رواية عناد طفلة الفصل الثاني 2 - بقلم رحمة نجاح

الصفحة الرئيسية

رواية عناد طفلة البارت الثاني 2 بقلم رحمة نجاح

رواية عناد طفلة كاملة

رواية عناد طفلة الفصل الثاني 2

م.الجوازه دي مش هتم وفجاة ينظر الجميع الي هذا الصوت لينصدمون انه هذا الشاب الذي كان يواعد شذي وهو سبب زواجها من ذالك المجهول فما اتت به الرياح الي هنا.... 
الجد.بعصبيه.انتا بتعمل ايه يالا انتا وجوازة ايه اللي مش هتم معلش... 
فارس.شذي مش هتجوز غيري.. 
يونس بغضب.قسما بالله دقيقه لو ممشتش لتشوف ايام انتا مش هتحب تشوفها في حياتك كلها... 
فارس بسخريه. لا والله اللي لسه جاي من عند الاجانب بيتكلم كمان.... 
يونس بهدوء. احب اعرفك علي اللي كان عند الاجانب... 
لينهال عليه يونس باللكمات في وجهه وجميع انحاء جسده حتا خارت قواه وافترش الارض.. 
يونس بغضب.عرفت بتاع الاجانب يابن ***.. 
صوت ارطمام جعلهم جميعاً ينظرون الي مصدر الصوت والتي لم تكن سوا شذي التي لم تقدر علي تحمل كل هذا..... 
بعد مرور ساعتين كانت تلك الجميله صاحبة العيون الزيتونيه تفتح عينيها..... 
شذي.انا فين.. 
يونس بهدوء.في بيتنا.. 
شذي بفزع. نهار اسوح بيت مين.. 
يونس.حاجه لازم تعرفيها عن يونس الصاوي مبحبش اعيد كلامي مرتين... 
شذي ببرود.مش عايزاك تعيد كلامك اصلا كل الحكايه انا ايه اللي جبني بيت حضرتك... 
يونس.ببرود.يمكن عشان مراتي... 
شذي.لا معلش بلا مراتي بلا نيله... 
لتقوم من جلستها وتتوجه نحو الباب كادت ان تفتحه حتا وجدت من يجذبها من يدها و يحصرها حتا لا تتحرك... 
يونس.لعب عيال مبحبش انتي سامعه وكلامي مش بيتعاد مرتين هتنامي هنا ومسمعش ليكي صوت... 
شذي بغيظ.انا مش عيله ومش عايزه اقعد معاك يا اخي بيت اهلي فين وكلامك تعيدو ولا لا شئ ميخصنيش... 
يونس. مش قاعد معاكي عشان جمال عيونك يعني زيي مانتي مش عايزه الجوازه دي انا مش عايزها اصلا وكمان مش من نوعي... 
شذي بصدمه.  انتا الوان ولا ايه... 
ليميل عليها يونس بغضب جامح من جملتها يلتقط شفتيها في قبلة حاولت شذي ان تبتعد عنه ولكن كان كالحائط البشري .... 
شذي بشمئزاز وهي تمسح شفتيها. ايه القرف اللي انتا عملته ده... 
يونس.بثبتلك مش قولتي الوان... 
شذي بخجل.علفكره بقا انتا قليل الادب واتفضل بره.... 
لتجري سريعاً الي الفراش تختبئ به من نظراته فهي تشعر انها علي وشك الاغماء من وقحته تلك، شعرت شذي بباب الغرفه ينغلق لتتنهد وهي تتذكر عندما اكتشفت خيانة فارس لها وتركته، ذهب الي والداها وشوه صورتها امامه وهي لم تفعل اي شئ قاله له هي كانت تحبه فقط ولكن قال اشياء كثيره غير صحيحه عنها وهذا هو سبب زواجها من يونس فعندما وجهها والداها لم يصدقها انها لم تفعل شئ مما قاله فارس عنها لذالك تم زواجها من يونس بسبب ذالك الاحمق فارس التي تحول حبه في قلبها الي كره كبير له ... 
وعلي الجهه الاخري كانت تقف فتاه مع صديقتها.... 
لمار.. البيه حلوف مش حاسس بحبي ليه انا ربنا يسامحني علي القلب المهزق ده... 
كيان.سيبك منه وركزي معايا... 
لمار.لا لا انا رايحه ليه.. 
كيان.استني يا مهزقه.. 
ولكن كان قد فات الاوان حيث كانت لمار تقف امام ذالك الذي يسمي رائد.... 
لمار. كلم الحج انهارده جاي ازوركم الساعه 9 ..
رائد باستغراب. نعم؟!.
لمار بغيظ. ما هو البعيد مش حاسس قولت اخد الخطوه انا عشان زهقت ..
رائد. انتي بتقولي ايه ..
لمار بزهق.تجوزني ..
رائد.نعم ..
لمار.ياعم والله بحبك من زمان ..
رائد.ده بجد انتي في وعيك ..
لمار.ياعم بحبك الله يعمر بيتك كلم الحج أو اجي أكلمه انا  ..
رائد. امشي يا بابا من هنا مش ناقصه لعب عيال ..
لتتركه لمار وتذهب الي صديقتها..
كيان. احسن قولتلك متروحيش ..
لمار بغيظ. ما البعيد شكله حمار ومش فاهم اني بحبه ..
كيان. تقومي تروحي تقوليله بحبك حسبي الله انا مش هتكلم ..
لمار. هيييح الحب يا لمياء بيعمل اكتر من كده ..
كيان. ربنا يشفيكي انا اسمع أن الراجل هو اللي بيطلب مش البنت  ..
لمار. تقيل يخربيته مش عارفه أوقعه حاولت اغريه وفشلت ..
كيان. نعم حاولتي تغريه ازاي ..
لمار.بتفكير. حطيت من صوباع الروچ ابو سابعه ونص بتاعي ..
كيان. اسمه ايه ..
لمار. صوباع روچ ..
كيان. وبكام؟!.
لمار. لا الا صوباع الروچ مسمحش لحد يغلط فيه ..
كيان. الصبر يارب انا هتشل علي ايدك قريب ما هو ليه حق مبيصلكيش هيتجوز صحبه ..
لمار. الله لازم ابقا مسهوكه يعني واقوله احبوش ..
كيان. بضحك. للاسف ده اللي بيجيب نتيجه يا اخت اومال انتي هتبقي شبه سيد صحبه واللي غيظني انك مش وحشه بس انتي اللي موحشه نفسك ..
لمار. اهو انا كده بقا ..
كيان. ما هو كده مش هيبصلك ..
لمار. مش مهم كفايه انا ببصله ياااه يا كيان لما كلمته ياه علي نبرة صوته يا خلاصي يا ناس ..
كيان. عليه العوض ومنه العوض انا همشي عشان هو الخلق يدوبك اصلا ..
لمار. امشي ياختي صحاب عرر ..
لتذهب لمار الي منزلها وما أن فتحت الباب حتا صدمت ..
وعلي الجهه الاخري كانت تجلس شذي في ملل كبير...
شذي لنفسها. انا مش جايه اتحبس هنا وعمو الحائط البشري غار معرفش راح فين وبصراحه كده مش متعوده علي الحبسه غير اني عطشانه يبقا اقوم اشرب بقا يالا.....
 تخرج شذي من غرفتها لانها تشعر بالعطش ولكن ما ان خرجت وجدت ما صدمها واغضبها بشده حتا كادت ان تنفجر وفجأه..... 

ياتري ماذا شاهدت شذي لتنصدم هكذا؟!. 
وماذا سوف يحدث للمار؟!. 
رواية عناد طفلة الفصل الثاني 2 - بقلم رحمة نجاح
أيمن محمد

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent