رواية عندما يعشق العلماء الفصل الثامن 8 بقلم دينا عويس

الصفحة الرئيسية

   رواية عندما يعشق العلماء  الفصل الثامن بقلم دينا عويس


رواية عندما يعشق العلماء  الفصل الثامن 

عند خروج مروان من غرفة العمليات وبزعيق.:_ يا ممرضة سماح مش قولتلك قبل كده مليون مره ممنوع حد يدخل عمليات وهو واكل حاجه دا خطر على حياته

الممرضه سماح بخوف :_ والله يا دكتور انا قولت لاهل المريض كده مش عارفه ايه اللي حصل

دكتور مروان :_ الحمدلله قبل ما اعمل العملية وانا بتكلم مع مريضتي عرفت من ريحة بوقها انها أكلت شيبسي الحمدلله اني عرفت قبل ما بدا العملية

الممرضه سماح بخوف :_ والله يا دكتور انا معرفش انها أكلت حاجه وانا اي حد بيدخل عمليات بحظره قبلها بيوم مش عارفه ازاي حصل كده

دكتور مروان :_ خلاص يا سماح العيب مش عليكي على أهل البنت انا هدخل المكتب وانتي دخلي اي حد من اهلها عشان يعرفوا اني هأجل العملية

الممرضه سماح ببعض الراحة :_ حاضر يا دكتور

في مكتب الدكتور مروان

يدخل الاب :_ في ايه يا دكتور وقفت العملية ليه انا مش فاهم حاجه من الممرضه برة

الدكتور بتعصب :_ في ان البنت كانت هتموت لو عملتلها العملية غلط انها تاكل

الاب بغضب :_ وفيها ايه تأكل براحتها انت مالك ابو الطب اللي انتوا بتدرسوه الايام دي دكاترة اخر الزمن

مروان بصدمة:_ بقولك بنتك كانت هتموت عشان السبب دا وانت مش هامك لا انت شخص مش أنساني ابدا

الاب بغضب شديد :_ لا انت مش محترم خالص انا هشوف مدير المستشفى دي فين
««««««««««««««««««««««««
____________________
في منزل الحج سعيد
الام مديحة :_ اهو قدمتي على كلية اهو لكن نفلح بس والله العظيم لو ما جبتي تقادير كويسه لهموتك والله بلا بنات بلا هم كتك القرف

سها بحزن شديد على حالها وتدخل غرفتها وتغلق بابها على نفسها لتترك الدموع مجري مسيرها
*(أمي بين يديك كبرت، وفي دفء قلبك أحتميت، بين ضلوعك أختبات، ومن عطائك أرتويت)
*(احيانا عند شعورنا بفقدان حنان الام يملي يتبدل كل الحب الذي يملئ قلوبنا الي كرهه لان الام هي الحب الاعظم والاكبر والاوفئ وعند خسارة هذا الحب تنطفئ شمعة أملنا في الحياة /دينا عويس)
في غرفة الجلوس
الاب سعيد بعتاب :_ انتي مش هتتغيري ابدا حرام عليكي دي بنتك الوحيده ايه الكره اللي جوه قلبك دا كفايه كفايه ظلم للبنت كفايه معاملة وحشة كده حرام

الام بغضب :_ بقولك ايه انا اصلا مش طايقه نفسي عشان اسمعك انت ولا بنتك المتخلفة دي بلاش كلام كتيير خليني ارتاح شويه بدل صداعك دا

الاب سعيد بحزن شديد على ابنته :_ يارب انا مش عارفه اعمل ايه ولا عارف أطلقها ولا عارف اواجه بنتي لو سألتني ليه هي بتعاملها كده يارب ريحني وأهدني للطريق الصحيح يارب أغفرلي زنوبي انا مكنتش أقصد كنت لسه شاب ومعرفش حاجه

*ما هو السر الذي يخفيه الحج سعيد
~~~~~~~~~~~~~~~~
في مكتب المدير العام للمستشفى التي يعمل بها الدكتور مروان

مروان بغضب :_ والله انت أب مش كويس خالص ايه ده مفيش حد بدمك دا يا راجل مش خايف على بنتك خالص

اب الفتاة التي كانت ستقوم بعمل العملية :_ وأنت مالك انت انا حر في بنتي وبعدين المفروض تتحاسب على غلطك فيا انت مش محترم أب* اللي رباك

مروان وهو يهجم على الاب :_ لحد هنا وأستوب أهلي لا لا لا والله انت اللي، راجل مش كويس ملكش دعوه ببابا تاني

المدير وافراد الامن وهم يحاولون فك الاشتباك
المدير بصرامة :_بس يا مروان انت ههتهجم عليه في المستشفى وأدامي ولا ايه انا كلمت باباك عشان يجي يشوف حل لمشاكلك دي

الاب محمود يسمع الحوار
في ايه يا دكتور ماله ابني عمل ايه؟...

المدير بغضب :_ ابنك كان بيتهجم على والد مريضة عندنا هو دا الاحترام

مروان بصدمة ~:_ أفندم أتهجم يعني انت مش شايف هو بيقول على بابا ايه ومش هامه بنته المهم يعملها العملية النهارده وخلاص عشان يريح دماغه من موضوعها انا كده اللي غلطان ؟

الاب محمود :_ بس يا مروان مش عاوز اسمع حاجه منك
بص يا فندم ابني ومتربي كويس انا عارف اخلاقه ومن اللي سمعته باين انه مش غلطان وهو اللي معاه الحق والمفروض انك تحكم صح مش عشان مريض عندك والحكايه فيها فلوس يبقى تيجي على دكتور من الدكاترة اللي في المستشفى انا هاخد ابني دلوقتي وانت الخسران علفكره مليون مستشفى تحلم بيه ولو في أضرار حصلت انا هتكفل بيها يالا يا مروان

في طريق العودة بسيارة الوالد محمود وابنه مروان
الاب بزعل :_ ينفع كده كل شويه حد يشتكي منك في مهنتك دي يا بني براحه مش كل الناس نفس عقليتك
مروان :_ يا بابا دا مش فارق معاه بنته خالص وبيغلط فيا
الاب :_ لو حصلها حاجه هو اللي، هيتحاسب عليها انت مفيش في ايدك حاجه المهم ريح دماغك وتعالى اشتغل معايا بقى
مروان بزعل ٠:_ حاضر يا بابا
الاب محمود بحب :_ والله انا بحبلك الخير يا حبيبي وعاوز راحة بالك المهم فك التكشيرة دي قبل ما ندخل على الاعدام اللي جوة دي ههههههههههه

مروان بضحك :_ حرام عليك يا بابا والله هي طيبة وبتحبك بس متسرعة بس هههه اه على موقف اول امبارح مش قادر أنسي ههههه

الاب محمود بضحك :_ والله ولا انا ههههههه

الام سحر بعياط وهي تجري أمام ابنها :_ حبيبي يا بني حصلك حاجه انا خايفه عليك اوووي والراجل الظالم دا مش راضي اروح معاه


يتبع الفصل التاسع  اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent