رواية ليلى وبراء "ذبول" الفصل السابع والعشرون والاخير 27 - حكايات ميرا

الصفحة الرئيسية

رواية ليلى وبراء "ذبول" البارت السابع والعشرون 27 بقلم أميرة محمد

رواية ليلى وبراء ذبول كاملة

رواية ذبول ليلى وبراء الفصل السابع والعشرون 27

_ خير ي امي قلقتيني
_ ابتسمت : انا جبتك النهارده عشان خاطر ليلي 
_ بخوف: مالها ليلي 
هيه كويسه ؟
_ اهدا يبني واسمعني ، ليلي من ساعت م سابت بيتك وهيه متغيره ، نقلت لمدرسه تانيه مبتاكلش ، حالتها النفسية ف النازل 

_ اتنهد بحزن : انا حاولت كتير معاها عشان نرجع بس مقدرش أجبرها طالما قلبها مش ملكي 
_ ومين قالك أن قلبها مش ملكك 
_ بصلها بعدم فهم فكملت : ليلي بتحبك ي براء وبتحب ولادك زي م يكونوا ولادها بالظبط 

_ بحزن : جدها اجبرها أنها تبعد عنك وهيه وعدته عشان كدا هيه سابتك
_ طب وهوة عمل كدا ليه
_ عشان يجوزها ل سيف ابن عمها 
_ بغضب : يجوزها ازاي وهيه لسه مراتي وعلي ذمتي 

_ عشان كدا انا جبتك هنا ، انت لازم تعمل اي حاجه عشان ترجعها ليك 
_ جات ف دماغه خطه ف ابتسم بخبث : انا عرفت هعمل ايه؟
بقلمي أميرة محمد محمود
___________________
_ ماجد راح ل رامز مكان شغله واستناه لحد م خلص وقابله برا 
_ بغضب : انت ليك عين تيجي هنا 
_ بجمود : عصبيتك دي مش هتجيب نتيجه اهدا كدا واسمعني 
_ ببرود: عايز اي ؟؟
_ عايز اقابل سلمي 

_ بغيظ : تقابلها ازاي انت مش طلقتها 
_ ابتسم بسماجه : م انا رديتها
_ مسكه من ياقة قميصه بغضب : يعني اي رديتها انت اتجننت؟
_ ماجد شال ايده من عليه : لا متجننتش بس انا بحب مراتي ومش عايز انفصل عنها 

_ رامز بصله بغضب وسابه ومشي ، اول م دخل البيت نادي علي سلمي 
_ أيوة ي رامز في اي؟
_ تعالي عايزك 
_ حاضر 

_ دخلت اوضته وقعدت قصاده : مالك متضايق كدا ليه ؟؟
_ بسرعه : انا قابلت ماجد النهارده 
_ قلبها دق وعيونها دمعو: ف...فين ؟؟
_ خدها ف حضنه : مش مهم فين المهم انو بيحبك وبقالوا كتير بيستناني ف مكان شغلي عشان يسالني عليكي ، سلمي عايزة اقولك حاجه بس ممكن تهدي ؟؟

_ هزت راسها بهدؤء 
_ ماجد ردك تاني يعني انتي لسه مراته
_ بصدمه : انت بتقول ايه؟
_ دا اللي حصل وبما اني اخوكي الكبير وعايز مصلحتك ف بقولك ارجعيليه وكفايه كدا عقاب 

_ ليلي سكتت واخوها فهم انها موافقه ، قامت دخلت اوضتها وعيطت وقعدت تقرء ف الرسايل اللي كل يوم بيبعتهالها بس هيه مكنتش بترد عليه ، رامز اتصل علي ماجد وقاله ييجي وبعتله العنوان ، وبعدين اتكلم مع أمه و ابوة وفهمهم الموضوع
بقلمي أميرة محمد محمود
__________________
_ فوزيه فرحت جدا لما عرفت أن ليلي وسلمي هيرجعوا وخلاص كل حاجه هتبقي تمام
_ هااا ي ماما كدا شكلي حلو 
_ براء ضحك : والله انت لو رايح تتجوز م هتتشيك كدا 
_ بحب : ترضي عني بس وتسامحني وانا اعملها احسن فرح 

_ بهيام : هييييح وانا كمان 
ونعمل انا وانت فرحنا ف نفس اليوم
_ ضحك : سلمي بس تيجي وانا هساعدك ف خطتك ي عم 
_ طيب يخويا علي الله تغدر بيا 
_ خلاص ي ولاد متقلقوش كل حاجه هتتحل وانت ي ماجد روح هات مراتك وبراء يروح يجيب عياله من المدرسه

_ باس علي ايديها: ربنا يخليكي لينا يست الكل 
_ بحب : ويخليكم ليا ي حبايب قلبي 
_ ماجد مشي وبراء سرحان ف حياته مع ليلي 
_ طبطبت علي كتفه : مالك ي ضنايا 
_ بحزن : دي اخر مرة هحاول فيها ي امي انا خايف ترفضني زي كل يوم

_ ابتسمت : مفيش حاجه اسمها اخر محاوله اللي بيحب مبيملش 
_ بلهفه : وانا بعشقها مش بس بحبها عشان كده قلبها يستاهل المحاوله 
_ ربنا ينورلك طريقك يبني روح ي ي حبيبي هات ولادك من المدرسه 
_ لسه بدري علي معاد رجوعهم هروح اخلص كام حاجه كده وبعدين هجيبهم 
_ ماشي ي حبيبي خلي بالك من نفسك
_ ابتسم : حاضر 
بقلمي أميرة محمد محمود
____________________
_ ابو سلمي ورامز قعدوا مع ماجد وندموه ع الساعه اللي طلق فيها سلمي ولانه غلطان مقدرش يتكلم ، وكمان ابو سلمي جاب مأذون وخلاه يكتب عليها من جديد لان كدا يعتبر سلمي ملهاش عده
_ طلعت سلمي عليه وهيه باصه ف الأرض قام وقف بكل شوق وكان نفسه يحضنها 

_ ودعت اهلها وخدت شنطتها وركبت معاه ومشو وطول الطريق متكلمتش وباصه قدامها وهوة باصصلها 
_ بعد وقت دخلوا.البيت وفوزيه اول م شافتها حضنتها 

_ بحب : نورتي بيتك ي بنتي 
_ ابتسمت : دا بنورك ي امي و الله
_ امي طالعه منك زي العسل 
_ ضحكت بهدؤء : ربنا يخليكي يارب
_ بتوتر : لو هتحسي نفسك مش مرتاحه ف وجودي انا ممكن اسيب ال.....!!!!
_ قاطعتها : اي اللي بتقوليه دا ي ماما دا بيتك وبعدين هكون مبسوطه لو قعدتي معانا

_ ربنا يكرم اصلك يبنتي انا مكنتش هسيبكم خالص بس شقتي فوق وانتي لسه عروسه 
_ سلمي بصت ل ماجد بحزن وبعدين ضحكت بتكلف : احنا هنعيش مع بعض ي ست الكل ومفيش اي اعتراض 

_ ضحكوا وحضنوا بعض وبعدين فوزيه خلت سلمي تدخل اوضتها وغمزت لماجد عشان يدخل يصالحها 
_ سلمي بتفتح الأوضه بتلاقي شكلها اتغير وبقي جميل 

_ الدولاب فيه لبس جديد وكل حاجه اتغيرت بشكل لطيف ، طلعت عبايه عشان تلبسها ، ماجد دخل حضنها من ضهرها 
_ وحشتيني 
_ بعدت عنه وبصتله بسخريه : بالبساطه دي ؟

_ بحزن : انا اسف ي سلمي معرفتش قيمتك غير لما سبتيني 
_ بدموع : انا هونت عليك وطلقتني انا لما طلبت منك كده كنت مستنيه رد تاني بس انت اتخليت عني ف أول الطريق 

_ حضنها : ششش حقك علي قلبي انا والله بحبك ومش هقدر علي بعادك تاني 
_ ضربته ف صدرة وعيطت : انت كداب ومبتحبنيش 
_ قعدت على الأرض وعيطت اكتر : انا ....انا حبيتك من وقت م كنا بنشتغل مع بعض بس معرفتش كدا غير لما اتجوزنا
_ انت ليه اناني كدا حرام عليك قلبي 

_ نزل لمستواها وباس راسها وخدها ف حضنه : والله انا غبي بس عشان خاطري اديني فرصه اصلح علاقتنا 
_ مسحت دموعها : انتي غبي فعلا 
_ نعم ؟؟
_ أيوة غبي اومال انا بعمل اي هنا طالما مش عايزة اديك فرصه 

_ ضحك بصوت عالي : غبي غبي المهم انك بقيتي ف حضني.....وغمزلها
_ اتكسفت وخبت وشها فيه : احترم نفسك
_ ضحك : واحترم نفسي ليه بقي هوة انتي مش مراتي ؟
_ طلعت من حضنه وبصتله ببراءة : مش هتزعلني تاني ؟

_ طب متبصليش كدا طيب
_ ضحكت : ليه ؟؟
_ قرب منها : عشان بضعف 
هوة انا قولتلك اني بحبك 
_ بكسوف : لا 
_ باسها : بحبك 
_ حضننته تاني : وانا كمان بحبك 
بقلمي أميرة محمد محمود
_______________________
_ براء راح يجيب ولاده من المدرسه لقي ليلي قاعده بتضحك وتهزر معاهم
_ اذيك ي ليلي
_ الحمد لله بخير وانت اخبارك ايه؟
_ مش بخير من غيرك

_ بصت ف كل الاتجاهات الا عينيه
_ عارف ي بابا ماما كل يوم بتيجي تشوفنا وتجبلنا معاها حاجات حلوة 
_ ابتسم : فريده يا حبيبتي ممكن تاخدي اخوكي وتستنوني علي جمب
_ حاضر ي بابي 

_ اتنهد بحزن: مش ناوية ترجعي بيتك ي ليلي 
_ بس دا مكنش بيتي من الاول يا براء 
_ قولتلك هشتري غيره
_ بس دي مش مشكلتنا الاساسيه
_ اومال اي هيه مشكلتنا الاساسيه ي ليلي 
_......!!!

_ اتعصب : اهوة سكوتك ده بيقتلني ، انا تعبت معاكي ومبقتش فاهم انتي عايزة اي ؟
بضيق : عايزة تطلقي ي ليلي 
_ بدموع وتوتر : ااا...ايوة
_ تمام ورقتك هتوصلك بكرة

_ سابها وراح خد ولاده ومشي وهيه عيطت ، خلاص كده هيطلقها وهيتخلي عنها
_ مسحت دموعها: بس ...بس انا بحبه بحبه اوي
_ قامت خدت شنطتها ومشيت وهيه تايهه ومش عارفه تعمل اي
بقلمي أميرة محمد محمود
____________________
_ اسماء تتجوزيني 
_ بصدمه : ايه ؟؟
_ بقولك تتجوزيني ؟
_ انت ...انت 
_ بحب : احنا نعرف بعض بقالنا كتير ، وجبتك هنا ع البحر عشان يكون ذكري لينا لو وافقتي

_ بتوتر : رامز انا 
_ قاطعها : خدي وقتك وفكري ولو مواففتيش احنا برضو صحاب زي م احنا يعني عرضي ليكي مش هياثر علي علاقتنا

_ فرقت ف ايديها : رامز انا معنديش أهل واتربيت ف 
ملجيء ، يعني محتاجه حد يطمني مش يعايرني بالماضي بتاعي انا واثقه فيك وعارفه انك حد كويس بس المشكله فيا انا ....انا اللي معنديش ثقه ف حد ، ومش قادرة اتخطي الماضي بتاعي

_ بيأس : انا متفهم شعورك ، بس صدقيني ماضيكي ميفرقش معايا كل اللي يهمني انتي انا معجب بيكي وبشخصيتك وحابب اكمل حياتي معاكي ، فكري تاني 

_ قام يمشي مسكت ايده : هطمني ؟؟
_ ابتسم : هطمنك وهحبك كمان 
_ ابتسمت وسابت ايده وقعدوا كملوا كلامهم ويتفقوا علي معاد الفرح لانهم مش حابين يضيعوا وقت اكتر من كده
بقلمي أميرة محمد محمود
___________________
_ يعني انت قولتلها هبعتلك ورقتك بكرة اللي هوه كان الاسبوع اللي فات اصلا 
_ أيوة 
_ سلمي ضحكت : سيبك من ماجد ي براء دا واحد تافهه
_ انا تافهه ي سلمي 
_ بغيظ: اه 
_ بضيق : انتي .....!!!!

_ بسسسسس عايزين تتخانقوا روحوا شقتكم
_ ماجد وسلمي بصوا لبعض بغيظ وسكتوا 
_ طب يبني كلمها تاني 
_ ي امي انا عارفها دماغها ناشفه وعنيده 

_ ماجد طلع تليفونه واتصل علي ليلي 
_ بصدمه : انت هتعمل ايه يلاا
_ هنفذ الخطه دلوقتي
_ وقبل م يرد عليه ليلي فتحت 

_ خير يا ماجد في حاجه؟
_ بقلق مصطنع : انا اسف اني بكلمك ي ليلي بس في حاجه مهمه لازم تعرفيها 
_ بقلق : في اي ي ماجد اتكلم
_ براء عامل حادثه بقاله يومين وراقد ف البيت وحواليه الأجهزة مش عارف هيفرق معاكي ولا لا بس كان لازم اقولك 

_ قفل ف وشها السكه وبعدين سلمي ضحكت
_ براء : يا ابن اللعيبه دا انا صدقت 
_ بغرور : عيب عليك
_ ضحكوا كلهم وبراء وماجد دخلوا بيته عشان يقوموا بالواحب
_ ليلي لبست بسرعه وخرجت وهيه بتعيط امها فضلت تنادي عليها مردتش 

_ بعد ربع ساعة وصلت فضلت تخبط ع الباب فتحلها ماجد ، دخلت تجري علي اوضة النوم ، وماجد خرج وقفل عليهم. الشقه من برا 

_ لقته قاعد ع السرير قربت عليه وهيه بتعيط وبتلمسه ليكون فيه حاجه 
_ مسك ايديها: ليلي انا كويس
_ بعياط : انت ...انت كويس 
حضنته : الحمدلله يارب الحمد لله

_ بعدت عنه بعد ما ادركت انها كذبه : انت كدبت عليا 
_ بيقرب وهيه تبعد : ليلي اسمعيني 
_ طلعت تجري ع الباب عشان تفتحه لقته مقفول ، قعدت الأرض وضمت رجليها وعيطت
بقلمي أميرة محمد محمود

_ قعد جمبها : ليه بتعملي فيا كدا ، ليه مصرة توجعي قلبي اللي بيحبك ، انا عارف انك كنتي مجبورة تسبيني بس خلاص كل حاجه انتهت وجدك صرف نظر عن موضوع طلاقنا بس حتي لو رفض عمري م كنت هطلقك وانا شايف حبك ليا ف عنيكي 

_ لو مكنتيش بتحبيني مكنتيش جيتي بسرعه اول م عرفتي اني عملت حادثه ، كفايه ي ليلي كفايه الوقت اللي ضاع مننا ، خلينا نرجع لبعض وصدقيني هعوضك عن كل حاجه حصلت 

_ أنا عارف ان صعب عليكي تتقبلي فريده وادم لانهم مش ولا......!!!!
_ قاطعته : انت بتقول ايه فريده وادم دول يبقوا ولادي ، انا لو كنت خلفت اطفال مكنتش هحبهم زي فريده وادم، واياك تقول كدا تاني 

_ ابتسم بلهفه : موافقه تكوني جزء من عيلتنا الصغيرة 
_ ابتسمت : موافقه 
_ قام بسرعه شالها من ع الأرض ودخل بيها اوضتهم حطها ع السرير وقرب منها جامد اوي

_ حاوطت رقبته : انا مكنتش عايشه لحد م قابلتك ، كنت زي الورده اللي دبلت لحد م جيت سقيتها انا بحبك اوي 
_ باسها : وانا كمان بحبك اكتر 

_ الحياة اتغيرت بشكل لطيف 
_ براء وليلي وادم وفريده كونوا عيله جميله وفي فرد خامس جاي ف السكه 
_ سلمي ولدت طفل زي القمر سمته حمزه 
_ رامز واسماء اتخطبوا بس لسه مكتبوش الكتاب 

_ كل حاجه بتبقي حلوة بس لما تكون مع الشخص المناسب ، اختاروا صح ، دي هيه مرة ف العمر 
وفي الخلفيه ام كلثوم بتقول " العيب فيكم يا ف حبايبكم أما الحب يا روحي عليه "♥️🥀

تمت
google-playkhamsatmostaqltradent