رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الحادي عشر 11 بقلم أسماء حبيب

الصفحة الرئيسية

  رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الحادي عشر بقلم أسماء حبيب


رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الحادي عشر

شاب فتح باب العربيه وراح يبص علي مكان الخبطه.،،،.Ohhh, No.
زهره،،، اي الواد ده بـهوهو لي انتي عطشان يا اخ.
الشاب بغضب،،،، مااااذا فعلتييي.
زهره بضحك،،، هو اي عصر فجر الاسلام الي وقعت فيه دااا يلا يا ابني ربنا يسهلك.
الشاب بغضب اكبر وبيقرب ،،، واللله مفكراني هسسسسيبك دااا انـ.
زهره قاطعته بقلق،،، وربنا انا غلبااانه، سبني في حالي وخد فيا ثواب تحرير رقبه.
الشاب بشلل،،، العربيييه جديده يا شووز.
زهره بجديه،، ثواني كدا انتَ شكلك كدا هذئتني صح.
الشاب بجديه ممزوجه ببعض الغضب،،، اييوه.
زهره بصراخ،،، يلهواااااي بتحرش بياااا يااابلد يلي مش فيكي راجل يدافع عن ست مسكيينه وحدانيه.
الناس اتلمت والشاب واقف متنح،،، هو في أي.
راجل بزعق،،،  جري اي ياااض شكلك كدا عااايز يتعمل معاك القلاشه. 
الشاب،،،  سوري مش بحبه ممكن مكرونه افضل. 
الراجل بسخريه وقبل ما يهجموا عليه يضربوه،،،  دا بستظرف بس من عيوني مكرونه وعندنااا. 
زهره بصتله بسخريه وبتعدل ترحطها،،،  قالي يهزئني وسكتله دنا زهره ام الزهارير اتهزء اشرب بقي يكش تفطس يبعيد..  جياالك يا جوجو. 
دخلت جنان العربيه وتحركت.... 
الشاب بتأوه،،،،،  كفاااايه والله انا ما قربت منها هي الي خبطت العربيه حتي بصوااا. 
الناس بصت لمكان ما شاورلهم وفعلا كانت الخبطه معلمه. 
الناس بصتله بأسف وواحد شده،،،  معلش بس ا... 
الشاب بسرعه وبيقف وحاطت ايده علي دهره ومنحني نوعاً ما،،،  لاء متتأسفوش خلاص بس امشو بقي... اااه لو اشووفك تاني بس هو انا الغدروف جالي تاني ولا اي اااه ياني. 
دخل العربيه وقعد استريح شويه وبعدين ساق بهدوء وحاول يتماسك... 
اما زهره بتكلم جنان،،، طيب جربي وان شاء الله يوافق منصور. 
جنان بقلق،،،  خيفه يا هرهر دا مسعور ممكن يهجم عليا يضربني انتي متعرفيش ابو الصراصير قدي دا احنا عشره خمس ايااام فهمه يعني اي بقيت حفظاه زي اسمه،  فكري بس اعملها ازاااي! 
زهره بزهق،،،،  بقولك يا جنان انا مش نقصاكي روحيله وزي ما تيجي تيجي هو يعني الواحد بتعلم ببلاش. 
جنان بأسي،،، ياااستي هو عمري بعزقه دا النهارده لما نزلت وراه بس علشان كنت عيزه اروح الاسطبل اداني بلحه علي نفوخي فتحهولي والله وجعتني ماشي يا ابن حميده مننك لله.
زهره بضحك،،، فتحلك دماغك يا جوجو والله وعملها منصور.
جنان بغرور مزيف،،، علفكره انا الي فتحته علشان التهويه.
زهره،،، هههههه طيب اكلمك لما اخرج بقي علشان نزله.
جنان بلوم،،، علفكره مكلمتنيش امبااارح وزعلانه منك جامد جموده .
زهره بتنهيده،،، والله رنيين وانتي الي قفله.
جنان،،، ولوووو دنك رني علي الفاضي والمليان، الاهتمام مش بنطلب علي فكره ا.... الووو زهره اعاااء زهره ردي قفلتي في وشي يا بنت روحيه وربنا منا مكلماكي لمده ساعتين.... جيالك يا ابو الصرصييير.
~ في بيت عمار...
وا كالعاده دنيا بتاكل بسرعه علشان متتأخرش،،،، يلاااا يا عمار هدني مستنياك كتير.
عمار قاعد عند باب الشقه بزهق،،، يا بنتي انا مستنيكي تخلصي تزغيط في نفسك علشان نمشي.
دنيا بصتله وبتحط اخر معلقه في بوقها،،،وربنا منا مكمله يلا نمشي.
عمار،،،، دنتي لحستي الطبق يا طفسه.
دنيا،،، وسمااااالله عليك وانتَ اي يعني.
عمار،،، انا طفس منا عارف امال هتطلعي لمين غيري.
نرجس بتعدي من قدمهم بملل ،،، ربنا ما يحرمكم من العبط ابداً.
عمار،،، شكرا يا ست الناس، ونتي يلا هتأخر ومش لازم النهارده اتأخر الوليا نغم علينا اول حصه انجزييي كفايه البوكس بتاع امبارح.
دنيا ونزله علي السلم ورا عمار،،،، مش عارف تضرب يا موكوس.
عمار بضحك،،، اسكتي دنا شفت الواد اتخضيت وهو شبه المصران الاعور كدا هههههه.
دنيا،،،، ههههههه.
دنيا ركبت ولا عمار العجله وفي نص الطريق بتغني،،، وعلي العجلا هييييي.
عمار وهو سايق العجله ،،، اتهدي هنتفضح في الشارع مركب بنت اختي ورايا.
دنيا،،، الفراغ يعمل اكتر من كدا.
عمار بتمثيل المحلسه،،، اسكتي دا الواد فاروق عليه بوكس ياااابووي دا شكله هيدلعك اوي معاه يا دنيتي.
دنيا،،، انتَ عمرك ما بتجبلي خبر عدل ابداً.. اااه بقي ولا عليه رزعه قلم علي الوش اي كرباااج نازل علي وش الي بينضرب تفتكر اختك هتجرب الحلويات دي.
عمار بضحك،،،، لا اذا كان علي التجربه فانتي هتبقي حقل التجارب الحمد الله الي بتعمليه فيا وفي الناس هيطلع عليكي يا بنت نرجس.
دنيا وبتضربه علي دهره ،،،، طيب سوق وانت ساكت وحود يمين.
عمار وبغني زي الستات الفلاحين،،، يلي علي الترعااا حود علي الماالح.
دنيا بتغني وراح،،، وهي هييي.
عمار بضحك،،، انتي فيروس نقلتيلي المرض يخروم بيت الكفره انزلي بقي.
دنيا وهر بتنزل من علي العجله،،،، ربنا يخليك للغلابه يلا ربنا معاك وترفع راس مصر وتنجح.
عمار بغمض عينه بتمثيل،،، متخفيش يا مصر وراكي رجاله.
دنيا دخلت بسرعه وعمار كمل عند المدرسه بتاعته ووقف بركن العجله عن عم صبحي،،،، العجله يا عم صبحي الدكان يتسرق انما العجله لااااء دي امانه.
عم صبحي بشلل،،، يا اخي ربنا يحرقها تعبتني انت وعجلتك.
عمار بنص عين قبل ما يدخل ،،،، كدا يا عم صبحي اخص عليك ركنت عجلتي عندك ومتمرش فيك دااا هي بركه المحل..
عم صبحي بتنهيده،،، ربنا يشفيك من العبط يا ابن نرجس.
عمار ماسك الشنطه بأيده وشاف نغم جايه تدخل وهو داخل عمار بنحني نوعاً ما وبفرد اديه قدام باب المدرسه،،، اتفضلي يا مس السيدات اولاً شفتي انا مهذب ازاي.
نغم بصتله ببرود ودخلت.
عمار بسخريه،،، صحيح صنف مش بيجي الي بالعنف علشان يتعدلوا بس دي مش عيزه عنف دي عيزه بندوزر ينزل عليها وتشوووو يفتح ن.... احم هو انتي وقفه من امتي.
نغم وبصتله بغيظ،،،، من ساعه تشوووو دي.
عمار،،،، لاااء متفهميش غلط دي انا كنت بنشل علي دبانه هنا اااه امال اي.
نغم،،، ورااااايه وعلشان اعرفك تنشل صح. 
عمار بأسي،،،  كانت مستخبيالك نغم دي فين يا ابن نرجس هو الي بنعمله في الناااس بطلع علينا ولا ايييي. 
نغم بزعيق،،،  اتحرررك. 
عمار بسرعه،،،  جااااي يا ابلتي قصدي يا مس. 
~  في الجامعه....
جهاد وقعده في المدرج بتركيز وزهره نيمه علي البنش وبهمس،،، زهههره اصحي يا بااات.
زهره وبتنفض دراعها،،، سبيني بقي هو الواحد مش عارف يريح ساعه علي بعض هششش بقي اسكتي.
جهاد بزعيق،،،، زهراااااااه.
زهره فتحت عنيها بسرعه والكل بصلهم.
الدكتور،،، هووو في اي!
زهره بسرعه،،، لااا اصل كان في فيي اه في فار عدا من جمبي وبتحظرني .
المدرج اتجلب والكل قعد علي البنش من فوق بخوف وحاله من الفوضي. 
الدكتور،،،  باااااس بقي اقعدوااا. 
الكل قاعد وبتلفت يمين وشمال. 
جهاد بضيق وبهمس،،،  وربنا منا سكته علي الي بتعمليه دا. 
زهره بهمس،،، لي عملتلك عمل سفلي ولا اكنش اكلت السندوتشات بتاعتك يخشي.
جهاد بغموض،،، هتعرفي.
زهره بشك وبنص عين،،، مش مستريحالك لما بتقلبي كنت عملت اي في دنيتي علشان تطلعيلي يا عنتر.
جهاد سكتت وكملت المحاضره وزهره بصه للدكتور وبتهز رسها وهي ولا فهمه حاجه.
طلعت من الحاضره وجهاد سكته.
زهره بتبصلها وبتاخد قطمه من الاكل وتتكلم،،، سكته لي القطه كلت لسانك.
جهاد بصتلها ببرود وسكته...
زهره بنرفزه،،، ما ترده كنت عشمتك بالجواز و غدرت بيكي وسبتك!.
جهاد بصتلها ببرود وسكته تاني.....
زهره،،، تخدي حته طيب دا الحووشي جميل خدي حته بس انا عندي برد وتعبانه خدي خدي.
جهاد ضحكت غصب عنها...
زهره،،،، ههههه لا اصل انا ام الكرم علي فكره.
جهاد،،، علي فكره مش هكلمك.
زهره بملل،،، امال انتي بتعملي اي دلوقتي بتكلمي انثي السيد قشطه.
حسام جه وكان بتكلم في الموبيل وبشاور لزهره تجيله.
زهره بتمثيل،،، عن ازنك يا اخت جهاد اشوف الواد ليقتلني ورجعالك.
جهاد بحسم،،،،،، لااا انا لازم اكلمه المره دي والله منا سكته وسعي كدااا.
جهاد راحت عند حسام وزهره بتجري وراها بقلق،،، جري اي يا عنتر اهدا بس يا راجل يوووه.
جهاد بحسم ووقفت قدامه،،، دكتوور حسام عيزاك في كلمه لو سمحت.
حسام نها المكالمه وبهدوء مع ابتسامه هديه،،، خير يا جهاد.
جهاد بجديه،،، زهره يا دكتور حسام مش بتركز خالص في المحاضرات وبتنام وبصراحه بقي لازم تشد عليها شويه مش ينفع كدا.
زهره بجديه عكس شخصيتها،،، والله انا حره.
حسام بجديه مع نبره حاده لزهره،،، لااا يا زهره جهاد معاها حق انتيييي مهمله جدا ودا ميصحش علي فكره لازم تنتبهي لمحضراتك.
جهاد،،، ايييوه بالظبط كدااا يا دكتور فهمهااا.
زهره بزعيق قبل ما تمشي،،، انت بتزعقلي يا حسام علشان جهاد اشتكتلك طااااايب زعق براااحتك انا مشيه ومتكلمنيش تاااني يا جهاد انتي فاااهمه وسعوا كدااا.
زهره مشيت بغضب وجهاد اتصدمت من تصرفها ده وحست انها هتعيط وكانت سكته..
حسام بتنهيده،،، معلش يا جهاد دماغ زهره كدا والله هترجع تكلمك زي الهبله اختي وعارفها.
جهاد بزعل ودمعها في عنيها طلعت كشكول زهره من شنطتها ومشيت،،، اديها دا يا دكتور عن ازنك.
حسام ماسك الكشكول وببص لجهاد الي مشيت بسرعه بزعل عليها،،، منك لله يا زهره علطول كسفاني وجيبالي مصايب.
حسام جه يركب عربيته علشان يروح اتفاجئ بزهره الي طلعتله من الكرسي الخلفي،،،، انا عارف انك في يوم هتقطعيلي الخلف هو انا مش صلحتلك عربيتك عيزه اي منيي ووسعي علشان زعلان منك.
زهره بزعل وكانت بتعيط زي الاطفال ،،،، حسام هو انتي في يوم ممكن متكلمنيش وتزعقلي وتطردني من بيتك لما تتجوز يا ابن روحيه.
حسام وتحرك بجسمه وقعد في الكرسي الخلفي،،،، لي بتقولي كدا بس وبعدين يا زهره انتي الي عملتيه غلط وتنرفزتي وزعلتي جهاد منك كمان دا يصح.
زهره بغيظ،،، منتي زعقتلي علشانها جهااد ولا انا يعني هااا.
حسام بضحكه خفيفه،،، يا بنتي لو انتي مش اختي كنت قولت انك مراتي وبتغيري عليا.
زهره بجديه،،، بس انا فعلا بغير يا حسام مش عيزاك تسمع كلام حد غيري ولا تكلم بنت غيري يا حسام.
حسام بصدمه،،، لاااا بقي انا كدا هشك فيكي.
زهره بتنهيده ،،، بغير عليك غيره اخويه يا اخي متخليش دماغك تحدف شمال، انت عارف رغم اني بديك علي دماغك وبطلع عنيك وبنكد عليك عشتك بس مش متخيله انك ممكن حبك لجهاد يعميك وتنساني يا حسام.
حسام بصدمه،،، جهاد اي مين قال اني ب...
زهره وبتمسح اثر دموعها،،، عليا يا ابن روحيه منتي مبارح كل شويه قارفني هي جهاد وافقت علي العريس طيب هي بتحبه لحد اما ورمتلي نفوخي، هو الحب مش عيب علي فكره ولا حرام بس اوعي تنساني بس وكمان مش تزعقلي قدمها انا ازعقلك ماشي انت لاااء انا برستيجي بيقع علي فكره.
حسام بضحك وبيضم اخته لي،،، مش عارف ازاي اخلص من لسانك ده بس عمري في حياتي ما اقدر انساكي ابدااااا.
زهره وبترفع رسها لحسام،،، بتحبني قد اي يا حسام.
حسام بهبل زي اخته،،، قد المحيط الهادي يا زهره.
زهره بضيق،،،، ايييوه قول كدا بقي انك مبتحبنيش.
حسام،،،، امال اقول اي يختي.
زهره،،، مفروض تقول قد الدنيا كلها والكواكب والمجرات.
حسام،،، قومي يا بت اطلعي من العربيه.
زهره،،،، انت بتقولي بت ورنا لنفخك يا ابن روحيه.
حسام وبيفك الحزام،،، انا الي هنفخك استني.
زهره طلعت تجري.
حسام بتنهيده،،،، اااه قلب الاخ بقي 
~ 💥في سرايا حمدان الجبلاوي 💥~
جنان كانت بتلبس درس ونزلت عند حمدان في المنضره،،، عموا حمدان ممكن اقعد معاك شويه ونتناقش مناقشه موضوعيه بنائه.
حمدان بأبتسامه،،، قولي يا بنت الغالي.
جنان بهدوء مزيف،،،، انت عارف يا عموا اني يتيمه ومليش حد غيرك بعد ربنا.
حمدان بجديه،،، هو منصور زعلك دا اني ه...
جنان بسرعه،،، لاااااا والله دا طيب وكيوت بتسلي عليه سبهولي ده انا بس كنت عيزه اشتغل وهو مش هيرضه وعرفاك مش هتزعلني طبعاً.
حمدان بجديه،،، كيف ده تشتغلي لي هو اني امقصر معاكي في حاجه.
جنان بتنهيده،،، ابداً والله بس انا مش متعوده علي القعده وبصراحه مفيش غيرك هيقدر يسمعني في البيت ده.
حمدان بجديه،،، بسي كل الشغلين رجاله ومفيش حرمه تشتغل وسط رجاله.
جنان بسرعه،، لاااء منا هدني لزقه ومتبته في منصور وهو افك شويه من قعده البيت وتفرج علي البلد ( وبتمثل البرائه) وانا صدقني هقعد سكته وهاديه.
حمدان،،، والله اني ماحببش روحتك الديوان ابداً.
جنان ببرائه،،، علشااان خطري بالله عليك دنا بقول انك هتقف جمبي.
حمدان بتأثر،،، طيب بس تبقي ويا منصور متبعديش عنه وتخليكي في مكتبه متتحركيش واصل.
جنان بابتسامه وخبث،،، حا..ضر.
حمدان ناده واحد جاله بسرعه،،،  نعم يا كبير. 
حمدان بجديه،،،  تاخد ستك توديها الديوان وتخلي بالك منها. 
جنان بشلل وفي سرها،،،  ستو انا ستو دا اكبر من جدي. 
الحارس باحترام،،،  اتفضلي يا ست هانم. 
جنان مشيت وبتكلم نفسها،،  انا ابقاااا ستو يا حول الله لاء انا لازم اشتري المسكات شكلي عجزت ولا اي. 
جنان ركبت عربيه والحارس قعد في الكرسي الامامي جمب السواق وطلعوا علي الديوان بسرعه لانه مكنش بعيد اوي عن السرايا. 
عند منصور كان بكلم عامل بزعيق،،،،  كيييف ده اني خابر انكم معتشتغلوووش زي النااس. 
العامل بجديه،،  يا كبير لازم نجيب حد في الحسابات اكده الشغل هيتعطل والمصالح هتقف. 
منصور بهمجه معتاده،،،  منتوا الي مش دايرين بااالكم من شغلكم و...  (بصدمه)  جنان اي الي جابك اهنه. 
جنان وبتلف تخرج،،،،  لمؤخذه شكلي جيت في وقت مش مناسب سلاامو عليكو. 
منصور بزعيق،،، خدي هنااااا.
جنان بتمثيل البكاء،،، والله انا ما عملت حاجه والله العظيم  واللله.
منصور وبزعق في الموجودين،،، اطلعواااا بره.
جنان بتجري علشان تخرج منصور جبها من افاها،،، لاااه انتي تدنك اهنه.
جنان بضم شفايفها بأسي،، انا عرفه ان اليوم ده مش هيعدي من غير ضرب انا عاارفه.
منصور بجديه شديده بعد ما خرجوا،،،، اي الي جابك وتكلمي طوااالي علشان اني علي اخري.
جنان وجت تخرج،، خلاص وقت ما تبقي فاضي شكلك مشغول معطلكش سلام...
منصور وشدها من درعها،،، اترزعي اقعدي فهميني  اي الي جاابك.
جنان،،، هقول بس مش تتزرزر عليا ماشي وعلي فككره عموا حمدان عارف يعني لووو ضربت والله لقوله معايه الرقم بتاعه اخته من السواق احتساباً للمعارك والمشاحنات الي هتحصل دلوقتي.
منصور بخنقه،،،، انجزييي.
جنان،،،، منا جيالك في الكلام يا راجل يوه انت مش صبور.
منصور بسخريه،،، امال اي يا ست ابوها.
جنان،،،، بص بقي وبلا خوف وبصرااااحه انا جايه اشتغل معاك يا منصووور.
منصور وقف وجنان وقفت بسرعه،،، اي غلط انا كان مفروض امهد للموضوع سابقاً صح.
منصور قرب منها بشده،،، سمعيني قولتي اي اكده.
جنان بخوف،،، م م.....
منصور بزعيق فجأه،،، انطقييييييي.
جنان بتمثل البكاء عيزه تهرب منه،،، زعقلي يا ابن حميده زعقلي عااااااااااااه.
منصور،،،، اكتمي ومفيش حريم تشتغل اهنه انتي اتجننتي ايااك..
جنان بتوسل،، بالله يا منصور والله ما هطلع وهدني جمبك علي طول والي تقوله هنفذه هاااا اقتنعت ولا مدخلتش عليك ولا اي!
منصور،، لاااه.
جنان بضيق وقعده علي الكرسي،،،، اطلبلي زبادي خلاط علشان انا ممكن بص هو كدا ااااه يا فرستي.
الباب خبط ومنصور بصلها بتحزير،،، اياكي تتحركي لقتلك والله اعملها.
جنان بزهق،، اديني مرزيه قعده اهووو.
منصور وقف علي الباب مرضيش يدخل الراجل جوه.. قفل الباب ودخل وحط ظرف قدامه.
جنان بفضول،، اي دا يا منصور.
منصور،،،، ده ورق الطلاق.
جنان فتحت عنيها بصدمه،،، بتقول اي هطلقني ياااامنصووور.
منصور،،، جبته علشان لما تخدي حقك تمضي ونخلص هي هتفرق يعني.
جنان وبتمثل الا مبالاه،،،،  لا ولا فرقه معايه يعني ولا حاجه اصلا ....
وسكتوا ومنصور بدخل الورق الخزنه...
جنان بسرعه،،،، بس اي الي خلاك تجيبوه دلوقتي انا لازم اعرف يعني بقي.
منصور كان هيرد بس الموبيل رن ومنصور كان بتكلم بفرحه،،، اني جاي دلوك.
منصور قفل بفرحه ومسك جنان من اديها ونكانوا خرجين.
جنان بتكلم نفسها،،، لا دا كدا يبقي بيحبني ايوه بيحبني.
ركب العربيه وبتحرك بسرعه...
جنان بفرحه لفرحه منصور،،،، هو في اي يا منصور.
منصور،،، هتعرفي دلوك.
بعد دقايق وصلوا السرايا ومنصور وجنان دخلوا بسرعه.
وهنا جنان وقفة متنحه ومصدومه من الي شافته نسخه تبك الاصل من منصور قاعد علي الكرسي.
منصور وبيجري عليه وبيضمه بحب شديد،،، كييييفك يا زين.
زين بتألم،،، ااااه مش اوي كدا دنا اترنيت علقه يا جدع.
منصور بخضه،،، مالك يا زين حد كلمك دا اني امحيه من علي وش الارض.
زين بغيظ،،، بنت انما اي عايز بس شومه ونزل علي دمغهااا يااناري منها يا منصور دنا اتخرشمت خرشمه.
منصور،،، وه حرمه تضربك يا زييين.
زين،، لا يا منصور دي لمت عليا الناس وقااال اي بتحرش بيها يا اخي دي عيزه تضرب ضرب اااه سندني بس اصل مش قادر منك للله منك لله.
جنان ولسه متنحه وبتكلم حمدان،،، هو الي انا شيفاه بجد ولا البيت ده معموله عمل سفلي.

يتبع الفصل الثاني عشر  اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent