رواية اخوات زوجتي الفصل الرابع 4 بقلم مني عبدالعزيز

الصفحة الرئيسية

   رواية اخوات زوجتي الفصل الرابع بقلم مني عبدالعزيز 


رواية اخوات زوجتي الفصل الرابع

خرج الجميع من المستشفى توجه نبيل   وعائلته الي منزلهم.
وتوجه نادر  وخالد الي مقر عملهم .
نادر :هجنن التلفون اختفي ازاي أنا فاكر مخرجتهوش من جيبي .
خالد: لا أنا فاكر انك خرجته  وقت ما كنت بتكلم  سماح وبعدها كلمت حنان  والحاجه مامتك كمان لما. قلتلك علي العروسه  وبعتتلك صورتها
نادر: انت كنت مركز معايا  تمام.
خالد:  ابدا انت ال كان صوتك عالي وبتقول للحاجه مامتك 
مش عجبك اسم العروسه لو تحب تدلعها هتقولها بتنجان.
هي كان اسمها ايه مطلع تلفونك كده وتوريني صورتها أنا عارف ذؤق مامتك. تلاقيها صاروخ .
نادر : يابني انت  مخك ده ايه  التلفون أسرق اقولها ميت مرة التلفون أسررررررق.
خالد  :  فكها يا نادر  ياعم  متزعلش نفسك نوصل بس ونعمله  تتبع اول ما يفتح .
نادر : يا بني انت مش بتفهم  هيتفتح ازاي وهو بكلمه سر.
خالد : خلاص قلقان ليه كلها نص ساعه وهنلاقيه  اتصل انت بس بالظابط هشام    وهو هيقوم بالواجب .
نادر :ارحمني يا خالد  التلفون أسرق اتصل بايه أنا .
خالد : صح عندك حق معلش مختش بالي .
نادر : وهو يمسح علي وجهه بيده من كلام خالد. .. يابني نفسي اعرف دخلت الشرطه اذاي .
خالد،: بوسطه جوز خالتي رباب .
نادر :, نزلني هنا  يا خالد  هجيب حاجه  وححصلك علي  المقر .
خالد: طيب ما تنزل تشتريها. وانا هستناك نرجع مع بعض .
نادر:. لا أمشي  انت أنا امكن اتاخر  والباشا هيزعل مني ومنك .
خالد بإقناع. تمام يا صاحبي  بس متتاخرشي. ولو احتجت حاجه  اتصل بيا متتردتش .
نادر بغضب : ابوس ايدك امشي مررتي هتتفقع  خمسين مرة ااقلك التلفون أسرق .... بص خاليك انت انا ماشي قبل  ماجلطت.
ذهب نادر لشراء تلفون أخر  وهو يلعن في روعه وخالد   .
خالد وصل المقر  قابله زميله طارق. بسرعه يا خالد الباشا  عوزك حالا شكله هينفخك .... بقالك نص ساعه تقول انك جي 
خالد :,,ربنا يطمن قلبك يا طارق زي ما طمنت قلبي بالظبط . يا ابو اخبارك يا زفت  ..  جي تفرحني وتقول الباشا هينفخني 
امال لو هيرقيني هتقوالهالي ازاي.
وصل خالد قدام مكتب اللواء عاصم المصري ... خبط علي الباب  ..أتاه الرد خش يا زفت .
خالد : نفسي اعرف بيعرفني ازاي كل ما اخبط يقولي ادخل يا زفت.
خالد : مؤدي التحيه العسكريه تمام يا فندم
اللواء عاصم: فين حاضرا الضابط زميلك .
خالد:  في الطريق يا فندم. 
عاصم: مش كنت مكلمك وقلت انكم  في الطريق ويا بعض .
خالد: نزل يا فندم يشتري حاجه مهمه. وجي.
عاصم : حاجه ايه المهمه ال  تخليه يتاخر علي الاجتماع .
خالد :وزي عادته بسرعه حكي كل ال جري من اول العضه....
لحد ما رجع من المستشفي.
خبط الباب اتفضل ادخل تحدث بها عاصم.
دخل نادر مؤدي التحيه العسكريه...... تمام يا فندم.
خالد :هامسا ادخل يا زفت وابنه يحترمه ويقول اتفضل .
عاصم :  اهلا اهلابحاضرة الضابط الهمام  ابوعضه .
نادرا وهو ينظر لخالد بتوعد: أنا ال غلاطان اني  وثقت في عيل .
عاصم: اتفضل يا حضرة الضابط  اشرحلي  تفاصيل  المهمه  ال فشلت .
نادر : يا فندم المهمه ما فشلتش. قدرنا نلاقي القنبله ونوقفها قبل انفجارها .
عاصم : يا فرحت قلبي بيكم انتم الاتنين  واحد يضرب مواطنه يعملها اصابه مستديمه .
والتاني  يفعل أنزار الحريق قبل ما يفرغ الكاميرات .
نادر :يافندم الأوصاف ال عندنا كانت منطبقه علي البنت  والشنطه ال معاها .
خالد يافندم مكنش قدامي حل اخرج كل الطلبه  الاكده. القنبله كان قدمها عشر دقائق وتفجر .
عاصم : كان ممكن تستخدم  الانذار اخر  وسيله  ولا حضرتك اخترت الاسهل  
خالد :,:يا فندم حضرتك عارف إننا شعب مجازف  الكل بيحب يتفرج ويدي رأيه ويتفزلك لولا آنذاك الحريق  مكنش في  مخلوق خرج.
عاصم : وحضرتك يا حضرت الضابط الهمام. مبررتك ايه.
نادر: يا فندم. دي بنت غبيه رفضت تسمع الكلام  وهي السبب في التاخير ال حصل.
عاصم : اتفضلوا حضرتكم متحولين للتحقيق .
فجاءة خالد اغم عليه .
عاصم :  اهو ابو قلب خرع  من كلمتين  قلبه وقف .
نادر : ده عشر مرة يتحول للتحقيق في الشهر ده.
______💕وصل نبيل وروعه واخواتها وخالها وأفراد عصابتها.
نزل الجميع من العربيات ووقفوا صف واحد .
نبيل : النهارده  اصعب يوم في عمري بنتي وفلذت كبدي روعتي وحببتي يحصل معاها كده 
عماد :هامسا لمروان   ابوك قلب علي ونيس.
مروان ياخوفي من ال جاي .
نبيل : من النهارده  كل واحد فيكم هيساعد روعه لحد ربنا مياخد بيدها والأزمة دي تعدي وترجع تفتح .
عماد : ونيس ممكن تفهمني اكتر .
نبيل : هو بغبوته عبدالله  .... 
نبيل : كل  واحد عليه يوم يساعد روعه  يذكر ليها  ويسندها ويعرفها كل مكان في البيت  وان حبت تخرج يشلها ويخرجها لأي حته تحب تروحلها.
الكل بابا نبيل احنا ولادك وهنرفع راسك وكل ال تقول عليه علم وينفذ .
اسرع مروان : وحمل روعه وصعد سلم المنزل .
دخل المنزل   لوزه وسهي  بيهدوا امها  وبيطمنوا قلبها  .
دخل الجميع  ... ومروان شايل روعه .
غاده الام : ببكاء بنتي حبيبتي الف سلامه عليكي يا قلب امك  .
.
.روعه : دودو حبيبتي الصدر الحنين   متبكيش يا قلبي...دي وعكه وتعدي .
معتز :, اهو زنوب بتخلصيها   ... يا ست الأستاذة .
نبيل : احمد ربنا انها انكشفت قبل اختراعاتك  كلها طير من بين ايديك 
غادة  : هي دي اخرت تربيتي فيكي يا روعه   تسرقي اخوكي  
مش كنتي تعرفيني ونقسم مع بعض .
معتز:, الصدر الحنين يقول كده عوزه تنصصي معاها وانا هبا
جلس الجميع يتناقش  علي ما يفعلونه لمساعدته روعه في الفترة الجايه ا.
روعه دخلت غرفته. بمساعده  عصابتها 
روعه : تسنيم بسرعه هاتي التلفون .
تسنيم  : اتفضلي يا ستي عدي الجمايل.
روعه ،يا ختي اتلهي دي لولا الخناقه  مكناش هنعرف نوصل ليه .
رغدة :, لا بجد يا روعه  دماغك ايه قشطه في ثانيه بعتي الرساله لتسنيم  وقت الخناقه تنشل الفون .
روعه : طبعا دي دماغ متكلفه. .. امال فاكرة ايه .
تقوم روعه بفتح الفون تجد له كلمه سر .
روعه : عادت عليا ازاي ....الباشا عامل كلمه سر .
دارين  :,هنعمل ايه  لازم نلحق نفتحه قبل ما يكتشف اختفائه  
روعه : برافوا عليكي انت صح .... خدي الفون وادخلي المعمل للمخترع   وقوليله وانتي بتسبليله فونك  في مشكله ونسيتي  الباس ورد  بتاعته  ومحتجاه بسرعه  وخليه يعمل نسخ لكل الأسماء والرسايل علي فوني ده .
رغده : طب ازاي هيعمل كده ده عوزة هكر شغله ما يخرش الميه .
روعه : هكر   ومعتز موجود لو  تعرفي  كام جهاز اختراق وفك شفرة كام فون .
دارين :  مش ممكن يعرف  فون مين ده .
روعه : هم تسبلتين  ومزو هينسي اسمه  بس انتي اتلحلحي .
رغده :, خالي بالك من نفسك وانتي معاه لوحدك .
روعه : هههههههههههه ده الخوف عليه هو ليروح من بين ايديها  
.
رغده :,نفسي افهم  ليه من كل التعب اخترتي تتعمي .
روعه مش بقلك دي دماغ  متكلفه لسه بدري عليكي  تعرفي .
بالفعل ذهبت درين المعمل عند  المخترع   وعملت زي ما روعه فهمتها 
درين دخلت المعمل لمعتز بعد  ما استأذنت بالدخول .
معتز ال وقف بسرعه حاسس أنه قلبه هيقف  حببته ال بيحبها  جنبه وهو مش قادر يقولها .
دارين بنعومه  اسفه لو عطلتك  عن شغلك .
معتز متلجلج لا لا ابدا أنا تحت أمرك .
دارين وهي تمد يدها بالفون.  وتقوله زي روعه ما فهمتها .
معتز اخد الفون.   وقام بإدخاله علي جهاز عند ةوبالفعل نجح في فلك كلمه السر وثواني وعمل نسخ لكل البرامج .
والمكالمات وارقام التليفونات .
دارين بتسبيل وابتسامه رقيقه توهت معتز ونجحت في تشتته وبعد ماعملت النسخ   قفلت الفون بسرعه البرق خوفا من أن يكتشف عملتهم وبعرف خطة انتقامهم من الضابط نادر.
درين : برقه ونعمومه :  مشكرة  يامعتز  سو ماتش   مش عارفه من غيرك كنت عملت ايه ... فجاءة وهي بتبص في عنيه  وبرقه  لون عنيك جميل جدا  .قالتها وبترفع عينيها لاقت معتز  اغم عليه .
خرجت بسرعه  قبل ما يفوق ويكتشف حالتها.رجعت لعند روعه في اوضتنا ...وحكت لها كل ال حصل .
روعه كويس اوي كده. وحده فيكم تروح جنب المستشفي  وترميه قبل ما الضابط يعمل تتبع ويعرف مكانه  ولا اقولك ايه رايكم في مروان  ونشوف احنا هنعمل ايه في ال كان السبب في قطع عشنا .
رغدة :كلامك مظبوط لازم نسبق بخطوة قبل ما نكشف.
فجاءه والكل قاعد في البيت رن جرس الباب ودخل 
شخص بيسأل علي الأستاذة روعه .
نبيل : خرج ليه اتفضل حضرتك  بتسال علي روعه ليه في حاجه مهمه حصلت.
الشخص بصوت أجش  متاسفين  يابيه علي الازعاج بس مكنتش اعرف ال حصل للأستاذة روعه  ولما عرفت روحت المستشفي سالت عليها لقتها خرجت مقدرتش اروح من غير مازورها  اصل الأستاذة روعه   غاليه علينا وخرها مغرقنا.
نبيل :اتفضل يا.     هو اسم الكريم ايه.
ياتري روعه هتعمل بالفون ايه .
ومين ال بيسأل علي الأستاذة روعه.


يتبع الفصل الخامس اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent