رواية أمل عشق الزين الفصل الخامس عشر 15 بقلم أمل السيد

الصفحة الرئيسية

   رواية أمل عشق الزين  الفصل الخامس عشر بقلم أمل السيد


رواية أمل عشق الزين  الفصل الخامس عشر

عدي الليل وجاءالنهار تشرق الشمس علي سماء بلدينا العزيزه
~~~~~~~~~~~~
في شقه مراد السيوفي
~~~~~~~~~~~
فرح: قلقانه على مراد لانه ما رجعش من امبارح وبترن عليه قفل الفون واصل هي كمان ما نمتش من امبارح وبتفكر هو راح فين فقررت تنزل تدور عليه  لسه هتخرج لقيت مراد في وشها فقالتله ممكن اعرف ما بتردش على الفون ليه 
مراد: بصلها وما ردتش عليها 
فرح: هو انا عملت ايه لكل ده عادي مشكله وبتحصل بين اي زوجين مش نهايه العالم 
مراد: مش عارفه عملت ايه والله مش نهايه العالم 
فرح: ما انا اعتذرتلك قلتلك اسفه اعملك ايه اكتر من كده هرجع اقولها لك تاني انا اسفه 
مراد: فرح انتي رحتى فين امبارح بعد ما نزلت   
فرح بتوتر: م م ما رحتش في حته خالص
مراد عينيه كلها غضب: بتراقبنى يا فرح ممكن اعرف رحتي المخزن تعملي ايه 
فرح بخوف: انا ما رحتش اي مخزن ايه الكلام اللي انت بتقوليه ده انا ما اعرفش حاجه 
مراد: والله عبيطه انا صح عشان متنكره يا فرح فاكراني مش هعرفك انا اقدر اعرفك لو في وسط مليون ف قولي لي كده رحتى تعملي ايه اخلصي بلاش لف ودوران 
فرح: هقولك بس متتعصبش علي ماشي 


مراد: قولي بدل ما تشوفي العصبيه اللي بجد بلاش كدب 
فرح: انا كلمت ماما امبارح وحكيتلي ان زين كان مقبوض عليه و متهمينه بخطف وليد فانا عرفت انك انت اللي خاطف وليد عشان كان بيحاول يكلمني بس انا والله مش بحبه وكنت بسمع زين بتكلم عن المخزن ده وان فاضي فاعتقد انك مخبي وليد هناك فعلشان كده رحت هناك وانا متنكره علشان محدش يعرفني ويبلغك وانا عارفه انك لرجالك يعرفوني فرحت المخزن بس انت للاسف كنت هناك وبعدين رجالك لمحوني وانا استخبيت بس ما حدش منهم دور على بس للاسف وليد ما كانش هناك وبعدها مشيت  ده كل اللي حصل والله ما رحت في حته تانيه 
مراد مصدوم: زين كان مقبوض عليه و ازاي ما يقوليش حاجه زي دي وانتى ليه ما اتصلتيش  علي قلتلي 
فرح: انا حاولت اتصل بك كتير بس الفون كان مقفول 
مراد: وده اللي خليكي تيجي متنكره  
فرح: لا انا كنت جايه اهربوا 
مراد : نعم انتي عارفه لو ما كنتش هناك وشفتك ما اعرفش كان حصل فيك ايه بعد كده ما تتصرفيش من دماغك قلتلك ميت مره ما تنزليش من غير ما تقولي انا مش هاكلمك دلوقتي بس حسابنا بعدين 
فرح: هو انت ليه بتعاملني كده هو انا 
عملتلك ايه يعني 
مراد: والله انا حر اعمل اللي يعجبني 


فرح: مراد انت انسان مريض نفسي روح اتعالج احسن من المرض ده بدل ما تؤذي نفسك بتاذي اللي حواليك 
مراد بنرفزه: فرح انتي اتجننتي ازاي تكلميني بالطريقه دي انا اعرفك ازاي تكلميني بالطريقه دي تاني 
~~~~~~~~~~~
في فيلا زين الجارحي
~~~~~~~~~~~
في غرفه زين 
~~~~~~~
ليليان: ممكن اعرف ايه اللي انت عملته ده 
زين: ما ليش مزاج تتكلم يا ماما 
ليليان: انت مجنون ازاي توافق تتجوزها مع اني قلتلك كتير وانت رفضت و انت مرتبط بنت تانيه ممكن افهم ولا مش من حقي 
زين: بعدين يا ماما تفهمي كل حاجه كل حاجه في وقتها حلوه 
ليليان: بس انا عايزه افهم دلوقت 
زين: بعدين يا ماما عن اذنك عشان اتاخرت على الشغل ورايا حاجات كتير 
ليليان: ماشي يا زين هاسيبك براحتك بس لازم تفهمني عشان قلبي يرتاح 
زين: حاضر يا ماما من عيني
ليليان: انا هانزل احضر لك الفطار 
زين: ما ليش نفس اه صحيح قبل ما انسى وحضري نفسك علشان نروح للبيت امل عشان احدد موعد الخطوبه 
ليليان: انا مش فاهمه حاجه ازاي هتتجوز ازاي هتخطب ممكن تفهمونى اللي بيحصل 
زين: هتفهمي كل حاجه في الوقت المناسب 
ليليان: وايه المطلوب مني انفذ وخلاص صح 
زين: يا ماما يا حبيبتي هتفهمي كل حاجه بعدين ما تستعجليش 
ليليان: ماشي في حاجه تانيه 
زين: لا ما فيش حاجه ي قمر عن اذنك عشان انا ورايا مشوار ضروري 
~~~~~~~~~
في فيلا الدكتوره
~~~~~~~~
صباح الخير على اجمل بنوته 
--صباح النور يا داده اميمه  
داده اميمه: كل ده نوم يا ورد 
ورد: معلش يا داده كنت شغاله على بحث طول الليل ونمت متاخر 
داده اميمه: يا حبيبتي ما تسهريش كتير عشان صحتك 
ورد: معلش يا داده هتكلم بس في الفون مكالمه ضروريه
داده اميمه: ماشي ولا يهمك انا هانزل احضر لك الفطار على ما تخلصي 
ورد: اوك يا داده
ورد بتكلم صديقاتها في الفون صديقاتها من اسبانيا 
ورد: Hola (الو) 
جوانا: flor ( ورد)
ورد: ¿Cómo estás Joanna
(ازيك جوانا) 
جوانا: Bien cómo estas 
( تمام انتي كيف احوالك)
ورد: bien, gracias a Dios 
( تمام الحمد لله) 
جوانا: Cómo es su estudio 
( كيف حال دراستك)
ورد: Mi estudio es completo, alabado sea Dios, eres la noticia de tus estudios
(دراستي تمام الحمدلله انتي اخبار دراستك) 
جوانا: bueno (تمام بخير) 
ورد: Dile a tu amante que jaja ( اخبار حبيبك ايه ههه)
جوانا: Pedí manos y nos casamos 
(طلب ايدي وراح نتزوج) 
ورد: 
Estaba tan feliz contigo. Felicitaciones
(اوو فرحت لك كتير الف مبروك)
جوانا: Aqalak ( عقبالك) 
ورد: Es demasiado temprano (لسه بدري اوي) 
جوانا: Hija mía, abre tu corazón, quédate
(يا بنتي افتحي قلبك بقى)
ورد: Que nuestro Señor te facilite decir lo que paz hoy en día, y te hablaré en dos dimensiones, para que su madre te llame
(ربنا يسهل بقولك ايه سلام دلوقتي واكلمك بعدين علشان داده اميمه بتنادي علي )
جوانا: Huyes, la paz sea contigo 
( بتهربي ماشي سلام )
(انا مترجمه علشان اللي ما بيعرفش يترجم) 
داده اميمه: يلا يا حبيبتي الفطار جاهز 
ورد: حاضر يا داده جايه اهو
انا ممكن افطر معكم 
داده اميمه: اكيد طبعا البيت بيتك 
ورد: زين حبيبي وحشتني 
زين: انتي اكتر والله
ورد: لو كنت وحشتك كنت سالت علي 
زين: انتي عارفه الشغل شاغلني عنك على فكره انا جعان مش هتاكلنى ولا ايه ولا بخيله احضرنا يا داده اميمه 
داده اميمه: ايه يا ورد هتخلي زين يموت من الجوع يهون عليكي مش زين حبيبك 
ورد: لا ما يهونش علي طبعا زين حبيبي لازم ناكله علشان جعان يلا علشان ناكل 
زين: هو ده الكلام احكيلي بقى عامله ايه في دراستك 
ورد: فاضلي ثلاث سنين وخلص ابقى احسن دكتوره 
زين: ليه بقى ان شاء الله 
ورد: عشان انا طب جراحه قلب لازم ادرس سبع سنين 
زين: و بتعملي ايه في السبع سنين دول 
ورد: 2 سنه جراحه عامه + 5 سنوات جراحه قلب  
زين: على كده الهندسه اسهل 
ورد: هههه خليك انت في الهندسه بتاعتك وخليني انا في الطب بتاعي 
زين: ماشي ايه اخبار حياتك العاطفيه 
ورد: قصدك ايه يعني  
زين: يعني ما فيش احد دخل قلبك 
ورد: بتلف وتدور على ايه يا زين 
زين: بصراحه كده يا ورد متقدملك عريس قلت ايه 
ورد:  ما بفكرش في الجواز دلوقتي
زين: انا مش باخد رايك انا بقولك بس 
ورد: يعني ايه مش فاهمه 
زين: يعني انا وافقت على العريس 
ورد: ايه الكلام اللي انت بتقوله ده يا زين يعني اي وافقت على العريس انا قلتلك انا مش عايزه اتجوز هاتجوزني بالعافيه يعني اي حاجه تانيه انا ممكن انفذها لك الا دي 
زين: عشان خليتك تعيشي بره و تعملي اللي انتي عاوزه مش عارفه اكلمك كتب كتابك يوم الخميس الجاي وانتهى الكلام 
ورد : اللي انت بتقوليه ده يا زين انا قلتلك مش عايزه اتجوز هو بالعافيه 
زين: والله انا قلت كلمه مش هتتغير وانتي عارفه ان قراري عمره ما هيتغير وياريت تخلصي من عقده اللي عندك بسرعه 
ورد: قصدك ايه يعني 
زين: قصدي انك بتخافي تقربي من اي راجل يا ريت تروح للدكتور نفسي تخلصي من العقده دي 
ورد:  ايه اللي انت بتقوله ده يا زين 
زين: ما تخلينيش استعمل معكي اللي استعملته مع فرح وانتي حره اه خليني اقول لك بكره تقعدي معه ويا ريت تكلميه حلو انا ماشي عشان اتاخرت على الشغل سلام 
ورد ببكاء: شفتي يا داده زين يعمل معايا ايه 
داده اميمه: بصراحه كده زين عنده حق 
ورد: ليه كده يا داده بقيتي مع زين 
داده اميمه: انتي مش هتفضلي طول عمرك لوحدك 
ورد: انتي معايا 
~~~~~~~~~~~
في شقه مراد السيوفي
~~~~~~~~~~~
~~~~~~~
في غرفه نوم 
~~~~~~~
فرح: انت ليه عملت كده 
مراد: عملت ايه  
فرح: والله ما تستعبطش 
مراد: مش انا كنت مريض نفسي بافكر اروح اتعالج انتي ايه رايك 
فرح: اللي قال كده يبقى حمار 
مراد: ماشي يا حمار ابعتي كده عشان اتاخرت على الشغل 
فرح: هو انت لازم تروح الشغل النهارده 
مراد بمكر: عايزاني اقعد جنبك ما عنديش مانع 
فرح : ها انت حر انا مالي ثم انت اللي لازق فيا مش انا 
مراد: ماشي سلام بس عقاب لسه ما خلص على اللي انتي عملتيه اما اجي هافكر عقابك ازاي  
فرح:ماشي صحيح مش كنت مراتك بالاسم وبس 
مراد: انا حر اقول اللي اقوله واعمل اللي اعمله ماشي ولا لسه في حاجه 
فرح: اموت واعرف زين طايقك ازاي يا نهار اسود لا يكون سامحني ليلتك مش فايته يا فرح 
مراد: ما هي ليلتك مش هتعدي فعلا عقابك لما اجي عارفه عقابك ايه 
فرح: ايه هو عقابي عشان استعدت 
مراد: ان احنا نجيب بيبي نبقى عيله حلوه 
مراد بسها وخرج فرح كانت مصدومه فرح مصدومه من اللي هو بيقوله فشتيمه في سرها علشان ما يسمعهاش 
~~~~~~~~~~~~~~~~
في شركه المعمار زين الجارحي
~~~~~~~~~~~~~~~
في المكتب زين
~~~~~~~~
عمر:  نعم يا باشمهندس انت طلبتني
زين: ايوه طلبتك يا عمر عايزك في شغل 
عمر: تحت امرك ايه هو الشغل 
زين: بس المره دي الشغل صعب 
عمر: قلي بس وما تخافش وانا قدها 
زين: عايزك تعرف لي كل حاجه عن الرقم ده
عمر: حاجه سهله خالص عن اذنك 24 ساعه وتكون المعلومات عنك 
زين: ماشي يا عمر روح انت دلوقت 
عمر: ماشي سلام 
ممكن افهم انت ليه خبيت علي 
زين: في ايه يا مراد مالك بتزعق كده ليه وطي صوتك شويه 
عمر: اجيبلك ليمون يا بيضه عشان تهدئ شويه
مراد: عمر انا مش فايق ليه هزارك البايخ ده 
عمر: ده انا هامشي بقى اخلص اللي ورايا وانت بلاش الاوفر ده يا ميرو 
زين: ماشي يا عمر روح انت 
مراد: اوف عيل بارد 
زين: مالك في ايه يا مراد داخل مولع كده ليه في ايه 
مراد: ممكن اعرف انت تقبض عليك امتى و ازاي يحكيلي بالتفصيل ماشي يا زين  
زين: ماشي يا عم بص يا سيدي عمي محسن جاء عندنا البيت واعمل شويه بتوعه وانا طبعا تهورت وكنت اضربه وتتهمني بي بتهمه خطف وليد ضرب عمي محسن ودخلت الحبس مع الاسد ما تعرفش الاسد ده طالع مين  
مراد: كل ده حصلك وانا ما اعرفش الاسد يطلع مين 
زين: هاحكيلك كل حاجه بعدين بس دلوقت تستلم الشغل مكاني لاني لازم امشي دلوقتي سلام 
مراد: رايح فين يا ابني استني
زين: احكيلك بعدين سلام دلوقت 
مراد: شكلهم كلهم متسرعين كده
~~~~~~~
في بيت امل 
~~~~~~
في غرفه امل
~~~~~~~
نور: ايه يا بنتي مالك متوتره كده ليه
أمل: مش عارفه 
نور: ده المز بحاله جاي النهارده 
أمل: هو ده اللي انتي فالحه فيه
نور: ما فكي كده يا بنتي 
أمل: باقولك ايه روحي روحي احسن 
نور: هو انتي كل ما تزهقي من حاجه ترضيني
أمل: طب خلاص نقطيني بسكاتك
نور: خلاص سكت اهو 
أمل: ايوه حلو كده 
~~~~~~~~~
فيلا زين الجارحي
~~~~~~~~
ليليان: ممكن اعرف انت ناوي على ايه 
زين: انا علي كل خير يا حبيبتي طبعا
ليليان: اما نشوف يا زين اخرتها 
زين: ما تعرفيش يوسف راجع امتى من استراليا 
ليليان: لا ما اعرفش مكلمتوش من زمان 
زين: طب يلا علشان ما انتاخرش 
ليليان: هو احنا هنروح لوحدنا 
زين: ايوه يا ماما يلا
ليليان: ماشي يلا نفسي اعرف بتفكر في ايه
~~~~~~~~~~~~
في فيلا محسن الجارحي
~~~~~~~~~~~~
محسن: انت بقلك ياما بتدور على وليد مش لاقيه  
الظابط: زين مش سايب عليه اي دليل
محسن: انا ما ليش دعوه بالكلام ده اتصرف 
الظابط: انا ما اقدرش اخطي اي خطوه دلوقت وبالذات ان هو يعرف لالمقدم علي اسماعيل وده اخطر ظابط مخابرات يعني ممكن يوديني وراء الشمس فلازم نهدى شويه 
محسن: نهدى لغايه امتى 
الظابط: شويه كده بس و انا هاودي لك زين في حته ما حدش يعرفها انا لي طار معه مش  هسيبه 
محسن: والدليل اللي انا اديتهلك عملت به ايه
الظابط: ما انا قلتلك نهدى شويه وسلام بقى لحد يشوفنا هابقى ابلغك بالجديد
~~~~~~~
في بيت امل
~~~~~~
ليليان وزين وصلوا البيت و قعدوا و شاربه حاجه ساقعه 
ليليان: بص بقى يا ابو امل احنا جايين علشان نحدد موعد الخطوبه كنا ايه 
أبو أمل: والله البنت بنتكم واللي تشوفوه احنا موافقين عليه 
ليليان: والله انتم ناس محترمين نقول الخطوبه يوم الجمعه الجايه ولا ايه رايكم
ابو امل: على بركه الله 
ليليان: امال فين عروستنا مش شايفينها
ابو امل: ثانيه واحده اجيبها تسلم عليكم امل مع بنت عمها  
نور: سلام عليكم 
الكل وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 
أمل: 
زين: وانتي ما فيش سلام عليكم
ابو امل: اصلها بتتكسف شويه  
(مش قلتلكم في فرق كبير بين الاتنين واحده جريئه والتانيه بتتكسف) 
ليليان: وانتى اسمك ايه بقى يا حلوه
نور: اسمي نور
ليليان: اسمك حلو ما شاء الله
نور: ميرسي يا طنط ده من ذوقك 
ليليان: وانتي بقى بتدرسي ايه
نور: بدرس حقوق
ليليان: بسم الله ما شاء الله بالنجاح دائما يا رب 
نور : يارب ميرسي يا طنط
ليليان: عندك كم سنه
نور: 18
ليليان: بسم الله ماشاء الله ربنا يحفظك
زين: عن اذنكم هاتكلم مع امل شويه
ابو امل: اكيد طبعا اتفضل 
زين: ما كنتش اعرف انك بتتكسفي اوي كده
أمل: انت اللي كسفتني 
زين: انا اللي كسفتك انا كده غلطان 
أمل : ههههه 
زين: ايوه كده اضحكي 
أمل: هو انت ليه شكلك زعلان
زين: لا بالعكس انا مبسوط ان انا معكي هابقى مش هتديني رقم تليفونك  
أمل: مش هينفع 
زين: ليه بقى مش هينفع 
امل: مش هينفع وخلاص 
زين: خلاص اروح اخده من باباكي
أمل: خلاص خد اهو ***********0109 
زين: ايوه كده اتعدلي هههه احنا هنكون واحد عن قريب فا بلاش المسافات دي 
أمل: على فكره انا زعلت منك 
زين: انتي زعلتي مني انا طب انا اسف معلش لو قلت حاجه زعلتك مني امشي انا بقى في الشغل شويه الوقت تاخر عن اذنك بقى عشان اروح انام يلا سلام 
زين مشي هو وليليان روحوا على الفيلا اتعشوا كل واحد راح علي غرفته زين قاعد في الغرفه بيفتكر اللي حصل 
زين: بقى كده يا دينا بتلعبي معايا انا هاوريكي تلعب ازاي 
          فلاش بااااااااك 
زين :انا موافق اتجوزت دينا بس بشرط 
اسر: و ايه هو الشرط ده 
زين: اتكلم مع دينا علي انفراد وبعدين اقولكم هتعرف 
خالد: روحي يا دينا مع زين 
دينا راحت مع زين
زين: فاكراني مش عارف لعبتك الوسخه دي لا انا عارفها كويس وعارف انتي عملتي ايه  بالظبط وكان ممكن افضحك دلوقتي قدام اخوك وباباكي بس ما عملتش كده مع اني معايا دليل ف المكتب في كاميرات عمر كان هيقول  كده بس انا ساكته فا دلوقتي هتنفذي كل الشروطي بالحرف الواحد  
دينا بخوف: وهي اي شروطك
زين: انا هتجوزك بس على الورق بس وكمان هتجوز امل بس دي هتكون مراتي رسمي انا هتجوزك بس عشان تحلي عن دماغي بس انتي زي اختي برده قلت الكلام ده يمه بس انتي مش بتسمعي الكلام اطلع موافقه ولا كلهم على كل حاجه 
دينا: موافقه 
زين: كده تعجبيني هنطلع دلوقتي كل ما اقول حاجه تقولي موافقه ماشي ولا عدت تاني 
دينا : حاضر 
اسر: ممكن تقولنا ايه شروطك يا استاذ
زين: انا موافق اتجوز دينا بس برده هتجوز امل قلت ايه موافقين على كده ولا لا 
اسر: ايه اللي انت بتقوله ده لا طبعا انا لا يمكن اوافق على حاجه زي دي 
دينا: بس انا موافقه وما عنديش مشكله 
خالد: واحنا موافقين 
اسر: ماشي يا زين اللي تشوفه طالما الكل موافق يبكي انا ارفض ليه 
  بااااااااك 
زين: ماشي يا دينا الكلب بقى كده لما اوريك نجمه في عز الظهر ما بقاش انا زين ياسين الجارحي  
في احد كان بيخبط على الاوضه
زين: ادخل
ليليان: في احد عايزك تحت 
زين : ومين ده اللي جاء في الوقت ده ما قلش هو مين وعاوز ايه 
ليليان: انزل وشوف بنفسك انا ما اعرفش 
زين: لما نشوف يلا

يتبع الفصل السادس عشر  اضغط هنا
رواية أمل عشق الزين الفصل الخامس عشر 15 بقلم أمل السيد
rana elhady

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent