيش علي امل ان يعوضها الله بطفلا اخر و لكن كان امل بعيد و مستحيل ان يتم باي شكل من الاشكال
انهارت نرمين بشده و ذهبت الي المستشفي و بعد اسبوع في المستشفي و استعاده وعيها طالبت الطلاق منه فانها لم تعد تصلح له او لغيره من هو الذي يريد الزواج من ارض بور كما لقبتها والدة زوجها في لا تتحمل بعد الان سماع حديث اخر من اي شخص و بعد اصرارها تم الطلاق و لكنها كانت في حاله نفسيه سيئه و طلبت من شقيقها بان تبعد عن هنا و اقترحت الذهاب الي جدها والد والدتها و تعرفت هناك علي هدي و منذ ذاك الوقت و هم اصدقاء


باااااااااااااااك
افاق كريم من شروده علي طرقات باب الغرفه
كريم :ادخل
دخل الطبيب المختص الذي ارسله الطبيب الاخر ومعه التحاليل الخاصه بنرمين
الدكتور:سلام عليكم
كريم :و عليكم السلام
الدكتور :ازى حضرتك يا دكتور
كريم :اهلا دكتور شوقي انت استلمت انهارده
شوقي :حضرتك نسيت و لا ايه ايوه استلمت انهارده
كريم :انا اسف جدا كان المفروض اكون موجود
شوقي :حصل خير
كريم :طيب طمني المدام عامله ايه
شوقي : من التحاليل اللي قدامي اقدر اقولك الف مبروك
كريم :يعني ايه مش فهم
شوقي :ايه يا دكتور بقولك مبروك يعني المدام حامل
انقض عليه كريم و امسكه من ياقه قميصه و ظل يهز فيه بقوه
كريم :انت مجنون يعني ايه حامل يا حيوان التحاليل دي فيها حاجه غلط
شوقي :طب اهدي حضرتك


كريم :اهدي ازاي يا حيوان انت
شوقي :طيب حاضر هنعيد التحاليل تاني و انا بنفسي اللي هشرف عليها
تركه كريم و لكن غضبه مازال مسيطر عليه
شوقي :بعد اذنك بس اكشف عليها
كريم :اتفضل
حيث انها غرفه داخل غرفه مثل الفنادق
ذهب كريم و خلفه شوقي و هو يحدث نفسه)( هو اتجن ليه تكونش فعلا التحاليل غلط و تكون هي انسه من الاساس علشان كدا اتعصب عليا........ و لا تكنش غلطت و هو ميعرفش يا نهار اسود طب هيعمل فيا ايه اعمل انا ايه دلوقت)
وصل الى الفراش و اقترب للكشف عليها
شوقي : انسه نرمين
كريم :انسه ايه يا بغل انت و بعدين انت تعرفها منين
شوقي :اسف انا اعرفها انهارده الصبح كنت بتفق معاها علي شغل انا والمدام بتاعتي
كريم :اها تمام كمل كشف
شوقي :بعد اذنك يعني في حاجه
كريم :خير
شوقي :هي تقرب لحضرتك
كريم :ايوة مراتي
جحظت عين شوقي بشده و عاد يحدث نفسه(مراته الله طب ما هو عادي اهو امال في ايه بقه تكونش الفرحه لحست مخه ايوة هو اكيد كدا)
و بعد انهاء شوقي الكشف عليها التفت الي كريم
كريم :ها طمني
شوقي :اتفضل نتكلم برا
وخرجو من الغرفه اللتي بها نرمين و ابتعد شوقي عنه و وقف خلف منضده بوسط الغرفه لكي يحمي نفسه من بطش كريم
شوقي :التحاليل سليمه و المدام فعلا حامل
اقترب كريم من و حاول الامساك به و ظلو يلتفون حول المنضده
كريم :انت شكلك دكتور حمار مش فاهم حاجه
شوقي :عيب كدا يا دكتور ميصحش كدا
كريم :امال ايه اللي يصح يا حيوان
شوقي :انا عايز اعرف ايه اعتراضك
كريم :في واحده شايله الرحم هتحمل ازاي يا بهيم انت
شوقي :انت بتقول ايه
كريم :زي ما سمعت
شوقي :اهدي كدا حضرتك و فهمني
هدا كريم قليلا و بدا ياخذ نفسه و ايضا شوقي
كريم :المدام من كام سنه عمله عمليه و شالت الرحم
شوقي :بس و انا بكشف عليها مفيش اي اثر لجرح عمليات
كريم :يعني ايه
شوقي :يعني اكيد فيه سوء تفاهم
كريم :سوء تفاهم ازاي
شوقي :ممكن حضرتك تتواصل مع الدكتور اللي عملها العمليه اكيد حضرتك عارفه
كريم :للاسف معملتش العمليه هنا عمالتها برا
شوقي :و حضرتك مكنتش معاها
كريم :لا كانت في الوقت دا متجوزه واحد تاني
شوقي :و ايه سبب العمليه
كريم :كانت حامل في الشهر الرابع و وقعت من علي السلم و الجنين نزل و حصل نزيف مكنش ينفع يوقف غير لما يشيلو الرحم عرفت بقه بقولك مستحيل تكون حامل ليه
شوقي :و انا بقولك انها حامل اكيد
كريم :انت مبتفهمش و.........
قطع حديثه شوقي عندما تذكر شيئ
شوقي :ثانيه كدا يا دكتور
كريم :في ايه
شوقي :الحكايه دي من امتي تقريبا
كريم :ليه
شوقي :جاوبني حضرتك بس
كريم :من حوالي سبع سنين
شوقي :كانت في (....... )
كريم :اي........ انت عرفت ازاي
شوقي : انا الدكتور اللي عملت لمراتك العمليه وقتها
كريم :ايه........ طب اما انت اللي عملتلها العمليه عمال تاكد انها حامل ليه
شوقي :لانها فعلا حامل
كريم :انت هتجنني معاك
شوقي :اهدي بس و اسمعني
كريم :سمعني
شوقي :انا بعت دكتور زميلي يخليه يمضي علي اجراء العمليه و بعد ما جه صعبت عليا جدا و قولتله نحاول مره تانيه اننا نوقف النزيف
و بدا يقص له ما حدث و عندما عدا تاني يوم علم انها قد غادرت المستشفي فحزن بشده لانهم خرجو من المستشفي و هم في اعتقادهم انها شالت الرحم

شوقى :و دا كل اللي حصل
كريم :يعني افهم من كدا انها سليمه و حامل فعلا
شوقي :ايوة
قام كريم بغضب و اتجه اليه و حاول الامساك به و سندا علي المنضده اللتي بينهم
كريم :انا مش عارف اعمل فيك
شوقي :ليه بس
كريم :مش عارف ابوسك و لا اضربك بالجزمه
شوقي :بالجزمه هي و صلت لكدا طب انا عملت ايه دلوقت
كريم :انت عارف هي اتعذبت اد ايه انت عارف انا كان بيجرالي ايه و انا شيفها حزينه علشان كدا عايز اشرب من دمك و في نفس الوقت عايز اكفأك علشان بسبب اللي عملته مين عالم كان زمنها مكمله مع جوزها الاولاني و انا بتمنلها السعاده من بعيد
شوقي :يا سيدي و لا تكافئني و لا تشرب من دمي تسبني اخرج من هنا علي رجلي بعد ما دمي نشف
كريم :اتفضل اخرج
وخرج شوقي سريعا و ذهب كريم الي الغرفه اللتي بها نرمين و جلس بجوارها و هو لا يصدق ما استمع ايه اهو يحلم او ماذا هل فعلا حبيبته تحمل في احشائها جنين صغير يربط بينهما طوال العمر هل فعلا اصبحت له و ملكه الي الابد هل استطاع ان يمحي تلك النظره الحزينه اللتي يراها باعينها يا له من شعورا جميل و ياتري ماذا يكون احساسها هل ستفرح ام ستحزن يا الله لا اعلم ماذا افعل
. ...........................
اما ادهم بعد ان هدا هبط للاسفل
ادهم :ورد يا ورد
ورد :ايوة يا بيه
ادهم:الولاد جم
ورد :لا يابيه لسه برا
ادهم :و الهانم فين
ورد:في اوضتها
ادهم :ادهم متغدتش
ورد:لا يا بيه قالت ملهاش نفس
ادهم :طب حضري الغدا
ورد:حاضر
و صعد ادهم للاعلي مره اخري و ذهب باتجاه غرفه هدي وطرق الباب
هي :مين
ادهم :انا
هدي :طب ثانيه واحده
و بعد قليل فتحت له الباب
ادهم : انتي نمتي
هدي:لا صاحيه
ادهم :طب يلا علشان نتغدا
هدي :طب اتفضل انت و انا هحصلك
و بعد دقائق هبطت للاسفل و ذهبت باتجاه غرفه السفر و جلست في المقعد الخاص بها
ادهم :احم احم انا اسف
هدي :محصلش حاجه تتاسف عليها
ادهم :علشان بس كنت متعصب شويه
هدي:لا و لا يهمك
و بعد وقت و هم يتناولو الغداء في صمت
هدي :انا ممكن اسال علي حاجه
ادهم :اكيد طبعا اتفضلي
هدي :و هو انت ليه اتعصبت لما شوفت جدك
تغيرت ملامح ادهم للغضب و حاول السيطره علي انفعلاته
ادهم :...........
هدي :بص انا مش عايزه اعرف و ميهمنيش اني اعرف بس عايزه اقولك علي حاجه
انتبهه لها ادهم بدون رد فا اكملت
هدي:الدنيا مش مستهله علشان نعشها في مشاكل و زعل الناس بتتقلب في ثانيه ليه نموت و احنا شيلين من بعض الدنيا ابسط من كدا بكتير
ادهم :انتي متعرفيش حاجه و متعرفيش هو وصلني لايه
هدي :قولتلك مش عايزه اعرف بس ايا كان اللي حصلك فجدك مجرد سبب لان كله مقدر و مكتوب و محدش بيهرب من قضاه كون اللي حصلك دا بسبب حد فهو سبب بس لكن مش هو اللي عمل كدا ربنا هو اللي ابتلاك علشان يشوف قوة ايمانك وصبرك
عيد تفكيرك تاني بعد اذنك انا هغسل ايدي
وتركته و ذهبت لتنظيف يدها
هدي :ورد هاتي الشاي في الجنينه و قولي للبيه اني مستنياه برا
ورد:حاضر
و بعد وقت حضر اليها ادهم و جلس معاها بعد ان قدمت الخادمه لهم ما طلبوه ظل ادهم صامت لا يتحدث فهو ما زال يفكر في حديثها
هدي :ساكت ليه
ادهم :ها لا مفيش
هدي :اوعي تكون زعلت مني احنا اتفقنا ان احنا نكون اصحاب و سند و قوه لبعض
ادهم :انا مش زعلان
هدي :طب انت مفكرتش ان ممكن يكون وجود جدك هنا انهارده علامه من ربنا
ادهم :ازاي يعني
هدي :جدك كبير في السن و ممكن يكون اجله قرب و ربنا بعته ليك علامه انك تعيد تفكير تاني او ممكن يكون انت اللي هتقابل و جه كريم بعد الشر عنك طبعا
ادهم :انتي خايفه عليا
هدي :اكيد طبعا
ادهم :بجد
توترت قليلا و حاولت تغير الموضوع
هدي :ايوه يمكن يكون علامه لحاجه حلوة هتحصلك
ادهم:يعني ايه
هدي :يعني ممكن تحصل حاجه تفرحك او تكسب صفقه صعبه في شغلك تتحقق حاجه كان نفسك فيها او حتي ياشيخ تشتري حاجه جديده اعتبره ان وشه حلو عليك و دي تبقي بدايه للصلح ايه رايك
ادهم :بعيد عن شيخ دي هحاول اصدق كلامك بس في حاجه
هدي :ايه هيا
ادهم :لو حصلت حاجه وحشه اعمل ايه
هدي:مش هيحصل تفائلو بالخير تجدوه
ادهم :هنشوف. و.....
قطع حديثه رنين الهاتف فرد علي الاتصال
ادهم :كريم باشا
كريم :ادهم
ادهم :مال صوتك يا كريم
كريم :انا في المستشفي بنرمين
وقف ادهم من مقعده في صدمه
ادهم :ايه انت بتقول ايه اقفل انا جي حالا
هدي :في ايه
ادهم :نرمين في المستشفي
هدي :ايه
وذهب سريعا الي سيارته
و صعدا بها و لحقته هدي
هدي :استنى انا جايه معاك
و صعدت هي الاخرى و القلق ينهش قلوبهم و ذهبوا سريعا الي المستشفي و سالو علي الغرفه الخاصه بها و طرق ادهم الباب و لم ينتظر الرد فدخل فورا وجد كريم يجلس على اريكه بالغرفه الخارجيه و ضع يده علي قدميه و اسند اليها راسه و هو يبكي
ادهم :كريم
رفع راسه اليه و وجه قد اغرقه الدموع فهوا قلب كلا من هدي و ادهم عندما راو دموعه هذه
ادهم :كريم
و لم يكمل حديثه فقد ثقل لسانه و لا يستطيع الحديث فبدا يتحدث كانه طفل صغير
ادهم :ح ص ل...... ا يه ن ر م ين.
ف ي ن
اما الاخر لم ينطق و بعد وقت ارتمى في احضان ادهم و هو يبكي بشده و لم ينطق سوا بكلمه واحده و هي نرمين نرمين و يبكي بشده
وقعت الاخري علي الارض لم تستطع قدمها تحملها خارت قوها فهذا لا يوحي الا بشيئا واحد ان صديقتها قد اصابها مكروه ظلت تبكي بصمت و هي تضع يدها علي فمها و تشهق شهقات مكتومه و لكنها مسموعه
اما ادهم :فقد فقط النطق و لم يستطع التحرك فهو ثابت مكانه عيناه فقط اللتي تتحرك و هو يري محبوبته بهذا الشكل و صديق عمره و شقيقته ماذا حل بها فقلبه تقطع الي اشلاء لديه احساس بان احدا ما يعتصر قلبه بشده فهو اقترب علي ان يفقد انفاسه
حرك كريم من احضانه و نظر اليه
ادهم : نرمين. مالهاااااااا
كريم :نرمين حامل
صدمه اخري اصابتهم بالشلل لدقائق فجحظت عين ادهم و هدي ما هذا الهراء اللذي هو يتفوه به
بعد دقائق استوعب ادهم الموقف و مازالت هدي علي صدمتها
ادهم :انت بتقول ايه
كريم :اللي سمعته
و بدا يقص عليه ما حدث باختصار شديد و بعد الانتهاء
لكمه ادهم لكمه قويه اطاحت بيه علي تلك الاريكه اللتي بالخلف و انقض عليه يلكمه لكمه اخرى تليها واحده الي ان فاقت هدي و قامت من مكانها تبعده عن كريم و هي مازالت في صدمتها
هدي :سيبه و تعالي نطمن علي هدي
و ذهبو باتجاه الغرف الموجوده بالقرب منهم
فوجدوها مازالت نائمه فجلسو بجوارها و بعد قليل ذهب كريم خلفهم فنظر اله ادهم نظره غضب و اشاح وجهه للجهه الاخري و ظلو هكذا لعدد من الساعات الي ان فاقت نرمين و استعاده وعيها
نرمين :انا فين
ادهم :انتي في المستشفي يا حببتي
نرمين :ليه في ايه
هدي :مفيش يا حببتي تعبتي شويه و كريم جابك علي المستشفي
نرمين :كريم اها هو اللي جالي المزرعه...... امال هو فين
كريم :انا موجود يا حببتي
عندما نظرت له شهقه كبيره خرجت منها
نرمين :ايه.......

يتبع الفصل  التاسع والعشرون  اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent