رواية لم يكن في الحسبان الفصل الثالث 3 بقلم ريناد أحمد

الصفحة الرئيسية

   رواية لم يكن في الحسبان الفصل الثالث  بقلم ريناد أحمد


رواية لم يكن في الحسبان الفصل الثالث 

وفجأة : ازيك يا ياسين
ياسين بصدمة : نورين !! 
نورين : ايوه نورين حبيبتك 
قمر : ايه؟
ياسين : ....
نورين : قدرت تنساني يا ياسين ؟ 
قمر : مين دي يا ياسين ما تقول حاجه 
فاطمه وعبد الوهاب في نفس واحد : مين دي يا ياسين
ياسين : دي .. دي 
قمر : دي ايه ما تنطق 
ياسين : دي .. دي حبيبتي القديمه بس سيبنا بعض من زمان .... انت ايه اللي جابك هنا يا نورين عايزه حاجه ؟ 
نورين : .... 
ياسين وصوته عالي : ما تقولي جايه هنا لييييه
نورين : جايه اباركلك في حاجه ؟
ياسين : الله يبارك فيكي امشي بقا من هنا 
نورين : انت بتطردني يا ياسين طيب تمام انا ماشيه بس خليك فاكر هه 
" نورين حبيبة ياسين القديمه تعرف عليها بالجامعه وكان يحبها كثيرا لكنها كانت تعتبره أخاها وكانت تتلاعب بمشاعره وكانت تمثل انها تحبه وهي كانت تحب زميلها بالجامعة "حمزة" وعندما اكتشف انها لا تحبه تعقد من الحب وظل 3 سنوات لا يحب ولا بنت لكنه حب قمر كثيرا وتعلق بها " 
قمر : انت لسه بتحبها ولا لا يا ياسين 
ياسين : لا طبعا دي بقت اكتر واحده بكرهها 
قمر : ...
ياسين : ايه مالك .. والله ما بحبها ولا حاجه 
قمر : متأكد 
ياسين: اه متأكد 
قمر بفرحه : تمام يا حبيبي 
ياسين : قوليها تاني كده 
قمر: شششش
ياسين : ماشي بس مسيرك هتقوليها تاني 
ضحكوا ... 
_________________________________
اذكروا الله ♥️
نورين لصديقتها " بيسان " : بس انا حبيته وحسيت بقيمته لما بعد عني وعرفت ده مؤخرا 
بيسان : سيبيه في حاله يا نورين هو خطب وشاف حياته بعد 3 سنين عقده من الحب بسببك
نورين : بس مش هقدر اشوفه بيتجوز قدامي كده واسكت
بيسان بغضب : مانت اللي حبيتي حمزه وقهرتيه وبعدين لما حمزه سابك جايه ترجعيلة تاني !!!
نورين بحزن : مانا ... 
بيسان بمقاطعة : انت ايه .. انت عايزه تخربيله حياته تاني حرام عليكي بقا سيبيه ف حاله 
نورين : لا يا بيسان .. وذهبت من أمام بيسان ....
_________________________________
لا حول ولا قوه الا بالله ♥️
وجاء يوم ميلاد قمر وخرجت مع ياسين وذهبوا للكافيه القريب من العياده 
قمر : ايه يا ياسين مش واخد بالك من حاجه 
ياسين : ايه يا حبيبتي في ايه 
قمر بحزن : لا مفيش خلاص 
وفجأة اشتغلت اغنيه للعيد ميلاد
الجرسون وهو معه cake مكتوب عليه "h.b.d Qamer " : كل سنه وحضرتك طيبه
قمر بصدمة وفرحة: وحضرتك طيب 
ياسين : عمري ما هنسى عيد ميلادك .. كل سنه وانت طيبه يا روح قلبي
قمر بكسوف: وانت طيب يا قلبي
واحتفلوا بعيد ميلاد قمر وعادوا إلى منازلهم ....
_________________________________
لا اله الا الله ♥️
نورين عرفت معلومات كثيره عن قمر 
وذهبت لجامعة قمر .... 
قمر خرجت من الجامعه ووراءها يوسف 
نورين : ازيك يا انسه قمر 
قمر : عايزه ايه 
نورين : لا اهدي ع نفسك كده شويه مالك في ايه 
يوسف بتدخل : هي قالت عايزه ايه ردي عليها وادخلي في الموضوع على طول 
نورين : ومين ده كمان شكله بيحبك هه
قمر صفعت نورين وقالت بغضب: احترمي نفسك انا مخطوبه وده زميلي وبيعتبرني أخته 
نورين بصدمة : ايه اللي انت عملتيه ده !! .. هتندمي ع اللي عملتيه ده وافتكري كلامي ده كويس وتركتها وذهبت 
يوسف: مين دي يا قمر وبتهددك بالطريقه دي ليه
قمر : دي حبيبة ياسين القديمه
يوسف : ايه اللي جابها هنا بردو 
قمر : معرفش يا يوسف معرفش ... انا ماشيه 
يوسف : هوصلك 
قمر : لا لا شكرا 
قمر ذهبت وظلت تفكر في تهديد نورين 
وفجأة جاءت سيارة وخبطت قمر
رجل غريب: ايوه أستاذ ياسين حضرتك تقرب للانسة قمر صاحبة التليفون؟
ياسين : اه انا خطيبها مالها قمر في ايه
 الرجل : الآنسة قمر عملت حادثة 
ياسين بصدمة : ايه ؟!!! ... هي فين دلوقتي هي هي في انهي مستشفى
الرجل : مستشفى***** 
ياسين ذهب للمستشفى مسرعا
ياسين بحزن : جات واحده اسمها قمر عملت حادثة من شويه هي هي في اوضة رقم كام
الممرضة : اوضة رقم *** 
ذهب مسرعا للغرفه وكان سوف يدخل لها ولكن أوقفه الرجل : انت ياسين 
ياسين : اه ممكن تحكيلي ايه اللي حصل بسرعه
الرجل حكى له ما حدث وقال له أنه حادث بسيط لكنها فقدت وعيها وصاحب السياره هرب وذلك الرجل هو من اوصلها للمستشفى
ياسين دخل الغرفة ببكاء : ق قمر فوقي ارجوكي فوقي 
ولكن دخل الطبيب وقال له أنه يخرج حتى تفوق قمر 
بعد مرور عشر دقائق 
قمر : ياسين 
الطبيب خرج من الغرفة قائلا : مين ياسين فيكوا 
ياسين : انا .. ممكن ادخل اشوفها 
الطبيب : اتفضل .. هي أول ما فاقت قالت ياسين 
ياسين دخل الغرفة : قمر .. حبيبتي 
قمر : ياسين .. انا عايزه اقولك حاجه حصلتلي النهارده ف الجامعه وهي السبب اني مركزش وانا ماشيه من كتر التفكير 
ياسين : ارتاحي بس دلوقتي وبعدين ابقي احكيلي 
قمر : لا انا كويسه واصاباتي بسيطه وهحكي دلوقتي 
ياسين : احكي 
قمر حكت له ما حدث .. 
ياسين بصدمة : نورين!! تاني نورين ... تمام انا هتصرف 
قمر : .... 
ياسين اتصل بعبد الوهاب وفاطمة ومحمد وجميلة واخبرهم ما حدث وبالفعل جاءوا إلى المستشفى 
واول ما وصلوا قالت فاطمه: ايه .. ايه اللي حصل يا ياسين 
وحكى لهم ياسين ما حدث وقال : انا هتصرف ف الموضوع ده وذهب مسرعا
ذهب لعيادة نورين ودخل دون استئذان ..
ياسين : نوريييين 
السكرتيره "هدى" : ايه يا استاذ في ايه 
ياسين لم يقل لها شىء ودخل غرفة الكشف 
نورين : ايه ده !! 
ياسين : انت ايه اللي خلاكي تروحي لقمر الجامعه يا نورين 
نورين : انا حره اروح ف المكان اللي انا عايزاه 
ياسين بغضب : ايه اللي خلاكي تروحي لقمر الجامعه يا نوريييين 
نورين بخوف : كن .. كنت رايحه لبنت خالتي واتفاجئت أن قمر هناك 
ياسين : والله؟! .. المطلوب مني اني اصدقك ؟ كنتي رايحه تهدديها ليه يا نورين هي عملتلك ايه 
نورين : عشان بحبك يا ياسيييين 
ياسين : بعد ايه مانا كنت بعشقك مش بحبك بس وانت كنتي كل ده بتمثلي وعقدتيني في الحب وفي حياتي وفي كل حاجه وطلعتي بتحبي سي حمزه جايه تكدبي تاني كفايه كدب بقا وغوري من حياتي ومش عايز اشوف وشك تاني .. واكمل بتهديد : ولو عرفت أنك عملتي حاجه لقمر تاني يا نورين مش هيحصل خير ابدا وانت مشوفتيش وشي التاني عامل ازاي 
نورين : ....
وتركها وعاد للمستشفى 
ياسين : حصل حاجه تانيه ؟
فاطمه : لا 
ودخلوا لقمر 
قمر : انا عايزه اروّح 
ياسين : معلش يا حبيبتي خليكي هنا لحد بكره وانا هفضل معاكي 
قمر : لا انا كويسه عايزه اروّح يا جماعه بقا 
ياسين : .... 
محمد : خليها تعمل اللي هي عايزاه يا ياسين 
ياسين أشار له بالايجابيه 
خرجوا من المستشفى وياسين اوصل قمر وعائلتها لمنزلهم 
_________________________________
الله اكبر ♥️
ياسين وعائلته وصلوا لمنزلهم 
ياسين بحزن : انا داخل اوضتي .. تصبحوا على خير
محمد وجميلة : وانت من أهله 
ياسين دخل غرفته وظل يفكر فيما حدث وبعد وقت كبير نام ياسين ...
_________________________________
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد ♥️
في صباح اليوم التالي..
قمر في غرفتها بعد أن استيقظت ظلت تفكر في تهديد نورين  
فاطمه دخلت غرفة قمر : فطارك اهو يا حبيبتي ... عامله ايه النهارده 
قمر : انا كويسه الحمدلله .. شكرا على الفطار يا حبيبتي
عبد الوهاب دخل الغرفة : عامله ايه يا حبيبتي النهارده 
قمر : انا كويسة الحمدلله يا حبيبي 
وتناولت قمر فطارها 
_________________________________
الحمدلله ♥️
ياسين ذهب لجامعة قمر ليقابل يوسف 
عندما خرج يوسف من الجامعة 
ياسين : يوسف صح ؟
يوسف : اه .. انت ياسين ؟ 
ياسين : اه .. ممكن اتكلم معاك شويه 
يوسف : اه طبعا اتفضل .. بس ممكن اعرف قمر مش بتيجي ليه
ياسين : هحكيلك 
ركبوا سياره ياسين 
ياسين حكى ليوسف ما حدث 
يوسف بصدمه : انا .. انا قولتلها تعالي أوصلك هي اللي رفضت 
ياسين : بص انا عايزك تاخد بالك من كل اللي بيقابلها ف الجامعه او برا الجامعه ممكن ؟ 
يوسف : حاضر طبعا 
ياسين : لو لمحت نورين دي تاني او لو حصل حاجه غريبه مع قمر تاني اتصل بيا بسرعه وخد رقمي اهو 
يوسف : تمام .. عايز حاجه تاني يا ياسين 
ياسين : شكرا يا يوسف 
_________________________________
استغفر الله العظيم و اتوب اليه ♥️
بعد اسبوع 
قمر صحتها تحسنت وقررت أن تعود للجامعه 
يوسف عندما رأى قمر : قمر عامله ايه دلوقتي
قمر باستغراب: الحمدلله بس انت عرفت ازاي 
يوسف بتوتر : كلمت عمو عبد الوهاب وقال لي ما حدث 
قمر : بس انت اصلا مش معاك رقمه 
يوسف : لا ما هو انا خدته منه لما جه الجامعة قبل كده 
قمر : اه تمام 
قمر دخلت المحاضره 
*فلاش باك*
ياسين: انا مش عايز قمر تعرف اني قولتلك حاجه لانها كده هتتوتر اكتر 
يوسف : تمام 
*باك*
بينما يوسف اتصل بعبد الوهاب ليعرف منه ما حدث لان قمر ممكن أن تسأل عبد الوهاب أن يوسف اتصل أو لا وبالفعل حكى له ما حدث وقال له عبد الوهاب: طول ما انتوا ف الجامعه خلي بالك من بنتي يا يوسف واوعى حد يأذيها 
يوسف : حاضر يا عمي 
ودخل يوسف المحاضره ....
_________________________________
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم ♥️
أنهوا يوسف وقمر المحاضره 
يوسف : ها يا قمر ممكن اوصلك النهارده؟
قمر : لا يا يوسف انا كويسه انا همشي لوحدي 
يوسف :......
قمر وهي ذاهبة للمنزل 
وجدت سياره كبيره ذاهبه إليها و ....

يتبع الفصل الرابع  اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent