رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني 2 الفصل الثاني والعشرون 22 - بقلم حنين عادل

الصفحة الرئيسية

رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني 2 البارت الثاني والعشرون 22 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني 2 الفصل الثاني والعشرون 22

صدقيني قلبي ملكك 
اسمك محفور جواه 
انتي كل دنياه 
حبي ليكي غير عندي مفهوم الحياة
لا مش حب دا عشق ..
عشق غير معروف مداه 
دا انتي روحي جرحي قربك دواه 
دا انتي ارض النمر وسماه ❤️.
_________________________
روح واقفه ساكته وبتبص ليه بصدمه
ولوردينا ماسكه ضهرها وبتتوجع ودماغها اتخبطت
يونس: وربنا مافي حاجه من اللي في دماغك صدقيني 
روح كانت بتبص ليه وساكته ..
لوردينا: ليش هيك يانمر وچعتني كتير 
يونس قرب من روح ..روح طلعت تجري وهوا يجري وراها ..
يونس: استني أرجوكي ..استني ...
الشركه كانت مليانه ناس فچأه مالقهاش قدامه . 
كان بيجري زي المجنون يدور عليها بيسأل نفسه معقول دي روح لو كانت روح ماكنتش هاتعمل كده كانت هاتجنن هاتزعق هاتضرب ايه اللي اتغير..
طلع يجري بره الشركه مالقهاش سأل السكيورتي ماشافوهاش ..
الدنيا شتت جامد مرة واحده ..قعد يبص مش لاقيها 
يونس : عارفك بتحبي الشتا اكيد هاتطلعي ..
كان قلقان وبيدور عليها في كل حته ..
بيروح عند خالد مش بيلاقيها بيلف عليها كل الشركه بيقلق وبيبقي مش عارف يعمل ايه معقول تكون ساميه عملت فيها حاجه.  
بيمسك دماغه : فكر يا يونس هيا فين حتي الحمامات مش فيها والامن بيأكد انها ما طلعتش ..
بيفتكر...
#flash_back 
روح كانت قاعده علي رجله ...
روح: يا نمر
يونس: يا روح النمر
روح بابتسامه: افرض مثلا مثلا يعني 
يونس: ايوه ..
روح: لو انا ضعت مثلا ومالقتنيش هاتعمل ايه
يونس: استحاله تضيعي عمري يضيع وانتي لأ
روح : يا جامد ..ماشي افرض بقا مالقتنيش.  
يونس: في حاجات كتير من ضمنها موبايلك بيحدد مكانك 
روح: لا سيبك من الكلام العملي ده 
يونس: مش فاهم عاوزة ايه يعني
روح بتحط ايدها علي قلبه : عاوزة ده يلاقيني
يونس: اه هاندخل في الهندي اللي لاحس دماغك ده
روح: مش انت بتقول بتعشقني ..والعشق موجود سواء هندي او عربي ترابط القلوب ده مش بالساهل ..
يونس: يعني لو لاقدر الله اختفيتي اعمل ايه 
روح: لو فكرت بقلبك مش بعقل الظابط هتلاقيني 
#back 
يونس كان بيلف حوالين نفسه ...
وفجاه وقف عامل.  
يونس: السطح..السطح هنا مفتوح ؟!
_ايوه يافندم
يونس: فين المدخل..
بيشاور علي سلم ...
بيطلع يونس عليه ..
بيفضل يطلع لحد ما بيوصل للسطح بيلاقي روح واقفه وباصه للسما والدنيا بتشتي فوقها وهدومها اتملت مايه..
بيقلع الچاكت بتاعه وبيقرب منها وبيحطه فوق دماغه ودماغها ...
روح: ابعد عني يا نمر اطلع من حياتي كفايه بقا
يونس: كان ممكن من زمان دلوقتي لأ ماقدرش اعيش من غيرك مش هابقي موجود من غيرك مافيش نمر من غير روح ان بعدت عنك كأني بعدت عن نفسي انتي حياتي عشقي سلامي انا عايش عشانك انتي بس 
الجاكت بيطير من الهوا..
والمطر بيغرق يونس وروح ..
يونس مسك وشها وبص في عينيها ..
يونس: بصي في عيني ..
بصت روح في عينيه ..
يونس: تفتكري انا كذاب ..كل نفس بتنفسه بإسمك  
انتي ادماني قلبك بيقولك اني ماعملتش حاجه انا النمر اللي جددتي قلبه ونستيه وجعه..
بتمشي روح بيمسكها وبيشدها عليه ..
وبيحضنها ...
يونس: انا اسف علي كل لحظه وجع مريتي بيها وانا ماكنتش موجود واتسببت فيها من غير قصدي لأني عمري مااجرحك بقصدي ..
روح : سيبني يا يونس ارجوك
يونس: عمري ما اقدر اسيبك 
روح بصت ليه بدموع .....
يونس بصلها: اعتبريني مش النمر انا حد غريب احكيلي علي اللي مضايقك
روح: للأسف عمري ما هاقدر اعتبرك غريب يا نمر لأنك قريب أوي ..
يونس: طب احكيلي ..
بيقعد يونس وبتقعد جمبه...
روح: تعبانه يانمر مش لاقيه نفسي ماعدش حاجه من روح لما شوفتها كده ...انا متأكده انك عمرك ما هاتعمل كده بس بدل ما اطلع شحنه الغضب اللي جوايا فضلت ان امشي من غير كلام أنا بقيت ضعيفه يا نمر.  
يونس: انا معاكي هارجع روح وهابدأ
بصت ليه روح بإستغراب شدها وقام ...
يونس بإبتسامه: اظن ان مافيش جو احسن من ده للرومانسيه ..
بيشدها وبيرقص معاها وبيشيلها وبيلف بيها وهيا بتضحك ...
يونس بصوت عالي : بحبك ❤️
بصت ليه روح وهيا مبتسمه ...
في نفس الوقت كان في كاميرا بتصور فيهم اكتر من صورة.....
بيشتالها يونس علي ايده وبينزل علي السلم وهوا بيبص ليها ..
بيفضل ينزل لحد ما بيبقي قدام كل الشركه والكل بيبص ليه ومتفاجئ..
والبنات بتقول عليه انه رومانسي...
بيفضل ماشي وكل اللي مركز فيه عيونها وهيا بتبص لعيونه وكأنهم في عالم لوحدهم ..
لوردينا شافتهم وهيا ماسكه ورق وقفت مستغربه 
بيدخلها يونس العربيه وهو بيركب .
بيسوق يونس من طريق غير الطريق ..
بيشبك ايده في ايد روح ..
روح: انت رايح فين؟!
يونس بيبصلها وبيبتسم وبيبوس ايدها..
بعد وقت بتكون روح نايمه يونس بيوقف العربيه وبينزل وبيصحي روح ببوسه رقيقه علي خدها
بتكون الدنيا ليلت   
بتفتح عينيها بتبص بتلاقي قدامها البحر وقلب كبير علي الشط بالشمع وجواه اسمها...
بيمسكها يونس من ايدها ..
بتبص بتلاقي بوابه متزينه بالورد والنور ..
وممر مليان ورد احمر وعلي الجنبين شموع  بتكون متفاجئه وبتضحك ويونس بيبص لضحكتها وبيضحك..
الممر بيوصل لكوخ متزين بالورد الابيض والنور ..
يونس: فيه فستان جوه البسيه بس مش هتلاقيه بسرعه
روح بإستغراب: ازاي
يونس: قصدي هاتدوري عليه ادخلي يلا ..
دخلت روح لقت ظرف واقع علي الأرض. .
ب.....افتحي الدرج الأبيض بتاع الكوميدينو
بتجري روح تفتح الدرج بتلاقي علبه قطيفه بتفتحها بتلاقي فيها عقد الماظ قمه في الجمال بتمسكه وبتبتسم ...
بتلاقي ورقه مكتوب فيها 
ح...هايزيد جمال لما تلبسيه ياروح النمر افتحي الدولاب الرف الاول
بتضحك روح بفرحه: ايه ده معقول كل الرومانسيه دي تطلع منك 
بتجري علي الدولاب تفتحه وبتدور علي الرف الاول بتلاقي علبه بتفتحها بتلاقي فيها فستان بيبي بلو كاب وطويل ومزخرف بشكل جميل زي فستان الأميرات ..
بتحطه روح علي جسمها تشوف شكله بتكون فرحانه جدا 
بتلاقي ورقه بتقرأها ..
ب..طبعا بتقولي النمر اتجنن ولا ايه وبقي رومانسي فعلا النمر اتجنن بحبك ياروح النمر اتخيلتك في الفستان أميرة 
ودلوقتي بقا بصي تحت السرير..
روح بضحك : مجنون...
بتحط الفستان علي السرير جمب العقد
بتبص تحت السرير بتلاقي شوز عاليه من النوع اللي بتحبه ولونها فضي وفيها ورقه ..
ك.. بحبك كملتي الكلمه زي ما كملتي حياتي ...شايفه الشوز دي هاضربك بيها علي دماغك اخلص منك لو لسه زعلانه ..
روح بضحك: هاتفضل النمر.  
بتلبس روح الفستان والعقد 
بتقرب من المرايه بتلاقي مكتوب عليها ...
( افردي شعرك يا روح النمر بحبه مفرود)
روح سابت شعرها علي ضهرها ولبست الشوز.  
بصت لنفسها في المرايه وكأنها سندريلا.  
طلعت من الكوخ ..لقت يونس واقف لابس بدله وقمه في الوسامه ...
يونس: الجمال عدي الكلام..
بينزل بركبه علي الارض وبيطلع علبه قطيفه وفيها خاتم
يونس: تتجوزيني ؟!
روح: ما احنا متجوزين يا مجنون!
يونس: عاوز ابدأ معاكي حياة جديده مافيهاش حزن مافيهاش غير روح والنمر وافقي بقا..
روح : بس انا زعلانه والمفروض اننا هانتطلق وكده
يونس: عارف ان كل اللي فات كان من ورا قلبك وبعدين لو عاوزة تتطلقي ايه اللي خلاكي تلبسي ده كفايه بقا بعد يا روح النمر  ...ها هتوافقي بقا ولا ايه رجلي ورمت 
ضحكت روح ومسكت ايده.  .
يونس بضحك: يادين النبي اخيرا ...
لبسها يونس الخاتم ...
روح شدته وحضنته ...
يونس ضحك : دا انتي واقعه اوي بقا
روح ضحكت وهيا في حضنه : افتقدت شعور الأمان اللي بحس بيه في حضنك ..خوفي وانا مش معاك ده احساس وحش اوي والاوحش خوفي عليك ...
بيحضنها النمر وبيقعدها علي ترابيزه بيكون عليها العشا علي ضوء الشموع
بيتعشوا بيقومها وبيرقص معاها وهيا في حضنه مش بتتكلم وكأن الحضن بيحكي عن اللي في قلوبهم ..
بيخدها يونس في حضنه وبيدخل القلب الكبير علي الشط اللي مليان ورد.  .
روح: انت عملت كل ده امتي وازاي
يونس: انت اول اهتماماتي مافيش دقيقه بتعدي من غير ما افكر فيكي ..
بيقرب يونس منها ولسه هايبوسها بتحط ايدها علي بوقه 
بتقوم تجري...
يونس بضحك: هاجيبك ..
بيفضل يجري وهيا بتجري وبتضحك بتحاول تقلع الجزمه وقعت ويونس كان وراها علطول وقع فوقها ..
يونس بضحك: يا محاسن الصدف
روح بتزقه من فوقها..
بينام جمبها علي الارض .
روح: كده عيب يا نمر
ضحك يونس عليها ...
يونس: بصي للسما كده
بصت روح للسما. 
شاور ليها يونس علي نجمتين جمب بعض...
يونس: دول روح والنمر علطول مع بعض مايقدروش يبعدوا عن بعض هايختلفوا هايحصل بينهم مشاكل بس حبهم هايتحدي كل الصعب ..
بصت ليه روح بعيونها
يونس: عنيكي الخضرا دي بتغسلني من جوه
ضحكت روح : جبت الكلمه دي منين يا يونس
يونس لعب في شعره وهو بيضحك: من خالد !
بصت ليه روح وهيا بتضحك
يونس: ماتبصيش كده الله
روح: ليه بقا 
يونس: عشان هاضعف !
اشتالها يونس وقام وهيا بتبص في عينيه 
دخل الكوخ نزلها علي السرير  ومسك خصلات من ياسمين شعرها يشم فيها.  
نزل بايده علي رقبتها ووشها وباسها بحب واشتياق كبير وبدأ يقلعها الفستان وسكتت شهرزاد عن الكلام المباح.   
________________
في الصباح ...
بيصحي يونس من نومه مبتسم و.......يتبع
ولسه اللي جاي تقيل مع كاتبه الجيل 😎
بارت للنمر وروح بس اهو وصالحتهم ها رايكم يا حلوين
رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني 2 الفصل الثاني والعشرون 22 - بقلم حنين عادل
أيمن محمد

تعليقات

تعليقان (2)
إرسال تعليق
  • Unknown photo
    Unknown30 سبتمبر 2021 في 12:36 م

    حاولي بعد كدا لو هتكتبي عن الرومانسيه مش تبيني التفاصيل لانك بتخلي في شهوة عند الشباب مش لازم التفاصل انتي كدهون عديتي المسلسلات الهنديه ..
    انا مش بنتقد . هو خيالك حلو وكل حاجه بس حاولي الحتايت دي مش تبيني اوي خليها تلميح من بعيد لانك بكدا هتاخدي ذنب اي حد بيتاثر بالحاجه دي ولاحظي ان ممكن يكون في شباب مش متجوزين .
    وكمان حاولي تلخصي فيها عايزين نخلص
    نصيحه من اختك

    حذف التعليق
    • Unknown photo
      Unknown30 سبتمبر 2021 في 12:39 م

      انا معتقدش ان الصعايده زي مانتي كاتبه بالموصفات دي الي كاتبها عن يونس لان يونس اكيد مش هيكون بيجريورا بنت حتي لو كانت مين الصعايده رجاله
      ومش يقبلوا ان البنت تلس قصير او تمشي بشعرها دا كلو خيال بس حاولي مش تشوهي من صوره الصعايده وحاولي تبيني الرجوله الي فيهم

      حذف التعليق
      google-playkhamsatmostaqltradent