رواية صغيرتي بيلا الفصل الثاني عشر 12 بقلم نسمه مالك.

الصفحة الرئيسية

   رواية صغيرتي بيلا الفصل الثاني عشر بقلم نسمه مالك.


رواية صغيرتي بيلا الفصل الثاني عشر 

.بعيون تغرقها الدمع..
تنظر لانعكاس صورتها بالمرأه..
ومن بين شهقاتها همست لنفسها..
علا:انا وحشه؟؟..بكت بنحيب..
ولا اللى جرالى خلانى وحشه؟!!..
تمعنت النظر لوجهها ذو الملامح الرقيقه..
وبيد مرتعشه سحبت مشبك شعرها لينسدل على ظهرها كشلال من حرير..
تاملت هيئتها قليلا..
وعاد الجمود لوجهها وهمست..
مافيش بنت وحشه..او بتحب الاذى..
لكن..فى بنت عندها نقص بتحاول تعوضه بشتى الطرق..
اغمضت عينها بعنف..وانا ناقصنى راجل زى عاصى..
اقصد كل بنت بتحلم براجل بمعنى الكلمه..
يحتويها ويطمنها..
يقدرها..ويكون سند ليها..
وانا مش ملاك..انا بشر..
وطمعت فى حب زى حب عاصى لصغيرته..
وحاربت علشان افوز بعاصى..
بس واضح ان الحرب خلصت..
وبيلا فازت..
سارت نحو دولابها واخرجت علبه الشبكه الذى جلبها لها عاصى..
تنظر لها بعيون تفيض بالدمع..
انتقت اغلى المصوغات..
على نقيض صغيرته..التى تعتبره هو ذهبها وماسها..
تنهدت بألم وهمست..متكدبيش على نفسك اكتر من كده يا علا..كلام اللى اسمه اسلام دا فوقك..
امسكت هاتفها..واظهرت رقم اسلام..وضغطت اتصال..
انتظرت لحظات..ومن ثم..
اتاها صوته الرازين..الصارم..
اسلام:السلام عليكم..
اخذت نفس عميق ونفخت بضيق وتحدثت بستفزاز كعادتها..
علا:وعليكو..بقولك ايه انا موافقه اتجوزك بس بشرط..
جز على اسنانه..واستغفر بسره وتحدث بهدوء عكس كم غيظه منها..
اسلام:ايه شرطك؟!!..
علا:بحماس..تيجى معايا مشوار..
اسلام:مشوار ايه؟!!..
علا:بغيظ..هودى الشبكه اللى عندى دى لبيلا الكلب..
اسلام:بستغراب..طيب وعيزانى معاكى ليه!!؟؟..
اتسعت عيونها على اخرهم..فماذا تقول..
اتخبره انها تريد اغاظه بيلا به..
وسيم هو..هادئ ورزين..يشبه عاصى بشهامته..
عضت شفاتيها بخجل حين ادركت انها بدات تميل له..
طال صمتها قليلا..
فقطع هو الصمت بتفهم..
علا..انا مش صغير..انا عندى 35سنه..وعارف كويس اوى انتى بتفكرى فى ايه..صمت لوهله واكمل بتعجب..
بس فى سؤال محيرنى..
علا:بأحراج وصوتا مبحوح همست..ايه هو؟!..
شبه ابتسامه ظهرت على وجهه حين استشعر خجلها..
اسلام:بستفهام..ليه واخده موقف عدائى من بيلا؟!!..
شوفتى منها حاجه ضيقتك مثلا؟!..
علا:بغضب..من غير ما اشوف..انا مبرتحلهاش..
اسلام:امممم..طيب البسى وانزلى انا تحت البيت عندك..
علا:بتسائل..انت هتيجى معايا بالميكروباص؟!..
اسلام:بصوتا صارم اخافها..ايوه هجى معاكى بيه..
عندك اعتراض؟؟.
علا:بخوف..احححم..لا معنديش..هلبس وانزل على طول..
اغلق هاتفه وابتسم بستمتاع وهمس لنفسه بأصرار..
اسلام:هفوقك بطرقتى يا علا..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..عاصى..
بيده يطعم صغيرته..
جالسه على قدميه كعادتها ممسكه بهاتفه تلعب لعبتها المفضله بحماس شديد..
وهو بكل ما يمتلك من حنان يطعمها وياكل معها من بين وجانب شفاتيها..
انتفضت هى بخجل ووضعت الهاتف من يدها واحتضنته بقوه دافنه وجهها بعنقه وهمست برقتها المعهوده..
بيلا:عيب بقى على فكره..انت خليت وشى وشافيفى خريطه..تمسكت بتيشرته بقبضه يدها..انا مش عارفه هخرج قدام تيته كده ازاى..
ضحك هو بصوته كلو ووضع طبق الطعام من يده..
واحكم حصاره عليها وتحدث ببرائه مصتنعه..
عاصى:هو فين العيب اللى عملته دا؟!!..
انا باكلك يا روحى..
رفعت وجهها المشتعل بحمره الخجل..والمملوء بعلامات عشقه لها اثر قبلاته المحمومه على كافه وجهها خاصتا شفاتيها وهمست بعبوس..
بيلا:بزهول..عملت ايه؟!!..اشارت على واجهها وعنقها..
قول ما عملتش ايه..
عاصى:غمز لها بشقاوه وهمس بعبث..طيب معملتش ايه..
بيلا:بشهقه..عاصى..انت بقيت جرئ اوى من ساعه ما اتجوزتنى..
عاصى:هههههههههه..وانتى عيزانى ابقى ايه يا قلب العاصى..
بيلا:بخجل وصوتا عاشق..انا عيزاك بكل حالاتك..
بحنان بالغ..جذبها داخل حضنه مقبلا جبهتها وشعرها مرات متتاليه وهمس بحب شديد..
عاصى:حبيبه قلبى وعمرى كله انتى يا بيلا..
قبلت هى موضع قلبه وهمست من صميم قلبها..
بيلا:يدوملى نبض قلبك..رفعت راسها تنظر له..
يديمك احلى واجمل نعمه فى حياتى يا عاصى..
ابتسم لها ابتسامته الرائعه الحنونه وقبل ارنبه شفاتيها صعودا بعيونها وتحدث بأمر..
عاصى:طيب يله خلينى اكملك اكلك وانزل ابص بصه على المطعم على ما انتى تلبسى وتحصلينى على تحت..
بيلا:بتسائل..هنروح على فين؟!!..
هب واقفا ورفعها من خصرها داخل حضنه حتى اصبحت قدمها لا تلمس الارض وتحدث بفرحه عارمه تظهر بعيناه ونبره صوته..
عاصى:هجبلك احلى شبكه لاحلى بيلا..وهنحجز قاعه فرحنا يا قلب العاصى..
اتسعت عيونها والتمعت بهم الدمع سريعا وهمست بعدم تصديق..
بيلا:هلبسلك فستان ابيض..وتكون انت عريسى..
وانا عروستك يا عاصى!!!؟؟..
وضع جبهته على جبهتها وهمس بانفاس لاهثه مشتاقه شغوفه لها وحدها..
عاصى:امممم..هتبقى احلى عروسه..
قبل جانب شفاتيها بتمهل..حلم عمرى هيتحقق على ايداكى يا عيون العاصى..
اغمضت عيونها بستمتاع من قربه لها وهمست بصوتا مبحوح من شده خجلها..
بيلا:ايه هو حلم عمرك؟!..
احتضانها بقوه دافنا وجهه بعنقها يستنشق رائحتها بهيام وهمس بصوتا مكتوم وانفاس ساخنه تلفح بشرتها..
عاصى:انتى..قبل كتفها..انتى حلم عمرى يا بيلا..
رفع وجهه ينظر لها بدموع تلتمع بعيناه..
من اول مره شوفتك فيها وانتى امتلكتى قلبى يا روحى..
قبل وجناتيها قبله حانيه..انتى بنتى يا ابتهال..
تستمع له ببتسامه من بين دموعها التى تسيل على وجناتيها ببطئ..ويدها الصغيره تملس على وجهه ولحيته برفق..
قبل هو يدها واكمل بخوف ظهر فجأه على ملامحه..
انهارده بعد ما نجيب الشبكه ونحجز القاعه هوديكى للى عايزه تشوفيه..
ارتعشت..بل انتفضت بين يديه..
وهمست بصوتا مرتعش..
بيلا:هو عارف اننا ريحنلو..
عاصى:لا مش عارف..صمتت قليلا وهمست بتسائل..
بيلا:تفتكر لو شافنى هيعرفنى؟!!..
عاصى:بأسف..لا..هو مشفكيش قبل كده..
اغمضت عيونها بألم..وتحدثت برجاء..
بيلا:يبقى اوعى تقوله انى بنته..لو حس بيا لوحده يبقى لسه جواه حاجه كويسه..قبلت لحيته قبله رقيقه..
قولتلى بقى انى بنتك..حرك راسه هو بالايجاب..فأكملت هى بشقاوه..بيقولو البنت حبيبه ابوها..
احتضانها هو اكثر وبدأ يتمايل بها يمينا ويسارا كعادته وهمس بعبوس مصتنع..
عاصى:بيلا هى اللى حبيبه ابوها بس؟!!.. نظر لها بتاكيد..
اللى هو انا طبعا..
قبل كافه وجهها ومن بين كل قبله واخرى..
دى قلب ابوها..عيون ابوها..روح ابوها..
بيلا:هههههههه..كفايه..عرفت..خلاص..
يمطرها بسيل قبلاته ويهمس بتاكيد..
عاصى:يا روحى سبينى اقولك بيلا ايه بالنسبه لعاصى..
مالت بجسدها للخلف مبتعده عنه بوجهها..ليمسك هو خصرها باحكام اكثر..وتحدثت من بين ضحكاتها..
بيلا:عاصى..هنتأخر..يله انزل وسبنى البس واحصلك..
على مضض..انزلها اخيرا من حضنه واضعا يده حول كتفها بحمايه وتحدث بجديه..
عاصى:حبيبتى لو مش مستعده للجواز دلوقتى انا ممكن است؟!!..
قطعته هى بوضع كف يدها على شفاتيه..وتحدثت بتاكيد..
بيلا:عاصى..انا مستعده اكون مراتك يا قلب بيلا..
استندت برأسها على صدره..المهم مبعدش عن حضنك ابدا..
هم هو بمقاطعتها..نظرت هى له واكملت سريعا..ومتخفش على دراستى..دا انت اصلا اللى مشجعنى على مذكرتى وبفضل مذكرتك ليا بطلع الاولى كل سنه..
مال بوجهه ولمس ارنبه انفها بانفه وتحدث بفخر..
عاصى:صغيرتى هتبقى اجمد شيف فى مصر كلها..
بيلا:بهيام..علشان اللى معلمنى اجمد شيف فى العالم..
بعمق..ينظرون لاعين بعضهم..بكثير من العشق والشوق الجارف..يتاملها بشغف..ببجامتها الرقيقه التى رغم تحشمها الا انها تظهر جمال قوامها الممشوق ومنحنياتها الرائعه بسخاء..
وبلحظه..تحولت نظرته هو لرغبه حارقه بها وحدها..
ابتلع ريقه بصعوبه..وابتعد عنها سريعا وتحدث بامر وهو يتجه للخارج..
عاصى:البسى يا بيلا ببجامتك اللى تجنن دى الله يرضى عليكى..وحصلينى على تحت بسرعه..علشان هنروح لحنان كمان..
هم بالخروج من الباب فاوقفته هى سريعا..
بيلا:بلهفه..عاصى..نظر لها..القت له قبله بالهواء وهمست بالدلع واغراء..بموت فيك..
بشوق..عضت على شفاتيه وتنهد بصوتا مسموع..وبعشق همس لها..
عاصى:ببطئ..ب ع ش ق ك..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بالميكروباص..
بصمت..تجلس علا بجواره..
يظهر عليها الخجل والتوتر الشديد..
وهذا اسعده للغايه..
فقد ايقن ان له تأثير خاص عليها..
بعبث..ينظر لها بطرف عينه من ان الى اخر..
تبادله هى النظره باخرى متصنعه الغضب والبرود تخفى خلفهم خجلها..
مستمتع هو جدا بخجلها هذا..
قرر قطع الصمت وتحدث بتسائل..
اسلام:هتطلعى تديها الشبكه وتنزلى على طول..استناكى..
نظرت له بزهول تحدثت بتسائل..
علا:انت مش هتطلع معايا؟!!..
اسلام:بتعقل..لو قريبك فوق هطلع معاكى..لو مش فوق يبقى ميصحش اطلع ومافيش راجل فى البيت..
نظرت له بهيام..وشبه ابتسامه حالمه على وجهها..
لمحها هو..فنظر لها بخبث وغمز لها بعبث..قولتلك عارف انى امور وعجبتك..هتفضلى تبحلقى فيا كتير؟!!..
رمش بعينه اكثر من مره واكمل بمزاح..
انا بتكسف على فكره..
بحرج..ابتعدت سريعا بنظرها عنه..وتحدثت بتوتر ملحوظ وصوتا مهزوز..
علا:احححم..انا..انا مش ببصلك اصلا..
اسلام:بعبث..امممم..ما انا واخد بالى اوى انك مش بتبصيلى..ضحك بصوته كله..انتى هتكلينى بعنيكى بس..
هندم ياقه قميصه واكمل بفخر..وليكى حق الصراحه..
راكبه مع صاحب ميكروباص جديد لانج..معلهوش اقساط..
وصاحبه اللى هو انا طبعا راجل شهم وكسيب وسند وقت الشده و؟!!!..
قطعته هى بضحكتها الرقيقه التى خطفت قلبه..
وتحدثت من بين ضحكتها..
علا:انت واخد فى نفسك مقلب اوى على فكره..
اسلام:بحاجب مرفوع..اخد براحتى..نظر لها..وانتى هتاخدى معايا..
علا:طيب اقف عند المطعم اللى جاى دا..
اقترب هو من المطعم فنظرت علا بتمعن تبحث عن عاصى..
حتى لمحته وسط الزحام منشغل بعمله كعادته..
نظرت لاسلام..هطلع انا..عاصى جوه فى المطعم..
اسلام:ببتسامه..هستناكى..
خفضت عيونها بخجل..وهمت على النزول..اوقفها هو سريعا..
علا..نظرت له..الدنيا مش مستهله عدواه مع حد..خصوصا لو الحد دا انتى عارفه ومتأكده انه كويس..وانتى كمان معدنك كويس يا علا..نظر بعمق داخل عيونها..سبينى انا اظهر رونق معدنك..
نظرت له طويلا..
ولاول مره يلمح كم هائل من الحزن بعيونها..
وبصوتا خافض متألم همست..
علا:مافيش بنت عايزه تكون وحشه..بس الناس هى اللى بتجبرنا نطلع اوحش ما فينا..وللأسف بيطلع على ناس ملهاش ذنب فى الأخر..صمتت قليلا واكملت بدموع تجاهد للسيطره عليها..انا ضحيه اب وام عاشو طول عمرهم فى خلاف لحد ما وصلو للمحاكم..
نهت جملتها وخرجت من الميكروباص تسير بخطوات شبه راكضه داخل عماره بيلا..
صعدت السلم ببطئ..لتخفى اثر دموعها..
ووقفت امام شقتها..اخذت نفس عميق وضغطت على الجرس لياتيها صوت بيلا الضاحك..
بيلا:هههههه..كنت عارفه انك هتطلع علشان تشوف لبسى قب؟!!..قطعت حديثها حين فتحت الباب ورأت علا واقفه امامها..تنظر لها بجمود وابتسامه مصتنعه..
تبدلت ملامح بيلا للنقيض وهمست بخوف ظاهر بنبره صوتها..
انطى علا..احححم..اتفضلى..
خطت علا خطوتين للداخل..ومدت يدها بعلبه الشبكه لبيلا وتحدثت بهدوء..
علا:خدى..دى من حقك انتى..
بيلا:بستفهام..دى ايه؟!!..
علا:دى الشبكه اللى عاصى جبهالى..
نظرت لها بغرور..متلزمنيش..جالى اللى هيجبلى احسن منها..
بيلا:ببتسامتها الرقيقه..ربنا يسعدك يا انطى علا..
بس انا اسفه مش هقدر اخدها منك..
لان مش انا اللى جبتهالك..
نظرت لها علا طويلا..
جميله هى الى اقصى حد..رقيقه..بريئه..وايضا..
حزينه..ضعيفه..يظهر بعيونها الانكسار..
ايقنت انها حقا..تستحق العاصى اكثر منها..
ابتسمت لها هذه المره بصدق وتحدثت بتنهيده..
علا:ويسعدك يا بيلا الكلب..
اتسعت اعين بيلا بزهول..فاكملت علا سريعا بستفزازها المعهود..
معلش لسانى متعود عليها..
بيلا:ببتسامه مصتنعه..كلب اما ينهشك يا انطى علا..
انتفضو اثنانتهم على صوت عاصى الغاضب الذى استمع لجمله بيلا جيدا..
عاصى:بعلو صوته..بيلا؟



يتبع الفصل الثالث عشر اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent