رواية الباشا الفصل الخامس والأخير 5 بقلم مريم سمير

الصفحة الرئيسية

  رواية الباشا الفصل الخامس والأخير بقلم مريم سمير


رواية الباشا الفصل الخامس والأخير 

لقيت علياء بتصوت
_الله يحرقك يشيخة هتفضحينا في اى؟
=عصام طلب ايدى
_ايوة طلب ايدك يعمل بيها اى، فرحانة لى يعنى عشان انتى عوزاه يمسك ايدك يسهله!
=يبنتى يعنى يخطبنى ونتجوز
_ألاه مش من يومين قولتيله انت زى اخويا وعمرى مفكر فيك غير كده
=ايوة ما احنا هنعيش اخوات ودا لى عشان محدش هيرضي بيه فهشفق عليه واتجوزه
_مش عشان بتحبيه يعنى
=تؤتؤ مشفقه عليه
ضحكت وحضنتها_ الف مبروك يحبيبتى
كانت الفرح في عينها حلوة اوى، والفرحة في عيون عصام، انتوا غفلتونا لى يجماعة والواد طلع مخلص ومخلعش لى زى كل قصص الحب إلى بتنتهى بمينفعش، اي القرف والاخلاص دا!!

_والخطوبه امتى يعصام
=بعد صويتها دا خليها عندكم
_اثبت يعسل البضاعة المباعة لا ترد ولا تستبدل، ايوة الخطوبه امتى بردو؟
=هنروح نزورهم يستى الاسبوع الجاى
_الف مبروك يسطا
=الله يبارك فيكى يمريم عقبالك انتى و اح..
لقيت احمد برقله
=قصدى عقبالك انتى وأحمدى ربنا بقي
_ربنا يخليك تسلم
..
_مش ناوى تعملها وتخطب
=لاء
_لى يا احمد لاصق لييي
=مش احنا اتفقنا هنعجز مع بعض
_لاء منا غيرت رأيي وخلقي يدوبك
=خلاص هخطب
_تخطب اي، كنت عارفه انك هتتخلى عنى في يوم
=!!
ودعناهم ومشيوا، كنت زعلانة وهو ماشي، طب هو ممكن يناسي طيب، هو معاه رقمى، هيكلمنى اكيد
دخلنا السكن نلم حاجتنا عشان ننزل الاجازة
_علياء انا حاسه ان عيونك هتطلع من مكانها
=مبسوطة مبسوطة اوى يمريم، تعرفي كنت خايفه، خايفه يبعد وينسانى ويلاقي برا حيطان الكليه دى واحدة تانيه ويحبها، كنت خايفه ابقي مجرد وقت في حياته، بس من اول مشوفته حسيت بحاجة غريبه محستهاش مع حد، اول مشوفه زعلان مثلا، تلقائي بزعل، يجى هو ويبدأ يهزر بس يكون عارفه انه زعلان وبحاول يخبي ب كام ضحكة، عمرى مشوفت أطيب ولا احن منه، عقبالك انتى واحمد وهدير ومصطفي
بصتلها وسكتت، هو فعلا معقول يجى اليوم إلى هو يعنى نتخطب انا واحمد، لا دا احنا مبنعملش حاجة غير نقطع على بعض، احنا صحاب وبس صدقونى مينفعش غير كده
_احمد مين يبنتى، احنا صحاب بس، احمد مين الى اتخطبله استهدى بالله كده!
=بس هو كان قال لعصام انه..
_أنه اى!
=يلا يبنات بسرعة عشان نخلص، انا عروسه ولسه هجهز
_يلا اى يعلياء متستعبطيش
=مفيش يبنتى مش مهم يلا انا خلصت هنزل تحت استناكوا
سبتنا ومشيت كانت هدير جمبي وكانت بتدمع
_مالك انتى كمان؟
=اصل انا كمان حبيته، ومكنتش عوزاه يمشي
_لو من نصيبك هيبقى ليكى متخافيش
=يرب يمريم يرب..

نزلنا وودعتهم وروحت سلمت على أهلى كانوا وحشنى اوى، دخلت نمت من تعبت السفر، صحيت فتحت واتس قد اى كانت حياة البنت وحشانى، الفون والنوم زى منا عاوزة منروحش الكليه تانى بقي معلش
صحيت لقيت رقم غريب مكلمنى
_ازيك
=مين؟
_أحمد يمريم أحمد
=احمد مين بردو؟
_هتستظرف اهو
=عامل اى يسطا
_الحمد لله، ها عيطى قد اى بعد ممشيت؟
=واعيط لى، مش معايا فازلين يا احمد ولو عيطت هيطلعلى هالات سودا، يرضيك ابقي وحشه يعنى!
_انا منى لله انى كلمتك
=هو انت كنت تتسجر متكلمنيش اصلا
_مثلا
=عصام قالك هيروح يزور علياء امتى
_التلات الجاى دى
=كويس، ربنا يتتملهم على خير يرب هما فعلا يستاهلوا كل خير
_ايوة حصل، وانتى تستاهل اجدع واحد في الدنيا، وبالمناسبة انا اجدع واحد في الدنيا
=بس يجدع
_مكنتش عاوز اقولك من زمان بس دى حقيقه
=انت فعلا جدع جامد والله، ومبسوطة اوى انك في حياتى
_مريم هو انا بالنسبالك اى؟
=وانت متعرفش؟
_معلش جاوبي
=احسن صاحب في الدنيا
_احنا صحاب بس!
=لا طبعا
_ايوة امال اى بق
=صحاب واخوات
_مريم اقفلى بدل مضربك يلا
=ألاه!

كنا بنتكلم كل يوم وكل ساعة تقريبا، وكنت بكلم هدير وعلياء وعاملين جروب سوا
جه يوم التلات بليل وانا قاعدة لا بيا ولا عليا لقبت ريكورد من علياء طبعا بتصوت فيه وبتقول ان أهلها وافقوا وهينزلوا يجيبوا الشبكة بكرة عشان الخطوبه يوم الخميس
فرحتلها اوى
_الف مبروك يحبيبي ربنا يتمم بخير
=الله يبارك فيكى يحبيبي، عقبالك يرب
احمد كلمنى في نفس الوقت
_عصام..
=خطوبته يوم الخميس
_جدعة،عقبالك
=ربنا يخليك والله، انا محتاجة فعلا حد يقولى عقبالك
_امتى بقي انا زهقت
=زهقت من اى معلش
_منك يمريم
=وانا زهقت منى بردو، حاسه انى عنست سيكا
_كلنا عارفين بس عمرنا منروح نقول
قعدنا نتكلم ونمنا
لقيته الاربع بليل بيكلمنى
_افتحى فيديو كول حالا كده
=اشمعنا
_يلا بس يلا
فتحت لقيته لابس بدلة، اي الحلاوة دى يخربيت كده، مش عارفه لى قلبي دق، دا طلع واد حلو جامد
_حلوة البدلة؟
=ها
_اخلصي مرضتش اشتريها غير ماخد رأيك
=جامد حلوة جامد يا أحمد
_كنت عارف
قفل معايا وقالى انه هيحاسب ويروح ويكلمنى، هو في اى بقي مالى مهو احمد هنا زى هناك اى فرق بقي، وقلبي دق لي مش احنا صحاب بس، لاء مش صحاب بس، انا بحبه ايوة خلاص وقعت ارتحتوا؟ على الله تكونوا مبسوطين
كلمنى ومردتش هو في اى، لازم ابعد عشان معلقش نفسي اكتر من كده، انا لما بحب بضعف ومش ببقي مريم، ومريم على طول ميلقش عليها الضعف، ماما دخلت اوضتى
_فيه عريس متقدم لباباكى
=اى دا بجد الف مبروك، بس بابا متجوز يماما
_هتسوق شغل الاستعباط اهو، هو جاى يوم الجمعة انا بعرفك بس
خرجت ومفكرتش في كلامها ودا لى عشان هرفض
نمت وصحيت واتغديت والساعة جت 8 ولبست لبست دريس اسود وطرحة حمرا، وحطيت ميكب خفيف
وروحت الخطوبه مع هدير عشان كنا متفقين نروح سوا
_اى الحلاوة دى يعم
=حلاوتك يمريم والله
_حبيبي، بس لى الابتسامة دى إلى على وشك
=هشوف مصطفي النهارده يبنتى ف مبسوطة اوى
_اه على المحن اه على المحن
=لما تحبي الأول يبايرة ابقي اتكلمى
_وه!
دخلت انا وهى البيت عشان هى عملاها في البيت، دخلت وسلمت عليها وحضنتها ووقفت جمبها
لقيته جاى ووقف جمبي
_مشوفتيش مريم
=وعلى أساس انى اى يعنى؟
_أحلفي انتى مريم؟ إلى كانت معايا في الكليه
=لا قرينها، البدلة حلوة اوى
_اه والفستان مخليكى قمر ميتلبسش تانى بق
=نعم يعسل!
_مريم انا، بحبك
حد يخض حد كده
=هو مفيش بوفيه هنا؟
_انتى احمريتى
=انا لا دا تنت
_بس يجدع
=صدقنى
_طب اى
=اى
_انا العريس إلى متقدم على فكرة، ومصطفي هيتقدم لهدير بس متفضحيش الدنيا
=إنت العريس إلى هتيجى بكرة
_اه
=طب متيجى دلوقت يبنى
_ألاه يعنى موافقه
=هشتري فستان الخطوبه منين
_يبنتى!!
=هختار الدبلة عاملة ازاى
_مريم!!
=هه، بتحبك جامد

تمت رواية كاملة عبر مدونة دليل اروايات
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية الباشا" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent