Ads by Google X

رواية قدر غير حياتي الفصل السادس 6 بقلم خلود محمد

الصفحة الرئيسية

   رواية قدر غير حياتي الفصل السادس بقلم خلود محمد


رواية قدر غير حياتي الفصل السادس

نبدا بالصلاه ع أشرف الخلق سيدنا محمد "🖤.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ذهب محمد الي الجامعه.... وادي شغله ولكن باله كاان مشغول بذالك العريس.... 
امااا عند نادين وحامد... فناادي حامد ع نادين :نادين ي بنتي تعالي عايزك..... 
نادين:نعم ي خالو 
حاامد تعالي اقعدي جمبي هناا.. علشان عايزك ف موضوع... فجلست نادين وثم قالت: خير ي خالووو
حامد:بصي بقي من غير لف ولاا دوران اناا عاارف انك بتحبي محمد ومن غير ما تقطعيني.... هو كمان بيحبك بس بيكابرر مع نفسه.. فكنت عايز اعمل معاكي اتفااق..... واتمني توافقي.. 
نادين بكسوف:اتفضل ي خالوو قول.. 
حامد : اناا قولت ل محمد انك بتحبي واحد جاركم وهو بيحبك  و عايز يتقدملك بس بسبب اللي حصل معرفش يجيي... فعايز منك تكملي الخطه دي علشاان يعترفلك بحبه... بس ف حاجه اخيره... 
نادين:اي هي.. 
حامد:هنجيب منين الراجل اللي هيتقدملك... 
نادين:مش عارفه... وبدا كل من هماا ف التفكير
وبعد فتره جاائت فكره ل حامد فقطع تفكير نادين وهو يقول لقيتهااا....
نادين :هي اي دي اللي لقيتهاا
حامد:الراجل اللي هيجي يتقدملك.... 
نادين:مين ي خالو 
حامد:واحد كان بيدور ع شغل ف اتوسط ليه عند صاحب الشغل وهو اعتبارها جميله واكيد لو طلبت منه مش هيرفض..... (ملحوظه حامد كاان شغال موظف ف شركه بس استقال لماا تعب) 
نادين :تمام ي خالوو واناا معاك.... عن اذنك بقي اروح احضر الاكل 
حامد :تمام ي بنتي   وان شاء الله خير وربناا يجعل لكم نصيب مع بعض 
نادين :امين ي خاالوو 
ثم اتجهت الي المطبخ وبدات ف تحضير الطعاام 
وحامد اتجه الي اوضته كي يقرأ قرآن.... 
¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬
"سُبحان الذى لا تطيب الدنيا إلا بذكره، ولا تطيب الاخرة إلا بعفوه، سُبحان الله وبحمده سُبحان الله العظيم." 🖤
¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬
بعد فتره 
عااد محمد من الجامعه واتجه الي غرفته كي يبدل ملابسه ويؤدي فرضه وثم خرج كاانت نادين جهزت الغدااء ووضعت ع السفره وثم نادت ع حاامد وخرج حامد من غرفته وحلسوو جميعاا حول السفره وبدأوا ف الطعاام... ثم قال حامد بخبث:اه صحيح ي نادين اناا كلمت محمد ع العريس وهو وافق ف ابقي كلميه او هااتي رقمه اكلمه انااا واتفق معاه ع معااد علشان يشرفناا.. 
نادين بكسوف مسطنع:حاضر ي خالوو بعد ما نخلص هجيب لحضرتك رقمه...... 
اماا محمد فكاان هيفرقع من كتر الغيظ وثم قال اناا شبعت عن اذنكم..... 
حامد :انت لحقت ي بني..... 
محمد:اه الحمد لله ي باباا اصل تعباان وعايز اناام 
وجااء ليمشي اوقفه صوت نادين وهي تقول: محمد... 
فوقف محمد مكانه وثم وجهه نظره اليها بابتسامه وقال:نعم 
نادين بكسوف:ممكن انزل معاك نشتري فستاان علشان يوسف لماا يجي... 
فاتغااظ محمد وقال من بين أسنانه :اهه تمام مفيش مشكله بكره ان شاء الله ننزل نشتري فستاان علشان يوسف لماا يجيي وثم دخل اوضته 
اماا نادين وحامد فبصوو لبعض وثم ضحكوا... 
_____________________________________
"أستغفِرُ الله العظيم الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه لي ولوالدي وللمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الأحياء منهم والأموات"🖤
______________________________________
ف صباح يوم جديد 
استيقظت نادين وادت روتينها اليومي وخرجت تجهز الفطار 
حامد استيقظ هو الاخر وثم ادي فرضه وخرج 
امااا محمد فلم يناام جيدا بسبب انه كاان يفكر طول الليل ف ذالك العريس.... 
وبعد فتره نادت نادين عليهم كي يفطروو 
فاتجمعوو ع السفره وبدأوا ف الافطار ... 
وبعد ان انتهوو من الإفطار كانت نادبن ذهبت الي المطبخ كي تحضر الشاي 
وبعدهاا خرجت بالشاي وثم قال محمد:نادين ع الساعه 5 تكوني جاهزه علشان ننزل نشتري ليكي اللي انتي عايزاه 
فقالت نادين:تمام 
وثم خرج محمد الي الجامعه ونادين قامت لتقوم بتنظيف المنزل اماا حاامد فقد خرج لكي يذهب الي يوسف..... 
* نسيناا نعرف يوسف "هو شااب عنده 26 سنه طويل وشعره بني وعينيه رصاصي وخريج كليه تجاره"

يتبع الفصل السابع اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent