Ads by Google X

رواية يا أنا يا هي الفصل السادس عشر 16 بقلم هاجر عبد الرحيم

الصفحة الرئيسية

         رواية يا أنا يا هي الفصل السادس  عشر بقلم هاجر عبد الرحيم


رواية يا أنا يا هي الفصل السادس  عشر 

عشق..هو انتحر ف نفس اليوم اللى انتى اتجوزتى فيه حسين صدقينى انتي ملكيش ذنب هو اللى ضعيف كان بأيدو يبقى بنى ادم بس هو مقدرش يواجه حياته ومات كافر عارفة ملخص قصة عطية اي؟ واحد ضحية ظروف واهل ابوه ناسيه وماشى وراه ملذاته والخمر وسباق الاحصنة وضيع فلوسه عليه مراته زهقت منو واتجوزت واحد يصرف عليها الطبيعى انها ام متقدرش تسيب ابنها بس مش هى شاذة اختارت تعيش حياه مرفهة ومتخسرهاش عطية كان المفروض يشتغل ويقوي نفسه لكن هو اختار طريق مفيش رجوع منو راح ادمن المخدرات واقنع نفسه انه دا اللى بيصبرو ع اللى هو فيه اامرض اتمكن منو رغم انه بيحبك بس هو محبكيش ياأميرة اللى بيحب مش بيأذى ابدا وهو اتهجم عليكي مرتين وقتل والدتك عارفة لو هو عندو ارادة كان لما خرج يحاول يشوف شغل وكان ممكن يتكلم مع جاسر انا كنت متاكدة انه هيساعدو عشان عمرو م قفل بابو ف وش حد راح انتحر وقال انه وجودي ملوش لازمة يعنى ولا حافظ عليكي ولا حافظ ع الفرصة اللى ربنا ادهالو ادعيلو بالرحمة ياحبيتى
أميرة بعياط..الله يرحمو بس هما لقوا الجثة؟
عشق..جاسر بيقولى اه وابوه كان هيرفض ياخدو بس الحكومة اجبرته انه يستلمو
أميرة..كان نفسى يعيش
عشق.عمرو وخلص
اميرة..الدنيا وحشة وبتحكم ع الناس ظلم عطية ضحية اهلو
عشق..عطية ضحية نفسو دا مدمن ياعشق كان واصل لمرحلة صعبة اوي كان عايز منه عزيمة انه يخف ودعم من كل اللى حواليه جاسر كان هيساعدو ع فكرة بس هو اختار اسهل طريق ومشى فيه وللاسف الطريق دا خسرو دنيتو ربنا اكيد هيرحمه هو بين ايدين ربنا دلوقت ادعيلو ياأميرة كلنا رايحين
الواقع بيقول لو المدمن ملقاش دعم بيفضل كدا ع طول العلاج بياخد شهور وسنين لحد م ينجح هو مكنش عندو الصبر كان عايز باخدك ويفضل مدمن جايز كان عايز يتغير بس المرض كان اقوي منو انا من رايي تقريلو الفاتحة وتصلى وتدعيلو ع طول دا اللى ممكن تعمليه ف الوقت دا
الباب خط وعشق راحت تفتح بعد م مسحت دموع اميرة وطلبت منها تروح تغسل وشها ومتعرفش جاسر اي حاجة
عشق لما فتحت اتصدمت بحسين كان ساند جاسر او شيلو كان عبارة عن جثة مش قادرة تتحرك خطوا ومفيش ع لسانة غير كلمة اه
رواية يانا ياهي الحلقة 16
حسين..متقلفيش يامدام عشق هو كويس بعد اذنك ممكن اعدي عشان حقيقى هد حيلى جامد تقيل اوي بجد
عشق..انت بتهزر ولا انا بتهيالي؟
حسين..لا خالص مش بهزر ولا حاجة هو فعلا تقيل ومش قادر اشيلو
عشق بقلق..طب اتفضل دخلو جوة وانا جاية معاك يلا
ف اوضة جاسر
عشق بعصيية..يعنى اي وديته المستشفى لوحدك مش كان المفروض تبلغنى ع الاقل ابقى معاه
حسين..مكنش ينفع استنى انا شوفته كان حالته اصعب من كدا مليون مرة وم صدق شافنى كان بيقاوم الوجع اللى فيه اول م ركبته العرببة اغمى عليه ع طول لو كنت جييته هنا وكلمنا الدكتور الموضوع كان هياخد وقت وهيبقى خطر عليه انا قولت انجز ف الوقت مش اكتر
أميرة..والدكتور قالك اي؟
حسين..مفيش مجرد جروح عشان الوقعة بس اللى مش فاهمو هو ليه نط من عليها اصلا؟
عشق بصدمة..انت تقصد انه فى حد عطل الفرامل بتاعة العربية وكان قصدو يقتل جاسر
حسين..منا مش عارف بصراحة صعب احكم انا مكنتش معاه وبعدين مين اللى ليه مصلحة يعمل كدا؟
عشق بعياط..جاسر ليه اعداء كتير واكيد بسبب القضية اللى ماسكها انا متاكدة انهم حاولوا يقتلوه عشان قرب يوصلهم
حسين..مافيا اي؟
عشق..هو بيحب يحتفظ باسرار شغلو لنفسو مش بيحب يقلقنى عليه
حسين..طيب خليكي معاه هو محتاجك واحنا هنطلع ولو عوزتى اي حاجة كلمي أميرة احنا بقينا اهل
عشق..اكيد ياحسين مش محتاج تقول والله بتعملو حس للمكان ومهونين علينا موت ماما فهيمة
أميرة اول م سمعت اسم والدتها افتكرت عيطت عنيها دمعت جامد
اميرة بعياط..انا طالعة الشقة
حسين..كل م نجيب سيرة مرات عمى الله يرحمها أميرة تعيط بالشكل دا انا هطلعها وهخفف عنها شوية
عشق..خلي بالك منها
حسين بحب..ف عنيا
ف شقة حسين
حسين دخل الاوضة لقا أميرة بتعيط بصوت عالى اول م شافته اترمت ف حضنه ومسكت ف قميصو جامد هو اتصدم من حركتها وفضل متخشب مش عارف يفكر جاي يحط ايده عليها بس خاف تخاف منو وتبعد شد ع ايده وبعدها عنها وهو مقهور بس صوت عياطها بيعذبو اوي لقا نفسه بيحضنها وشوية كان هيكسر ضلوعها بين ايديه حاول يهديها وفضل يلمس ع شعرها ضيق عنيه بتفكير اول م قالتله
عطية..عطية ماااات..انتحر ورما نفسه ف النيل..مات بسببى..انا عايزاه يرجع تاني ويعيش.. ليه ينهى حياتو بالشكل المؤسف دا كان يستاهل فرصة ثانية..ليه كدا..ليييه؟
فلاش باك
جاسر..انا هخرجك من هنا؟
عطية بيأس..وانت مين قالك اني عايز اخرج انا مكانى هنا ومش هتحرك انا هترحل عن النيابة وهناك بقا براحتهم يتصرفو فيا زي م هما عايزين انا مش باقي ع حياتى
جاسر..اللى يشوفك دلوقت يقول انه مش دا اللى كان كلو حماس ومصمم يحق هدفو وفى طاقة امل جواه انه هيعدي اي محنة انت ناسى ساعة م روحنا للدكتور قولتلى اي؟
عطية..مفيش حاجة بتفضل ع حالها
جاسر..انا لو بأيدي الف المشنفة حوالين رقبتك بنفسى ومفكرش لحظة واحدة اني ارجع عن قرارى واسامحك عشان مش مجرد غلطة سهل نتخطاها اللى علمتو ف قلبى وقلب عشق وأميرة صعب ع الايام تنسيهولنا
عطية..انا عارف كويس مشاعرك من ناحيتى ف ياريت خليها لنفسك ومش كل شوية تقولها ممكن افهم بقا انت عايز اي؟
جاسر..انت ببرودك دا بتخلينى اندم اني وافقت ع كلام أميرة
عطية بصريخ...انا قتلت ام البنت اللى بحبها قتلت روح انا مستاهلش اعيش انا لازم اموت خسرت كل حاجة حتى اميرة خسرتها
جاسر..اميرة اتكتب كتابها اصلا ع ابن عمها وهى دلوقت ع زمة راجل تانى ف متفكرش فيها خالص وحاول تنساها دا احسن حل ليك
عطية بدموع..اتجوزت!!
اول م جاسر مشى عطية دخل الزنزانة وكان سرحان وفضل يشرب سجاير كتير جدا عشان ينسى ومش عارف فضل يعيط جامد بصوت عالي
سابنتى خلاص؟ يعنى هى بقت لراجل تاني مش من حقى افكر فيها؟ يارب انا ليه بيحصلي كل دا؟ من ساعة م تولدت وكل حاجة ف حياتى ناقصة افرح لحظة واعيط مليون لحظة؟ ليه كدا بس يادنيا انا اللى عملت كدا ف نفسى ولا الظروف هى اللى خلتنى كدا لا انا استاهل الموت مش هقدر اعيش هموت الف مرة ف اليوم وهي مش معايا عند ربنا هقدر اعيش من غير وجع عنيدة اوي يادنيا ف اليوم اللى افكر اتعالج هو نفس اليوم اللى اقتل فيه بأيدي بنى ادم بس والله م كنت ف وعيي سامحنى يارب ع اللى عملتو ف حياتي واللى هعملو هعيش لمين وليه منا خلاص بقيت لوحدي محدش دعمنى وصبر عليا انا بنى ادم مش زرار بمجرد م يدوسو عليه هتغير وابقى انسان جديد بس ليه زقيت ام أميرة هى اللى قربت منى وانا ف الوقت دا ببقى وحش كان لازم يبعدو عني م يقربوش انا بقيت وحش مخلوق كلو حزن وبؤس ووحدة اعيش ليه لييييه
وصرخ صرخة من اعماق قلبو
ياااااااااااااااااااااااارب
جاسر فعلا راح واتنازل عن القضية
واول م عطية خرج جاسر راحلو عشان يتكلم معاه بس هو هرب فضل يمشى مش عارف يروح فين ولمين؟ لقا رجليه بتوديه ناحية الكوبرى
لقد قتلتم روحي مسبقا ف سأقتل جسدي الان هكذا نتعادل
كلمات تتردت ف ذهن عطية قبل اقدامه ع الانتحار لحظات ف قمة الصعوبة ع اي مخلوق يريد انه يقوم بتلك الخطوة هل يموت كافر هل جن ام ماذا؟ لا هذه النهاية وقد كتبها ع نفسو لا يريد ان يعيش وحيد يكرهه الجميع لمن يلجا الان وكل الابواب مغلقة بوجهه؟ لحظة سهو منو نسا رب العالمين وهو ارحم به من كل المخلوقات؟ يختبر ليرفع منزلة العبد ويفكر عن ذنوبه وبلحظة ما ينتشلو من كل ذلك وبعوضه عن ما مر به الله اعطاه فرصه اخيرة ولكنه لم يستغلها ورفع جسده ناحية صور الكوبرى ورماه لتصعد روحه الى خالقها وهو اعلم به من اي شخص
باك
حسين..مين عطية ياأميرة فهميني؟
اميرة حكت له كل اللحظات والمواقف اللى جمعتها به ومع كل موقف تشهق بعنف تريد نسيانو ولكن لا تعلم كيف؟
حسين حزن كثيرا عليه وحاول ان يخفف عنها ببضع كلمات ولكنها لا تستمع له
حسين..انا بقول اخدك ونخرج شوية اي رايك
أميرة..ياريت انا مخنوقة اوي من قاعدا البيت
حسين..طب يلا البسى وانا هستناكي برة
قبل راسها بحنان اما هى كانت مستكينة بين يديه لا تعلم ما هذا الهدوء الذي يحيط بها معه لماذا لا توبخه؟ لماذا لا تعنفه وتجبرو ع الابتعاد عنها؟ ولكنها تعبت من كل شىء تريد السلام والراحة فلتحاول ان تتناسا الموقف وتعيش معه لعل مشاعرها تتجدد وقلبها يصفو اليه ف هو بالنهاية حبيبها وكفا❤️
ف شقة جاسر
عشق كانت ترمقه بنظرات حزينة حبيبها الان طريح الفراش لماذا لا يستيقظ تريد ان تريح قلبها من ذلك القلق
اخدت تدعو الله من كل قلبها لاحظته يفتح عيونه بتعب شديد وراسه تكاد تتفتت من الصداع
عشق..حبييى انت كويس؟
جاسر..عشق..انا فين؟
عشق..انت ف بيتك ومعايا
جاسر..حسين هو اللى جبنى؟
عشق..ايوة وكمان وداك المستشفى والحمد الله طمنى عليك وقالى دي مجرد جروح بسيطة وهتختفى خالص اي اللى حصل ياجاسر؟
جاسر..مش عارف كنت بسوق العربية ومرة واحدة لقيت الفرامل عطلت معرفتش اتحكم فيها وخلاص كنت هموت ملقتش حل قدامى غير اني انط وكوبس انها جت ع الجروح دي انا كان ممكن جسمى كلو يتساوي بالاسفلت واتهرس بسبب العرببات اللي بتروح وبتيجي
عشق..انا حاسة انه الناس اللى ورا القضية اللى ماسكها هما السبب؟
جاسر..انا عرفت معلومات خطيرة جدا ومعايا اوراق توديهم ف ستين داهية
عشق.هما اكيد حاولو ياخدو الورق معرفوش
جاسر..عشان كدا دبرو ليا المكيدة دي وكانو عايزين يقتلوني
عشق..لازم نبلغ البوليس
جاسر..المافيا دي شغالة ف الدارك ويب وليهم كذا موقع شغالين فيه انا قدرت اوصل الناس اللى بتؤمر من ورا الكواليس وكل طلباتهم مجابة الناس دي شياطين ياعشق تصورى هما السبب ف موت اطفال كتير اوي والغريب انه اهل ميعرفوش حاجة
عشق..معقول دا بجد يعني؟
جاسر.الطفل ببخش ع مواقع كتير وبيكلم ناس ميعرفهمش فى كذا حالة انتحرت بنفس الطريقة ودا اثار شكوكي ولما حاولت ادور ف الموضوع لقيت الاطفال دي قبل الانتحار بتلت شهور تواصلو مع واحد مجهول وشكلو عامل زي البهلوان يعنى مجهول ولحد دلوقت انا مش عارف مين الشخص دا بس عرفت اي هى الاستراتيجية اللى بيتبعها مع العيال دي هو بيخليهم يثقوا فيه وبيحكولو كل حاجة شوية هو ببعملهم غسل دماغ شوية بيخليهم يلعبو معاه لعبة هو يحكم عليها وهما ينفذو مقابل حاجات غريبة من ع النت هو بيجابهالهم وبيبقوا فرحانين بيها اوي لحد اخر حكم وهو انهم يطلعو فوق السطح ويرمو نفسهم من عليه وفى طريقة تانية ودي الاسوا بيخليهم يقرو تعاويذ بنخلى الاطفال دي تحت سيطرته ف يقدر يعمل فيهم كل حاجة بتيجى ع بالو انا عينى دمعت دي اطفال زي الورد وعمرهم صغير اكبر طفل عمرو 11 سنة ياعشق ازاي الامهات متعرفش عيالها بيكلمو مين ع الفيس مش فاهم؟ لازم متابعة ع طول منهم معرفش الطفل اني بتابعو عشان ثقته بنفسو متتهزش وعشان ميزعلش بس لازم اعرف ولو من بعيد خصوصا انه طفل واي حد ممكن يأثر عليه
عشق بحزن..انا زعلت اوي حرام الاطفال دي بجد منهم لله
جاسر..انا عرفت انه فى طفل عليه الدور ف انا بتابع الموضوع مع المباحث وانا متاكد انه الطفل دا هو السببل الوحيد لينا عشان نعرف مين اللى ورا البهلوان الغربب دا وانا مش هسمح باي خطر ممكن يواجه الطفل دا انا هحميه من اي حاجة ادعيلي
عشق..انا خايفة عليك انهردة ربنا ستر وجيتلى بسلامة الله اعلم المرة الجاية هيحصل اي م تسيب الشغلانة دي ياجاسر وانا والله مستعدة اعمل اي حاجة عشانك حتى لو وصل اني اسيب الشغل كمان
جاسر..لا والله لا مش مصدق
عشق بصدق..لا حقيقى بجد مستعدة اعمل دا عشانك بس لو سيبت الشغلانة دي بعد الخضة اللى شوفتها انهردة عليك اكتشفت اني معنديش اغلي منك ف الدنيا دي كلها
جاسر بحزن..لا ياشيخة ودي لسة مكتشفاها دلوقت م بدرى؟
عشق..حبيبى زعلان؟
جاسر بغيظ..شوية
عشق بدلع..طب تعالى اصالحك
جاسر بحب.يلا صالحينى
عشق بقلق..بس انت تعبان؟
جاسر شدها ليه وقال..تعبى هو بعدك عني ياعشق وراحتى ف قربك انا كويس صدقينى بس انا بحبك وعايزك
عشق بحب..وانا كلي ملكك ياجاسر
جاسر بضحك..استعنى ع الشقا بالله ياكريم يارب
وذهبا ف بحر العشاق ورحلة لا نهاية لها❤️
نروح بقا ل أميرة وحسين
اميرة..البحر حلو اوي
حسين..تعرفي المكان دة بحبو وبقالى سنين لما بحس اني مخنوق بروح فيه وبشكي للبحر همي كأنو سامعني
أميرة..انت اتغيرت ياحسين
حسين..للاحلى؟
أميرة..اه حاساك شخص جديد عليا نبرة صوتك حنينة ووشك كمان مليان نور
حسين..انتى السبب ف دا واللى بعملو بتاخدي عليه ثواب كبير وانتى مش حاسة
اميرة..انت مش ملاحظ انى هادية ومش بتخانق معاك؟
حسين..بصراحة ملاحظ بس مش عايز اتكلم انا م بصدق تكونى كدا
أميرة..انا نفسى احس معاك بالامان خايفة اسلمك نفسى من تاني تجرحها انا ممكن اموت لو كررت اللى عملتو دا تاني
حسين..طب قوليلى اعمل اي عشان تصدقينى؟
اميرة بتفكير..ممكن تعمل
حسين..ثواني ياأميرة معلش مش هتاخر راجع تاني
حسين لفت نظره فتاه صغيرة تبكي قلبو انفطر يريد ان يكون سبب سعادتها ولكن ما سبب البكاء ياترى؟
ذهب اليها ورجع ليكون ف مستواها مسح دموعها وغمرها بحضنه لكي يبث لها الامان
ظل صامت يستمع لها باهتمام شديد امسك بيدها وذهب معها الي محل البقالة واعطاها عصير وشوكولا وايس كريم فهى تعشقهم حد النخاع
ظل يتكلم معها بمرح شديد لكي تنسا قليلا خوفها وظل بدعو الله ان يفرج هم تلت الفتاه
الفتاه افلتت يده سريعا وذهبت فرحة بأتجاه والديها
والدتها غمرتها بحضنها بقوة شديدة ودموعها تنهمر ع وحنيتها فهى كادت ان تفقد ابنتها الوحيدة
والدها شكر حسين واعطاه مال رفضه بشدة وكاد ان يفقد اعصابه ولكن تحلي بالصبر قليلا وقال له هذا واجبه واي شخص ف مكانه كان فعل هذا واكتر
والدة الفتاه شكرته كثيرا وامسكت يد صغيرتها التي قبلته ع خده وقالت..هتوحشنى
حسين بحب..وانتي كمان ياروحي خدي بالك من نفسك وبعد كدا متفلتيش ايد مامتك وتجرى تاني
الفتاه..حاضر
تنهد بحب ف هو يعشق للفتيات ويتمنى ان يمن الله عليه بحب أميرة له وينجبان فتيات مثلها ويعيشان ف هنا وسعادة
أميرة كانت تتابع الموقف وقلبها تلقاءى يفتح ابوابه ليدخل هذا العاشق متربعا فيه وبجدارة
ف شقة جاسر
جاسر..نمتي؟
عشق كانت تستمتع بحضن زوجها ف هى حقا اشتقت له
عشق..لا ياحبيبى صاحية
جاسر..قولتيلى انك عايزة تسيبى الشغل
عشق..اه انا مش مطمنة وبيحصل فيه حاجات تخوف
جاسر بقلق..طب م تفهمينى يمكن اساعدك
عشق..مصمم ازياء اسمو حسين بيضايقنى وعايزة ابعد عنو واامشكلة انه ليه مكانة كبيرة ف الشركة مش هعرف اخرجه منها ف الاسهل امشي انا
جاسر بغيرة..اتعرضلك؟
عشق..لا متعرضليش بس نظراته مريبة وكلها خبث وناوي ع الشر ف انا بقول الحق نفسى قبل م اخش المصيدة ومعرفش اخرج منها
جاسر..طب يتجرا كدا ويعملك حاجة وانا اوريه هو مبعرفش انتى مرات مين اسمعي انتى لو عايزة تسيى الشغل انا موافق بس انتى لما تروحي للشركة دي تانى هبقى معاكي مش هتكونى لوحدك ابدا ولو راجل بقا يتكلم
عشق..ياخرابي عليه وهو غيران كدا الناس بياخد العقل
جاسر..مش بحبك يبقى لازم اغير عليكي
عشق..خلاص ياحبييى موافقة انا هروح بكرة انت هتيجى معايا
جاسر..غصب عنك ع فكرة مش باخد رايك انا خلاص قررت لازم يعرف انك تخصينى ولو قرب منك مش هسمي عليه ادينى بقولك
عشق..طب تعالي
عشق شدت جاسر من ع السرير شهق بفزع وقال..استنى يامجنونة البس هدومي
عشق غمزتلو وقالت..م انت حلو وموز اهو
جاسر..عشق انتى انحرفتى ولا اي عايزانى اقوم كدا وبعدين هتودينى فين بس انا انهردة مش هتحرك من مكانى انا تعبت بقا الايام اللى فاتت ومن حقى اتدلع
شدها لحضنو وهمست بضعف..جاسر استنى بس
جاسر همس وقال..جاسر عايز عشقو❤️
عند اميرة وحسين
أميرة..شوفت اللى حصل ع فكرة
حسين..عارف ع فكرة
اميرة..انت قلبك طيب
حسين..مقدرتش اشوفها بتعيط كدا واسكت كان لازم اعمل حاجة
اميرة..كان باين انك قلقان عليها
حسين..فكرتنى بيكي
اميرة..بيا انا؟
حسين..نفس عيونك فيها بريق كلو لمعان بيشد الجبل ونفس اثر دموعك لما بتدخل ف قلبى بتحرقنى وبشوفها ببقى هاين عليا ابقى اراجوز عشان بس العيون الحلوة دي تبطل دموع وتضحك ونفس طفولتك اللى بتنسينى همومي ونفس عفويتك اللى بتغسلنى من جوة كل حاجة فيها فكرتنى بيكي انتى وحقيقى نفسى اوي اخلف منك واحدة شبها
اميرة بلعت ريقها بخوف وحيرة وقالت..طب ممكن نروح انا سقعت وعايزة امشى
حسين..هنمشى بس انت كنت عايز اقولك انه بكرا هنروح عند المحامى نخلص شوية ورق عشان تاخدي حقك ومش عايز اسمع منك كلام فارغ عشان دا شرع ربنا هتقوليلى بقا مش عايزة حاجة ومش هروح وكدة مرتاحة هقولك لا المحامى كلمنى ومصمم انه يشوفك
أميرة بخوف..مش هيسكتو ياحسين
حسين..يضربو راسهم ف الحيط
أميرة..بس انا مش عايزة مشاكل
حسين..بس انتى بتهربي ومش هسمح انك تبقى ضعيفة ابدا متخافيش انا هحميكي منهم اقسم بالله م هيعرفو يعملو حاجة صدقينى ولو حسيتى انك مش مرتاحة خلاص قوليلى وقف اللي بيحصل وانا هعمل كل اللى انتى عايزاه
امسك بيدها وضغط عليهم بشدة وهى ايضا فعلت المثل تنهدت ووضعت راسها ع صدره وبكت بهدوء هو صمت وهى صمتت تاركين ارواحهم تتواصل وتعاتب لعل القلب يرتاح والجسم يشفا
حسين..ياخبر الوقت اتاخر يلة ياأميرة نمشى
أميرة..عايزين نطمن ع جاسر
حسين بغيرة..جاسر!
أميرة..متفهميش غلط انا بس بعزو مش اكتر اللى عملو معايا مش قليل
حسين بتفهم..تمام يلة ببنا
يتجولون بهدوء وف امان قطع طريقهم اشخاص ملثمين وف ايدهم مطوة
احد الملثمين..هتجيب كل اللى معاك بما فيهم القمر دي ولا تتشاهد ع روحك


يتبع الفصل السابع عشر اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent