رواية وعد الريان الفصل السادس 6 بقلم منه السيد

الصفحة الرئيسية

   رواية وعد الريان الفصل السادس بقلم منه السيد


رواية وعد الريان الفصل السادس 

بعد مرور أيام...... 
في شركة المهدي..... 
وعد كانت وخدة أوراق ل ريان....
وعد خبطت ودخلت.... 
وعد:حضرتك لازم تمضي على الأوراق دي....
ريان:هاتيهم
وعد:اتفضل
ريان مضى على الورق وهي طالعه ريان وقفها
ريان بحدة:استني
وعد بضيق:نعم 
ريان:اعملي حسابك هتروحي وهتشوفي الأرض اللي هنبني عليها ملجأ وهتجبيلي المقاييس بتاعتها بكرة.... 
وعد:تمام....عن ازنك
وعد طلعت من مكتبة وهي عماله تشتمة في سرها وفجأة خبطت في حد.....
وعد:أسفة مش خدت بالي
:ولا يهمك ياحبيبتي..... باين عليكي متضايقة مالك... 
بقلم منة السيد..... 
وعد:مافيش
:اعتبريني زي مامتك وقوليلي يمكن أساعدك
وعد:ريان رئيسي أو صاحب الشركك الله يحرقه....أنا مش قادرة أفهموا هو طيب ولا قاسي  ولا ايه بالظبط.... أنا تعبت منوا والله ولا برودوا اللي بيقتلني داا بجد نفسي اخنقوا.....ومش عارفه متكبر على ايه دااا..... 
ريان جه من وراها وهو حاطت ايدوا في جيبوا:وايه كمان
وعد بصدمة:ااا.....ان...انا...اااا
(منة:ألبسي😂😂)
ريان:تعالي ياأمي على مكتبي.... وأه عقابك على الكلام اللي قولتيه هتروحي بكره الأرض لوحدك
وعد بصدمة:أمي.....احيه
ريان دخل....
سعاد بضحك:ولا يهمك ياحبيبتي هو ريان كداا طبعه صعب بس قلبه أبيض والله
وعد:أنا أسفه.....بس كنت متضايقة منوا
سعاد:عادي ياحبيبتي.....ولا يهمك
وعد:ياسبحان الله...  انتي عكسوا تماما انتي طيبه اووي وانا حبيتك جدا
سعاد:وانا كمان ياحبيبتي حبيتك اوووي والله.... وانشاء الله مش أخر مقابله
وعد:انشاء الله عن ازنك
~~~~~~~~~~~~~~~~~
في مكان في الصعيد...... 
في بيت كبير جدا يجلس شخص باين عليه الحقد والكره 
الشخص داا:عملت ايه....عرفت مكانها
:ااه يابابا عرفت مكانها....هنسافر امتى
صالح:بكره الصبح....جهزت الورق
عبدالله:ايوه يابابا... هنخليها تمضي عليه وتبقا كل حاجه بأسمنا... وليا عندك طلب 
صالح:قول
عبدالله بابتسامة خبيثة:تجوزهالي
صالح بضحكة كلها شر:ومالوا نجوزهالك 
والاتنين ضحكوا بشر...... 
~~~~~~~~~~~~~~~~~
في شركة المهدي..... 
في مكتب ريان....
سعاد داخلة بتضحك
ريان:في ايه يأمي ضحكيني معاكي
سعاد بضحك:البنوتة اللي قبلتها برة دي سكر والله حبيتها اووي.
 ريان ببرود:ربنا يديم المحبة
سعاد:ااه بصحيح هي اسمها ايه
ريان:وعد....اسمها وعد
سعاد:اسمها حلو اووي...وهي كمان قمر ماشاء الله.... يابختوا بيها اللي هتبقا من نصيبه....
ريان عارف هي بتلمح لأيه
ريان:ملناش دعوة
سعاد بيأس:ماشي يابني
ريان:اه بصحيح انتي جايه ليه في حاجه حصلت ولا حاجة
سعاد:لا ياحبيبي حسيت نفسي زهقانه شوية قولت أجيلك.... 
ريان:تنوري ياحبيبتي....تشربي حاجة.....
سعاد:لا ياحبيبي.....مش عايزه
ريان:اومال حمزة فين
سعاد:كان جاي معايا وبعدين كان عايز يدخل التولت والحارس خدوا وأنا طلعتلك وهو هييجي ورايا....
ريان:تمام....
في مكان تاني في الشركة..... 
حمزة ماشي مع الحارس وبعدين شاف حد بيعيط في الأوضة بصمت..... 
حمزة:عموا سيبني سوية(شوية)وأنا جيلك تاني.... 
الحارس:مينفعش ياحبيبي
حمزة:طيب انا هدخل أسوف اللي جوة بيعيط ليه وهاجي تاني اقف ليا هنا
الحارس ابتسم لبرائتوا وقال:ماشي مش تتأخر أنا واقف هنا
حمزة دخل المكتب بالراحة 
وعد كانت حاطة راسها على المكتب وبتعيط بصمت وقطع عياطهاا دا ايد حد على راسها وصوت بريئ
حمزة:معلسي مس تعيطي... قوليلي مين زعلك وانا أبرضهولك(أضربهولك)
وعد رفعت راسها ولاقت طفل جميل جدا وبيتكلم بكل براءة 
وعد شالتوا وقعدتوا على رجليها
ريان كان معدي بالصدفة وشاف وعد وحمزة
الحارس:ريان بيه....
ريان بمقاطعة:شششششش
ريان وقف عند الباب بالراحه من غير ماحد يشوفوا
وعد:مش زعلانة ياروحي.... بس افتكرت حاجه كنت بحبها اووي وراحت مني
حمزة ببراءة:ايه هي وانا هجيبهالك
وعد بابتسامة حزينة:مش هتعرف تجيبها لأنها راحت فوق في السما....راحت عند ربنا.... 
حمزة بصلها بحزن:زيي مامي بردوا راحت فوق في السما عند ربنا.... بس أنا خالوا دايما بيقولي انوا هي في مكان أحسن من هنا مكان مس فيه ناس وحسه (وحشه) يبقا باباكي معاها هو كمان يبقا أحنا المفروض مس نزعل علسان هما مس يزعلوا
وعد ابتسمت على براءتوا وباستوا من خدوا بحب 
وريان كان واقف باصصلهم بحزن.....
وعد:صح ياروحي.... قولي بقا اسمك ايه
حمزة:اسمي حمزة.....وانتي اسمك ايه....
وعد:اسمي وعد.... ايه رأيك نبقا أصحاب
حمزة بفرحة:بجد!! ماسي موافق
وعد بصتلوا بحب وحنان.....
وعد:اممم....استني كدا
وعد فتحت شنطتها وطلعت شيكولاتة....
وعد:بتحب الشيكولاتة
حمزة بفرحة:ااه بحبها أوووي
وعد:خلاص خد دي مني هدية
حمزة باسها من خدها وقال:سكرا ياوعد...انتي بتحبي ايه تاني
وعد:امممم.....بحب عصير الفراولة جدا بعشقه
حمزة:وانا كمان بحب الفلاولة
وعد ضحكت وابتسمت ليه
حمزة:خدي حتى
وعد بطفولة:ماشي.....هات ياسيدي
حمزة:ماسي أنا اللي هأكلهالك
وعد:ماشي ياروحي
حمزة قطع حتة شيكولاتة وحطها في وشها كلوا معادا بقها وشها بقا عبارة عن شيكولاتة😂
وعد:خلاص ياحبيبي انا هاكلها مش تتعب نفسك هات
ودا كلوا وريان واقف مبتسم وأول ماشاف شكلها كدا مش قدر يمسك نفسوا من الضحك
وعد وحمزة انتبهولوا وحمزة اول ماشافوا جري عليه حضنوا
حمزة:خااااالواا
ريان حضنوا وشالوا
وعد بصدمة:خالوا
حمزة ببراءة:وعد دا يبقا خالوا ريان خالوا دي تبقا وعد ثاحبتي(صاحبتي)
ريان ببسمة:ماشي ياحبيبي روح مع عموا الحارس خليه يوديك على مكتبي عند تيتة
حمزة:ماسي....باي ياوعد
وعد ببسمة:باي يارحي
حمزة طلع وريان قرب من وعد وهي بتبعد لحد مالزقت في الحيطة
وعد بتوتر:ايه في ايه
ريان قرب منها اووي وطلع منديل من جيبوا وايداهولها
ريان:خدي امسحي وشك ياطفلة
وعد مسكت المنديل ومسحت وشها بس كان في حتة مش مسحتها كويس
وعد:على فكرة انا مش طفلة
ريان:لا طفلة هو في واحدة عاقلة وكبيرة.... بتاخد معاها شيكولاتة
وعد:عادي على فكرة.... ايه يعني وبعدين بابا كان دايما يجيبلي منها وأنا معدية النهاردة شوفتها وافتكرته وحبيت اجيبها..... 
ودموعها نزلت بدون ماتحس
ريان قرب منها ومسك المنديل ومسح الشيكولاتة اللي على وشها
ريان:طب وانا ماليش نصيب فيها
وعد بتوهان:هي ايه
ريان:الشيكولاتة
وعد بابتسامة:طبعا....وعلى فكرة هتحبها اوووي
ريان:أما نشوف.... بس هاكلها في الييت بقا.... 
(ريان المغرور والمتكبر بييجي عند وعد وبينسى كل دا سحرها الخاص بيأثر عليه وهو نفسوا مش عارف ليه) 
~~~~~~~~~~~~~~~~~
في المساء في ڤيلا المهدي.... 
ريان قاعد في أوضتة ماسك الشيكولاتة وباصص ليها
ايجاله تليفون من عمر
ريان:خير في ايه
عمر:عرفت انوا هيثم كامل الشافعي نازل بكرة
ريان:ومالوا جاي لقضاة أنا كده كده برتبلوا من زمان ودوروا جاي قريب
عمر:تمام.....تصبح على خير
ريان:وانت من اهلوا
ريان قفل مع عمر وبص للشيكولاتة
ريان:عملتي فيا ايه ياوعد... بس كلكوا بالنسبالي زي بعض خاينين وطماعين وحط الشيكولاتة ونام
~~~~~~~~~~~~~~~~~
في احدى النوادي الليلية...... 
فيفي:والله ليكي وحشة يا ياسين باشا
ياسين:امممم.....على كدا الشعب المصري كلوا بيوحشك
فيفي:هههههههه والله دمك شربات..... مش نفسك حد يبسطك
ياسين:تعالي معايا
راحوا على عربيتوا وركبوا وهما ماشيين لمح شهد ماشية وراحت باتجاه الصيدلية
ياسين:انزلي بسرعة
فيفي:ليه يابيبي
ياسين:ماتنزلي بروح أمك مش عايز اشوف وشك تاني
فيفي:يوه.....انت الخسران
فيفي نزات ومشيت
شهد طلعت من الصيدلية ولاقت ايد بتشدها والأيد التانية بتتحط على بقها كانت تقريبا في حضنه
شهد:اممممم
ياسين حطها في العربية بالعافية
شهد:انت مجنون صح
ياسين:هوريكي الجنان على اصولوا دلوقتي
وراح جاي ماسك ايديها وقرب منها وهي مسكت ايدوا عضتها جامد وفتحت الباب وطلعت تجري


يتبع الفصل السابع  اضغط هنا
رواية وعد الريان الفصل السادس 6  بقلم منه السيد
rana elhady

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent